Nonni, en sitten tajunnut, että luokan omaan joulujuhlaan pitää pukeutua.

  • Viestiketjun aloittaja Pöhjapah
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
[QUOTE="Hämmentynyt";30522014]Jos tällä periaatteella elää, niin sitten ei varmaan osteta myöskään sadevaatteita, välikausivaatteita tai mitään muuta kuin perussisävaatteita.[/QUOTE]

Kuin niin :confused: Kyllä pojalla on paljonkin käyttöä kaikennäköisille ulkovaatteille. Teillä ei sitten ilmeisesti ulkoilla jos ei ulkovaatteille oo käyttöä ku kerran puoles vuodes?
 
HippuTAR
Toi on paha!:|

Meillä vanhimmalla tytöllä on ilmeisesti lievänä tuo. Ei suostu käyttämään farkkuja tai tietynlaisia legginsejä, koska ne ahistaa, ja sitten niitä nyplätään ja venytellään kokoajan, jos sellaiset on erehdytty laittamaan päälle.
Juu, siksipä tolla pojalla ei ole mitään muuta kuin niitä gollegehousuja ja trikoopaitoja. Eikä se kyllä haluaisi pitää noitakaan housuja mitkä joutuu tänään laittaa, liian kapean malliset ja liikaa saumoja.
 
fiuuuh
Esikoiselle ostin juhlavaatteet, joita voi pitää muutenkin. Samettihousut ja kauluspaita (menee villatakin alla). Nuoremmalle ostin kirpparilta mekon (mekkoja saa halvalla, poikien juhlatamineita ei kyllä saa!) ja sen alle paidan, jota voi käyttää muutenkin. Ihan olivat tarpeeksi siistejä joulujuhlaan. Esikoinen olisi halunnut pukukengät, mutta niihin vedin rajan, 30 euroa kengistä, joita todennäköisesti ei keväällä enää voi käyttää, olisi ollut liikaa. Meillä ei nyt tässä lähikuukausina ole tiedossa tilaisuuksia, joissa pukukenkiä tarvittaisiin.

Juhlissa oli kyllä pukeutumista laidasta toiseen, oli farkut&hupparilinjaa ihan yllättävillä vanhemmilla (italiasta kotoisin oleva äiti tuli farkuissa ja hupparissa, vaikka luulisi, että siellä näissä asioissa ollaan tarkempia). Lapsilla sama, osalla oli collegehousut ja ihan tavalliset vaatteet. Eniten ihmetytti kyllä se, että joillakin vanhemmilla oli juhlavat vaatteet, mutta lapsilla ei.
 
Esikoiselle ostin juhlavaatteet, joita voi pitää muutenkin. Samettihousut ja kauluspaita (menee villatakin alla). Nuoremmalle ostin kirpparilta mekon (mekkoja saa halvalla, poikien juhlatamineita ei kyllä saa!) ja sen alle paidan, jota voi käyttää muutenkin. Ihan olivat tarpeeksi siistejä joulujuhlaan. Esikoinen olisi halunnut pukukengät, mutta niihin vedin rajan, 30 euroa kengistä, joita todennäköisesti ei keväällä enää voi käyttää, olisi ollut liikaa. Meillä ei nyt tässä lähikuukausina ole tiedossa tilaisuuksia, joissa pukukenkiä tarvittaisiin.

Juhlissa oli kyllä pukeutumista laidasta toiseen, oli farkut&hupparilinjaa ihan yllättävillä vanhemmilla (italiasta kotoisin oleva äiti tuli farkuissa ja hupparissa, vaikka luulisi, että siellä näissä asioissa ollaan tarkempia). Lapsilla sama, osalla oli collegehousut ja ihan tavalliset vaatteet. Eniten ihmetytti kyllä se, että joillakin vanhemmilla oli juhlavat vaatteet, mutta lapsilla ei.
Jotenkin ymmärtäisin jos vanhemmilla ei olisi niin juhlavat vaatteet kuin lapsella, mutta että noin päin, ei käy; paheksun suuresti!:D
 
Meneekö nää vanhemmat itsekin juhlatilaisuuksiin missä tahansa rytkyissä mitkä sattuu päällä olemaan jos ei lapsellekaan tarvitse opettaa miten tiettyä tilaisuutta kunnioitetaan pukeutumisella?
 
"kahden äiti"
[QUOTE="maikku";30521649]Just oltiin likkojen tarhan ja eskarin joulujuhlassa, ja ei juma näitä vanhempia jotka farkku-verkkari-meinigillä olivat, ja lapset ties missä ryysyissä. Meillä tuo poikatyttökin halusi ihan välttämättä mekon, koska "sehän on juhla"..... Oikeesti, näinkö lapsille opetetaan juhlien merkitystä, juu, mennään vaan samoilla vaatteilla millä just oltiin tarhassa??

