Nyt sitten loppui meiltä kaverikoiralenkit

  • Viestiketjun aloittaja "koirallinen"
  • Ensimmäinen viesti
"koirallinen"
Koirani on aikuistumassa ja sen myötä ei voi enää tulla toimeen muitten urosten kanssa. Narttujakin alistaa. Todella vahvasti dominoiva koira ja kaiken lisäksi säkä on vain 54 cm, joten jää sitten useimmiten kakkoseksi.
Pikkukoirien kanssa en uskalla lähteä vammapelkojen takia ja isot koirat puolestaan purevat omaa koiraani.
Paska tilanne!
Olen ajatellut, että kun olen sosiaalistanut pentua jo 8-viikkoisesta lähtien (tietty kasvattajalla on myös ihan varhaisesta vaiheesta sosiaalistettu muihin koiriin) vienyt sitä kaikenlaisiin tapahtumiin.
Ennen tätä murkkuikää onkin mennyt hyvin ja koirallamme on ollut yksi lempikoiraystävä, mutta tämän kanssakin nykyään menee pelkäksi rähinäksi ja tappeluksi. He ovat sen verran tasaväkisiä, kun toinen on vain ihan vähän isompi. :(

Surku ja parku, mulle on ollut terapiaa 2-3 krt. vkossa tapahtuneet yhteislenkit. Tylsää nyt jatkossa käydä vain kaksin lenkillä. Ja siis tuo bestis on itse ilmoittanut, että parempi nyt jättää lenkit käymättä, ennen kuin sattuu mitään vakavampia juttuja.

En ymmärrä miten tuo voi olla noin aggressiivinen muita kohtaan, kun se on kuitenkin koko elämänsä kulkenut erilaisissa koiraporukoissa mukana ja pärjännyt hyvin, kun ei sen kimppuunkaan ole hyökätty kuin pari kertaa (sakemannien toimesta hyi). :(
 
****
Mun koira tulee toimeen huonosti muitten koirien kanssa mutta kaverikoiralenkkeilyt onnistuu silti koska koira narun päässä ja mun vierellä, irti ei sovi päästää missään vaiheessa..
 
a.p.
[QUOTE="sama";25044629]Miten niin ei ole järkeä? Koirat saa liikuntaa. Sama kai se on kävellä sen kanssa yksin mutta lenkkeillä pitää ja itse ainakin nautin kun saan ystävän kanssa samalla pulista.

Sun koirasi kuulostaa huonosti kasvatetulta.[/QUOTE]

No voi kiitos kamalasti! :(
Kuule hyvin olen sen kasvattanut tähän mennessä.
 
Ap, teillä on johtajuusongelma. Jos sinä olisit koirasi johtaja niin se ei käyttäytyisi noin. Nyt se käyttäytyy sen takia että se on epävarma asemastaan ja sen täytyy varmuuden vuoksi pönkittää sitä. NImim. pätevöity koulutusohjaaja.
 
  • Tykkää
Reactions: masuilija.
Voisko tuo käytös johtua murkkuiästä ja olla ohimenevä vaiva.
Meillä tuo 7kk ikäinen uroskoira muuttui aika ärsyttäväksi noin kuukausi sitten, kun pallit pompsahtivat pihalle. Testosteroni tekee uroksista ärsyttävän. (pätee myös machoileviin miehiin)

Nyt täytyy vain olla tiukkana ja pitää se kaapin paikka siellä minne se kuuluu. Kuinkahan pitkään tuo murkkuikä koirilla yleensä kestää?
 
Siis missä ei ole mitään järkeä, lähteä lenkille koira kytkettynä? Kytkettynähän toivottavasti kävelet sen kanssa yksinäänkin jos se noin agre on? Ei tollasta voi irti päästää muuten kuin aidatulla alueella yksinään.

Jos itse oot tykännyt kovasti noista lenkeistä, niin onko väliä jos koiran joutuu pitämään kytkettynä, vaikka tarvittaessa kuonokoppakin päässä. Kyllä sä niinkin voit seurustella muiden kanssa, itseasiassa paremminkin kun ei tartte jatkuvasti vahtia missä ja mitä oma koira tekee.
 
a.p.
Ap, teillä on johtajuusongelma. Jos sinä olisit koirasi johtaja niin se ei käyttäytyisi noin. Nyt se käyttäytyy sen takia että se on epävarma asemastaan ja sen täytyy varmuuden vuoksi pönkittää sitä. NImim. pätevöity koulutusohjaaja.
Miten muualla sellainen johtajuusongelma sitten tulee ilmi?

