** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.11 **

Moikka kaikille! Tulinpahan tuossa pojusen 1kk iän kunniaksi kertoilemaan kuulumisia.

Alkuaika oli melko rankkaa ja vähän väliä herääminen on rasittavaa ja väsyttävää, joten kannattaa yrittää sitten nukkua aina kuin vaan voi. Mulla erityisen rankaksi alun teki se, ettei poika huoli rintaa. Ja sitten kun viimeiseltä sain sen huolimaan, ei se syö siitä. Nautiskelee vaan olostaan tissi suussa ja käy nukkumaan.... Paino ei noussut joten aloin sitten pumppaamaan maitoa pulloon ja siitä sitten söi hyvin. No rintojen pumppaaminen käsipumpulla 8xvrk sai aikaan jännetupentulehduksen. Ja tupla-aikahan siinä menee, kun ensin pumppaat ja sitten vielä syötät... (yöllä todella inhaa..) Noooh, investoin sitten kunnon sähköisen rintapumpun, jolla voi molemmat rinnat tyhjentää yhtäaikaa... säästyy hyvin aikaa. Ja nyt maitoa tulee sen verran reilusti että aina on kahden syötön maidot valmiina jääkaapissa. Sieltä vaan lämmittää kun poju inahtaa nälkäänsä. Ja lypsää rinnat sitten kun siltä tuntuu (säännöllisesti kuitenkin, että pysyy maidontuotanto hyvin käynnissä).

Nyt poju nukkuu kivasti jo yöllä 5-6h putkeen ja päivälläkin 3-4h päikkärit. Muu aika menee lyhyemmillä noin tunnin torkuilla ja ruokailuhetket väliin ja toututakin ukkeli jaksaa tunnin -pari aamuin illoin. Vaunulenkeillä ollaan käyty ja kunto nousee kohisten, ja paino putoaa.... :D 15kg kevyempi on jo olo...

Vissyliini ja pojanpallero 1kk
 
Onnea zapata hyvistä neuvolakuulumisista, sinäkin olet jo tosi pitkällä! :heart:

Heh Twinflower, hassuja maksamakkaramielitekoja :D Mulla on muutaman kerran ollut silleen, että tekee tosi paljon mieli jotain ruokaa, esim. lohta tai fetaa (pastöroidusta maidosta ;) ), ja sitten kun sitä saa, se maistuukin ihan kummalliselta eikä teekään enää yhtään mieli :D Tsemppiä pahoinvointiin! :)

Kiva Vissyliini kun tulit kertomaan vauva-arjesta. Alku kuulostaa tosi rankalta, mutta hyvinhän teillä on nyt lähtenyt elämä sujumaan, hienoa! :)

Jee, täällä poksuu viikot ekan kerran! :D

hiisi 5+0
 
Vissyliini Kiva kuulla, että paino laskenut noin tehokkaasti ja poju nukkuu yöllä mukavan pätkän putkeen.

Mulla oli tänään vauvan kokoarvio. Pikkuinen 2722g ja kuulemma sirohko eli mun radi ei ole ainakaan sokerivauvaa tehnyt :) Lekuri arvioi, että laskettuna aikana pikkuinen olisi reilut 3kg. Virtaukset ja kaikki muukin oli kunnossa. Pulla saa nyt rauhassa kypsyä ilman mitään häätöyrityksiä, koska oli niin maltillisen kokoinen <3

Tatja+pikkuinen 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Alaselkäkipu on onneksi helpottanut. Kävin fysioterapiaryhmässäkin. Siellä sain paljon ohjeita myös lantionpohjan lihasten jumppaamiseen. Jumppaatteko te niitä säännöllisesti? :)

Mä söin vahingossa feta-juustoa ravintolassa. Muistaakseni se oli mustalla listalla :/ mutta se tuli mieleen vasta seuraavan päivänä. En nyt kuitenkaan jaksa flippailla siitä.

