Oi karppaus!!

  • Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
[QUOTE="heips";28632782]Mitä on "puhtaat hiilarit"?[/QUOTE]

No voi anteeksi jos ei oo termistö oikein hallussa :D Ne elintarvikkeet, joista suurin osa on hiilihydraattia - esimerkiksi sokeri tai vilja.

Kuten tiedämme, hiilareitahan on mm. kasviksissakin, mutta aika paljon vähemmän.
 
"heips"
[QUOTE="Jenis";28632800]No voi anteeksi jos ei oo termistö oikein hallussa :D Ne elintarvikkeet, joista suurin osa on hiilihydraattia - esimerkiksi sokeri tai vilja.

Kuten tiedämme, hiilareitahan on mm. kasviksissakin, mutta aika paljon vähemmän.[/QUOTE]

Ei ole tarpeen pyytää anteeksi. Minun lienee syytä pyytää sen sijaan anteeksi koska en ymmärtänyt että kysymykseni oli, mielesi pahoittamisesta päätellen, epäasiallinen. Sitä sen ei ollut tarkoitus olla.

Itse olen karppaava kasvissyöjä, joten en syö lihaa lainkaan. Siitä huolimatta syön vatsani täyteen joka päivä. Siksi en ymmäränyt miksi annoskokoni jää jotenkin erityisen pieneksi alle sadalla grammalla lihaa. Halusin vain selvittää mitä lasket mukaan "puhtaisiin hiilihydraatteihin". Mutta tosiaan paljonhan lautaselle voi jäädä vielä jäljelle lihan, sokerin ja viljankin jälkeen.
 
"Jenis"
[QUOTE="heips";28632833]Ei ole tarpeen pyytää anteeksi. Minun lienee syytä pyytää sen sijaan anteeksi koska en ymmärtänyt että kysymykseni oli, mielesi pahoittamisesta päätellen, epäasiallinen. Sitä sen ei ollut tarkoitus olla.

Itse olen karppaava kasvissyöjä, joten en syö lihaa lainkaan. Siitä huolimatta syön vatsani täyteen joka päivä. Siksi en ymmäränyt miksi annoskokoni jää jotenkin erityisen pieneksi alle sadalla grammalla lihaa. Halusin vain selvittää mitä lasket mukaan "puhtaisiin hiilihydraatteihin". Mutta tosiaan paljonhan lautaselle voi jäädä vielä jäljelle lihan, sokerin ja viljankin jälkeen.[/QUOTE]

Ok, oletan että karppaavat kasvissyöjät ovat kuitenkin karppaajien vähemmistössä - aika lailla pekoni-linjalla tuntuu monet menevän. En osaa pitää sellaista lihan mättämistä millään tasolla terveellisenä.

Olisi pitänyt sanoa että 80g proteiininlähdettä per päivä on aika vähän, kun hiilarit on jätetty pois. Sitähän tuo henkilö ilmeisesti haki tällä gramma per painokilo-ajatuksellaan.
 
"heips"
[QUOTE="Jenis";28633017]Ok, oletan että karppaavat kasvissyöjät ovat kuitenkin karppaajien vähemmistössä - aika lailla pekoni-linjalla tuntuu monet menevän. En osaa pitää sellaista lihan mättämistä millään tasolla terveellisenä.

Olisi pitänyt sanoa että 80g proteiininlähdettä per päivä on aika vähän, kun hiilarit on jätetty pois. Sitähän tuo henkilö ilmeisesti haki tällä gramma per painokilo-ajatuksellaan.[/QUOTE]

Täytyy sanoa että en ole laskenut omaa ravintoaineiden saantiani viimeaikoina tarkkaan, mutta arvioisin että proteiinin saantini pyörii siinä 0.8-1 grammassa painokiloa kohden. Painan alle 50 kiloa, joten saanti ei tosiaankaan ole kovin hurjaa. Pääasiallisesti saan energiani rasvasta ja tosiaan kasviksia kuluu reilusti. En itse miellä karppausta proteiini-ruokavalioksi, vaan painotan tosiaan sitä rasvapuolta.
 
