Nyt kannustakaa mua imetyksessä!

  • Viestiketjun aloittaja Sara
  • Ensimmäinen viesti
Sara
Alkaa pikkuhiljaa usko loppua.
Vauva 2 viikkoa ja ei vieläkään ole maito kunnolla noussut :( Vauva on lähes koko ajan tissillä, välillä nukkuu pidemmän pätkän 1-3 tuntia, kun saan sen kunnolla nukahtamaan ja välillä on hyviä päiviä, että se nukkuu suht hyviä pätkiä koko päivän imetysten välillä, mutta yleensä päivä on tissi vauvan suussa olemista koko ajan.
Tiedän, että se on normaalia, että vauva on paljon tissillä, mutta kun vauva on selvästi hermostunut ja nälkäinen.

Muutaman päivänä viikossa olen antanut illalla 30 milliä maitoa ja siihen vauva tyytyy vaikka enemmänkin taitais mennä. Tänään oli pakko antaa pari tuntia sitten se 30 milliä, kun alkoi selvästi olemaan ihan hermoraunio koko vauva, kun tissistä ei mitään tullut. Ja mä todellakin tiedän koska sieltä tulee ja koska ei. Alkuun, varsinkin jos on edes tunnin tauko imetyksessä ollut, niin vauva ensin lupsuttaa ja sitten alkaa nielemään usein, aika nopsaan nielemistahti hidastuu ja hidastuu ja lopulta vauva nukahtaa, kun ei jaksa enää imeä.

Mä tässä yks päivä kyselinkin, että voiko olla, ettei mulla herumisrefleksi käynnisty ollenkaan, kun en tunne mitään? Miten sitä pystyy auttamaan käynnistymään? Kuitenkin välillä sitä maitoa jonkun verran sieltä tuntuu tulevan. Vauva ei ole kertakaan lopettanut itse imemistä tyytyväisyyttään. Lopettaa vain nukahtaessaan.

Mitä ihmettä mä teen, että sitä maitoa alkaisi tulemaan? Haluaisin niin kovasti onnistua...

Tiedän tiedän, pitäis soittaa imetystukipuhelimeen, mutta kun vihaan puhua puhelimessa tuntemattomien kanssa :(
 
vieras
tunnetko ollenkaan pinkeyttä rinnoissa kun vauva ollut syömättä pidemmän ajan? onpa erikoista jos maito ei kunnolla nouse? mutta älä huoli, koska vauva pysyy hengissä imettämällä nii kyllä sieltä jotain tulee ja toivotaan että alkaa kunnolla maito nousemaan.

juo kuumaa juotavaa, käy lämpimässä suihkussa. nämä auttoi ainakin mulla.

kärsivällisyyttä. se lopulta palkitsee.
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Tiedän tiedän, pitäis soittaa imetystukipuhelimeen, mutta kun vihaan puhua puhelimessa tuntemattomien kanssa :(
No mikä nyt ois kuitenkin tässä tärkeempää -- se, ettei tarvii puhua puhelimessa, kun se ei ole kivaa vai se, että saisit asiaan selvyyden?

Kuinka vauvan paino on lähtenyt nousuun? Mitä neuvolassa sanotaan?

Mistä tiedät varmaksi, tuleeko sulta maitoa vai ei?

Alku voi olla tosi hankalaa imetyksessä. Itselläni meni kolmisen kuukautta ennen kuin homma sujui täysin mutkitta. Oli milloin mitäkin.

 
Juo lisää nesteitä, lepää itse kunnolla ihan sängyllä maaten ja rentoutuen ja imetä vieläkin useammin.
Mitä useammin imetät, vaikkakin sen minuutin, se auttaa, koska kysynnän ja tarjonnan laki pätee tässäkin. :heart: :heart:
Tsemppiä, kyllä sä pärjäät
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tunnetko ollenkaan pinkeyttä rinnoissa kun vauva ollut syömättä pidemmän ajan?
Mulla ei läheskään aina tuntunut pinkeyttä rinnoissa ja silti pärjättiin täysimetyksellä pitkään. Tuntui, että mulla tulee sitä maitoa just tasan vauvan tarpeiksi ja vauvan rytmiin. Vain muutamia kertoja pakkasi tissit tosi täyteen, kun vauvan rytmi ja maidontarve muuttuivat.
 