Tsemppiä pahoinvoinnista kärsiville! Twinflower, hassua, mä oon alkuraskauden jossain vaiheessa pystynyt syömään vain greippejä ja maustamatonta jogurttia. Greippi oli tosiaan ainoa jota teki mieli syödä/ei ällöttänyt. Jostain kuitenkin luin, että greippimehu voi vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen (syön tyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan) ja aloin rajoittaa greipin syöntiä.

Kiva kuulla Vissyliinista ja pienestä! 5-6 tuntia putkeen öisin kuulostaa kuitenkin hyvältä, olen kuullut vauvoista jotka heräilee ihan koko ajan :I

Tatjan LA alkaa lähestyä! Jännää!

Meillä on neuvolakäynti tiistina. Toivottavasti kuullaan sydänäänet, nyt epäilyttää asuuko masussa joku vai ei.

Edit: Syksy ja cucciolo 15+6
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti töistä kirjoittelen ultrakuulumisia...eli aamulla kävin ultrassa ja sieltä löytyi viikkoja vastaava kaveri ja sykekin oli matkassa :heart:

Helpotti kyllä, vaikka mulla oli kyllä vahva tunne siitä, että kaikki on hyvin. Kyselivät siellä klinikalla, että haluanko toiseen ultraan ennen np-ultraa, mutta en nyt ainakaan vielä varannut aikaa.

Pahoinvoinnit jatkuu ja nyt olen parina aamuna taas oksentanutkin. Greipit maistuu vieläkin :D

Aurinkoa ja hyvää mieltä kaikille!

Twinflower 7+0 *poks*
 
Ihanaa, paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista Twinflower!! :heart: Nyt on keskenmenoriski jo paaaljon pienempi, mahtavaa! Onnittelut myös poksumisesta!

Täällä myös onneksi tuntuu erilaiselta tämä raskaus kuin edellinen. Viimeksi näillä viikoilla oli jo tuhruttelua eikä juuri oireita, nyt ei onneksi ole vielä tuhruillut yhtään ja oireita on paljon enemmän, tänäänkin piti käydä pönttöä halaamassa :) "Jee!" :D

hiisi 5+5
 
Voi Taru! Näitä uutisia ei toivo kuulevansa.

Vissyliini ihana kuulla vauva-arjesta :heart: Kiva, että teillä on kuitenkin löytynyt rutiinit! Hurjan kuuloinen painonpudostus!

Tatja kiva, että vauva on sirpakka. Taidat olla ensimmäinen noilla viikoilla oleva, jonka kuulen sanovan, että saa vielä kasvaa :) Yleensä kaikki on jo ihan valmiita synnytykseen.

Onnea teille ultrassa hyviä uutisia saaneille!

Mulla oli neuvola maanantaina. Kaikki kunnossa, painoa tullut kuitenkin 808g/viikko, josta tietenkin mainittiin.. Hemoglobiini pysyny hyvänä, 124. Vauvan syke siinä 130, laskemista häiritsi anturan potkiminen. Hätäkastenimetkin on nyt sitten annettu. Erityisiä synnytystoiveita en osannut kertoa, jotenkin oon luottanut siihen että sairaalassa on ammattitaitosia ihmisiä, jotka kertoo mulle vaihtoehtoja ja suosituksia, kun se aika tulee. Ja se aika tuntuu vielä tosi kaukaselta.. Selän takia sain sitte samalle iltapäivälle lääkäriajan. Sairaslomaa äitiysloman alkuun, nelisen viikkoa. SF-mitta oli aamulla mitattuna 30, lääkäri sai isomman.. Sopivasti käyrille se kuitenki meni. Vauva on raivotarjonnassa, lääkäri tarkisti sen vielä ultralla. ("Pää ja peppu kun saattaa vielä mennä sekaisin näillä viikoilla"). Nyt mää sitte alotan noiden pienten vaatteiden pesemisen ja laittamisen, pinniksen vois hakea ens viikolla ja sitte ois vaan semmosta kaikkea pientä ostettavaa ja laitettavaa ennen vauvaa. Onneks mun pitää liikkua paljon, joten saan tehä koirien kans lyhkäsiä lenkkejä monta kertaa päivässä. Toivotaan, että kelit pysyy aurinkoisina. Ei mua sade muuten haittaa, mutta kolmen koiran tassujen pesu lenkin jälkeen ei tän selän kans tunnu kauheen kivalta idealta. Ainakaan viittä-kuutta kertaa päivässä..