"heips"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;28633051:
N.6kk olen syönyt vähähiilihydraattisesti ja painoa on lähtenyt 19kg.
Pääsin myös eroon verenpainelääkkeistä ja 2-tyypin diabetes ei enää kummittele ovella.
Arvot ovat kaikki kunnossa ja olo on mainio!!!
Virallisterveellisen näkökulman mukaanhan olet laihduttanut ja tervehtynyt väärin. Tuntuuko sinusta siltä?
 
Vt ruokavaliolla sairastuin ja toki syömiset oli muutenkin pielessä ja suhde ruokaan/ruokailuun/herkkuighin ei ollut kohdillaan.
Lääkäri yritti määrätä masennuslääkettä,ahmimista vähentävää lääkettä mielummin kun olisi ehdottanut ruokavaliomuutosta.
Kieltäydyin lääkkeistä,itselläni oli tuolloin jo 6 eri lääkettä mitä otin päivittäin.
Itse luin 5 kirjaa tutustuessani aiheeseen,jotta ymmärrän paremmin mistä on kyse.
Olen sitä mieltä ettei ruokavalioni ennen ollut mitenkään terveyttä edistävä!
 
"heips"
Alkuperäinen kirjoittaja samperin puusilmä;28633088:
Vt ruokavaliolla sairastuin ja toki syömiset oli muutenkin pielessä ja suhde ruokaan/ruokailuun/herkkuighin ei ollut kohdillaan.
Lääkäri yritti määrätä masennuslääkettä,ahmimista vähentävää lääkettä mielummin kun olisi ehdottanut ruokavaliomuutosta.
Kieltäydyin lääkkeistä,itselläni oli tuolloin jo 6 eri lääkettä mitä otin päivittäin.
Itse luin 5 kirjaa tutustuessani aiheeseen,jotta ymmärrän paremmin mistä on kyse.
Olen sitä mieltä ettei ruokavalioni ennen ollut mitenkään terveyttä edistävä!
:)
Näitä kannustavia esimerkkejä kuulee yllättävän usein. Eivät siis ole enää yksittäistapauksia, kuten "asiantuntijat" ovat haluneet suuren yleisön uskovan. Laiva on toivottavasti kääntymässä, vaikka pikkuhiljaa.
 
"Jenis"
[QUOTE="heips";28633038]Täytyy sanoa että en ole laskenut omaa ravintoaineiden saantiani viimeaikoina tarkkaan, mutta arvioisin että proteiinin saantini pyörii siinä 0.8-1 grammassa painokiloa kohden. Painan alle 50 kiloa, joten saanti ei tosiaankaan ole kovin hurjaa. Pääasiallisesti saan energiani rasvasta ja tosiaan kasviksia kuluu reilusti. En itse miellä karppausta proteiini-ruokavalioksi, vaan painotan tosiaan sitä rasvapuolta.[/QUOTE]

Eli minkätyyppisiä aterioita laitat? Mä en ole mikään suuri lihanystävä (en tosin virallisesti kasvissyöjäkään), ja nää pekonit ja possunkyljet ei siksi karppauksessa hirveesti houkuttele. Täällä kun on ollut niitä ateriaketjuja (joiden perusteella nyt ei tiettykään pitäisi mitään kovin suuria johtopäätöksiä vetää), niin aika moni karppaaja vetää nimenomaan proteiinidieettiä, lihaa joka aterialla ja voita päälle...
 
[QUOTE="heips";28633109]:)
Näitä kannustavia esimerkkejä kuulee yllättävän usein. Eivät siis ole enää yksittäistapauksia, kuten "asiantuntijat" ovat haluneet suuren yleisön uskovan. Laiva on toivottavasti kääntymässä, vaikka pikkuhiljaa.[/QUOTE]

Niin pitkään kun suuri yleisö käsittää karppauksen olevan pelkkää munia ja pekonia voissa paistettuna ja juustolla kuorrutettuna puolikkaan kurkun kanssa, ei tule tapahtumaan.

Mulla karppauksen sai nimenomaan toimimaan ne kasvikset ja kasviöljyt. Proteiinit tulee kyllä yllättävänkin helposti.
Kun ajattelee, että noin 1/3 lihasta, juustosta ja kanamunasta on proteiinia, ei niitä 80 grammaan tarvitse syödä kuin suurinpiirtein 240g yhteensä. se ei ole kuin reilunkokoinen pihvi ja pari kanamunaa. Pakkohan siihen on rehuja syödä, että pysyy maha täynnä!

