Odottajan koko ja monikkoraskaus?

Moi!

Mulla kiinnostaa kauheasti, että millaiset lähtökohdat teillä on ollu juuri ennen raskautumista? Tarkennan vielä, että tarkoitan kysyä pituutta ja painoa.
Itse en ole vielä raskaana, mutta hedelmöityshoidoissahan on sekin mahdollisuus.
Itse olen 159cm pitkä ja painan 55-56kg.

Loppujen lopuksi ajan tällä kysymykselläni takaa sitä, että onko monikkoraskaus kuinka vaikea pienikokoiselle odottajalle?
 
tuplamude
Moi! Mulla luomutytöt, itte oon vain 147cm ja painan 52 jouduin luopuu 3kk ennen la:ta autolla ajosta, en mahtunu ratin taa :)rappuja ei saanu käyttää, 2kk ennen la:ta jouduin sairaalaan vuodelepoon ennenaikaisen synnytyksen uhates, eli vessassa sai käydä ilman lupaa mutta suihku oli siinä ja siinä et päästettiin itte pystyasennos, ei kivaa aikaa :p mutta kaikki oli sen arvosta jälkeenpäin aateltuna. tytöt syntyi 5viikkoo ennen laskettua aikaa, jouduttiin käynnistään sitten taas raskausmyrkytyksen uhates. terveet tytöt syntyi molemmat vahä vajaa 2.5 kilosina. Ite en lukenu odotusaikana juuri mitään kaksosraskauksista ja hyvä niin koska jälkeenpäin lukeneena kaiken näkösiä juttuja kaksosodotuksista ja synnytyksistä oon ihan varma et TIETO LISÄÄ TUSKAA! ja tytöt vielä identtiset eli yhellä istukalla niin siinäkin jo taas jo omat riskinsä. Mutta kuten jo jossain välis sanoin et loppujen lopuks kaikki oli sen arvosta, enkä ikipäivänä vaihtais päivääkään pois, eihän kahta kerralla kaikille anneta ;)
 
Pituutta 158cm ja painoa ennen raskautta 50kg ja nyt tuplat 6kk ja painoa itsellä 54kg... Olihn se maha suuri näin pienelle ihmiselle, mutta hyvin selvisin rv 37 asti. Melkein kaikkea "normaalia" tein loppuun asti!!! Tuplat syntyivät käynnistyksellä raskausmyrkytyksen uhatessa! Painoivat 2800g ja 2600g...
Onnea vaan yritykselle! Kyllä se pienikin suuren mahan kantaa!!
 
eräs
pituutta 155cm ja painoa 64kg, oli hiukka hankala olla, ahtaan lantion takia leikattiin ja raskausmyrkytyskin iski.. eli rv36 syntyivät lapset.. Paino muuten nousi raskausaikana 88kg asti :whistle: Olihan siinä kiloissa kantamista :LOL:
 
Odotan luomukaksosia viikolla 31. Pituutta 162 ja paino ennen raskautta 58kg. Nyt vatsanympärys jo 120cm ja vielä pitäisi sinnitellä vajaa 10 viikkoa. Hyvin on kaikki mennyt. Elelen ihan normaalisti. Lääkäri sanoi, että pystyn tod näk synnyttämään kolme kiloiset kaksoset ihan helposti. Kaksi edellistä lasta oli isompia. Kyllä tämä vatsa painaa, sitä ei voi valehdella, mutta hienosti menee!! B)
 
onpas täällä kaikki pieniä odottajia. itellä lähtöpaino 78 ja tällähetkellä varmaan 82, viikkoja tänään 20+1 . =) eli tulevat vauvat ovat toinen ja kolmas lapsi meille, esikoinenkin siis löytyy, poika jolla ikää 1,5 v.
 
kaksosten äiti
Meidän kaksoset on jo 2v mutta heitä odottamaan alkaessani mitat oli 171cm/66kg. Tytöt syntyivät rv 35. Nyt kolmatta odottaessani lähtöpaino onkin ollut "hieman" enemmän, saa nähdä miten paljon se nousee... :whistle: Kaksosia odottaessani painoa kertyi 16kg.
 
Mulla oli kokoa 164cm ja 56kg ennen raskautta. Pienehkön kooni takia mulla ei ollut mitään ongelmia raskauden kanssa. Ykkösten kanssa mahan ympärykseni oli n 103cm ja tuplien kanssa 106. Kaksoset syntyivät rv37 ja olivat kokoa 2800 ja 2600. Synnytyksestä on nyt 7 viikkoa aikaa ja masu on hävinnyt lähes kokonaan, iho ei ole pahemmin löysä ja painoa on vielä 61 mittarissa. Eli hirveästi en minä ainakaan ehtinyt venymään vaikka tuplat oli masussa. Onnea raskauteen!
 
Vaikuttais että kaksosten mammat on melko lyhyitä...Minäkin kuulun tähän joukkoon,eli nyt tuplat jo 7 v mutta olin 58 kg ja 159 cm kun aloin odottamaan vauvoja.

