Nukkuuko muiden 1½v vielä päikkärit ulkona?

Meillä nukkuu 1½ vuotias vielä vaunuissa päiväunet. Tarha ei suostu kokeilemaan sängyssä nukkumista, sillä heillä on paljon muitakin lapsia etteivät ehdi nukuttamaan meidän poikaa tuntitolkulla. Ollaan jo pidempään kokeiltu viikonloppuisin omaan sänkyyn nukuttamista, mutta siinä menee n. 2h joten ei siitä tule yhtään mitään. Kello on aina yli 14 kun nukahtaa..

Miten ihmeessä saisimme hänet nukkumaan päikkärit sänkyyn? Onko kellään muulla samanikäistä tai vanhempaa lasta joka nukkuisi vielä ulkona vaunuissa?
 
Meidän pian 1½-vuotias nukkuu kans päikkärinsä pihalla. Nyt muutamana päivänä ollaan kokeiltu sisälläkin nukkumista, yllättävän helposti on onnistunut. Meillä on pikemminkin niinpäin, että yöunille nukahtaminen vaatii konstin jos toisenkin, päiväunille meno kestää vain hetken.

Mitään erikoista vinkkiä en osaa antaa, mutta meillä laitetaan makkarista verhot kiinni, eli on todella hämärää/pimeää. Muuten epäilisin asian olevan ihan vain oppimisjuttu, eli vaatinee harjoitusta harjoituksen perään. Tsemppiä!
 
Meillä tyttö nukkuu vielä vaunuissa päiväunensa ja on jo 1v9kk. Minusta siinä ei ole mitään ongelmaa, mielellään saa nukkua niin kauan kuin vaunuihin mahtuu. Ainoastaan yksi meidän lapsista on jättänyt ulkounet jo vähän yli vuoden iässä ja hänen nukkumaansaamisensa olikin paljon työläämpää, toisten lasten äänet tahtoivat häiritä sisällä nukahtamista kovasti. Valitettavasti minulla ei ole mitään hyviä vinkkejä sisäuniin siirtymiseen. Meillä on siirrytty sisäuniin noin kaksivuotiaina, silloin on yleensä lueskeltu jotain sängyssä ja lapsi on nukahtanut siihen.
 
Minä nukutan aina kun mahdollista vaunuihin. Nukkuu paremmin ja saa terveellistä ulkoilmaa.
Miksi (kysyn varovasti) pitäisi saada nukkumaan sisällä?
Mun kokemuksen mukaan (5 lasta - tietty kaikki on yksilöllistä) unet lyhenee huomattavasti kun nukkuu vaan sisällä.
 
Meillä aina kun ei ole tarhapäivä niin ollaan aamupäivästä ulkona eli puistossa yms... Kotimatkalla poika yleensä nukahtaa rattaisiin kun laitan rattaat makuuasentoon... sitten istuskelen kotipihassa vaunujen vieressä ja kuuntelen musiikkia kännykästä tai luen ja olen sen pari kolme tuntia ulkona mitä poika nukkuu...
Sisällä kun heräisi kun haalria on vaikea saada nukkuvalta pois ja parvekkeelle ei mahdu rattaat...

Näin meillä mutta kaikkihan tietty kasvattaa lapsensa kuten parhaaksi katsoo :D
 
Meidän poju on kyllä vasta 1v4kk.. pihalla nukkuu. Ja saa nukkua tulevaisuudessakin. Meillä 4 lasta, eikä kukaan heistä ole nukkunut unia sisällä. Esikko oli 3v1kk, kun nukkui vielä rattaissa pihalla, kakkonen 3v ja kolmonen 2v.
 
mulla ensi kuussa 2 vuotta täyttävä poika ja ulkona nukkuu ja varmaan koko vuoden saa vielä nukkuakkin. Päikkärit on tällä hetkellä semmosia 2,5 tunnin pituisia ja nukahtaa helposti. Lisäksi äiti pääsee usein samalla ulkoilemaan tai voi rauhassa mekkaloida (soittaa, imuroida ym) vaikka poika on päikkäreillä.
 
Tyttömme on pian 1v 3kk, eikä nuku ollenkaan ulkona. kesällä ihan muutamat unet nukku RATTAISSA, mutta nyt en edes usko, että nukahtais niihin! Samaten vauvana, kun nukku VAUNUISSA, kun oltiin lenkillä, ei juurikaan pihalle jäänyt nukkumaan. Kun oltiin liikkeessä niin nukku normaalisti 30min, joskus enemmän... Sama kahden ekan kaa, sisällä nukkuneet lyhyet tai pitkät unet.
 
pepi
Minun nuorimmainen täytti elokuussa 2 vuotta,ja vieläkin mukkuu päikkärit ulkona.On jouduttu rakentaa vaunuihin semmonen lisäosa jaloille,ettei tarvitse polvet koukussa nukkua. =)
 
Pakko oli siirtyä nukkumaan ulkoa sänkyyn, koska ei enää mahtunut kunnolla nukkumaan vaunuissa. Siirto vaunuista sisätiloihin tapahtui n. 2 vuoden ikäisenä. Harmi. Kyllä minäkin mieluiten hänet ulkona olisin vieläkin nukuttanut. :)
 
Meidän esikoinen, kohta 1v10kk, on kanssa nukkunut päiväunet ulkona. Nyt reilu viikko ollaan harjoiteltu sisällä nukkumista. Ja meilläkin meni ensimmäisinä päivinä monta tuntia, jotta poika nukahtaisi, mutta esim. tänään poitsu nukahti puolessa tunnissa itsekseen omaan sänkyyn. Toivottavasti tämä linja jatkuu =)
Päiväunet siirrettiin sisätiloihin monestakin syystä: ekaksi poika ei enään mahdu vaunuihin kunnolla. Ja toinen syy oli se, että sain päivän rytmitetty esikoisen ja vauvan kanssa joten-kuten järkevästi. Me kun mennään aina aamulla moneksi tunniksi pihalle (vauva nukkuu vaunuissa) ja sitten sisälle syömään ja sitten olisi taas joutunut pukemaan kaksi lasta ja menemään nukuttamaan esikoista vaunuihin. Nämä sisällä nukutut päikkärit helpottavat huomattavasti meidän päivärytmiä!
 

Yhteistyössä