Ihana herkkuhan se partaäijä on ja rahkakin, mutta mulla painonpudotus tyssäs kokonaan aluksi kun ne lisäsin ruokavalioon. Sittemmin tasaantui kyllä. Jos liian vähän oli kasvisrasvoja, niin sekin hidasti, mutta onneksi on avokado ja pähkinät.

Eipä ole väsymyksiä eikä turvotuksia, kun on syönyt järkevästi karpaten. Sitten kun ruokavalio tulee tutuksi ja osaksi arkipäivää, ei niitä hiilareita ja protskumääriäkään tarvitse edes miettiä, sitä vaan syö sen mitä tarvitsee, eikä muuta tee edes mieli.
 
"heips"
[QUOTE="Jenis";28633127]Eli minkätyyppisiä aterioita laitat? Mä en ole mikään suuri lihanystävä (en tosin virallisesti kasvissyöjäkään), ja nää pekonit ja possunkyljet ei siksi karppauksessa hirveesti houkuttele. Täällä kun on ollut niitä ateriaketjuja (joiden perusteella nyt ei tiettykään pitäisi mitään kovin suuria johtopäätöksiä vetää), niin aika moni karppaaja vetää nimenomaan proteiinidieettiä, lihaa joka aterialla ja voita päälle...[/QUOTE]

Argh, tuohon on niin kinkkistä vastata, koska jos annan esimerkkejä joistakin aterioista niin pilkunviilaajat alkavat kaivamaan juuri sen aterian mahdollisia puutteita ymmärtämättä että kysymys on esimerkistä, eli joku toinen kerta syön jotain muuta. Mutta yritetään nyt sanoa jotain :)

Kuvittele edessäsi hyvin varustellun ruokakaupan hevi-osasto. Erityisesti sen vihannespuoli. Jätä ulkopuolelle perunat ja maissit. Kutakuinkin kaikki mikä jää jäljelle kuuluu ruokavaliooni. Marjoja syön pieniä määriä (n. desi/päivä) hedelmiä harvemmin ja vain hyvin pieniä määriä kerrallaan. Lisäksi käytän juustoja, tofua, pähkinöitä, siemeniä, sieniä, kananmunia ja toisinaan jopa lohta (muiden kalojen mausta en pidä). Rasvan lähteenä (avokadon ja pähkinöiden lisäksi) mm. kerma, 10% maustamaton jogurtti, oliiviöljy, voi, maapähkinäöljy, satunnaisesti rypsiöljy. Lisäksi päivittäin kuluu mantelijauhetta ja kookosjauhetta, josta valmistan mm. pannulla "leipää" kananmunaan sekoitettuna (+mausteet) ja lettuja. Eineksiä en osta koskaan. Eli edellä mainituista elintarvikkeista teen esm. wokkeja, patoja, keittoja, kaalikääryleitä... Ns. normaalia kotiruokaa.

Mahdoinkohan unohtaa jotain :)
 
"heips"
Niin pitkään kun suuri yleisö käsittää karppauksen olevan pelkkää munia ja pekonia voissa paistettuna ja juustolla kuorrutettuna puolikkaan kurkun kanssa, ei tule tapahtumaan.

Mulla karppauksen sai nimenomaan toimimaan ne kasvikset ja kasviöljyt. Proteiinit tulee kyllä yllättävänkin helposti.
Kun ajattelee, että noin 1/3 lihasta, juustosta ja kanamunasta on proteiinia, ei niitä 80 grammaan tarvitse syödä kuin suurinpiirtein 240g yhteensä. se ei ole kuin reilunkokoinen pihvi ja pari kanamunaa. Pakkohan siihen on rehuja syödä, että pysyy maha täynnä!

Ihana herkkuhan se partaäijä on ja rahkakin, mutta mulla painonpudotus tyssäs kokonaan aluksi kun ne lisäsin ruokavalioon. Sittemmin tasaantui kyllä. Jos liian vähän oli kasvisrasvoja, niin sekin hidasti, mutta onneksi on avokado ja pähkinät.

