Nivelreumaan apua ruokavaliosta, akupunktiosta, homeopatiasta vai mistä?

Onko kukaan nivelreumaa sairastava kokeillut akupunktiota? Eräs tuttu kehotti kokeilemaan, mutta hänellä ei ollut omakohtaista kokemusta. Mitä ruoka-aineita pitää ehdottomasti välttää nivelreumalaisen jne.? Kaikki vinkit tervetulleita :wave:
 
vieras
tulehduskipulääkkeet, kortisoni tabletit ja pistokset tarvittaessa ja viikottaiset methotrexaani piikit niillä minä. Ruokavaliolla en ole huomannut olevan ainakaan minulla merkitystä. Ja mathotrexaanin muistan pistää vain joskus vaikka viikoittain pitäisi.
 
Mäkin luotan lääkkeisiin ja liikuntaan.

Kasvisruokaa olen kokeillu, ei erityisemmin toiminu. Tosin olen kuullu että naudanliha ois se lihoista pahin (Minäkö pärjäisin ilman mediumia sisäfilepihviä? Never! )

Kaikki mikä muillekin on hyväksi, auttaa reumaankin, luulen ma. Siis rasvanen kala, kasvikset, runsas veden juonti... Mulla ainakin, kun on muuten hyvä olo niin niveletkään ei pahasti häiritse.
 
Joskus olen lukenut vähähiilihydraattisen ruokavalion auttavan nivelreuman oireisiin. Omakohtaista kokemusta mulla ei ole. Karppiforumilta http://www.karppaus.info/forum voinet lukea/kysellä lisää.

Nivelreuman oireet on käsittääkseni aika yksilöllisiä. Toisella pahimat oireet aiheuttaa runsas sianliha, mutta toinen pystyy nauttimaan joulukinkkkua ihan huoletta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Tuon lääkenimen sain eräältä asiaa tuntevalta tuttavaltani. Meillä on suvussa nivelreumaa ja olen pitänyt muistilappusta käsilaukussani ihan siltä varalta, että osaan vaatia sitä, jos sekin tauti iskee. - Remicade estää nivelten turpoamiset.
Pikasesti tsekkasin netistä tuosta... Onkohan tuo tällanen uusi biologinen lääke? Niitä ei ihan ekana anneta, sen verran tuhtia tavaraa ovat. Eikä niitä käytetä yksinään (kuten ei tuota kyseistäkään ainakaan reumaliiton sivujen mukaan ) Kevyemmillä lääkkeillä aloitetaan ja katsotaan mikä sopii ja toimii. Remicaden kanssa käytetään Metotrexaattia, jota minä ainakin vältän viimeiseen asti. Siitä tulee pahoinvointia yms. ja sitä käytetään myössyövän hoidossa. Itse aloittaisin ihan varmasti mieluummin miedommilla lääkkeillä, niillä kun tulee myös vähemmän sivuoireita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Joskus olen lukenut vähähiilihydraattisen ruokavalion auttavan nivelreuman oireisiin. Omakohtaista kokemusta mulla ei ole. Karppiforumilta http://www.karppaus.info/forum voinet lukea/kysellä lisää.

