No niin naiset, nyt vasta-argumentteja meidän isännälle! (joko asiasta on täällä puhuttu)

Miehet painavat töitä niska limassa - naiset eivät

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/04/07/miehet-painavat-toita-niska-limassa--naiset-eivat/20104864/139

Mun oma argumenttini on se, että naiset tekevät lyhennettyä työaikaa enemmän kuin miehet, niin silläpä erot selittyvätkin. Luin jutun kyllä aika pikaisesti, enkä ainakaan huomannut mitään mainintaa tuosta.

Isäntä vain myhäili, että nyt on tutkittu oikeaa asiaa ja tuo on täysin totta ja ja ja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Mä luulen, että tuossa on laskettu kotiäidit työtätekevien kanssa yhteen. Ja tutkimus oli 10 vuotta vanha muuten. Tuntuu, kuin tutkija olisi halunnut saada juuri tällaisen tuloksen ja analysoinut tutkimuksen sen mukaan. Idiootti.
Kyllä - kotiäitien laskeminen mukaan on varmastikin vaikuttanut tulokseen.
 
Varmaankin miesten kokonaistyötuntimäärä onkin suurempi vuositasolla, onko tuossa huomioitu tekijöitä, jotka ovat usein niitä naisia työpaikoilta poissapitäviä "asioita" =lapsia. Onko huomioitu niinkin itsestäänselvä asia kuin äitiysloma. Ja eiköhän vanhempainvapaalla ja hoitovapalllakin ole perheestä prosentuaalisesti useammin naiset. Samoin naiset tekevät useammin lyhennettyä työaikaa niin kuin Tallu sanoitkin.. ja jos vertaillaan kummat ovat enemmän sairaan lapsen kanssa kotona miehet vai naiset, niin eiköhän sekin vaakakuppi painu sinne naisten puolelle.
 
Niin, eikö se ollut niin, että oli laskettu yhteen kaikki työikäiset naiset ja kaikki työikäiset miehet ja saatu tulos, että miehet tekevät pidempää päivää? No daa, kai ne tekee, kun miehiä suurempi osa naisista on pois työelämästä (vanhempainvapaat ja kht). Lisäksi naiset miehiä useammin tekee lyhennettyä työaikaa esim. lasten hoitojärjestelyjen takia ja ovat enemmän pois töistä hoitamassa sairaita lapsia.

Ei tarvi olla mikään einstein tajutakseen ihan arkijärjelläkin, että miehet tosiaan tekevät naisia enemmän, mutta ei se naisista laiskoja tee niin kuin eräs älyn jättiläinen täällä tänään väitti, vaan kyse on tavallaan tilastovääristymästä, joka selittyy lähinnä sosiaalisilla tekijöillä.
 
Miksi pitäisi laittaa jotain vasta-argumenttia? Jos tuo väite pitää paikkansa, niin eikö naisten pitäisi olla tyytyväisiä asioiden tilaan? Vai onko ajatuksena se, että ratsastetaan hamaan maailmantappiin jollain asialla, että voitettaisiin ja paihitettäisiin vastustajat (=miehet)?

Jos yhteiskunnassa olisi sellainen epäkohta, että eri sukupuolta edustavat saisivat samasta työstä eri palkkaa, niin tietenkin se asia pitäisi korjata. Jos tilanne parantuisi, pitäisikö silti korjaavia toimenpiteitä jatkaa nyt tasaveroisessa tilanteessa toisen sukupuolen eduksi?

En tietystikään tiedä, onko tuo väite paikkansapitävä vaiko silkkaa huttua. Täytyy lueskella aiheesta lisää.
 
vieras
Miehet tekee enemmän reissutyötä, jolloin työpäivät venyvät näennäisesti pitkiksi. Tuskin he kuitenkaan reissunpäälläkään ihan 24/7 työtä tekevät. Käyvät myös huorissa. Tosin työtähän sekin on.
 
Jenis
Naiset tekee kotitöitä aika monta tuntia enemmän/vko kuin miehet, kun jonkunhan se kotikin täytyy hoitaa. Ei siis jäädä ylitöihin pizzaa syömään, vaan lähdetään hakemaan muksut hoidosta ja tehdään se toinen työpäivä kotona ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Päläpälä sanon minä, jos ollaan tuntipalkalla, niinkuin useimmat on niin ei sillä mitä sattuupi oleen jalkoin välissä merkkaa mitään. Tuo ny on mitä on, mistä on koottu tutkimusaineisto ja mistä ei :LOL:
Useimmat tuntipalkalla?! Millasissa piireissä sä oikein liikut?
 
