ninaTT ja miksei muutkin... neuvolasta

Tuli mieleen kun tajusin että pitäs tytölle neuvola varata, että miten suhun, tai paremminkin sun lapsen hoito tapoihin on suhtauduttu neuvolassa?

Mietin vaan kun meillä terkka on hieman kärjistetysti sanottuna vetäny herneet nenään perhepedistä, siitä että lapset nukkuu aamulla yli 8 ja menee illalla vasta 9 jälkeen nukkumaan, syömisistä.... lista on loputon.

Onko teillä suhtauduttu miten perhepetiin ja sormiruokailuun?

mua kun ahdistaa ajatuskin että taas pitää mennä kuuntelemaan terkan elämän viisauksia, vaikka itse luotan enemmän maalaisjärkeen :ashamed:
 
Mä en ole kertonut kaikesta neuvolassa. :whistle: Lapsen täysimetin suunnilleen 8-9kk:n ikään asti, nukkui 1,5v:n ikään asti käytännössä ainoastaan tissi suussa, söi lopulta kiinteiden alettua oikeastaan pelkkää sormiruokaa jne.. :whistle: Mutta kun lapsi kerran kehittyy hyvin ja voi hyvin, niin ei niillä mitään rutisemista ollut. :D

Perhepetiin meillä on suhtauduttu ihan positiivisesti, niin neuvolassa kuin ties missä muuallakin missä ollaan perhe-elämän iloja käyty jakamassa.
 
vieras
Meillä ei oo varsinaisesti kysytty missä lapset nukkuu.
Sen kerroin et tississä kii 1,5v asti..tais tulla selväks ettei vierottaminen ollu ihan helppoa.Nukkuivat siis luonnollisesti vieressä.

Mitäpä siitä nuriseen.
 
Mä olen kertonut totuuksia neuvolassa aina aikalailla valikoidusti, ja vähän siloitellen tarvittaessa.
Vähän senkin mukaan, millainen neuvolan th on milloinkin osunut kohdalle.

Kahden viimeisen äitiysneuvolan th:lle ja edelliselle ja nykyiselle lastenneuvolan hoitajalle olen ollut yllättävänkin rehellinen.
Mutta olen myös tarkoituksella ottanut tavaksi esittää asiat neuvolassa niin, että siinä ei jää mitään vinkumisen varaa.
Tyyliin siis, että kun seuraavaa aikaa varataan niin sanon suoraan, että "paatko johonkin iltapäivään, kun meillä yleensä nukutaan 10 asti eika liikkeelle ainakaan päästä ennen puolta päivää jos ei pakko ole."
Jos tädillä on siihen ollut jotain kommentoitavaa, niin olen todennut ykskantaan, että tämä on meille sopiva rytmi ja niin kauan kun mun ei tarvitse mistään syystä elää tai pakottaa lapsia elämään mitään 7-19 rytmiä, en aio sitä tehdä.

Samalla "meille sopiva tapa"-toteamuksella kuittaan siellä nykyään myös monet ruokailuun, ulkoiluun, rokotuksiin yms. liittyvät asiat, ja yllättävän vähän ne enää viitsivät ruinuttaa mistään.
 
Minulle ei ole sanottu "moittivasti" mistään. Eipä kyllä ole kamalasti kysellykkään...
Nukutaan samassa sängyssä, en aina muista d-tippoja ja muutaman kerran olen vähän korvikettakin antanut, vaikka maitoa olisi ehkä tullutkin. SO?
Senkus sanoo, teemme asiat niin, että koko perhe nauttii ja ihan EHDOTTOMASTI ;). Mahdollisimman rennosti, mutta turvallisesti.

En jaksa ottaa huonoäiti asennetta jonkun pikkuasian takia. Olen hiton hyvä äiti ja sitähän ei kukaan voi kumota :D Edes terkkari=jumala.
 
En mäkään todellakaan kerro kaikkea, mutta kaikesta se silti vinkuu. Esikoinen on 4v ja erehdyin sillon kertomaan miten meillä nukutaan :headwall: Oli niin tyytyväinen kun "opetimme" kuopuksen heti alusta alkaen nukkumaan pinnasängyssä :LOL: tosiasiassa kuopus ei halunnu nukkua vieressä, vaan halusi nukahtaa rauhassa sivuvaununa olevaan sänkyynsä :D Oman pään mukaan maalaisjärkeä käyttäen meillä on toimittu. Jos terkan neuvoja oltais uskottu, kuopus olisi ollut jo pariin otteeseen tiputuksessa :/

Ruoka asioissa terkka on aivan hysteerinen, kun olen neuvolan kautta joutunut kinuamaan lähetettä ravitsemusterapeutille. Yrittää tuputtaa perhetyöntekijää meille, kun olen pyytäny lähetettä lääkäriin... hyvä ettei esikoista työntäny fysioterapiaan kun 3v tarkastuksessa ei suostunu hyppimään tasajalkaa, vaan ainoastaan yhdellä jalalla... ja oli jopa sitä mieltä että lapsi oppi myöhään (1v2kk) kävelemään koska häntä ei imetetty :eek:

ajattelin vaan että onko sellaisiakin neuvoloita joissa kannustetaan perheitä toimimaan lapsentahtisesti, maalaisjärjellä toimien, niin että kaikilla perheessä on hyvä olla? vai joutuuko kaikki taistelemaan tällä lailla?
 
v
2 lasta ja 4 eri neuvolantätiä enkä koskaan muista et olisi moittivaan sävyyn yksikään mitään todennut. Mun mielestä tuollainen on epäammattimaista. Neuvoa voi, ja ehkä yrittää puolustella omaa mielipidettä, mutta se on tehtävä tahdikkaasti, kunnioittavasti ja sillä tavalla hyvässä hengessä et asiakkaalle ei tule paha mieli. Luulis terkan ymmärtävän et perheet on erilaisia.
 