Eipä ole väsymyksiä eikä turvotuksia, kun on syönyt järkevästi karpaten. Sitten kun ruokavalio tulee tutuksi ja osaksi arkipäivää, ei niitä hiilareita ja protskumääriäkään tarvitse edes miettiä, sitä vaan syö sen mitä tarvitsee, eikä muuta tee edes mieli.
Juuri näin! Uskomus siitä että karppaus on vain lihan mättämistä on uskomattoman tiukassa. Ruotsissahan käytetään karppauksesta usein nimeä LCHF -diet (low carbohydrate, high fat). Proteiini loistaa nimessä poissaolollaan. Olisikohan vastaavalla nimellä tajuntaa laajentavaa vaikutusta myös Suomessa?
 
"Jenis"
[QUOTE="heips";28633179]Argh, tuohon on niin kinkkistä vastata, koska jos annan esimerkkejä joistakin aterioista niin pilkunviilaajat alkavat kaivamaan juuri sen aterian mahdollisia puutteita ymmärtämättä että kysymys on esimerkistä, eli joku toinen kerta syön jotain muuta. Mutta yritetään nyt sanoa jotain :)

Kuvittele edessäsi hyvin varustellun ruokakaupan hevi-osasto. Erityisesti sen vihannespuoli. Jätä ulkopuolelle perunat ja maissit. Kutakuinkin kaikki mikä jää jäljelle kuuluu ruokavaliooni. Marjoja syön pieniä määriä (n. desi/päivä) hedelmiä harvemmin ja vain hyvin pieniä määriä kerrallaan. Lisäksi käytän juustoja, tofua, pähkinöitä, siemeniä, sieniä, kananmunia ja toisinaan jopa lohta (muiden kalojen mausta en pidä). Rasvan lähteenä (avokadon ja pähkinöiden lisäksi) mm. kerma, 10% maustamaton jogurtti, oliiviöljy, voi, maapähkinäöljy, satunnaisesti rypsiöljy. Lisäksi päivittäin kuluu mantelijauhetta ja kookosjauhetta, josta valmistan mm. pannulla "leipää" kananmunaan sekoitettuna (+mausteet) ja lettuja. Eineksiä en osta koskaan. Eli edellä mainituista elintarvikkeista teen esm. wokkeja, patoja, keittoja, kaalikääryleitä... Ns. normaalia kotiruokaa.

Mahdoinkohan unohtaa jotain :)[/QUOTE]

Kiitti, mielenkiintoista! Täytyypä miettiä tätä, kuulostaa nimittäin aika ihanneruokavaliolta... laitoin just itelleni papu-sipuli-paprika-hässäkkää tulisen salsan ja ranskankerman kera, ei tästä tunnu ns. "puuttuvan" mitään vaikkei lihaa tai tortillalättyä olekaan mukana.
 
"vieras"
Mulle on kyllä täysi mysteeri toi maitorahka. Kukaan ei siitä tykkää,mutta syövät
kuitenkin ja valittavat,että on pahaa. Miksi sitä pitää syödä? Proteiinia saa normiruuastakin ihan riittävästi. Karpin ruokaan rahka liian rasvatonta ilman kerman tai smetanan lisäystä.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28633765]Mulle on kyllä täysi mysteeri toi maitorahka. Kukaan ei siitä tykkää,mutta syövät
kuitenkin ja valittavat,että on pahaa. Miksi sitä pitää syödä? Proteiinia saa normiruuastakin ihan riittävästi. Karpin ruokaan rahka liian rasvatonta ilman kerman tai smetanan lisäystä.[/QUOTE]

Kyllä se itessään pahaa onkin, mutta esim. marjojen ja mehukeiton kans smoothiessa ihan herkkua.
 
nuin
[QUOTE="minä täällä";28631535]alkupaino tasan 80kg.
Aamupalaksi yleensä pelkkä kahvi kermalla.
Lounaaksi tänään jauheliha-juustomunakas ja jälkkäriksi rahkaa mansikoilla. Iltapäivällä mantelileipä ja kahvi. vähän pähkinöitä.
Iltapalaksi oli taas tota mansikkarahkaa.[/QUOTE]

Syötä kalorit tunnollisesti laskuriin esim. ilmaiseen Kiloklubiin. Huomaat että kaloreita on tullut kuitenkin jostain yllättävästi, kuten rahkasta tai jostain juomasta. Rajoita sitten kalorit noin välille 1000-1300.
 
