nukkuuko kenenkään yli 3v päikkäreitä?

siinähän se kysymys tulikin,eli kysyisin sen takia,kun tuntuu ettei enään monet nuku tuossa iässä,ei esikoisenikaan,mutta poikani joka on 3v6kk menee niin yli kierroksille iltapäivästä,eikä muuta tee kuin itke ja kiukuttele,jos päikkärit jää välistä.

en ole tavannut kuin yhden lapsen joka myös nukkuu ton ikäisenä ja olisi ihan mielenkiinnosta kiva tietää onko muita..?
 
no kiva tietää,että monet muutkin nukkuvat ja tottahan se on että se on niin yksilöllistä. =)
tuntuu välillä vaan,että ihan kuin pitäisi "kilpailla" siitä kenen lapsi on jo niin "iso" ettei tarvitse päikkäreitä..eikä se minua kyllä letkauta kun meillä päivä vaan sujuu paremmin kun nukkuu ja haluaa itse vielä lepäämään ja sitten nukahtaa.
 
Meillä ainakin 4v nukkuu. Ja saa nukkua niin kauan kuin sujuu ok:sti. Päiväunethan vain rauhoittavat lasta ja tukevat aivojen kehitystä. Edellinen sanoi minusta fiksusti, että niin pitkään päiväunia, kun uni tulee hyvin sekä päivällä että illalla eikä kumpikaan ole "tappelua" ja kestä kauan. Itse asiassa yöunien pituus ja laatu on varmaan suurin vaikuttava tekijä. Meillä 4v herää tosi aikaisin, aina kello kuudelta. Siksi onkin jo väsynyt 12 maissa ja nukkuu päikyt. Nuorempi, joka on vasta alle 2v nukkuu usein 8 asti aamulla ja hänen kansaan päikyt on jo hieman tappelua. Eli voipi olla että pikkuisempi jättää unet ekana...:) Ei siis ollenkaan ikään sidottu asia vaan täysin yksilöllistä ja lapsikohtaista. Mutta ole tyytyväinen vain, että lapsi nukkuu päikyt ja saa levon ja rauhan.
 
Kuulostaapas typerältä toi kilpaileminen siitä kenen lapsi ei enää nuku.
Mä olen iki-onnellinen että toi pikkuakka 3v2kk nukkuu päiväunet edelleen samaan aikaan kun pienempi siskonsa, niin mä saan ottaa rauhassa brunaa ulkona B)
 
Mulla 3v 5kk vanha tyttö, joka ei pärjää ilman päikkäreitä. Nukahtaa muuten vaikka istualteen klo 19 maissa illalla, jos päikkärit on jääneet väliin(näin on käynyt pari kertaa tässä kesän aikana kun ei ole laitettu tyttöä päikkäreille) . Eli tyttömme nukkuu päivittäin
noin 1,5h päikkärit. Yksilöllistähän tämä tietenkin. Kaverini tytöltä jäi päikkärit pois tasan 2vuotiaana kun heille syntyi vauva.
 
meillä poika 3v2kk nukkuu päikyt, annan nukkua 1,5h se riittää. meillä kun päivät alkaa jo välillä ennen 7:ää niin siksi tarvii päikkärit muuten meno on iltapäivästä sellasta hulinaa ja kiukkuamista ( jos ei nuku päikkyjä niin laitan vastaavasti yöunille aiemmin.. )
 
Meillä poika nukkuu välillä vielä päikkärit (kohta 6v) hoidossa, kun siellä kaikki menevät lepohetkelle iästä riippumatta, ei ole yöunia häirinnyt, hoitopäivinä juoksevat ja riehuvat toisten kans niin paljon että väsyttää joka tapauksessa iltaan mennessä. Kotipäivinä ei nuku.
 
Tyttömme 4 vuotta nukkuu kotona ollessaan yleensä päiväunet ja myös perhepvhoitajan luona, koska sinne menee jo aikaisin aamulla. Mummolassa ei malta enää nukkua, koska saa nukkua aamuisin niin myöhään.
 
