Noron sairastaneita paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
Poika sairastaui tautiin lauantaina ja mies eilen.
Itse olen nyt yövuorossa ja mulla nyt illan aikana tullut vähän väliä aivan järkyttäviä hikoilupuuskia, pitää tuuletella koko ajan että olo helpottuu.
Voiko tauti alkaa näin? Hermot menee, perjantaina alkaa loma ja olis tarkoitus lähteä hiihtolomareissulle, mutta meidän tuurilla minä ja toinen muksu sairastutaan viimeistään lähtöaamuna.
 
Tahveli
Mulla oli Noro, kun olin 7kk raskaana.
Jotain niin hirveetä oli, että luulin kuolevani. Istuin pytyllä ja ripuloin, samalla oksentelin erittäin rajusti käsienpesualtaaseen. Sydän hakkasi älyttömän nopeesti ja korvissa humisi. Hikoilin myös todella kovin ja "tulostamisien" välillä makasin vessan lattialla, kun maha kouristeli niin kovin. Yliopistollisessa sairaalassa sanottiin olevan vaaratonta sikiölle.. tätä kesti noin 8 tuntia.
 
Oli pari vuotta sitten
Silloin se oli yhtä helvettiä, paska tuli eikä kysellyt milloin voi tulla, oli pakko olla pöntöllä melkeen koko ajan. kesti muistaakseni 3 päivää se tauti, kuumetta ei ollut kun laski reilusti alilämmön puolelle.
 
"vieras"
Kyllä se käy teidät kaikki läpi. Valitettavasti. Noro on erittäin herkkä tarttumaan, koska se tarttuu myös ilmasta. Se elää kuivalla pinnalla jopa 2 viikkoa. Ilmasta se tarttuu siten, että oksentamisen jälkeen ilmaan jääneet hiukkaset tartuttaa sitä joutuessaan toisen ihmisen limakalvoille. Eli jos olet mukana lapsen kanssa oksennusreissulla, tyhjennät sankoa yms, noro tarttuu varmasti.

Itämisaika on lyhyt, mutta pinnoilta sen voi saada pitkänkin ajan kuluttua. Taudinkesto on lyhyt, mutta se on erittäin raju.
 
Rollolainen
mulla oli jokin aika sitten joku paskatauti. Valitettavasti en osannut kysä onko s enoro. ehkä enskerralla sit kysyn siltä pasatudilta.

Hei haloo noita paskatuteja tulee ja menee ei niihin kuole, edes noroon.
 
???
[QUOTE="vieras";25668458]Kyllä se käy teidät kaikki läpi. Valitettavasti. Noro on erittäin herkkä tarttumaan, koska se tarttuu myös ilmasta. Se elää kuivalla pinnalla jopa 2 viikkoa. Ilmasta se tarttuu siten, että oksentamisen jälkeen ilmaan jääneet hiukkaset tartuttaa sitä joutuessaan toisen ihmisen limakalvoille. Eli jos olet mukana lapsen kanssa oksennusreissulla, tyhjennät sankoa yms, noro tarttuu varmasti.

Itämisaika on lyhyt, mutta pinnoilta sen voi saada pitkänkin ajan kuluttua. Taudinkesto on lyhyt, mutta se on erittäin raju.[/QUOTE]

pojalla toi tauti alkoi ihan yllättäen automatkan aikana ja yrjös tietysti osan autosta ja kaikki vaatteensa kyläpaikan pihalla, joten pojan vaatteita riisuessani käteni olivat yrjössä, samoin pitelin yrjövatia kun oksenteli. Pojasta toi tauti olis varmaan jo tarttunut tässä ajassa? Eikös siinä ole aika lyhyt toi itämisaika? Eli jos saadaan tauti niin tulee mieheltä.
 
"Vieras"
Hyvällä tuurilla ehditte sairastaa hyvin vieäl ennen matkaa, noron itämisaika on hyvin lyhyt 12-72h mutta muistakaa että olette vielä hyvin tartuttavia oireiden loputtua, ainakin kaksi vuorokautta tulisi olla oireettomana kotona, meillä kun lapsi sairastu noroon niin mies sairastu siitä 20h kuluttua ja minä 28h kuluttua, kaikilla meillä se oksentelu/ripulointi kesti sellaiset 4-5h eli oli nopea mutta raju tauti.
 
"niin"
mulla oli jokin aika sitten joku paskatauti. Valitettavasti en osannut kysä onko s enoro. ehkä enskerralla sit kysyn siltä pasatudilta.

