Nyt pelottaa.

  • Viestiketjun aloittaja Äiti hädissään
  • Ensimmäinen viesti
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Unni harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1279036

kokemuksia ja tukea :hug:
Tuolla onkin meidän tarinaa myös :) Tuloksena maailman ihanin, terve tyttö.

Ei jääty ultrassa kiinni, mutta veriseula hälytti (arvot ihan pielessä). Kävin istukkabiopsiassa, en olisi jaksanut odottaa lv-punktiota. Se epävarmuushan se oli pahinta, odottelu... Voimia :hug:
Millä viikoilla tehdään istukkabiopsia? Entä lv-punktio? Onko ne yhtä varmoja? Yhtä kivuliaita?
 
Harkitse tarkkaan!
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mä en menis sellaiseen. 70% lapsista joilla on niskaturvotus,syntyy terveenä.Niissä näytteenotoissa on kuitenkin keskenmenoriski.Mutta sinä tietysti teet omalla kohdallasi päätöksen.
Näin. Kälyni meni, ja sai keskenmenon. Lapsi olisi ollut täysin terve poika.
 
harmailija
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei meitäkään down lapsi haittaisi :) Ihania ovat, minun pikkuserkkuni on down lapsi ja ihana sellainen :heart:
Ainoastaan jos vammat olisi todella pahoja niin miettittäisiin mitä tehtäisiin.

Saako tuon kromosomitutkimuksen myötä tietää sitten vauvan sukupuolenkin?
Saa ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Unni harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1279036

kokemuksia ja tukea :hug:
Tuolla onkin meidän tarinaa myös :) Tuloksena maailman ihanin, terve tyttö.

Ei jääty ultrassa kiinni, mutta veriseula hälytti (arvot ihan pielessä). Kävin istukkabiopsiassa, en olisi jaksanut odottaa lv-punktiota. Se epävarmuushan se oli pahinta, odottelu... Voimia :hug:
Millä viikoilla tehdään istukkabiopsia? Entä lv-punktio? Onko ne yhtä varmoja? Yhtä kivuliaita?
Istukkabiopsia tehdään rv 10-14. Mulle just ja just ehdittiin se tehdä, tais olla (uuden la:n mukaan) jopa jo 14+2, jos oikein muistan. Lv-puktio tehdään vasta, kun lapsivettä on riittävästi. Yleensä n. rv 15 eteen päin. Mullekin punktiota suositeltiin, mutta en vaan pystynyt odottamaan. Muistaakseni sen lv-punktion tuloksissa menee vielä kauemmin kuin istukkabiopsian tuloksissa, joissa meillä meni lopulta alle viikko. Istukkabiopsia antaa tuloksia ihan dna-tasolla, jos tarvis. Lv-punktio puolestaan paljastaa myös jonkun selkäydinhalkion tms. , mitä sitten biopsia ei. Ovat yhtä varmoja, biopsiassa sanotaan olevan vähän isompi km-riski, mutta lääkärin mukaan ei ole käytännössä eroa, vaan liittyy lähinnä tuohon aiempaan näytteenottoajankohtaan (muutoinkin noilla viikoilla vielä enemmän keskenmenoja). Ymmärtääkseni ovat ihan saman tuntuisia: pitkällä neulalla pistetään kohtuun. Istukassahan ei silleen ole tuntoa, että sen näytteenoton sieltä tuntisi.

Mehän kertaalleen kieltäydyttiin jatkotutkimuksista ja silloin saatiin tosi ymmärtäväistä, jopa kannustavaa kohtelua. Sittenhän kuitenkin mentiin biopsiaan, kun en saanut mielenrauhaa.
 
harmailija
mun äitipuoleen suhtauduttiin karsastaen ja tyrkytettiin kokoajan jotain tietoa kehitysvammoista. Samoin sitä melkeen pakotettiin lisätutkimuksiin, joihin se meni sitten viimein, ja tulos oli puhdas, ja synnärillä vasta selvis sit kun synty että down. Joten ei ne kaikki jää kyllä seuloissakaan kiinni. Että sekin kandee kyllä ajatella. Katsoiko ne muut rakenteet? Jos katsoivat eivätkä nähneet mitään niin en ois kauheen huolissaan.
Entäs näkyikö nenäluu?
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
mun äitipuoleen suhtauduttiin karsastaen ja tyrkytettiin kokoajan jotain tietoa kehitysvammoista. Samoin sitä melkeen pakotettiin lisätutkimuksiin, joihin se meni sitten viimein, ja tulos oli puhdas, ja synnärillä vasta selvis sit kun synty että down. Joten ei ne kaikki jää kyllä seuloissakaan kiinni. Että sekin kandee kyllä ajatella. Katsoiko ne muut rakenteet? Jos katsoivat eivätkä nähneet mitään niin en ois kauheen huolissaan.
Entäs näkyikö nenäluu?
Ei ollut puhetta nenäluusta. Mutta sanoi että muuten vaikuttaa täysin normaalilta ja vilkkaalta sikiöltä. Sanoi että kaikki se mitä voidaan tässä vaiheessa nähdä ja todeta normaaliksi on normaalia. Ainoastaan tuo turvotus oli "erikoista".
 