Hei! Onnittelut pienestä perheenlisästä! :flower:

Imetys on aluksi vaikeaa, toisilla valuu maito jo lapsen syntyessä ja sitten on monia jotka saavat tehdä kovasti töitä tai joillakin ei onnistu millään. Älä pety, jos maito ei ala herua. Ihan varmasti sinäkin yrität kaikkesi ja toivon, jotta onnistut vielä!

Hyviä keinoja on lämmin suihku, semmonen kaurahaudelämmitin rinnoille, perhekalja, kaalinlehdet lämmität mikros ja niillä haudot rintoja, sexi, rintojen hieronta ja rintapumppu apuun! Kokeile kaikkea, pidä paljon vauvaa sylissä, sekin auttaa herumiselle. Ja anna ihmeessä lisämaitoa, jotta vaavi saa extraa, jos rinnoista ei vielä tarpeeksi tule.

Onnea jatkoon ja se ei ole maailmanloppu, jos et saa imetettyä. :hug:

Ihania vauva aikoja teidän perheeseen! :heart: :wave:
 
M
Kuuluuko ruokavalioosi aspartaami? Jos, niin jätä se pois. Ja yritä rentoutua ja luottaa siihen että maitoa riittää. Hengittele syvään kun imetät ja rentouta hartiat. Kyllä se siitä!
 
--
Mulla tuli mieleen, että vauva on väsynyt eikä jaksa kunnolla imeä =tehdä töitä maidon eteen. Oletko antanut lisämaitoa ennen vai jälkeen tissin? Kokeile ihan pieni määrä ennen imetystä = vauva saa lisäpuhtia ja jaksaa imeä. Meillä oli pitkään imuote vauvalla hukassa ja huuto ja itkuhan siitä tuli kun maitoa ei tullut helpolla. Anna hörpyttämällä se lisämaito, jos annat.
 
Mä jaksoin kans itkeä jonki aikaa, kunnes päätin että nyt riitti masentelu ja korvikeannos suuhun.
Vauva saa myös korviketta ja pääsääntöisesti rintamaitoa. Eikä sen ihmeellisempää. :)
Älä ainakaan kauaa pliis jaksa väkisin yrittää vauvan ja ittes kustannuksella! Rintamaito ei ole taikajuomaa ja pieni korvikemäärä ei haittaa mitään!

Älä päästä itseäsi masennuksen partaalle imetyksen takia!
:hug:
 
Sara
Kiitos kaikille. Yritän olla masentumatta, mutta vaikeaa se on. Mulla on joka imetys epäonnistunut ja aina se on yhtä suuri pettymys. En tiedä miksi.

Enempää en yksinkertaisesti pysty imettämään, paremminkin vois kokeilla niin päin, että antaa useammin lisämaitoa, että vauva jaksaa tissilläkin imeä.

Joku kysyi, että mistä tiedän varmaksi, ettei maitoa tule. Kyllä kai mä nään nieleekö vauva. Ensin nielee useasti ja lopulta ei ollenkaan ja nälkä silti vielä selvästi on.
Kysynnän ja tarjonnan laki ei multa jostain syystä luonnistu... Kysyntää on ollut nyt jo sen kaksi viikkoa, mutta tarjonta lahaa pahasti jäljessä.

Tuota kuumaa rinnoille täytyy vielä testata. Lisämaidon olen antanut imetysapulaitteella, ettei vauva tottuisi pulloon.
 
Sara
Niin ja pissaa tulee juuri sen suositellun kolme ruokalusikallista viisi kertaa vuorokaudessa ( punnaan joka vaipan :ashamed: ) Painoa oli tullut 0,5-1,5 viikon ikäisen välillä 120 grammaa ja th kannusti jatkamaan, keskiviikkona mennään uudestaan kontrolliin. Mutta silti vauva on selvästi nälkäinen ja enemmän maitoa kaipaa.
 