Nivelreuman oireet on käsittääkseni aika yksilöllisiä. Toisella pahimat oireet aiheuttaa runsas sianliha, mutta toinen pystyy nauttimaan joulukinkkkua ihan huoletta.
Vähähiilihydraattiseen aioin siirtyä jo aikoja sitten muista syistä, mutta ehkäpä nyt on viimeistään aika kokeilla. Kiitos vinkistä, täytyy perehtyä tarkemmin asiaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Unissakävelijä:
Miten hyvin nuo lääkkeet auttaa? Voi pärse kun en tiedä kuinka kauan saan odottaa jatkotutkimuksia ja mahdollista lääkitystä. Minun tuurilla todennäköisesti toteavat ettei ole syytä aloittaa vielä mitään lääkitystä :kieh:
Kyllä joku lääkitys aloitetaan jos reuma todetaan. Ja varmasti jos oireita on, niin aloitetaan joka tapauksessa. Äidilläni oli epäselvät oireet; reuma/psori/jotain muuta, eikä selvyyteen päästy. Joka tapauksessa lääkitys aloitettiin, jotta olo helpottaisi.
Ja mulla on oireet helpottaneet viikossa-kahdessa. Nämä muistissa olevat kokemukset on ajalta lasten saamisen jälkeen, kun raskausaikana ja ennen ei ole lääkitystä tarvittu, mutta synnytyksen jälkeen on oireet alkaneet palailemaan. Lapsena mulla on ollut joku lääkitys koko ajan, eikä niistä ajoista ymmärrettävästi ole kovin selkeitä muistikuvia, fakta-asiat kun useimmiten hoiti äiti. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Alkuperäinen kirjoittaja Unissakävelijä:
Miten hyvin nuo lääkkeet auttaa? Voi pärse kun en tiedä kuinka kauan saan odottaa jatkotutkimuksia ja mahdollista lääkitystä. Minun tuurilla todennäköisesti toteavat ettei ole syytä aloittaa vielä mitään lääkitystä :kieh:
Kyllä joku lääkitys aloitetaan jos reuma todetaan. Ja varmasti jos oireita on, niin aloitetaan joka tapauksessa. Äidilläni oli epäselvät oireet; reuma/psori/jotain muuta, eikä selvyyteen päästy. Joka tapauksessa lääkitys aloitettiin, jotta olo helpottaisi.
Ja mulla on oireet helpottaneet viikossa-kahdessa. Nämä muistissa olevat kokemukset on ajalta lasten saamisen jälkeen, kun raskausaikana ja ennen ei ole lääkitystä tarvittu, mutta synnytyksen jälkeen on oireet alkaneet palailemaan. Lapsena mulla on ollut joku lääkitys koko ajan, eikä niistä ajoista ymmärrettävästi ole kovin selkeitä muistikuvia, fakta-asiat kun useimmiten hoiti äiti. :)
Mulla alkoi kakkosen syntymän jälkeen nämä kivut ja kävin keväällä yksityisellä reumalääkärillä joka vaan ihmetteli kun minulla oli kipuja, muttei vielä silloin mikään nivel turvoksissa. Joku vasta-ainetekijä löytyi verestä, sain kouraani vain Burana reseptin. Nyt kävin terveyskeskuksen kautta valittamassa uudemman kerran, koska keskisormen rystynivel on turvonnut ja reumatekijä löytyi verestä. Nyt odottelen jatkotutkimuksiin pääsyä ja pyysin lähetettä naapurikaupunkiin, koska oman kaupunkini reumatologi on kuulemma tämä sama lääkäri jolla kävin keväällä turhan takia.
 
Taitaa tuo metotreksaatti yhdessä kortisonin kanssa olla yleisin reumalääke mitä käytetään. Äidilläni on reumaan viittaavia oireita ollut ja hänelle määrättiin metotreksaattia tablettina sekä kortisonia, ja ainakin toistaiseksi on auttanut (lääkkeitä on tainnut mennä nyt n. kuukauden ajan), metotreksaatti otetaan kerran viikossa ja seuraavana päivänä foolihappo joka lievittää noita sivuoireita kuten pahoinvointia. Metotreksaattia on myös injektiona jolloin pahoinvointia pitäisi esiintyä käyttäjillä harvemmin. Minun poika käytti metotreksaattia injektiona 2 vuotta eikä pahoinvointia pahemmin ollut vaikka isolla annoksella mentiin.

Biologiset lääkkeet on tehokkaita, tosin eivät nekään aina auta. Ensin kokeillaan näitä halvempia ja tutumpia lääkkeitä ennen remicadea tms. Meitin pojulla menee tällä hetkellä imurel ja taas on polvessa tulehdus :whistle: eli meille ei sopivaa lääkettä ole vielä löytynyt :(

Onko sulla kylmä auttanut kipuihin? Sen kummempia en minäkään tiedä, tosin olen kuullut että tupakointi voi pahentaa reumakipuja, mutta enpä tiedä sitten kuinka hyvin pitää paikkaansa :)
 

Yhteistyössä