Kivaa viikonloppua!

kodehu 31+0
 
Taru81 pahoittelut menetyksestä :hug:

Twinflower onnea hyvistä ultrakuulumisista! Ja "onnittelut" myös pahoinvoinnista! :) Täällä myös greipit maistuneet koko raskausajan vaikka olisi ollut kuinka paha olo.

hiisi-78 Sinullekin "onnittelut" pahoinvoinnista. Kaikki edellisestä keskenmenneestä raskaudesta poikkeavat oireet ovat tervetulleita, vaikka kuinka ällöttäviä olisivatkin. :)

Tatja kiva kuulla että vauva saa rauhassa kypsytellä tuloaan ilman häätöyrityksiä! :)

Syksy2010 kiva kuulla että alaselkäkivut ovat helpottaneet. Minulla myös kolottaa välillä aika tuntuvasti alaselkää, onneksi sain fysioterapeutilta jumppaohjeita. Muuten en varmasn kohta pääsisi sängystä ylös. :(

kodehu tsemppiä loppuviikkoihin ja koiruuksien kanssa touhuiluun. Toivotaan että sateet menisivät pikana ohi ja tulisi mukavan kuivat ulkoilukelit.

(.) Niin kuin pelkäsinkin, vti löytyi virtsakokeesta, ja tämän viikon olen ollut antibioottikuurilla. Pikkuisia liikkeitä tuntuu lähes päivittäin mutta mielestäni niitä voisi tuntua paljon useamminkin. :) Onneksi rakenneultra on parin viikon päästä, sitten päästään taas ihastelemaan pikkuista. Sukupuolta ei kysytä koska minä haluan pitää asian yllätyksenä. Mies haluaisi tietää mutta ymmärtää myös minun kantani. Joten ylläri jää synnärille asti voimaan ellei nyt mitään selkeitä merkkejä itse bongaa ultrassa. :)

Greippi on tosiaan maistunut koko raskauden, ja muutenkin hedelmät on ollut ihan mielettömässä huudossa. Sentään jotain terveellistä tulee syötyä. Olen myös kuullut tuosta tyroksiiniin vaikuttamisesta, mutta olen syönyt greippiä aina vaan illalla niin en usko sen vaikuttavan aamun lääkkeisiin millään tapaa. Nyt tosin arvot olivat minun mielestä vähän vinksallaan, mutta neuvolatädin ja lääkärin mielestä olivat ok. En oikein tiedä mitä ajatella asiasta. :(

zapata 17+6, pari viikkoa puoliväliin!
 
Neuvolassa käyty. Paino on tismalleen sama kuin viimeksi. Verenpaine myös. Hemoglobiini hieman laskenut, 116 ja voisi melkein alkaa syödä rautaa. Sydänäänet kuunneltiin :heart: Terveydenhoitaja varoitti, ettei ole syytä huoleen jos ei kuulu. Kommentoi, etteipä vatsa vielä näy mulla kun menin makaamaan hoitopöydälle. Sydänäänet kuului kuitenkin aivan heti :D Kyllä siellä masussa joku asustelee.

zapata, mitkä olivat sun tsh:n arvot? Mulla on pysynyt koko raskauden ajan tähän asti alle 1. Eikä tyroksiiniannostusta nostettu kertaakaan.