Ja koirat siis ovat tähän mennessä juosseet vapaana ja näitä tappelu-/rähinätilanteita on tullut jostain risusta tai kävystä tai mikä nyt on sattunut olemaankin toisen suussa.
 
Miten muualla sellainen johtajuusongelma sitten tulee ilmi?

Ja koirat siis ovat tähän mennessä juosseet vapaana ja näitä tappelu-/rähinätilanteita on tullut jostain risusta tai kävystä tai mikä nyt on sattunut olemaankin toisen suussa.
Etkä siis ole opettanut koiraasi kulkemaan hihnassa? Asut vissiin jossain maalla, kaupunki alueilla ei koiraa saa pitää vapaana !
 
Miten muualla sellainen johtajuusongelma sitten tulee ilmi?

Ja koirat siis ovat tähän mennessä juosseet vapaana ja näitä tappelu-/rähinätilanteita on tullut jostain risusta tai kävystä tai mikä nyt on sattunut olemaankin toisen suussa.
Riippuu koirasta mutta se ei välttämättä muulla tavoin näy. Mutta tässä muutama kysymys jonka avulla voit miettiä kumpi teillä johtaa:

-Jos ovikello soi niin kuka on ekana ovella?
-Jos tulee tuttu vastaan niin kumpi teistä tervehtii ensin, sinä vai koira?
-Kumpi kulkee ovesta ensin? Entä kapealla polulla, kumpi menee edellä?
-Missä ja milloin teidän koira syö? Syökö se ennen teitä vai teiän jälkeen vai yhtäaikaa teiän kanssa?
-Saako koirasi tulla sohvalle tai sänkyyn sinun tasollesi?
-Annatko koiran laittaa tassunsa sun olkapäälle tai leikitkö koskaan sen kanssa niin että makaat lattialla selällään?
-jos annat koiralle käskyn niin totteleeko se sitä heti?
 
a.p.
Riippuu koirasta mutta se ei välttämättä muulla tavoin näy. Mutta tässä muutama kysymys jonka avulla voit miettiä kumpi teillä johtaa:

-Jos ovikello soi niin kuka on ekana ovella? Koira syöksyy portille, minä käsken koiran sivummaksi, meillä käy aika harvoin vieraita
-Jos tulee tuttu vastaan niin kumpi teistä tervehtii ensin, sinä vai koira? Koira komennetaan sivulle (jos ollaan hihnassa) vapaana se juoksee portille ennen minua ja siirrän sen siitä sivuun
-Kumpi kulkee ovesta ensin? Entä kapealla polulla, kumpi menee edellä? Minä, minä
-Missä ja milloin teidän koira syö? Syökö se ennen teitä vai teiän jälkeen vai yhtäaikaa teiän kanssa? Ruuan saa meidän jälkeen
-Saako koirasi tulla sohvalle tai sänkyyn sinun tasollesi? Ei
-Annatko koiran laittaa tassunsa sun olkapäälle tai leikitkö koskaan sen kanssa niin että makaat lattialla selällään? Koira ei hypi minua vasten kuin kutsustani, harvemmin makaan lattialla selälläni olenhan aikuinen ihminen
-jos annat koiralle käskyn niin totteleeko se sitä heti? tottelee
 
Riippuu koirasta mutta se ei välttämättä muulla tavoin näy. Mutta tässä muutama kysymys jonka avulla voit miettiä kumpi teillä johtaa:

-Jos ovikello soi niin kuka on ekana ovella?
-Jos tulee tuttu vastaan niin kumpi teistä tervehtii ensin, sinä vai koira?
-Kumpi kulkee ovesta ensin? Entä kapealla polulla, kumpi menee edellä?
-Missä ja milloin teidän koira syö? Syökö se ennen teitä vai teiän jälkeen vai yhtäaikaa teiän kanssa?
-Saako koirasi tulla sohvalle tai sänkyyn sinun tasollesi?
-Annatko koiran laittaa tassunsa sun olkapäälle tai leikitkö koskaan sen kanssa niin että makaat lattialla selällään?
-jos annat koiralle käskyn niin totteleeko se sitä heti?
Jos tällänen johtajuusongelma on, niin kuinka siitä lähteä etenemään, että tilanteen saa korjattua?
 
