nyt sanokaa oikeesti mielipiteenne

  • Viestiketjun aloittaja karoliina
  • Ensimmäinen viesti
viime viikolla kuuntelin erään lääkärin kommenttia laihuuden ihannoista.Parin kilon laihduttaminen on turhaa,se johtaa jojolaihduttamiseen ja lopulta jopa ylipainoon.Laihduttaminen on erityisesti aiheellista jos ylipainosta on haittaa terveydelle tai esim.urheilijoilla kilpailupainon takia välttämätöntä.
Henkilökohtaisesti tykkään myös itse pitää painon kurissa ja turhat kilot karistan nopeasti.JOkainen valitsee oman tyylinsä =)
 
Näin meillä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 10:49 karoliina kirjoitti:
Elikäs painoa kertynyt aivan liikaa,mutta eipä tämmösen 4lapsen äidin enää mikään tikku tarvi ollakaan :D mutta jonkunverran pitäisi pudottaa.
Jo oman jaksamisen ja terveyden takia.

Eli olen 167 pitkä ja painoa 74, olenko mielestänne ihan mahdoton pullero :ashamed: ja mikä voisi olla sopiva, terve paino?
Itse olisin tyytyväinen kun olsin 67-69kg,mutta olsinko silloinkin vielä pullukka mittaan nähden?
Ravinto ja liikunta oikeassa suhteessa. Se on varmaan se ainoa pysyvään tulokseen johtava.
Mielestäni "ylipainosi" on sen verran kohtuullinen, ettet mitään ihmekuureja tarvitse.

Itse olen joskus pudottanut n5 ylikiloa. Ihan lisäämällä vihanneksien käyttöä ja jättämällä herkut vähemmälle. En siis joutunut kokonaan edes herkuista luopumaan.
Eikä liikuntaakaan tarvitse kovin dramaattisesti lisätä, kun se jo tuntuu.
Itse korvasin yhden hiekkalaatikolla istumisen reippaalla rataskävelyllä per viikko.

Tämä siis lukematta koko ketjua. Eli jos kertausta tuli, sori;)
 
Tämä aihe on varmaankin jo loppuunkäsitelty, mutta palailenpa vielä hetkeksi aiheeseen. Jonkun mielestä mun aiemmassa kommentissa oli jotain huvittavaa, mikäköhän siinä oli niin hauskaa? =)

Kyllä nämä painoasiat ovat niin kovin yksilöllisiä. Kuten jo todettu ruumiinrakenne ratkaisee aika paljon. Minä painoin 50 kg noin 30v asti. Sit paino pikkuhiljaa hilautui 52kg, minkä verran painoin kun aloin odottaa esikoistani 35-vuotiaana. 3kk esikoisen syntymän jälkeen oli painoni laskenut 55kg ja siihen se jäi. Toisen lapsen syntymän jälkeen painon putoaminen ei ollut yhtä nopeaa, mutta 57 kg vakiintui painokseni. Olen siis raskauksien ja iän (40v) myötä saanut 5kg lisää. Olen sen tavallaan hyväksynytkin, mutta toivoisin, että saisin joskus itsestäni sen verran irti, että saavuttaisin 53-54kg. Ja tämä siis minun henkilökohtainen tavoitteeni, kuten jo aiemmin mainittua, jollekin toiselle se olisi aivan liian vähän.

Mielestäni ikä tai raskaudet eivät ole syitä, miksi nainen voisi antaa itsensä lössähtää. Hoikat, liikunnalliset ja itsestään/kauneudestaan huolehtivat keski-ikäiset naiset ovat mielestäni aivan upeita. Eikä se ulkoinen upeus varmasti tee heistä sen huonompia ihmisiä tai äitejä. Mutta kukin tyylillään ja omalla painollaan. Ei ole niin vakava asia. =)

Tuli eilen sekoiltua sanoissa, kun ukko veti parhaillaan naan-leipää uunista ja sen kanssa tarjottavaksi sekoitteli raita-dippiä. Tuli kiire syömään :whistle: <br><br>
 
liisukka
tässä nyt näkee jakauman paino-asioissa... toisille tervejärkinen paino toiveissa (65-68) ,toiset taas haluaa olla tikkuja.