Ap
Nyt huolestuin tuosta nenäluu jutusta! :/
Lääkäri ultrasi kauan ja koetti tönimälläkin saada sikiötä kääntymään mutta sikiö piti visusti asentonsa niin ettei näyttänyt kunnolla profiiliaan. Olisi kai lääkäri sanonut jos nenäluuta ei olisi näkynyt? Kun sanoi kuitenkin että sikiö turvotusta lukuunottamatta on täysin normaali.
 
harmailija
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
mun äitipuoleen suhtauduttiin karsastaen ja tyrkytettiin kokoajan jotain tietoa kehitysvammoista. Samoin sitä melkeen pakotettiin lisätutkimuksiin, joihin se meni sitten viimein, ja tulos oli puhdas, ja synnärillä vasta selvis sit kun synty että down. Joten ei ne kaikki jää kyllä seuloissakaan kiinni. Että sekin kandee kyllä ajatella. Katsoiko ne muut rakenteet? Jos katsoivat eivätkä nähneet mitään niin en ois kauheen huolissaan.
Entäs näkyikö nenäluu?
Ei ollut puhetta nenäluusta. Mutta sanoi että muuten vaikuttaa täysin normaalilta ja vilkkaalta sikiöltä. Sanoi että kaikki se mitä voidaan tässä vaiheessa nähdä ja todeta normaaliksi on normaalia. Ainoastaan tuo turvotus oli "erikoista".
ois se sanonut sit varmaan jos ei ois näkynyt.. kun sitä ei aina downeilta löydy tossa vaiheessa.. enkä muuten oo varma näkyykö se sit rakenneultrassakaan.. Mutta jos asia sua vaivaa, niin mä menisin, mutta jos voit ottaa rennosti ja tyynesti loppuraskauden ja olla miettimättä asiaa niin en menis.
Ihan oman pään mukaan.. Ei sitä kukaan muu voi tietää kuin sinä itse.
Mä itse miettisin asiaa taukoomatta, jonka vuoksi menisin. Mä olen jotenkin ymmärtänyt että suurempi riski on kuitenkin että jos lapsi on kehitysvammainen tai isosti sairas, että sit tulee se keskenmeno, mutta mä olen ymmärtänyt että on todella harvinaista että tuossa punktiossa kuitenkaan mitään keskenmenoja tulee.
Toki mukaan mahtuu niitäkin, muutenhan tuo olisi turvallinen tutkimus.
Et siis saanut uutta ultra aikaa? meinaan että vielähän tuon turvotuksen kerkeis uudelleen mittaamaan.
 