7 kiloa vain tuli,koska hepatoosin vuoksi jouduin rasvattomalle dieetille.

Masu ei ollut järin iso,nyt profiilissa kuva rvltä 24 ja masu oli tuollainen 20 viikolla kaksosia oottaessa.

37 viikolla syntyivät,käynnistyksellä.Kaikki ihan ok,ei muita ongelmia.Olin hyvässä kunnossa ihan loppumetreille,säästyin muilta kolotuksilta!!
 
Täytyy laittaa vastapainoksi pitkän ihmisen kommentti. Eli mulla pituutta on 178, 30 kiloa tuli kaikkiaan raskauden aikana lisää.

Muistaisin, että juuri pitkillä naisilla on suurentunut riski saada kaksoset... tiedä häntä, kun tänne on ainakin kaikki lyhyet kirjoitelleet =)
 
tuplaäitee
Moi

Olen 162 cm ja ennen raskautta painoin 48. Tuli 15 kg raskauden aikana, tosin vaavit syntyivätkin vähän yli kuukauden etuajassa. Ei mikään hillittömän kokoinen vatsa ollut missään vaiheessa ja ihmiset aina päivitteli, että miten sinne kaksi mahtuu :) Närästys oli loppuvaiheessa aivan tuskaisen kamala - kai kun se maha oli niin tiiviisti pakattu.
 
Minulla pituutta on 157cm ja painoa enne kaksosraskautta oli 62kg.
Raskauden aikana painoa tuli 20kg ja nyt vuosi synnytyksestä painan 59kg.
Eli minulla ei ainakaan pienuus ollut haittana raskaudessa. Tottakai iso vatsa haittaa jossakin esim. lopussa kävely oli aika työlästä ja nukkuminenkin vaikeaa.
Paljolti varmaan vaikuttaa se millaisessa fyysisessä kunnossa on, jos kunto on hyvä tuplavatsan kanssa eläminen ei ole ongelma eikä mikään=)
 
Kuntopunto
Mulla oli kunto ainaki mitä mainioin ennen tuplaodotusta ja kuitenki tuli vastaan nyt mitä tuli. Eli eipä se kunnostakaa niin kiinni oo, ja oonhan teitä kaikkia pienempi, että sitä rataa :p
 
153 lyhyt ja 50kg painoin ennen kaksosia, kokoni puolesta ei mitään probleemaa, ei selässä ei muuta, vaivoja oli kauheesti, mut ei pikkuruudestani johtuvia. vauvatkin oli ihan näpsäkän kokoisia 38 vkolla syntyessään 3290 ja 2770, äitikin ihan näpsäkkä, taisin painaa 74 kiloa.
 
mulla pituutta 166cm ja painoa rutkasti liikaa lähtöpaino oli jotain 85.raskauskiloja tuli 10 jotka jäivät laitokselle.lapset oli 2450g ja 2820g 47cm vk 37+1 syntyvät.ei ongelmia raskausaikana kun vasta ihan pari vk ennen synnytystä alkava raskausmyrkytys
 
iso iita
täällä sitten yksi sotanorsu ;), jolla lähtötilanne oli 171/89. Kiloja tuli 18 tuohon päälle ja sairaalasta kotiuduin 88 kiloisena. Vauvat painoi 3,3kg ja 3,5kg. Hienosti jaksoin kilot kantaa loppuun asti vaikka kyllä se olo synnytyksen jälkeen oli kevyt kuin 50 kiloisella :D !
 
Lähtötilanne mulla oli 158cm ja 56 kg. Painoa tuli raskauden aikana 18 kg, joista 10 kg jäi laitokselle ja nyt kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen paino 57kg. Kolmikiloset kaksoset synty rv 38+1 käynnistyksellä, kun lääkäri pelkäsi kohdun venyvän liikaa (ei sitten ala välttämättä supisteleen kunnolla). Eli mahassa oli kokoa ja näköä!! Mutta ei se menoa haitannut; ihan normaalisti pystyin arkirutiinit hoitamaan ja kaupassa käymään loppuun asti. Ainakin itsellä hyvä kunto oli iso tekijä lääkärin mukaan, jotta jaksoin kaksoset kantaa nuinkin hyvin loppuun asti ilman selkävaivoja ja ennenaikaisuutta (hyvä keskiruumiin lihaskunto tukee masua etteivät laskeudu niin nopeasti). Lääkäri oli ihan varma, että loppuajasta joudun vuodelepoon, mutta en edes päikkäreitä nukkunu koko raskausaikanani eli vaakatasossa tuli oltua vain yöaikaan lepokehotuksista huolimatta :whistle: Ja mitään vaivoja ei koko aikana ollut, kertaakaan en lääkärillä käynyt normaalitarkastusten lisäksi. Joten kyllä se onnistuu pienemmältäkin ihmiseltä tosi hyvin kaksoset kantaa. Täytyy myöntää, että itsekin odotin paljon paljon pahempaa, mutta parempi näin :)
 

Yhteistyössä