Suotakoon kaikille mitä itse kantavat. Mutta huvittaa kun 50kiloiset pitää itseään semmoisina et pitäis laihduttaa ;)
 
läskimakkara
Mä en kans ymmärrä että miksi pitää ottaa stressiä jostain 2-3 kilosta, eikö se ole yksi ja sama painaako 55 vai 58 kiloa????
Itse kait kateellisena kommentoin koska mulla on tällä hetkellä liikaa painoa ainakin 20 kiloa ja kaikki tulleet kahden raskauden myötä, raskausaikoina en pystynyt kunnolla liikkumaan ja painoa väkisinkin kertyi...nyt en saa itseä niskasta kiinni ja ruveta laihikselle vaikka todella pitäisi, makkarat pursuaa!!!
Itse olen 172 cm pitkä ja ihannepainoni olisi n.65 kiloa, alle sen olisin liian laiha, nyt painan 85, repikää siitä!!! :ashamed:
 
Oliko tuo edellinen tarkoitettu mulle? =) En todellakaan ota mitään stressiä muutamasta omasta mielestäni ylimääräisestä kilosta. Onpahan kuitenkin jotakin tavoitetta ja haavetta, mitä elätellä mielessäni, ettei pääsisi turpoamaan.

Mielestäni aika typerää tämä vertailu erilaisten ihmisten kesken. Me olemme todellakin kovin erilaisia. tein juuri pienimuotoista galluppia ja kolme ystävääni plus mieheni totesivat kaikki ihan samaa, minä en ole laiha, enkä ole ollut liian laiha ainakaan viimeisen 10 v aikana (kukaan heistä ei ole tuntenut mua sen pidempään, kun menin alle 50 kg, silloin olin vähän liian laiha omasta mielestäni). Minä vain olen sen muotoinen ja rakenteinen, että tuo 57 on mulle hyvä, tai vähän allekin sen. Läskit ja muodot on oikeassa paikassa, niin sanotusti.

Antaa kaikkien kukkien kukkia! =) Nyt minä lähden syömään mieheni valmistamia friteerattuja katkarapuja ja juomaan lasillisen valkoviiniä. :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 20:51 Footballers Wife kirjoitti:
Oliko tuo edellinen tarkoitettu mulle? =) En todellakaan ota mitään stressiä muutamasta omasta mielestäni ylimääräisestä kilosta. Onpahan kuitenkin jotakin tavoitetta ja haavetta, mitä elätellä mielessäni, ettei pääsisi turpoamaan.

Mielestäni aika typerää tämä vertailu erilaisten ihmisten kesken. Me olemme todellakin kovin erilaisia. tein juuri pienimuotoista galluppia ja kolme ystävääni plus mieheni totesivat kaikki ihan samaa, minä en ole laiha, enkä ole ollut liian laiha ainakaan viimeisen 10 v aikana (kukaan heistä ei ole tuntenut mua sen pidempään, kun menin alle 50 kg, silloin olin vähän liian laiha omasta mielestäni). Minä vain olen sen muotoinen ja rakenteinen, että tuo 57 on mulle hyvä, tai vähän allekin sen. Läskit ja muodot on oikeassa paikassa, niin sanotusti.

Antaa kaikkien kukkien kukkia! =) Nyt minä lähden syömään mieheni valmistamia friteerattuja katkarapuja ja juomaan lasillisen valkoviiniä. :p

jännä huomata kun sä yleensä niin lojaali ja ystävällinen niin tää painoasia sulle jokin tabu. Miksi sun pitää niin kamalasti sitä toitottaa?? Eikä millään pahalla, ,tuli vaan viesteistäsi semmonen kuva.

Ja jos multa kysytään,niin kyllä aikas tikulta vaikutat. Mut tosiaan antaa kaikkien kukkien kukkia ;)
 
Pakko vielä kommentoida...

Tulee tästä keskustelusta sellainen fiilis,ettei äiti saa olla hoikka tai jos on niin leimataan anorektikoksi ja kukkakepiksi ;)
Olen ihan tyytyväinen itseeni,kun on sopusuhtainen niin löytää helposti kivoja vaatteita.Olen myös usein kuullut ihmettelyjä,että miten voin olla kolmen lapsen äiti :) eli ilmeisesti äidin pitäisi olla ylipainoinen ja "homssuinen" niin sitten täyttäisi hyvän äidin kriteerit.
Pääasia että on tyytyväinen itseensä,painosta viis! Eiks jep?