df
No joo! Meillä esim. ei mies voi jäädä vuorotyöstä hoitamaan sairastalasta jos mun työnantajalta ei tuu lappua, että mulla on myös vuorotyö. Eli siis minä jään aina kotiin koska teen pelkkää päivää. Mies siis pystyy tekeen paljon ylitöitä mutta mun täytyy miettiä miehen vuorotaulukosta voisinko itse ottaa ylitöitä jos niitä tarjotaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Päläpälä sanon minä, jos ollaan tuntipalkalla, niinkuin useimmat on niin ei sillä mitä sattuupi oleen jalkoin välissä merkkaa mitään. Tuo ny on mitä on, mistä on koottu tutkimusaineisto ja mistä ei :LOL:
Useimmat tuntipalkalla?! Millasissa piireissä sä oikein liikut?
Millä ssitten? Urakkapalkalla? Kyllä kaikki muu työ perustuu tuntipalkkaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Miksi pitäisi laittaa jotain vasta-argumenttia?
Ihan siksi, kun isäntä väittää tuon jutun perusteella, että miehet pyörittävät Suomea :D
Kovasti riippuu siitä, mikä kaikki työ lasketaan pyörittämiseksi. Kovin vanhan ja piintyneen ajattelumallin mukaisesti tuottavaa työtä on kaikki se mitä voidaan mitata rahalla, uusintava työ (lasten ja vanhusten hoivatyö, taloudenhoito) taas on vaikeammin mitattavissa ja kun se jätetään kokonaan huomioimatta, lienee selvää että tutkimustulokseksi saadaan mieselättäjäyhteiskunta, joka pyörii miesten väkevillä harteilla :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Miksi pitäisi laittaa jotain vasta-argumenttia?
Ihan siksi, kun isäntä väittää tuon jutun perusteella, että miehet pyörittävät Suomea :D
äh, sano sille et siinä se suomi pyörii muun maailman kanssa ihan ilman pyörittämistäkin :snotty:
Joo, vähän :snotty: olo mullakin :D Ja vielä sekin, kun naiset käyttävät terveydenhuollon ja vanhustenhoidon menoista 59% ja maksavat sairausvakuutuksesta vain 45%, niin pahapaha sekin isännän mielestä :D

Mä laitan jalat ristiin :LOL:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Päläpälä sanon minä, jos ollaan tuntipalkalla, niinkuin useimmat on niin ei sillä mitä sattuupi oleen jalkoin välissä merkkaa mitään. Tuo ny on mitä on, mistä on koottu tutkimusaineisto ja mistä ei :LOL:
Useimmat tuntipalkalla?! Millasissa piireissä sä oikein liikut?
Millä ssitten? Urakkapalkalla? Kyllä kaikki muu työ perustuu tuntipalkkaan.
No pikkasenkin vastuullisemmassa duunissa olevilla kuukausipalkka sisältää kaiken, myös mahdolliset ylityöt. Silloin ei työtunteja lasketa.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Päläpälä sanon minä, jos ollaan tuntipalkalla, niinkuin useimmat on niin ei sillä mitä sattuupi oleen jalkoin välissä merkkaa mitään. Tuo ny on mitä on, mistä on koottu tutkimusaineisto ja mistä ei :LOL:
Useimmat tuntipalkalla?! Millasissa piireissä sä oikein liikut?
Millä ssitten? Urakkapalkalla? Kyllä kaikki muu työ perustuu tuntipalkkaan.
? Kuukausipalkkalaisia varmaan melko suuri osa palkansaajista, ns. valkokaulustyöläisistä ainakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Päläpälä sanon minä, jos ollaan tuntipalkalla, niinkuin useimmat on niin ei sillä mitä sattuupi oleen jalkoin välissä merkkaa mitään. Tuo ny on mitä on, mistä on koottu tutkimusaineisto ja mistä ei :LOL:
Useimmat tuntipalkalla?! Millasissa piireissä sä oikein liikut?
Millä ssitten? Urakkapalkalla? Kyllä kaikki muu työ perustuu tuntipalkkaan.
No pikkasenkin vastuullisemmassa duunissa olevilla kuukausipalkka sisältää kaiken, myös mahdolliset ylityöt. Silloin ei työtunteja lasketa.


Määrittele pikkasen vastuulisempi työ :xmas:
 
df
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Määrittele pikkasen vastuulisempi työ :xmas:
No esim. henkilö, jolla on alaisia.
Kyllä meidän pomot vaan saa yltsästä palkkaa ylitöinä eikä kuukaudessa könttä summana. Eihän kukaan lähtis vastuulisempaan työhön jos siitä saa urakkapalkan:)
 

Yhteistyössä