Meillä 3,5v. poika jätti päikkärit nyt kesällä kun hoito loppui ja aamulla nukkuu pidempään...jaksaa ilman päikkäreitäkin valvoa 21.00 helposti,heräilee siinä 8-9 aikoihin aamulla..saa nähdä sitten syksyllä kun alkaa kerhot ja muut ja tulee pimeetä ni tuleeko ne viel takas...mun puolesta ois ssanu viel nukkua mutta minkäs teet!

Autoon nukkuu kyllä heti jos ollaan pvällä liikenteessä-sit onki ihan turha yrittää saada yö unille ennen klo 23 vaikka olis torkkunut vaan 10min. matkalla kauppaan... :eek:
 
meillä kotihoidossa oleva nyt 4v 3kk ikäinen tyttö nukkui joka päivä päikyt kevääseen asti.. nyt kevään ja kesän aikana on nukkunut yleensä 2-3 päivänä viikossa.

Useimmissa päiväkodeissa joissa olen ollut niin 80-90 prosenttia 3-5-vuotiaista on nukkunut päikyt.

Lepohetkimeillä pidetään joka päivä noin 30-60 minuuttia ja jos nukahtaa niin nukahtaa, jos ei niin ei. Minusta lepohetkeä tarvitsevat vielä eskarilaisetkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pehmis:
no kiva tietää,että monet muutkin nukkuvat ja tottahan se on että se on niin yksilöllistä. =)
tuntuu välillä vaan,että ihan kuin pitäisi "kilpailla" siitä kenen lapsi on jo niin "iso" ettei tarvitse päikkäreitä..eikä se minua kyllä letkauta kun meillä päivä vaan sujuu paremmin kun nukkuu ja haluaa itse vielä lepäämään ja sitten nukahtaa.
tämä on muuten ilmiä jonka minäkin olen huomannut. Monesti keväällä sain kuulla, että nukkuuko tosiaan teidän tyttö vielä päikkäreitä. ja siis neiti oli sillon vajaa 4v. Vastasin sitten vaan, että juu, nukkuu ja yleensä tytön kanssa nukkuu myös äiti 25vee tai pappa 63vee!!! :D
 
Meilläkin kaksoset 5v nukkuu molemmat melkein päivittäin päikkärit, kun 1v pikkuveikkakin nukkuu. Ei ne kaksosilla tosin ole kuin vajaan tunnin unoset, veli nukkuu sitten pidempään. Ja nyt äiti ja "pikkutoukkakin" kellahtaa mielellään siihen viereen! :D

Mutta oon törmännyt tuohon ihan samaan ihmettelyyn. Puistossa tuli kerran puhetta aiheesta ja yks äiti kysyi ihan pokkana, että miten ANNAN lasten nukkua vielä päiväunet! Ihmettelin siinä sitten, että tulitikutko sinne luomien väliin pitäis laittaa, etteivät nukahda. Antaa lasten huilata vähän päivän touhuista, kun yöt nukkuvat kuitenkin vielä ihan tavalliseen tapaan.
 
Meillähän ei sitten nukuttu 2-v enää pätkääkääkään päiväunia... ja hermothan siinä äidillä meinas mennä, eli jos tää kakkonen vaan nukkuu päikkäreitä vielä kaksi vuotiaana tai kolmivuotiaana niin jee, täällä ois yksi onnellinen äiti. Kolme vuotiaana saatiin isompi tyttö lepäämään sohvalla semmosen puolesta tunnista tuntiin (ei kylläkään vahingossakaan nukahtanut) ja sai katsella silloin lastenohjelmaa/videota. Yöunet meillä onkin sitten sellaisia 12 tuntisia.
 
Meillä nukkuu 3v3kk vielä päiväunet (lähes) joka päivä tunnista-kahteen tuntiin, riippuu päivästä. Joskus kapinoi päiväunia vastaan mutta yritän saada nukkumaan siitä huolimatta, koska muuten illat menee ylikierroksilla. Ja muutenkin ompahan itelläänkin pieni huilitauko päivässä kun kuopus nukkuu kuitenkin vielä unet.
Tarhassa nukkuu kiltisti ilman kapinoita joka päivä.
 

Yhteistyössä