Hyvää kesää kaikille :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:58 kolmen äiti kirjoitti:
Pakko vielä kommentoida...

Tulee tästä keskustelusta sellainen fiilis,ettei äiti saa olla hoikka tai jos on niin leimataan anorektikoksi ja kukkakepiksi ;)
Olen ihan tyytyväinen itseeni,kun on sopusuhtainen niin löytää helposti kivoja vaatteita.Olen myös usein kuullut ihmettelyjä,että miten voin olla kolmen lapsen äiti :) eli ilmeisesti äidin pitäisi olla ylipainoinen ja "homssuinen" niin sitten täyttäisi hyvän äidin kriteerit.
Pääasia että on tyytyväinen itseensä,painosta viis! Eiks jep?

Hyvää kesää kaikille :flower:
no vähiinpä jää äitien vaihtoehdot :eek: siis joko tikku tai hompsuinen!!!!

Eli automaattisestiko tikku äiti huolehtii itsestään niinkus footballers wife toitottaa ja ylipainoinen on hompsuinen?????

Jännä teoria tuokin :/

Ite olen lievästi ylipainoinen 166cm ja 72kg. Huolehdin kyllä itsestäni ,olen puhdas ja meikkaan ja siistit vaatteet,mutta että vielä hompsuinen... pöh sulle :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 20:03 kiia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 16:58 kolmen äiti kirjoitti:
Pakko vielä kommentoida...

Tulee tästä keskustelusta sellainen fiilis,ettei äiti saa olla hoikka tai jos on niin leimataan anorektikoksi ja kukkakepiksi ;)
Olen ihan tyytyväinen itseeni,kun on sopusuhtainen niin löytää helposti kivoja vaatteita.Olen myös usein kuullut ihmettelyjä,että miten voin olla kolmen lapsen äiti :) eli ilmeisesti äidin pitäisi olla ylipainoinen ja "homssuinen" niin sitten täyttäisi hyvän äidin kriteerit.
Pääasia että on tyytyväinen itseensä,painosta viis! Eiks jep?

Hyvää kesää kaikille :flower:
no vähiinpä jää äitien vaihtoehdot :eek: siis joko tikku tai hompsuinen!!!!

Eli automaattisestiko tikku äiti huolehtii itsestään niinkus footballers wife toitottaa ja ylipainoinen on hompsuinen?????

Jännä teoria tuokin :/

Ite olen lievästi ylipainoinen 166cm ja 72kg. Huolehdin kyllä itsestäni ,olen puhdas ja meikkaan ja siistit vaatteet,mutta että vielä hompsuinen... pöh sulle :)
Tarkoitin nyt sitä,että ylipaino on helpompi hyväksyä kun naisesta tulee äiti.Hoikkuus herättää mammapiireissä helposti kateutta (huom! en ole koskaan laihduttanut) ja sitten päivitellään että kylläpä olet laiha,oletko jatkuvalla dieetillä tms.Taisit ymmärtää viestini väärin,en tarkoittanut että ylipainoinen olisi automaattisesti homssuinen.Täälläkin muutama alkoi heti mollaamaan alipainosta,pelkkien mittojen mukaan.
 
Minä olen 167 cm ja olin upeassa kunnossa painaessani 56-57 kg. Niissä lukemissa kävin kerran 'happitestissä' polkupyöräilemässä lääkärillä, joka ihmetteli, miten painoni voi olla niin alhainen. Ilmeisesti kuitenkin näytin ihan normaalilta. Minulle hyvä normaalipaino on 59-60 kg. Sen painavampana alan näyttää lylleröltä.

Sinun ihanne- tai normaalipainosi taas riippuu täysin ruumiinrakenteestasi ja lihaksistosi kunnosta. Lihaksikas kroppa painaa aina enemmän kuin löysä ja näyttää silti paremmalta.
 