Sara
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Osta luontaistuotekaupasta sellaista mammateetä, äitini mukaan sen juominen sai maidon suihkuamaan.:) Tsemppiä!
Oon sitäkin kokeillut edellisen vauvan kanssa, mutta ei auttanut. Vois tietenkin testata uudestaan. Kotikaljaa oon hörppinyt päivittäin.
 
moi
kaikki eivät tunne sitä kun maito alkaa herumaan, joten sitä on turha murehtia. Suosittelen
Minni Niemelän imetysopas,hyvinvointia äidille ja vauvalle kirjaa. Ja sitä imetystukihenkilöä,soitat tai pyydät käymään jos paikkakunnallasi sellainen mahdollisuus on. Siskollani on reilu 3vkoinen vauva ja imetys edelleen takkuista, paino lähti vasta nyt nousuun,
yms. Silti yrittää kovasti ja mahdollisuus päästä täysimetykseen on. Mutta viitseliäisyyttä, seurantaa ja imetystukea tarvitaan. Tsemppiä! Älä luovuta vielä!
 
Ite olen joutunut antamaan korviketta alusta asti jokaisella, halu oli imettää ja surettikin että miksi epäonnistun kun muut imettävät vuodenkin ja yli...

Mutta ei se vain onnistunut, maito loppui jokaisen kohdalla kun vauvat olivat sen 2kk.

Enkä ymmärrä sellaista että itkun kanssa väkisin yritetään imettää -sekä äiti että vauva itkevät...Siis alussa voi kokeilla tuota ja odottaa että se maito alkaa nousta, mutta että vkoja huudattaa vauvaa niin että itsekin on aivan hermoraunio niin menee kyllä yli.

Tsemppiä sinne -älä sinä kuitenkaan huudata lastas mahdottomia ;)
 
virta
itse imetin, sekä annoin korviketta - pullosta sai maitoa kerran tai pari päivässä kunnes alkoi syödä kiinteitäkin. alku oli rankka ja oppi pullolle heti, kun oli pakko ja lisämaitoa vaati sitten koko imetyksen ajan.

mulla oli asennolla paljon vaikutusta! ainakin alussa. vuolaimmin rinnoista valui aamuyöllä, kun imetin makuultani ja samaa käytin aina kun tuntui ettei maitoa tulis riittävästi. myöhemmin sitten taas asennolla ei ollut juurikaan väliä ja imetin mm. kaupassa yli puolivuotias lapsi käsivarsilla kun tuli hätä ja meillä oli ruokaostokset vielä kesken...
tärkeintä on rentouttaa itsensä kun imettää, mullakaan se ei ollut helppoa, mutta kaikki lähtee olkapäistä, ei pingota vaan päästää ne alas.
nauti siitä imetyksestä mitä nyt olet saanut aikaiseksi ja unohdat syyllisyyden siihen että annat korviketta vaikkapa tiettyyn aikaan päivästä - mutta samalla älä käytä ns vääriä tuotteita sen tekemisessä. älä käytä pienituttista tuttipulloa, ei tuttia muutenkaan jos ei ole pakko ja mieluusti hörpytä lisämaito. :)
anna pienen ihmisen viettää niin paljon aikaa tissillä kun hän haluaa (JA sun pää kestää!), kaikki pienikin lupsutus tosiaan auttaa.
älä vaihda rintaa nopeasti, vaan anna olla samalla vaikkapa koko syötön, sitten tarjoa toista jos vaikuttaa vielä nälkäiseltä. kun imettää kauan samasta tulee sitä takamaitoa joka pitää nälkää kauemmin loitolla. :)
maitoa kyllä heruu, vaikka lapsi nukahtaiskin! anna lapsen nukkua tissillä, tissi suussa, välillä suu saattaa värähtää ja maitoa valuu suuhun pienessä imussa jatkuvasti, lapsi nielee sitä pikkuhiljaa kyllä. meillä lapsi täristeli niin kovasti suutaan että kätilöt osastolla uskoivat hänen palelevan! :D sanoin ettei se niin kyllä ole, hän vaan houkuttelee maitoa... :D

tässä on nyt hiukan vaikea lisää kirjoittaa ja monet jo hyvin sua neuvoneetkin muutenkin ni..
 

Yhteistyössä