Riippuu koirasta mutta se ei välttämättä muulla tavoin näy. Mutta tässä muutama kysymys jonka avulla voit miettiä kumpi teillä johtaa:

-Jos ovikello soi niin kuka on ekana ovella? Koira syöksyy portille, minä käsken koiran sivummaksi, meillä käy aika harvoin vieraita
-Jos tulee tuttu vastaan niin kumpi teistä tervehtii ensin, sinä vai koira? Koira komennetaan sivulle (jos ollaan hihnassa) vapaana se juoksee portille ennen minua ja siirrän sen siitä sivuun
-Kumpi kulkee ovesta ensin? Entä kapealla polulla, kumpi menee edellä? Minä, minä
-Missä ja milloin teidän koira syö? Syökö se ennen teitä vai teiän jälkeen vai yhtäaikaa teiän kanssa? Ruuan saa meidän jälkeen
-Saako koirasi tulla sohvalle tai sänkyyn sinun tasollesi? Ei
-Annatko koiran laittaa tassunsa sun olkapäälle tai leikitkö koskaan sen kanssa niin että makaat lattialla selällään? Koira ei hypi minua vasten kuin kutsustani, harvemmin makaan lattialla selälläni olenhan aikuinen ihminen
-jos annat koiralle käskyn niin totteleeko se sitä heti? tottelee
Ok. Nuo asiat on niitä jolla voit vahvistaa omaa johtajuuttasi luontaisella tavalla. Koiran silmissähän johtajan, alfayksilön, arvoa et saa huutamalla ja lyömällä vaan käyttäytymällä kuten käyttäytyy susijohtaja susilaumassa.
-Johtaja siis tervehtii aina ensin vieraita. Koirasi saa ilmoittaa vieraan tulon haukulla, mutta jos se noteeraa sinut johtajaksi niin se ei syöksy ensimmäisenä ovelle vaan odottaa että sinä teet aloitteen.
-Johtaja kulkee aina edellä, menee aina ovista ensin (koiran voi opettaa erillisellä käskyllä menemään ovesta ensin jos on hankalaa että sä menet ensin) ja päättää mihin suuntaan mennään ja millä vauhdilla.
-Johtaja syö aina ensin. Lauman alin syö viimeisenä. Koiralle voi myös opettaa sen että se saa koskea ruokaansa vasta luvan saatuaan.
-lauman alempiarvoinen yksilö ei koskaan voi mennä samalle tasolle kuin johtaja. Eli jos otat koiran sänkyysi ja sohvalle viereesi niin sille tulee ristiriita, se ei enää tiedä kuka on johtaja. Johtaja makaa/istuu aina ylimpänä ja parhaalla paikalla.
-Tassun laittaminen olkapäälle on dominoiva ele, älä anna koiran tehdä sitä koskaan, älä myöskään koskaan makaa lattialla tai ylipäätään ole alempana kuin koira, koira kokee sen silloin alistumisena sun taholta.

Yksi vielä jäi, leikkiminen. Johtaja päättää koska leikki aloitetaan ja koska se lopetetaan. Jos koirasi tuo sulle pallon ja haluaa että heität sitä niin älä tee niin koska sinä olet johtaja ja päätät koska niin tehdään. samoin sinä päätät koska leikki lopetetaan.

Ja ennenkuin joku ehtii älähtää että kyllä heillä on koira hanskassa vaikka ei tällä tavoin toimita, koira makaa sängyssä ja niin edelleen, niin sanon, että suurin osa koirista on sen luonteisia että niiden kanssa pärjää eikä ne ala käyttäytyä huonosti vaikka johtajuus olisi hukassa (suurin osa tavis koiranomistajista ei käyttäydy kuten johtajan piutäis ja koiralla on näin ollen ristiriita siitä kuka johtaa). Mutta jos olet saanut dominoivan yksilön,, joka ap:lla on, niin sillon kannattaa hyödyntää tätä susijohtaja- näkökulmaa.

Mulla kun oli koiria niin käytin tätä tapaa,ei tarvinnu huutaa, ei meuhkata eikä kiskoa remmistä koiria ja ne totteli aina. Kun ovikello soi niin ne käveli mun luo ja katsoivat kysyvästi että enkö mee avaamaan. Kun menin niin oottivat kauempana kunnes annoin luvan tulla. Jos koira pullikoi vastaan niin tein saman mitä tekee susijohtaja. Murisin, näytin hampaita ja tarvittaessa kellautin koiran selälleen ja menin päälle istumaan.

Liian usein ihmiset nostaa koiran ihmisen tasolle ja sitte ihmetellään kun koiran kanssa on ongelmia. Koiralla ei oo resursseja tulla ihmisen tasolle, ihmisen pitää mennä koiran tasolle ja katsoa asioita koiran näkökulmasta. Silloin homma pelittää.

Ap:lle vielä, että jos kiistaa tulee risuista yms niin mun mielestä olis hyvä antaa koirien selvittää omat välinsä mikäli se nyt ei ihan verilöylyksi mee. Kuulostaa siltä että sun ja kaverisi koirat hakee omaa paikkaansa eli haluavat tietää kumpi on ylempiarvoinen.
 

Yhteistyössä