nyt kyllä kiinnostaa..

  • Viestiketjun aloittaja mie vuan
  • Ensimmäinen viesti
mie vuan
..että kutsutteko te lastanne, jonka nimi sattuu esim. olemaan Tina, niin Tinaksi vai Tiinaksi? Sama pätee Leaan ja Leeaan, Piaan ja Piiaan ja moniin muihin sellaisiin nimiin joiden ulkoasussa on yhden kirjaimen heitto? Meijän tyttö on Neea ja aina saa olla korjaamassa että se kirjotetaan kahella eellä ja lausutaankin myös Neea eikä Nea.

ikuinen pohtija =)
 
no meillä taas on Nea ja kyllä ärsyttää aina huomauttaa että lausutaan kuten kirjoitetaan lyhyenä. Kyllä kuulostaa niin oudolta omalle tytölle kahdella lausuttuna. Moni ei vaan saa sitä päähänsä että miten lausutaan saa monta kertaa samalle sanoa. Tyttö antaa anteeksi vaikka lausutaan väärin jos pitää kyseisestä ihmisestä.
 
enpä tiedä
Meillä Nea yhdellä e:llä. Ja aina kaikki kyselevät että mitenkä pitää ääntää, johon vastaan että ihan sama, kirjoitetaan kyllä yhdellä. Itsekin tulee sanottua molemmin. Ja molempaa tapaa ja hurjaa määrää lempinimiä lapsi tottelee.
 
emu
Kyllä mun mielestä pitäis lausua niinkuin kirjoitetaan. Tiedän vaan monia jotka lausuu toisin kuin kirjoitetaan, siis ihan lapsen vanhemmistakin. Miksi laittaa jotain nimeä erikoisemmin jos puhutaan kuitenkin tavanomaisemmin, kuten esim. Rosa jota kutsutaan Roosaksi, Nina jota kutsutaan Niinaksi ym.
 
Meillä myös Nea, itse lausutaan kahdella eellä mutta monet lausuu yhdellä, mutta tyttö tottelee lausuttiin sitten kummin vain.
Itse en ole ajatellut niin että pitäisi lausua niinkuin kirjoitetaan. Kuulostaisi se aika hurjalta jos esim nimi Elin lausuttaisiin niinkuin kirjoitetaan eikä "EELIN" kuten se lausutaan =)
Mutta tapansa kullakin. Nämä on varmaan niitä kysymyksiä ja mielipide asioita joihin ei koskaan saa yhtenevää vastausta.
 
Laitan tähän nyt oma kokemusta, olen lähes kolmekymppinen ja nimeni kirjoitetaan yhdellä e:llä eli Nea, mutta aina on lausuttu kahdella. Pienenä kärsin todella kun aina sai olla selvittämässä, kun oli niin harvinainen nimi muutenkin silloin :'( .nythän on jo yleinen. Kivan nimen olette tytöillenne antaneet :flower:
 
Meidän tytön nimi on Moona. Aina ihmiset yrittää ensin sanoa Mona ja sitten pitää korjata, että sekä kirjoitetaan, että lausutaan kahdella oolla.

Mulla on se periaate, että lausun kuten kirjoitetaan. Nimen kantaja sitten korjatkoon, jos haluaa, että häntä erilailla kutsutaan.
 
Kimin äippä
Mulla itselläni on sama ongelma,tai siis ei se mulle ongelma oo vaan kaikille jotka mun nimeä kysyy..meinaa itse olen Piia mut aina se kuitenki kirjoitetaan yhellä i:llä..sama sukunimen kanssa..Järrisestä tulee automaattisesti Järvinen tai joku vastaava.. :D
 
No minulla taas omasta nimestäni aina kysytään että yhdellä vai kahdella ii:llä.. ei se mua oo koskaan ärsyttänyt ,mut jos se kysyjä oikeesti miettis asiaa niin vois jo siitä päätellä miten mä nimeni lausun.. toki eihän kaikki sano sitä niinku se kirjotetaan, niinku tästä ketjusta jo voi päätellä :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2005 klo 22:09 Unicorn- kirjoitti:
toki eihän kaikki sano sitä niinku se kirjotetaan, niinku tästä ketjusta jo voi päätellä :)
Juu, mua ärsyttää myöskin se, että ihmiset loukkaantuu, jos niiltä kysyy miten niiden nimi kirjoitetaan tai lausuu sen kirjoitusasun perusteella väärin. Eihän se toinen voi millään tietää, että lausutaanko teillä kuten kirjoitetaan vai miten ja jos ihmisellä on sellainen nimi, että sen voi sekä lausua että kirjoittaa yhdellä tai kahdella vokaalilla, niin kyllä sitä sitten pitää jaksaa selittää tai vaihtaa nimeä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2005 klo 11:24 Kimin äippä kirjoitti:
Mulla itselläni on sama ongelma,tai siis ei se mulle ongelma oo vaan kaikille jotka mun nimeä kysyy..meinaa itse olen Piia mut aina se kuitenki kirjoitetaan yhellä i:llä..sama sukunimen kanssa..Järrisestä tulee automaattisesti Järvinen tai joku vastaava.. :D
Peesi :wave:

Oon myös Piia, ja useimmiten se kirjoitetaan Pia :(
 

Yhteistyössä