Ja kyllä, minäkin atesti, mutta mielestäni joulujuhla ja kaikki muut juhlat ovat tosiaan JUHLIA, ei mitään verkkaribileitä...[/QUOTE]

Minä kuljen pyörällä ja tasan tarkkaa laitan säähän sopivat vaatteet. Koulun juhlasalin lähellä ei ole tiloja, joihin voi riisua päällysvaatteet, joten ulkoiluhousuissa minä ainakin siellä juhlissa olen.
 
fiuuuh
[QUOTE="kahden äiti";30522112]Minä kuljen pyörällä ja tasan tarkkaa laitan säähän sopivat vaatteet. Koulun juhlasalin lähellä ei ole tiloja, joihin voi riisua päällysvaatteet, joten ulkoiluhousuissa minä ainakin siellä juhlissa olen.[/QUOTE]

Eikö oikeasti ole naulakoita? Kaikkiko siellä napottaa takit päällä sitten?
 
viera.s
Meneekö nää vanhemmat itsekin juhlatilaisuuksiin missä tahansa rytkyissä mitkä sattuu päällä olemaan jos ei lapsellekaan tarvitse opettaa miten tiettyä tilaisuutta kunnioitetaan pukeutumisella?
Minulla on perusarkivaatteetkin ihan siistit. Alaosa on siis sellaisissa tavanomaisissa juhlissa yleensä ihan sama kuin arkena, eli suorat mustat housut. Yläosa on yleensä juhlissa arkivaatetusta juhlavampi. Tosin päiväkodin juhlissa taisi olla joku ihan tavallinen neule niiden suorien housujen kanssa.

Sellaisia juhlia, joissa minun tarvitsisi omasta mielestäni tai pukukoodin mukaan pukeutua johonkin iltapukuun ja lapsen pukuun (tai suoriin housuihin + kauluspaitaan + rusettiin/krakaan) on ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa. Päiväkodin juhlia en lue tähän kategoriaan, enkä usko myöskään koulun juhlia lukevani. Lapselle kauluspaita + tummat housut lienee niihin ihan sopiva pukeutumisen taso ja minun arkivaatteeni mahdollisesti yläosa hieman juhlavammaksi valiten lienevät myös sellaista pukeutumisen keskilinjaa. Eipä taida olla tapana, että äidit olisivat iltapukuihin tälläytyneitä koulun juhlissa? Minä pitäisin tällaisiin juhliin sopivana pukukoodina smart casual-tyyppistä linjaa. Ja sellaiset vaatteet nyt on osalla meistä ihan arkikäytössäkin. Eri juttu, jos normaalisti pukeutuu verkkareihin ja pitää suoria housuja + siistiä neuletta tai kauluspaitaa juhlavaatteina. Silloin on juhlapukeutumiseen aihetta useammin.

On mahdollista myös ylipukeutua, vaikka juhlasta olisikin kyse. Tilaisuuden nimi ei myöskään vielä kerro mitään pukukoodista. Olen esimerkiksi pian menossa 60-vuotisjuhliin ihan arkivaatteissa. Ne vaan järjestetään mökillä, jonne normaalisti laittaisin jotkut mökkirytkyt. Tavalliset arkivaatteeni ovat varmasti ihan passelit tilaisuuden luonne ja sijainti huomioiden, juhlamekot ei oikein mökkiolosuhteisiin sovi.
 
"melissa"
Täytyy kyllä ihmetellä, et miten paljon kauhistelua tällanen pikkuasia herättää :D Jos jotain olen joskus oikeasti paheksunut, niin vaatemokaa ristiäisissä. Juhlat pidettiin kotona ja seremonian jälkeen vauvalle vaihdettiin perusvaatteet. Olin tottunut, että tällä kyseisellä perheellä oli yleensä juhlavaatteet joka juhlassa ja ihan pienestä pitäen. Ja luulisi, että nelilapsisella perheellä olisi ollut jotain juhlavaatteita yhä tallessa. Mutta tällä tulokkaalla oli ihan perusvaatteet, jotka eivät olleet edes kauniit. Kyllä nyt sentään juhlasankarin pitäisi olla juhlatamineissa, vai mitä olette mieltä?
 
Minulla on perusarkivaatteetkin ihan siistit. Alaosa on siis sellaisissa tavanomaisissa juhlissa yleensä ihan sama kuin arkena, eli suorat mustat housut. Yläosa on yleensä juhlissa arkivaatetusta juhlavampi. Tosin päiväkodin juhlissa taisi olla joku ihan tavallinen neule niiden suorien housujen kanssa.

Sellaisia juhlia, joissa minun tarvitsisi omasta mielestäni tai pukukoodin mukaan pukeutua johonkin iltapukuun ja lapsen pukuun (tai suoriin housuihin + kauluspaitaan + rusettiin/krakaan) on ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa. Päiväkodin juhlia en lue tähän kategoriaan, enkä usko myöskään koulun juhlia lukevani. Lapselle kauluspaita + tummat housut lienee niihin ihan sopiva pukeutumisen taso ja minun arkivaatteeni mahdollisesti yläosa hieman juhlavammaksi valiten lienevät myös sellaista pukeutumisen keskilinjaa. Eipä taida olla tapana, että äidit olisivat iltapukuihin tälläytyneitä koulun juhlissa? Minä pitäisin tällaisiin juhliin sopivana pukukoodina smart casual-tyyppistä linjaa. Ja sellaiset vaatteet nyt on osalla meistä ihan arkikäytössäkin. Eri juttu, jos normaalisti pukeutuu verkkareihin ja pitää suoria housuja + siistiä neuletta tai kauluspaitaa juhlavaatteina. Silloin on juhlapukeutumiseen aihetta useammin.

