ötököiden pelkääminen

Mae
Mulla menee aika pahasti hermo, kum meidän 3v.8kk poika pelkää KAIKKIA ötököitä muurahaisista kärpäsiin. :kieh: :headwall:
Onko vinkkejä millä saisi tuon pelon vähän rauhoittumaan, ettei joka ötökästä tarvitse itkemään ja parkumaan?!
 
Mae
Tuo vaihe kun ei ole mennyt ohi vielä tähän ikään mennessä, on siis aina pelännyt. Muitakin outoja pelkoja on kuten kylpyvaahto ja cd-levyn loppuminen. Kai tuo miehen alku on sitten herkempi laatuaan
 
Meilläkin tyttö pelkää aivan järjettömästi kärpäsiä, ja kaikkia lentäviä ötököitä. Kärpäsiä kyllä kaikista eniten. Tämä ei ole ohimenevä vaihe ollut meillä, tämä on alkanut 1v ja tyttö täyttää kesäkuussa 4v.
Kärpäsen nähdessään saa kunnon paniikkikohtauksen josta välillä todella vaikea rauhoittua! Kerhossa olen joutunut myös sanomaan että tyttö todella pelkää niitä. Hän ei edes suostu sanomaan kärpänen vaan sanoo hämähäkki!

Neuvolassa olen asiasta sanonut niin epäili terveydenhoitaja että alitajuntaan on voinut jäädä vauva-ajasta kammo; on nukkunut ja kärpänen on vaikka mennyt naamalle ja herännyt siihen. Tietenkään ei muista sitä että on nähnyt kärpäsen vaan pelkkä kärpäsen surina saattaa laukaista alitajunnasta muistikuvan!

Kotihoitona ollaan yritetty tuloksettomasti seuraavia; luettu kirjoja jotka kertovat kärpäsistä ( tuloksena järkyttävät painajaiset ja kirjaa ei voitu enää lukea kun alkoi itkemään jo kirjan nähdessään :( )
Pyydystetty kärpänen lasipurkkiin josta tyttö olisi voinut katsella sitä, ei onnistunut! Surina teki hänen mielestään kaikista pahinta ja pelko että kärpänen pääsee vapaaksi!

Neuvolasta saatiin nuo ohjeet. Enää ei omat keinot riitä ja kuitenkin häiritsee jokapäiväistä elämää kun noita kärpäsiä ihan "vähän" on...

Jos joku keksii muita hyviä keinoja niin kertokaa!
 
Ehkäpä järjetön ehdotus, mutta kirjoitan sen kuitenkin

Mistä jos kokeilee koirien koulutusjuttua. Eli: Lapsella menossa normaali leikki. Tuo siihen lähelle huomaatta kärpäsen purkissa suriseen. Tyyliin ensin kauan sitten niin että kuulusi ym. Kun leikki vain jatkuisi nii siihen tottuisi.
Harhautusta. Koiria harhautetaan kiinnostavamalla kohteella unohtamaan esim haukkuminen.
Ajatus on ajatus ei tarvitse kokeilla
 
Meillä on lapsille luettu ötökkäaiheisia kirjoja joista osasta on tullut ihan suosikkeja. Eivät pelkää mitään ötököitä. Oleillaan paljon ulkona ja tutkitaan yhdessä luontoa. Eilen yksi piteli käsissään sellaista järkyttävän isoa koppakuoriaista jota en itse olis kyllä kosketellu... Pelot saattaa olla myös "periytyviä". Sellainen usein pelottaa joka on tuntematonta. Ei muutakun suurennuslasin kanssa tutkimaan vaikka itseä vähän ällöttäiskin :eek:
 
ättä: koirakoulutus ohjeet ovat ihan in :LOL: . Meillä nuorempikin tottelee kun äiti komentaa "Seis" ja sormi osoittaa alas, tuli ihan vahingossa kun koiraa komensin ja sen jälkeen tyttöä.

Oi ötököitä ollaan tutkailtu ja luettu, mutta ei se kärpäsiin ole auttanut.... ne kun ovat edelleen maailman suurimpia petoja. No toivotaan ettei 18-v:nä enää pelkää ainakaan näin paljon. Inhoa ei ole ainakaan "perinyt" vanhemmiltaan. Mutta tiedän tapauksia missä "perimä" siirtynyt.....
 
Meillä pelätään kanssa kärpäsiä ja hämähäkkejä ja muurahaisiakin. Kaikenlaisia ötököitä, jotka surisevat jne... neidollamme ikää liki 4 vuotta.

Muutama päivä sitten olin pihalla haravoimassa ja tyttömme huusi "pää punaisena" hiekkalaatikolla äitiä apuun heti! "TÄÄLLÄ ON KAMALA KASA MURKKUJA" - murkku sana l - kirjaimella!! Miuta nauratti, tyttöä ei yhtään... :ashamed:
 
Mae
juu, nyt on poika ilmoittanut itse, ettei enää pelkää pieniä ötököitä, vain isoja. Nyt oli mummin kanssa leikkikentällä ollut ja kiivennyt narutikkaita liukumäelle, no, siellä oli ollut KOHMEINEN kärpänen ja poika oli samantien laskenut kädet irti ja heittäytynyt taaksepäin, onneksi oli mummi ollut lähellä.
Ja juu, meillä ei pelätä ötököitä. Ainut mitä vähän vierastan (en ole pojalle sitä näyttänyt, vaan urheasti "väistellyt" ) on ampiainen.
Ja kyllä poika lukee ötökkäaiheisia kirjoja, myös dvdltä katsoo esim. mehiläistä. Mutta ulkoilu on yhtä tuskaa.
 
Mae
Alkuperäinen kirjoittaja irmaliisa-79:
Auttaisiko jos voisi tutustua ötököihin katsella niitä ihan rauhassa esim. "ötökkäpurkin" läpi?

http://www.kaikkileikkii.fi/product_catalog.php?c=4

Siinä ei ole ainakaan pelkoa että yht'äkkiä ötökkä tulee kiipeilemään käteen, tai muuten säikyttäisi ainkaan entistä enemmän kun on visusti purkissa?
ei se niitä pelkää jos ne purkissa tai kirjassa on, ne on silloin ihan kivoja. Mut auta armias jos ne sattuu lentämään ohi ja vielä monta kertaa. *huoh*
 

Yhteistyössä