Heippa kaikille!
Koittakaa kaikki ajatella että meitä on niin erimallisia.... itse olen neljän lapsen äiti , pituutta 162,5 ja paino vaihtelee siinä 55-57kg tienoilla. liikun ja syön suht terveellisesti mutta herkuttelen välillä koska ei kai sitä kukaan aina jaksa olla tiukkapipona vaikka kyllä kuitenkin viikolla kieltäydyn kaikesta lihottavasta.
Mutta siis eiköhän meitä ole jokalähtöön, toiset joutuvat enemmän vahtimaan mitä syövät jos haluavat pysyä suht normaalipainossa, itse kuulun tälläiseen ryhmään. Kyllä kai aikuinen nainen itse tietää millaisessa ruumiissa viihtyy ja jos ei viihdy niin millä tavalla sitä voisi laihtua eli liikkumalla ja syömällä terveellisesti. Joku tuolla kirjoitti selluliitistä,kyllä sitä voi olla laihoillakin ihmisillä se ei ole kiinni ylipainosta...
Itse en haluasi painoa alemmas tämä on hyvä mutta kiinteytys ei todellakaan olisi pahitteeksi ja selluliittia riittää... ;)
 
Teki mieli tulla laittamaan vielä omat kommentit lähinnä muiden kommentteihin liittyen, ei niinkään ap:n esittämään kysymykseen.

Painoindeksi on ihan hyvä mittari, mutta se toimii oikeastaan parhaiten keskimittaisilla. Lyhyille indeksi antaa hieman turhan "löysät" rajat, kun taas pitkille ihmisille liian tiukat rajat. Esim veljeni, joka on 197cm saisi painaa vähimmillään 77 kg, joka kuulostaakin aivan kamalalta, koska hän painaa nyt jotain 85 kg:n kieppeillä ja on tosi tosi hoikka (eikä ole mitenään kovin lihaksikas, ihan jäntevä kylläkin). Läskiä hänellä ei ole yhtään missään ja hän varmasti näyttäisi aivan luurangolta, jos painaisi sen 77 kg. Ylärajana taas olisi BMI:n mukaan 97 kg, jonka verran samanmittainen isäni painaa ja on hänkin hyvin hoikka, rotevampi vain, vaikkakaan ei mikään lihaskimppu. Kuvittelisin, että jos harrastaisi voimaliikuntaa, jossa lihasmassa kasvaisi enemmän, paino menisi aivan helposti päälle sada kilon, eikä olisi tippakaan ylipainoinen/läski. Tähänkin mittariin siis on suhtauduttava soveltaen.

Niin, sitä muuten minäkin ihmettelin, että miksi ihmeessä monen lapsen äiti ei voisi olla normaalipainoinen? Mikä ihmeen ajatus siinä nyt oikein oli?

Mulle kävi muuten vähän äitiyden myötä siten, että kun painoin enne raskautta noi 82-83 kg (olen 182 cm pitkä eli normaalin ylärajoilla BMI:n mukaan). Raskauden aikana painoa tuli 12-13 kg. Kolme viikkoa synnytyksen jälkeen olin normaalipainossani ja imetyksen aikan laihduin n. 74 kg:aan. Paino on nyt pysynyt siinä, vaikken enää imetä ilman mitään erillistä yrittämistä. Nyt taitaa painoindeksini olla siis 22.

Muuten FW, miehesi kuulostaa aivan mahtavalta kokilta! Olisipa ihanaa kun meilläkin mies jaksaisi/osaisi laitella tuollaia herkkuja! Nam!

Vielä lopuksi: kyllä on minusta kiva jos on hoikka ja nätti tai pyöreä ja nätti tai hoikka tai pyöreä tai nätti tai tavallisen näköinen tai keskiverto tai vähemmän viehättävä tai vain sisäisesti kaunis, MUTTA on hyvä kuitenkin huolehtia itsestään, ainakin sen verran, mitä itse pystyy vaikuttamaan terveyteensä ihan jo omien lastensakin takia (enkä tarkoita ettei voisi olla terve ja hyvinvoiva vaikka vähän pyöreä olisikin). Onhan se pehmoinen äiti ihana, mutta elävä äiti se on kaikkein ihanin minun mielestäni! :saint:
 

Yhteistyössä