harmailija
älä stressaa. Kyllä se lääkäri ois sanonut jos jotain erikoista ois ollut. Jos asia vaivaa, soita ja kysy vielä toista mielipidettä siitä turvotuksesta? Moniko sen ultrasi?
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
mun äitipuoleen suhtauduttiin karsastaen ja tyrkytettiin kokoajan jotain tietoa kehitysvammoista. Samoin sitä melkeen pakotettiin lisätutkimuksiin, joihin se meni sitten viimein, ja tulos oli puhdas, ja synnärillä vasta selvis sit kun synty että down. Joten ei ne kaikki jää kyllä seuloissakaan kiinni. Että sekin kandee kyllä ajatella. Katsoiko ne muut rakenteet? Jos katsoivat eivätkä nähneet mitään niin en ois kauheen huolissaan.
Entäs näkyikö nenäluu?
Ei ollut puhetta nenäluusta. Mutta sanoi että muuten vaikuttaa täysin normaalilta ja vilkkaalta sikiöltä. Sanoi että kaikki se mitä voidaan tässä vaiheessa nähdä ja todeta normaaliksi on normaalia. Ainoastaan tuo turvotus oli "erikoista".
ois se sanonut sit varmaan jos ei ois näkynyt.. kun sitä ei aina downeilta löydy tossa vaiheessa.. enkä muuten oo varma näkyykö se sit rakenneultrassakaan.. Mutta jos asia sua vaivaa, niin mä menisin, mutta jos voit ottaa rennosti ja tyynesti loppuraskauden ja olla miettimättä asiaa niin en menis.
Ihan oman pään mukaan.. Ei sitä kukaan muu voi tietää kuin sinä itse.
Mä itse miettisin asiaa taukoomatta, jonka vuoksi menisin. Mä olen jotenkin ymmärtänyt että suurempi riski on kuitenkin että jos lapsi on kehitysvammainen tai isosti sairas, että sit tulee se keskenmeno, mutta mä olen ymmärtänyt että on todella harvinaista että tuossa punktiossa kuitenkaan mitään keskenmenoja tulee.
Toki mukaan mahtuu niitäkin, muutenhan tuo olisi turvallinen tutkimus.
Et siis saanut uutta ultra aikaa? meinaan että vielähän tuon turvotuksen kerkeis uudelleen mittaamaan.
No just äsken miehelle sanoin että pitäisiköhän koettaa jostain kerätä rahaa ja kävästä vielä tuo np-ultra yksityisellä?
Eikai niitä jatkotutkimuksia silti ole pakko yksityisellä ottaa vaikka tuon ultran siellä vielä kävisinkin?
Nyt kun tuota ketjua tuolta odotuspuolelta luin niin moni siellä pohti että olisiko niin että lapsi on terve jos veriseula hälyttää mutta turvotusta ei ole. Minulla taas hälytti turvotus että lisääkö se sitten todennäköisyyttä siihen että lapsi on sairas. Sitä siellä pohdittiin.
Huolettaa. Täytyy nyt miettiä hetki mikä olisi se paras ratkaisu meille. Me asutaan kymenlaaksossa ja tuohon tutkimukseen pitää mennä Helsinkiin asti eli matkaakin reissulle tulee kyllä jonkun verran.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:
älä stressaa. Kyllä se lääkäri ois sanonut jos jotain erikoista ois ollut. Jos asia vaivaa, soita ja kysy vielä toista mielipidettä siitä turvotuksesta? Moniko sen ultrasi?
Kätilö joka harjoitteli ultran käyttöä ultrasi ja toinen neuvoi vieressä. Sen jälkeen laitettiin suoraan lääkärin luo kun tuo turvotus luku oli niin suuri. Eli 2 kätilöä ja 1 lääkäri on tänään kanssani asioinut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mitä te ajattelette siitä että kävisi vielä yksityisellä ultrattavana? Voisitteko ajatella omalle kohdallenne sellaista? Mikähän olisi fiksuinta?
Käy ihmeessä, jos se sinua rauhoittaa! Itse olen valitettavasti niin jossitteluun taipuvainen, että asia jäisi varmaan silti mieleen pyörimään - kromosomeista kun ei varmaa tietoa tai "lupausta" pysty kukaan lääkäri ultran perusteella antamaan, siihen tarvitaan se punktio tai biopsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jos nyt päätetään kieltäytyä tuosta tutkimuksesta niin suhtaudutaankohan meihin sairaalassa, äitiyspolilla, neuvolassa myöhemmin jotenkin negatiivisesti sen vuoksi?
Jokainen neuvola, kätilö ja lääkäri on tietty oma tapauksensa, mutta ei pitäisi kyllä olla mitään syytä. Meillä kun down-lapsen jälkeen alettiin odottaa kakkosta neuvolasta tarjottiin tuota punktioa. Sanottiin silloin etten haluta mennä siihen mutta np-ultraan haluttaisiin (ei tarjottu meillä vakiona vaan riskiryhmille erityispyynnöstä). Päästiin lääkärille sitävarten että tämä laittaisi lähetteen np-ultraan ja lääkäri tietty alkuun luuli että haettiin lähetettä lapsivesipunktioon ja piti alkuun pitkän puheen että on ihan ymmärrettävää että yhden vammaisen lapsen jälkeen haluaa varmistusta seuraavan terveydestä ja ettei abortissakaan ole mitään vikaa jne... Lopulta hänen oli lähes vaikea uskoa ettei me oikeasti haluta punktioon vaan pelkkään ultraan.

Mutta sen jälkeen meitä ei missään vaiheessa painostettu punktioon tai syyllistetty valinnastamme. Ainoa missä tuo näkyi oli se että raskaus laskettiin riskiraskaudeksi ja meille tarjottiin ylimääräisiä ultria vielä loppupuolellekin raskautta. Muutenkin seuranta oli tiiviimpää.
 