Liikkeitä en vielä ole tuntenut. Välillä tunnen pientä vihlaisua, joka menee nopeasti ohi. Välillä tuntuu kuin olisi ilmakuplia vatsassa. Tai siis onhan sitä ilmaa välillä :p

Kolme ja puoli viikkoa rakkenneultraan!

Syksy 16+6
 
Syksy Kivoja neuvolakuulumisia sinulla, tuota rautaa lukuunottamatta. Kiva että sydänäänet kuului heti ettet ehtinyt huolehtia.

Tarkistin vielä neuvolasta nuo arvot kun luulin että muistin ne väärin. TSH oli 2,16 ja T4V 11. Ennen raskautta oli 0,6 ja 16. Tosin nyt tuntuu että kilpparin toiminta on vähän kiivastunut, olen ihan hikiläinen nykyään. :)

Kävin myös paniikkikäynnillä neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet. Jostain syystä olen ollut ihan varma että kuvittelen liikkeet ja pikkuinen ei enää voikaan hyvin. Vähän aikaa neuvolatäti sai etsiä kun pikkuinen olikin unilla paljon korkeammalla mitä luultiin. :) Kiva oli kuunnella taas sykettä, ja jos näillä tiedoilla osaisin olla stressaamatta rakenneultraan asti. Onneksi siihen on enää puolitoista viikkoa. :)
 
Voi ei hiisi -78 :( Vuotaako paljon? En haluaa antaa turhaa toivoa mutta mulla oli tuhruttelua raskauden alussa, se kesti useamman päivän. Se oli raskasta kun ei oikein tiennyt, meneekö kesken vai mitä tapahtuu.

zapata, mun silmiin nuo tsh ja T4V näyttävät hyviltä, hyvin viitearvoissa.

Syksy 17+3

Edit: mitä Tatjalle kuuluu? LA alkaa olla käsillä!
Entäs scrat?
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Syksy, tosi kiva kuulla positiivisia tarinoita :) Tuhruttelu loppui ainakin hetkeksi ja tänään ultrassa näkyi pieni tyyppi, jolla sydän löi kovasti :heart: Aika huikeata, mieskin oli kovasti liikuttunut kun jo luultiin, että tämä on menetetty :) Kokokin täsmäsi arveluihini oviksen ajankohdasta, 7+1 tuli arvioiksi. Katsotaan nyt jatkuuko tuhruttelu ja kuinka tässä käy, mutta nyt ainakin kaikki vielä kunnossa :) Melkoista stressaamista tämä raskaanaoleminen tuntuu taas olevan..

Hienoa Syksy ja zapata, että teilläkin pikkuisen sydän kovasti sykki neuvolassa :)
 
hiisi onpa ihana kuulla :heart: hyvin tässä vielä käy teidänki osalta.

zapata ja Syksy sydänäänien kuuntelu on aina niin kivaa. Molemmilla teilläkin se rakenneultra on jo ihan kohta. Tsemppiä odotteluun!

Kilppareista Mulla on kans vajaatoiminta, viimeks kaks viikkoa sitte annosta nostettiin taas, kun TSH oli 3,16. Sitä on nyt nostettu kuuden viikon välein, joka kontrollissa yhtä lukuunottamatta. Kuulema kiva lääkityksen säätäminen saattaa oottaa myös synnytyksen jälkeen.. Mun lääkärin mukaan raskaana ne pitäis olla TSH 1-2 ja T4V yli 14, mut mulla ainaki oma olo on se tarkin mittari. Eli jos oma olo on hyvä, niin en olis huolissaan.

