Nielurisaleikkaus aikuiselle??

  • Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti
Sari
Onko sinulta leikattu nielurisoja?
Millainen toimenpide?
Kuin kaikki meni siis paranemien?
Kuinka pitkä sairasloma?
Leikkaukseen menos ens viikolla.. pelottaa/jännittää..
 
vieras
Kaksi viikkoa saikkua. Eka viikko piti olla varovainen, mutta toinen viikko oli helpompi. Kipulääkkeitä tarvitsin vain buranaa kolmesti päivässä, vaikka kirjoitettu annostus ja lääke oli vahvempi. Kannattaa varata jäätelöä pakastimeen, pinaattikeittoa, viiliä, perunasosetta yms. Vauvalle hienonnettuja ruokiakin söin pakastimesta. Porkkana ja mehut kirvelivät, maitopohjaiset menivät hyvin alas. Kylmä vesi viilensi minusta kipua parhaiten. Kipua oli kuten influenssan aikaan. Toimenpide on helppo, illaksi kotiin. Ääni oli jotenkin hukassa aika pitkään.
 
Pari viikkoa sairaslomaa, josta eka viikon olin oikeesti tosi kipee, kahta erilaista kipulääkettä meni, ja viileetä "soseruokaa"syöden.

Itse toimenpide oli päiväkirurginen, jossa nukutuksessa leikattiin.

Mutta leikkauksen jälkeen kun nielu oli parantunut niin on upeaa kun kurkku ei ole kipeä, ärtynyt, ilman proppuja. Monta vuotta kärsin propuista ja pahasta hajusta sekä jatkuvasta tulehduksesta. Eli kannatti kärsiä tuo leikkauksen jälkeinen kipu.Tsemppiä sulle operaatioon :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sari:
Onko sinulta leikattu nielurisoja?
Millainen toimenpide?
Kuin kaikki meni siis paranemien?
Kuinka pitkä sairasloma?
Leikkaukseen menos ens viikolla.. pelottaa/jännittää..
on leikattu, kun olin 21v.
toimenpide oli tosi nopea, sain jotain rauhoittavaa eka ja sit humauksella taju pois.
Mä olin valitettavasti TODELLA kipeä kaks viikkoa. Viikon nukuin puolen tunnin pätkissä yöt, jääpalapussi aina välillä kurkun kipua lievittämässä. Ruokaa en pystynyt syömään ollenkaan, vain mansikkaviilis meni (en ole muuten sen jälkeen syönyt...). Jätskit jne ei olleet mulle ollenkaan hyviä, kaikki tuntui siltä että takertuu kurkkuun. Panacodia meni todella paljon, poretabletin aina liuotin vesipulloon ja sitä hörpin sitten. Joka nielaisu oli täyttä tuskaa ensimmäiset 3-5 päivää. Kaks viikkoa olin sairaslomalla, mutta eipä se opiskelijalle auttanut. Jouduin jopa leikkauksen jälkeisenä päivänä yhdelle liikuntatunnille. Jos en olis menny, valmistuminen olis siirtynyt n. puolella vuodella. Onneks sentään sain vaan katsoa, eikä tarvinnut osallistua. Tunnista en muista mitään.

Kahden viikon päästä oli juhlaa kun pystyin syömään puolikkaan nakin. En tiedä mitä siinä leikkauksessa oli tapahtunut vai oliko tuo mun reaktio ihan normaalia... mitään jälkijuttuja ei kuitenkaan tullut ja sen kahden viikon helvetin jälkeen paranin todella nopeasti.

Olen kyllä kuullut paljon toisenlaisia tarinoita nielurisaleikkauksesta, joten toivottavasti sulle käy paremmin kuin mulle

muoks. ja toivon, että kuitenkin, vaikka olisit kipeä, saisit leikkauksesta avun. Mä sain. Sen tulin lisäämään, että tässäkin tarinassa loppu hyvin, kaikki hyvin. =)
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sari:
Onko sinulta leikattu nielurisoja?
Millainen toimenpide?
Kuin kaikki meni siis paranemien?
Kuinka pitkä sairasloma?
Leikkaukseen menos ens viikolla.. pelottaa/jännittää..
Multa leikattiin n. 5 vuotta sitten, piti olla päiväkirurginen toimenpide, mutta oksensin ni ei päästetty yöksi kotiin.
Paraneminen meni... hmmm. kivuliaasti :( Pari viikkoa saikkua ja tuli kyllä tarpeeseen.
 

Yhteistyössä