Ap
Tulipa nukuttua yö levottomasti. Katsoin noita ultrakuvia ja mitä niistä nyt selvää sai niin kyllä tuossa yhdessä minusta näkyy tuo nenäluukin. :)
Mietin että mitä tekisin asian suhteen mutta enpä sitä yön aikana sen viisaammaksi tullut :(
 
meillä 3raja,ja 3,9 oli turvotussta meidän lapsella,terve lapsi syntyi.

veisitkö jo syntyneen lapsesi tutkimuksiin,joissa on jonkun prosentin mahdollisuus kuolla?ja tutkimukseen joka ei ole tarpeellinen?
 
vieras
Saat varmaan ajan mennä ensin hoitajan luo joka selittää tarkasti mitä tutkitaan ja miksi.Sen jälkeen otetaan koe jos sen haluaa ja siitä voi myös siinä vaiheessa kieltäytyä.Mene siihen ja tee päätös sen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä 3raja,ja 3,9 oli turvotussta meidän lapsella,terve lapsi syntyi.

veisitkö jo syntyneen lapsesi tutkimuksiin,joissa on jonkun prosentin mahdollisuus kuolla?ja tutkimukseen joka ei ole tarpeellinen?
Tuota... Kyse ei kuitenkaan ole vielä syntyneestä lapsesta vaan vasta sikiöstä viikoilla joilla raskaus voi muutenkin mennä kesken. Varsinkin jos lapsella sattuu olemaan jotain "vialla".

Ja tuo tarpeellisuuskin on vähän niin ja näin. Jos esimerkiksi kyseessä sattuisi olemaan vakavampi vamma, sellainen missä sikiöllä ei olisi edes selviämismahdollisuuksia ja vanhemmat tämän tietäessään päätyisivät keskeytykseen, ei tutkimusta voitane ihan turhana pitää? Vaikka kyseessä sitten olisi se down eikä keskeytykseen päädyttäisi niin ainakin raskautta voitaisiin seurata tarkemmin loppuun asti ja ehkä näin pelastaa lapsen henki. Lisäksi vanhemmat saisivat itse aikaa sopeutua asiaan, hankkia tietoa ja ehkä tehdä joitain valmistelujakin. Ja loppupelissä, jos epävarmuus kalvaa niin että se häiritsee jokapäiväistä elämää, niin silloinkin se tieto lapsen terveydestä (mitä tuolta osin voidaan saada) ei ole ihan turha.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä 3raja,ja 3,9 oli turvotussta meidän lapsella,terve lapsi syntyi.

veisitkö jo syntyneen lapsesi tutkimuksiin,joissa on jonkun prosentin mahdollisuus kuolla?ja tutkimukseen joka ei ole tarpeellinen?
Tuota... Kyse ei kuitenkaan ole vielä syntyneestä lapsesta vaan vasta sikiöstä viikoilla joilla raskaus voi muutenkin mennä kesken. Varsinkin jos lapsella sattuu olemaan jotain "vialla".

Ja tuo tarpeellisuuskin on vähän niin ja näin. Jos esimerkiksi kyseessä sattuisi olemaan vakavampi vamma, sellainen missä sikiöllä ei olisi edes selviämismahdollisuuksia ja vanhemmat tämän tietäessään päätyisivät keskeytykseen, ei tutkimusta voitane ihan turhana pitää? Vaikka kyseessä sitten olisi se down eikä keskeytykseen päädyttäisi niin ainakin raskautta voitaisiin seurata tarkemmin loppuun asti ja ehkä näin pelastaa lapsen henki. Lisäksi vanhemmat saisivat itse aikaa sopeutua asiaan, hankkia tietoa ja ehkä tehdä joitain valmistelujakin. Ja loppupelissä, jos epävarmuus kalvaa niin että se häiritsee jokapäiväistä elämää, niin silloinkin se tieto lapsen terveydestä (mitä tuolta osin voidaan saada) ei ole ihan turha.
no sikiö on yhtälailla oma lapsi kuin se syntynytkin,vai etkö todella pidä sikiötä lapsena?
jos raskaus itsestään menee kesken,niin asia on toinen,mutta en todellakaan menisi tutkimukseen jossa lapsi voi kuolla,siis sikiä tai jo syntynyt!
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä 3raja,ja 3,9 oli turvotussta meidän lapsella,terve lapsi syntyi.

veisitkö jo syntyneen lapsesi tutkimuksiin,joissa on jonkun prosentin mahdollisuus kuolla?ja tutkimukseen joka ei ole tarpeellinen?
Tuota... Kyse ei kuitenkaan ole vielä syntyneestä lapsesta vaan vasta sikiöstä viikoilla joilla raskaus voi muutenkin mennä kesken. Varsinkin jos lapsella sattuu olemaan jotain "vialla".