Pinnasänky kasattu viikonloppuna :heart: Nyt sitte arvotaan millon tuo meidän akrobaattisin reikäpääkoira keksii hypätä sängyn kautta sinne..

kodehu 32+3
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
Hiisi-78: Tuhruttelu pelästyttää kyllä aina, mutta sehän on aika yleistä. Mullakin on ollut hyvin pientä tiputtelua monena päivän ja kamalalta se aina tuntuu, mutta ainakin toistaiseksi ollaan vielä raskaana (nyt 10. viikolla) ja syke on kuultu ultrassa. Luin itse asiassa jostain, että jos vuoto pysyy tiputteluna eikä siihen liity kipua, niin tilastollisesti keskenmenon riski ei ole suurempi kuin täysin vuodottomassakaan raskaudessa. Toivotaan siis, että sinunkin kohdallasi on kyse harmittomasta vuodosta. Ihanaa, että sait kuulla sykkeen :)
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
Syksy Tänne kuulu hyvää. Yhdessä koossa edelleen. Vauvakuume nousi taas svääreihin, kun kaveri pääsi kotiin omansa kanssa. Kuvittelen sitä vauvan tuoksua <3
Sullakin pian jo rakenneultraa pukkaa. On aina liikuttavaa nähdä pikkuinen ultralla.

Hiisi Upeaa, että pikkuisella sydän jumpsutti. Mäki olin eka ultrassa 7+1 ja syke oli mahtava kuulla. Yllätyin siitä, että sen laiteilla sai kuulumaan jo noin ajoissa.

Tatja+pikkuinen 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
hiisi ihanaa että syke löytyi ja pikkuisella kaikki kunnossa. Nyt vain positiivisella mielellä odottelet nt-ultraa ja yrität olla hirveästi stressaamatta. Tiedän, se on todella vaikeaa, mutta yritä. :)

Syksy minullakin ensimmäiset liiketuntemukset oli arvuuttelua että onko vauva vai ilmavaivat. Nyt ei ole enää epäilystäkään, mieskin tunsi pikkuisen jumppailut viikonloppuna. Voi sitä ilmettä!

Noista kilppareista: Nuokin arvot on nyt jo kuukauden takaa, joten tilanne on nyt varmaan jo eri. Lähinnä tuo T4V pisti silmään, ei ole tainnut koskaan olla noin alhainen. Mutta, olo on huomattavasti parempi kuin kuukausi sitten, joten en ole huolissani. Ja kohtahan on taas seuraava kontrolli.

kodehu Sinulla käynyt kyllä kurja tuuri tuon kilpparin kanssa, lääkeen säätö synnytyksen jälkeen voi olla aikamoinen haaste. Toivotaan että koira pysyy poissa pinniksestä. :)

Tatja vitsit, sinullakin oma pikkuinen sylissä jo parin viikon sisällä! :heart:

(.) Täällä massu kasvaa ja sen on kyllä ihmiset huomanneet, ehkä alan näyttämään jo raskaana olevalta. :) Asukki myös jumppaa ahkerasti, parina aamuna havahtunut potkimiseen. Mies tosiaan tunsi viikonloppuna mylläyksen ja jopa yhden potkunkin. Vaimeina kuulemma tuntuivat mutta tuntuivat. :heart:

Ensi viikolla rakenneultra!
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
Hienoa, että sait hiisi ultrasta hyviä uutisia. Tuo jatkuva stressi on kyllä ahdistavaa, mutta minkäs teet, kun ei se käskemällä vähene.

Zapata ihanaa, kun vauveli jumppailee ja kertoilee olemassa olostaan jo isälleenkin :)

(.) Itse palasin juuri nt-ultrasta. Siellä se pienokainen heilutteli käsiä ja jalkoja, ja näytti peukaloaankin :heart: Kyllä tämä raskaus kummasti konkretisoitui, kun näki että kyllä siellä mahassa ihan oikeasti joku tyyppi on. Olen stressannut ihan älyttömästi viime viikkoina ja ajanut miestäkin hermoromahduksen partaalle. Onneksi se on kestänyt mun stressin yllättävän hyvin ja jaksanut tsempata :heart:

Kiiltis 12+0 ja aikaistunut LA 7.11
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78 ja kodehu
Mahtavia uutisia hiisi -78, kovasti tarrasukkia! Alussa mullakin oli tosi stressaava vaihe juuri tiputtelun ja epävarmuuden takia. Aloin rauhottua noin viikolla 12.
Nyt tosin kun rakenneultra lähestyy alkaa mieleen taas hiipiä huoli, että mitä jos ei olekaan kaikki kunnossa :I

Jännittävä Tatja! H-hetki niiiiin lähellä!
Kodehu, säkin oot noin pitkällä jo!