Hei haloo noita paskatuteja tulee ja menee ei niihin kuole, edes noroon.
Tiesithän, että ripulitaudit ovat yksi hyvin keskeinen lasten kuolinsyy kehitysmaissa - ja toisinaan lapsia kuolee ripuliin myös länsimaissa?

Oma lapsenikin olisi muissa olosuhteissa kuivunut kuoliaaksi. Muutaman sentin arvoinen suolaliuospussi sairaalassa pelasti hänen henkensä.
 
"vieras"
Mulla oli Noro, kun olin 7kk raskaana.
Jotain niin hirveetä oli, että luulin kuolevani. Istuin pytyllä ja ripuloin, samalla oksentelin erittäin rajusti käsienpesualtaaseen. Sydän hakkasi älyttömän nopeesti ja korvissa humisi. Hikoilin myös todella kovin ja "tulostamisien" välillä makasin vessan lattialla, kun maha kouristeli niin kovin. Yliopistollisessa sairaalassa sanottiin olevan vaaratonta sikiölle.. tätä kesti noin 8 tuntia.
Joo ehkä tuon ikäiselle jo vaaratonta, mutta alkuraskaudessa voi mennä kesken, kaverille kävi niin :(

Voihan se olla että sairastut, toivottavasti nyt sitten pian että ehdit parantuaja pääsette kuitenkin jotenkin reissullenne, vähän rauhallisemmin sitten otatte.
 
"vieras"
meillä oli noro joulun aikoihin. eka lapsi aloitti maanantaina (ennen aattoa), toinen aattona ja mä sit tapaninpäivänä. mies säästyi taudilta. itse olin kaikkista kipein. kuume huiteli 40.2 ja ripuli lensi seitsemän päivää. Laatata jouduin vain kerran. Ihan kamala tauti.
 
Tahveli
[QUOTE="vieras";25668591]Joo ehkä tuon ikäiselle jo vaaratonta, mutta alkuraskaudessa voi mennä kesken, kaverille kävi niin :(

Voihan se olla että sairastut, toivottavasti nyt sitten pian että ehdit parantuaja pääsette kuitenkin jotenkin reissullenne, vähän rauhallisemmin sitten otatte.[/QUOTE]

Juu, ihmeitä nuo vatsa-asukit kestää vähän vahvempina. Tauti kesti muuten mullakin joku 3 päivää, mutta tuo järkyin oli ohi 8 tunnissa.
 
"Jepajepa"
Joo. Mä olin 4kk raskaana ja esikoinen oli 10kk vanha. Oksennettiin ja ripuloitiin päivä kaupalla. Ihan kamalaa. Yhtä aikaa lapsen kanssa. Mies makasi yhen illan vessassa ja parani. Tuosta on nyt 3v ja mahassa kiertää pelkkä muistokin. Tsemppiä!
 
"vieras"
Voi hyvinkin alkaa juuri noin. Mulla alkoi pikkaisen huonona ja heikkona olona, siitä muutaman tunnin päästä oksensin ja ripuloin oikein kunnolla vessassa, tätä pahinta vaihetta kesti yksi yö. Seuraavana päivänä olo vielä aika heikko.
 
[QUOTE="vieras";25668458]Kyllä se käy teidät kaikki läpi. Valitettavasti. Noro on erittäin herkkä tarttumaan, koska se tarttuu myös ilmasta. Se elää kuivalla pinnalla jopa 2 viikkoa. Ilmasta se tarttuu siten, että oksentamisen jälkeen ilmaan jääneet hiukkaset tartuttaa sitä joutuessaan toisen ihmisen limakalvoille. Eli jos olet mukana lapsen kanssa oksennusreissulla, tyhjennät sankoa yms, noro tarttuu varmasti.

Itämisaika on lyhyt, mutta pinnoilta sen voi saada pitkänkin ajan kuluttua. Taudinkesto on lyhyt, mutta se on erittäin raju.[/QUOTE]

Eipäs maalata piruja aiheettomasti seinälle!

Mieheni sairasti noron viime talvena, minä ja vauva säästyimme vaikka hoidin miestä, vaihdoin lakanoita, vaihdoin oksennusämpäriä, vein ruokaa ja juomaa jne. Pesin käsiä, käytettiin käsidesiä, mies nukkui sohvalla ja me sängyssä ja jynssäsin ovenkahvoja ja paikkoja hulluna. Hirveä homma mutta kannatti, ihan hirveä tauti.
 

Yhteistyössä