Ja tuo tarpeellisuuskin on vähän niin ja näin. Jos esimerkiksi kyseessä sattuisi olemaan vakavampi vamma, sellainen missä sikiöllä ei olisi edes selviämismahdollisuuksia ja vanhemmat tämän tietäessään päätyisivät keskeytykseen, ei tutkimusta voitane ihan turhana pitää? Vaikka kyseessä sitten olisi se down eikä keskeytykseen päädyttäisi niin ainakin raskautta voitaisiin seurata tarkemmin loppuun asti ja ehkä näin pelastaa lapsen henki. Lisäksi vanhemmat saisivat itse aikaa sopeutua asiaan, hankkia tietoa ja ehkä tehdä joitain valmistelujakin. Ja loppupelissä, jos epävarmuus kalvaa niin että se häiritsee jokapäiväistä elämää, niin silloinkin se tieto lapsen terveydestä (mitä tuolta osin voidaan saada) ei ole ihan turha.
no sikiö on yhtälailla oma lapsi kuin se syntynytkin,vai etkö todella pidä sikiötä lapsena?
jos raskaus itsestään menee kesken,niin asia on toinen,mutta en todellakaan menisi tutkimukseen jossa lapsi voi kuolla,siis sikiä tai jo syntynyt!
En ennen niitä viikkoja jolloin lapsi pystyisi jo itse selviämään kohdun ulkopuolella. Sihen asti se on sikiö josta mahdollisesti (=toivottavasti) sitten kehityyy se lapsi. Näin jo ihan puhtaasti itsesuojelullisista syistä.

 
J
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mitä te ajattelette siitä että kävisi vielä yksityisellä ultrattavana? Voisitteko ajatella omalle kohdallenne sellaista? Mikähän olisi fiksuinta?
Ensinnäkin *halaus*
Minä menisin vielä yksityiselle saamaan vielä yhden mielipiteen, ennen kuin tekisin jatkosuunnitelmia.
Meillä kävi tuuri silloin meidän np-ultrassa, kun ultraava kätilö selitti koko ajan kaiken niiiin tarkkaan. Kaikkea sellaista, mitä ei todellakaan olisi osannut itse ajatella: nenäluun pituudesta sanoi juuri, että viittaa terveeseen lapseen, reisiluun pituus oli myös yksi tekijä, ja oli jotain muitakin juttuja, mutta nuo päälimmäisenä.

Itse en menisi otattamaan näytteitä, koska ainoa löydös oli tuo raja-arvoja hipova turvotus, MUTTA en ole myöskään teidän tilanteessa eli mistäs sen voisin vannoa, mitä oikeasti tekisin, jos tilanne olisi itsellä oikeasti edessä.

Voimia!
 
Meillä
jäätiin myös seulassa kiinni. Ei ollut turvotusta, mutta verikoe aiheutti sen, että sairaalasta soitettiin ja tarjottiin lapsivesitutkimusta. Kieltäydyin ja ei siitä sen kummempaa seurannut, ei suhtauduttu mitenkään kummallisesti myöhemmin. Minulla oli ilmeisesti syynä ikäni, joka tuolloin oli 41 vuotta. Terve lapsi syntyi kuitenkin.
 
Jatkotutkimuksiin meneminen tai menemättä jättäminen on aika isoja asioita päätettäväksi, varsinkin kun yleensä tieto tulee yllätyksenä. (Neuvoloissa pitäisi olla enemmän ohjausta näiden asioiden miettimiseen!!!!)

Me oltiin mietitty jo etukäteen, että kaikki seulat käydään ja jatkotutkimukset myös jos niihin on aihetta. Ja mahdollisesta keskeytyksestäkin keskusteltiin ja oltiin molemmat sitä mieltä että keskeytetään jos jotain poikkeamia löytyisi (myös down).

Esikoisella veriseula hälytti (np-ultraa ei täällä silloin tehty), kävin lapsivesipunktiossa ja tuloksia odoteltiin piiiiiiitkät 2 (vai 3?) viikkoa. Normaalit kromosomit, eli siinä suhteessa saatiin huokaista pitkään ja hartaasti. Minulla oli viikot tuossa vaiheessa jo pitkällä (tähän oli monia syitä ), ja tunsin jo sikiön liikkeetkin, eli oli todella hankalaa henkisesti ajatella raskautta ja iloita tulevasta lapsesta ennen tuloksia, kun kuitenkin takaraivossa oli tieto, että pieni mahdollisuus joutua keskeyttämään. Onneksi päättyi kuitenkin onnellisesti!
 

Yhteistyössä