On mahdollista myös ylipukeutua, vaikka juhlasta olisikin kyse. Tilaisuuden nimi ei myöskään vielä kerro mitään pukukoodista. Olen esimerkiksi pian menossa 60-vuotisjuhliin ihan arkivaatteissa. Ne vaan järjestetään mökillä, jonne normaalisti laittaisin jotkut mökkirytkyt. Tavalliset arkivaatteeni ovat varmasti ihan passelit tilaisuuden luonne ja sijainti huomioiden, juhlamekot ei oikein mökkiolosuhteisiin sovi.
Hienoa, teillä on sisäistetty pukeutuminen tilaisuuden mukaan sekä aikuisille että lapsille. Kysymykseni koski kuitenkin niitä vanhempia joiden lapset heiluvat joka tilanteessa niissä collareissa ja trikoopaidoissa
 
Ei oo ketään keltä sais vaatteita. Eikä ton kokoselle löydy oikeen kirppariltakaan. Ja kasvaa nyt sitä vauhtia että jouluna ei enää mahdu keväällä ostetut. Ja sit vielä sekin et on erittäin laiha eli sopivia arkivaatteitakin on hankala löytää, juhlavaatteista puhumattakaan. Siihen päälle vielä aistiherkkyys... Laittaa juhlaan kyllä kauluspaidan ja puvunhousut jos käsken mutta tuskaasta sillä on olla niitten kans.

Niin ja meillä ei ainakaan vuoteen oo ollu mitään muita juhlia kuin pojan koulun juhlat.
Ei löydy tuollekaan käytettynä joten saa mennä koulun juhlaan siisteissä farkuissa ja paidassa. Uusia ei oo vara ostaa ja ne ois kuiteen lyhyet jo seuraavalla kertaa alati venyvän lapsen kanssa.
 
Meneekö nää vanhemmat itsekin juhlatilaisuuksiin missä tahansa rytkyissä mitkä sattuu päällä olemaan jos ei lapsellekaan tarvitse opettaa miten tiettyä tilaisuutta kunnioitetaan pukeutumisella?
Kyllä. Meillä oli kesällä ristiäiset. Yks oli sellasessa tekokuiturantamekossa josta näkyi alusvaatteet läpi,miehensä shortseissa ja maalisessa t-paidassa. isommat lapset ihan arkivaatteissa, pienin juhlamekossa....
 
"tjaa"
Lapsellani oli joulukirkko, missä ei riisuttu edes kaikkia ulkovaatteita, silti katsoin nätin neulemekon takin alle, koru kaulaan ja hiukset pienelle kampaukselle. Kyllä mulla pistää silmään, jos joulujuhlassa, joku on kolitsivaatteissa. ja joo myös minä olen pienituloinen, mutta juhliin pukeudutaan juhlavasti, ja kiireisä päiviä voi ennakoida.
 
[QUOTE="kahden äiti";30522112]Minä kuljen pyörällä ja tasan tarkkaa laitan säähän sopivat vaatteet. Koulun juhlasalin lähellä ei ole tiloja, joihin voi riisua päällysvaatteet, joten ulkoiluhousuissa minä ainakin siellä juhlissa olen.[/QUOTE]

Minä kuljen kesäisin silloin tällöin asiakastilaisuuksiin moottoripyörällä mutten silti ole ikinä siellä tilaisuudessa ollut nahkapuku päällä. Järjestelykysymys.
 
"1234"
Mä en osanut lapsien jOulujuhlia pitää juhlia kun siellä oli vaan muutama laulu oman ryhmän kesken. Lapset laittoi ne vaatteet mitkä halusivat. Jos olisi ollut koko päiväkodin juhla silloin lapset olisi pukeutuneet juhlavaatteisiin.
 
hirrrrveetä
Siis ai herran tuuteli sentään,että joku kehtaa laittaa lapsille gollarit PÄIVÄKODIN "juhlaan"siisus sentään,en tiedä mitään tuon pahempaa...

Paheksun ja huostaanotto!
 
Ettekö te käy koskaan synttäreillä tmv, kun sanotte ettei siisteille vaatteille ole käyttöä? Meillä poika on 2,5v-vuotias, ja jo vauvani puettiin kauluspaita+farkut tmv jos mentiin juhliin tai kyläreissulle.

Nytkin on kaapissa neljät siistit housut ja kasa kauluspaitoja, neuleita yms. Lapsi ei edes muita kuin farkkuja käyttäisi, jos saisi itse valita :D

Kiitollinen olen omille vanhemmilleni, kun opettivat miten pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla.
 
sydämeen sattuu
Jaha, on päästy siihen vaiheeseen, että farkut onkin se sopiva juhlavaate! Ei siitä kauan ole, kuin ne olivat ihan hirveintä, mitä ihminen voi päälleen pukea juhlatilaisuuteen, paitsi ne yhdet verkkarit.
 

Yhteistyössä