Mä en vielä osannut tunnista liikkeitä. Miehellä oli yhtenä iltana käsi masullani ja oli tuntevinaan pientä liikettä. Mä luulen, että ne oli ilmavaivoja :D
Tsemppiä zapata rakenneultraan!

Onnea Kiiltis-75 nt-ultrasta. On se ihmeellinen hetki kun näkee ruudussa pienokaisen.

Täällä tänään tulee täyteen 18 viikkoa! Eilen alkoi kaupassa yhtäkkiä huimata. Silmissä sumeni. Piti mennä ulos hengittämään ja istumaan. Onneksi se meni viidessä minuutissa ohi. Pelkäsin, että tulee paniikkikohtaus tai että pyörryn. Johtuukohan se hemoglobiinista. Joka tapauksessa ostin rautamehua ja sitä alan tänään juoda.

Rauhallista viikonloppua!
Syksy 18+0
 
  • Tykkää
Reactions: hiisi -78
Kiiltis-75 ihania ultrakuulumisia :heart: Toivottavasti ressaaminen nyt vähän vähentyy, vaikka en lupaa, että se loppuu missään vaiheessa.

Syksy toivottavasti on vaan hemoglobiinista johtuvaa, tosi ikävän kuulosta tommonen pyörrytys.

zapatalle paljon tsemppiä rakenneultran ootteluun!

Tatjalle muuten vaan loppuajan tsempit, tänään tais olla sullakin jo LA.

Mulla oli viikolla neuvola. Siellä oli kaikki hyvin. Mulla on alkanu vauvan liikkeet olla sellasia, että tuntuu, että tulee kylki edellä navan vierestä läpi.. Kunnon alienmeininki! Neuvolassa kerrottiin, että tuossa meiän synnytyssairaalassa tehdään nyt jotain tutkimusta, että jos haluaa 38+ viikolla ylimääräseen ultraan, ni siinä ois tilaisuus. En tiiä, haluanko mennä, koska sukupuolta me ei oo haluttu selvittää ja tuolla se nyt sitte varmaan selviäis kuitenkin. Pitää vielä miettiä, onneks on pari viikkoa aikaa vielä pohtia asiaa :) Viime yönä oli ihan kaameat liitoskivut, tuntui että ei sängystä ylös pääse vessaan ja että ois melkeen pakko huutaa. Meinasin jo soittaa synnärille, että voisinko mennä sinne saamaan jotain tujumpaa lääkettä. Onneks lähti helpottamaan, kun makasin kyljellään tyyny polvien välissä. Nyt on jo huomattavasti helpompi olla, mut pitää tänään vähän kevyemmin liikuskella, eilen tuli reilusti yli pari tuntia kävelyä yhteensä.

Kivaa viikonloppua kaikille!

kodehu 33+1
 
Täällä tosiaan tänään la eli 40+0 *POKS* Olo normaali eli jatkan hautomista :) Kova hinku nähdä jo oma kultanuppu :heart:

Kodehu Kyllähän sen voi sanoa ultrassa heti alkuun, että ette halua sukupuolta nähdä. Mulla, kun oli kokoarvio 37 viikolla, niin ei siitä itse ainakaan mitään selvää saanut kumpa tulossa. Ihanaa säilyttää yllätyksenä loppuun asti :)
 

Yhteistyössä