Nukkumaansiirtymirutiinit

Hei!

Millaisia nukkumaan siirtymisrutiineja te käytätte? Tarkoitan siis juttuja, joita tehdään juuri ennen sänkyyn menoa? Päivä- ja iltarutiinit meillä on aina saman kaavan mukaan.

Ongelma ei ole paha mutta pikkuhiljaa pitäisi varmaan auttaa neitiä 8kk omatoimiseen nukahtamiseen.

Jotain uutta pitäisi saada pullon sijaan. Se on rauhoittumiskeinona että tiedetään että siirrytään unitasolle kohta. Annan pulloa ennen nukkumaan menoa mikä ei ole paras mahdollinen juttu sillä sitä kaivataan vieläkin yöllä kaksi kertaa kun ei osata itsekseen nukahtaa. Joskus nukahtaa pullolle useimmiten ei.

Nukahtamisen kanssa on nyt liian vaikeaa ihan minun omaa syytäni. Helpoimmalla olen päässyt pullon ja silittämisen avulla. Nyt ongelmana siis yöheräilyt ja päivällä kun näkeekin pullon alkaa kiukuttelu kun tietää että nukkumaan pitäisi lähteä. Vaunuissakin keikuttaa saa ennen kuin nukahtaa.

Pari kertaa olen yrittänyt unikoulua ja rahoittaa pelkästään silittämisellä mutta kolmantena yönä on ihan mahdoton hulabaloo päällä ja pahaksi onneksi molemmilla kerroilla nuha on sotkenut kuviot:/ Nykyään jos laitan käden selän päälle niin ahdistuu.

Kiitos vinkeistä!

 
Meillä on vauvalla 7 kk ollu unipupu aina,kun menee nukkumaan. Pupuaan hiplaa käsillään juuri ennen nukahtamistaan. Maidon saa aina sylissä ja sen jälkeen lasketaan sänkyyn pupu kainalossa. Öisin,jos herää niin yleensä riittää,että laittaa tutin suuhun ja pupun kainaloon,jos pupu on kauempana sängyssä.
 
Meil on poika reilu 7kk ja yleensä ollaan ilman vaippaa avovaipan päällä sängyllä jokusen aikaa. Harjottelee siin liikkumista ja sit laitan yövaipan, pojan unipussiin ja tissitellään hetkonen. Sen jälkeen taputtelen pepusta niin, et nukahtaa suht pian :)

Kylpy on jääny aika vähälle kun nykysin käydään joka sunnuntai vauvauinnissa ja sillon peseydytään. Mut vois kyllä ottaa iltarutiiniks. Voiskohan pientä kylvettää muute joka pvä?
 
Meillä sylitellään hetkinen, lauletaan laulu tai luetaan loru, lasketaan sänkyyn. Katselee mobilea, hihkuu sille, sitten annetaan iltamaito, lasketaan uudestaan sänkyyn, annetaan tutti, pupu ja harso. Sitten joskus nukahtaa hienosti samantein, joskus pitää käydä tuttia laittamassa suuhun muutamaan otteeseen (tai huonoina iltoina sen sata kertaa...). Nukahtaa yleensä puolen tunnin sisään kunnolla itsekseen sänkyynsä. Mut vaikka annetaan iltamaito niin ei nukahda pullolle koskaan... nyt toivoisin et päästäis yösyötöistä eroon, mut se voi olla et tytöllä on kuitenkin nälkä silloin kolmen aikaan yöllä... jaa-a. Pitäis varmaan joku yö kokeilla maitopullon sijaan antaa vettä.
 
Meillä tuossa iässä oli iltapesut, yövaatteiden vaihto ja iltasatu, eli semmoisia lyhyitä kuvakirjoja, joissa nalle menee nukkumaan tms. Sitten hyvän yön toivotukset, unikaveri kainaloon, sänkyyn, valot pois ja iltalaulu. Toisinaan nukahti heti, toisinaan pitkänkin ajan päästä.

Vaikka oppis nukahtamaan itsekseen illalla, niin se ei välttämättä estä yöheräilyjä.
Ja jos haluaa unikoulua pitää, niin sitä ei kannata vielä kolmantena yönä lopettaa, monelta olen kuullu että juuri 3. ja 4. yöt ovat pahimpia, sen jälkeen helpottaa.
 
Chamorphis
Meillä on aina sama rutiini... Iltapuuron jälkeen mennään vaipan vaihdolle ja hammaspesulle. Sitten iltasatu ja syö hetken vielä tisua. Sen jälkeen laulan päivänsäde ja menninkäinen niin nukahtaa pian sen jälkeen. Joskus nukahtaa kesken laulunkin! :D Ongelma meillä kans on siinä et nukahtaa syliin. Ennen nukahti tissille. Heräilee kans öisin ja kokeiltiin unikoulua. Kolmannen yön jälkeen nukkuikin tosi hyvin pari yötä, mutta meillä kans räkätauti ja korvatulehdus sotkee kuvioita... Viime yönä taas valvoi reilu pari tuntia. :( Poika nyt 9,5 kk
 
Mä aloin samaan aikaan lopettaa tissille nukuttamisen kun otettiin käyttöön äp:n makuupussi pinniksessä. Kun peittoa vedeltiin yms. hulabaloota pitkin yötä. Nyt on mennyt monta yötä, että on syöty kerran ja jopa yksi yö ilman syöttöjä :D
Eli en tiedä kummasta oli loppujen lopuksi apua.
Nukahtaa kyllä meidän sänkyyn kainaloon tissille, mutta ei tissi suussa. Siis juuri kun alkaa olla nukkumaisillaan niin otan tissin pois suusta ja painan hellästi leuasta suun kiinni (Pantleyn oppeja).
 
Poika on 10kk. Samat iltatoimet ovat olleet pitkään, sieltä 6kk asti. Iltapala (puuro ja maito) 19:30 tienoilla. Iltapalan jälkeen hampaiden pesu, pottailu, suihku tai amme, yöasu, iltasatu, iltapullo (vielä 10kk asti iltatissi) ja unille. 20:30-21:00 poika nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä omassa huoneessaan unimusiikin soidessa uninalle kainalossa.

Yöllä ei ole syöty 2,5kk iästä asti lukuunottamatta "taantumaa" 5kk-6kk, jolloin poika heräsi öisin kerran, eikä rauhoittunut ennen tissittelyä. Nykyään saattaa herätä joskus öisin, mutta rauhoittuu tutilla ja nallella. Viereen ottaminen ei ole hyvä vaihtoehto, vaikka olisikin välillä ihanaa nukkua vauvan kanssa. Poika luulee aina, että on aamu, ja alkaa leikkiä ja kiipeillä minun yli.

Esikoisen kanssa oli toisin. Tässä iässä saatoin silittää tyttöä unille tunninkin. Usein piti hakea viereen jatkamaan unia herättyään. Näin edelleen, joten pojalle ei edes ole tilaa majatalossa, kun sänkyä kansoittaa jo äiti, isä ja 4-vuotias levoton nukkuja. Plaah! Joko olen oppinut välttämään samoja kaavoja pojan nukuttamisessa, tai sitten lapset vain ovat erilaisia nukkujia.
 

Yhteistyössä