öh
tartteeko siellä neuvolassa kertoa kaikki? mitä ne pedagogiset eroavuudet niille kuuluu? ymmärrän, että kerrotaan ongelmista tai jostain mutta kasvatusmenetelmien eri koulukuntien erot, miksi turhaan vaivata päätään? jos lapsi nukkuu hyvin, sanot sen, ei tartte kertoa aasta äööhön missä nukkuu ja miksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
En mäkään todellakaan kerro kaikkea, mutta kaikesta se silti vinkuu. Esikoinen on 4v ja erehdyin sillon kertomaan miten meillä nukutaan :headwall: Oli niin tyytyväinen kun "opetimme" kuopuksen heti alusta alkaen nukkumaan pinnasängyssä :LOL: tosiasiassa kuopus ei halunnu nukkua vieressä, vaan halusi nukahtaa rauhassa sivuvaununa olevaan sänkyynsä :D Oman pään mukaan maalaisjärkeä käyttäen meillä on toimittu. Jos terkan neuvoja oltais uskottu, kuopus olisi ollut jo pariin otteeseen tiputuksessa :/

Ruoka asioissa terkka on aivan hysteerinen, kun olen neuvolan kautta joutunut kinuamaan lähetettä ravitsemusterapeutille. Yrittää tuputtaa perhetyöntekijää meille, kun olen pyytäny lähetettä lääkäriin... hyvä ettei esikoista työntäny fysioterapiaan kun 3v tarkastuksessa ei suostunu hyppimään tasajalkaa, vaan ainoastaan yhdellä jalalla... ja oli jopa sitä mieltä että lapsi oppi myöhään (1v2kk) kävelemään koska häntä ei imetetty :eek:

ajattelin vaan että onko sellaisiakin neuvoloita joissa kannustetaan perheitä toimimaan lapsentahtisesti, maalaisjärjellä toimien, niin että kaikilla perheessä on hyvä olla? vai joutuuko kaikki taistelemaan tällä lailla?
:eek: :eek: :eek: No huhhuh! En ole kyllä moisesta kuullut!
Meillä on terkka vaihtunut useaan otteeseen ja aina on luotettu vanhempien narvostelukykyyn ja kannustettu lapsentahtisuuteen vaikka meidän perhe onkin aika kaukana tila-automainoksien perheistä ;)
Aika vanhanaikainen terkka teillä, mun mielestä nykyään jokapaikassa kannustetaan lapsentahtisuuteen.
 
En mäkään todellakaan kerro kaikkea, mutta kaikesta se silti vinkuu. Esikoinen on 4v ja erehdyin sillon kertomaan miten meillä nukutaan :headwall: Oli niin tyytyväinen kun "opetimme" kuopuksen heti alusta alkaen nukkumaan pinnasängyssä :LOL: tosiasiassa kuopus ei halunnu nukkua vieressä, vaan halusi nukahtaa rauhassa sivuvaununa olevaan sänkyynsä :D Oman pään mukaan maalaisjärkeä käyttäen meillä on toimittu. Jos terkan neuvoja oltais uskottu, kuopus olisi ollut jo pariin otteeseen tiputuksessa :/

Ruoka asioissa terkka on aivan hysteerinen, kun olen neuvolan kautta joutunut kinuamaan lähetettä ravitsemusterapeutille. Yrittää tuputtaa perhetyöntekijää meille, kun olen pyytäny lähetettä lääkäriin... hyvä ettei esikoista työntäny fysioterapiaan kun 3v tarkastuksessa ei suostunu hyppimään tasajalkaa, vaan ainoastaan yhdellä jalalla... ja oli jopa sitä mieltä että lapsi oppi myöhään (1v2kk) kävelemään koska häntä ei imetetty :eek:

ajattelin vaan että onko sellaisiakin neuvoloita joissa kannustetaan perheitä toimimaan lapsentahtisesti, maalaisjärjellä toimien, niin että kaikilla perheessä on hyvä olla? vai joutuuko kaikki taistelemaan tällä lailla?
Meil ei oo vinguttu oikeastaan mistään. Terkka se alunperin kannusti vaikka viereen vauvan ottamaan jotta nukkuu ja muutenkin toimimaan silleen kun asiat parhaiten sujuvat. Ainoa asia mistä on sanotu, on puhe jota ei vielä 2v juurikaan ollut, mut siitäkin vaan että seurataan ja ei tartte huolestua. Nyt muksu puhuu joten se siitäkin asiasta.
 
No neuvola on kuitenkin se paikka jossa lapsen hyvinvoinnista ja kehityksestä pyritään pitämään huolta. Hyvin moni vanhempi unohtaa lapsen ja sen lapsen tarpeet tavoitellessaan jotakin ultimate mamma titteliä.

Ja ehkäpä se äitikin vetää turhan helposti siellä herneet nenuun, kun ne on ne iänmukaiset kehityksen vaiheet ihan asiasta siellä. Jos se lapsi ei puhu tai kävele tiettyyn ikään mennessä, pakkohan siihen on puuttua. Se on ihan lapsen parhaaksi sekin.

Vituttaa se jos 6 vuotias lapsi ei saa selkeää sanaa suustaan, hukattu 4 vuotta puheterapiaa ihan siks kun äiti sanoo että muutkin suvussa on hitaita oppijoita!:headwall:
 

Yhteistyössä