"vieras"
Karpit ei kaloreja laske. Se ei kuitenkaan tarkoita,että syödään ylettömästi.
Vhh:lla onkin ongelma,että energiaa ei tule riittävästi. Karpin energia tulee pääosin rasvasta.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28633948]Karpit ei kaloreja laske. Se ei kuitenkaan tarkoita,että syödään ylettömästi.
Vhh:lla onkin ongelma,että energiaa ei tule riittävästi. Karpin energia tulee pääosin rasvasta.[/QUOTE]

Nyt en ihan ymmärtänyt. Sama kai se on, rajoittaako kaloreita vai annoskokoa? Aika käsikädessä ne menee. Ja miten niin ei tule energiaa riittävästi, kun vetää tarpeeksi rasvaa?
 
"heips"
[QUOTE="Jenis";28634168]Nyt en ihan ymmärtänyt. Sama kai se on, rajoittaako kaloreita vai annoskokoa? Aika käsikädessä ne menee. Ja miten niin ei tule energiaa riittävästi, kun vetää tarpeeksi rasvaa?[/QUOTE]

Homma kulminoituu aikalailla insuliiniin. Olen juuri eilen kirjoittanut tästä pitkän sepustuksen toiseen ketjuun joten en sitä jaksa nyt toistaa. Yritän etsiä sen ketjun ja nostan etusivulle. Otsikko saattoi olla jotain sellaista kuin "miksi en laihdu" tms. Oota hetki.
 
"Jenis"
[QUOTE="heips";28634180]Homma kulminoituu aikalailla insuliiniin. Olen juuri eilen kirjoittanut tästä pitkän sepustuksen toiseen ketjuun joten en sitä jaksa nyt toistaa. Yritän etsiä sen ketjun ja nostan etusivulle. Otsikko saattoi olla jotain sellaista kuin "miksi en laihdu" tms. Oota hetki.[/QUOTE]

Älä turhaa, mä varmaa luin sen eilen (?) - insuliini, verensokerin nousu ja sen aiheuttama nälkä taas pari tuntia syömisen jälkeen? Siis silloin kun vetää hiilaripitoista safkaa, kuten sen ketjun ap.
 
"Jenis"
... mutta siis se että ei syö "ylettömästi" on mun näkökulmasta sama kuin annoskoon = kaloreiden rajoittaminen. Aika monet karppaajat mainostaa nimenomaan sitä, että voi syödä niin paljon kuin napa vetää ja silti paino laskee... siis ainakin tän palstan ketjuissa ;)
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";28634195]... mutta siis se että ei syö "ylettömästi" on mun näkökulmasta sama kuin annoskoon = kaloreiden rajoittaminen. Aika monet karppaajat mainostaa nimenomaan sitä, että voi syödä niin paljon kuin napa vetää ja silti paino laskee... siis ainakin tän palstan ketjuissa ;)[/QUOTE]
Mun mies on tästä hyvä esimerkki. Aiemmin noudatimme vähärasvaista ruokavaliota. Ruokahalu vain kasvoi syödessä ja hän pystyi syömään kattilan tyhjäksi ( = useita lautsellisia) , vaikka ruokaa olisi ollut miten paljon. Nyt kun olemme jättäneet riisit, pastat, perunat ja jauhot pois ruokavaliosta, niin täysi olo tulee normaalin ruoka-annoksen jälkeen. Ruoka-annoksen määrä on pienentynyt automaattisesti ilman, että sitä on tarvinnut tietoisesti rajoittaa.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28634211]Mun mies on tästä hyvä esimerkki. Aiemmin noudatimme vähärasvaista ruokavaliota. Ruokahalu vain kasvoi syödessä ja hän pystyi syömään kattilan tyhjäksi ( = useita lautsellisia) , vaikka ruokaa olisi ollut miten paljon. Nyt kun olemme jättäneet riisit, pastat, perunat ja jauhot pois ruokavaliosta, niin täysi olo tulee normaalin ruoka-annoksen jälkeen. Ruoka-annoksen määrä on pienentynyt automaattisesti ilman, että sitä on tarvinnut tietoisesti rajoittaa.[/QUOTE]

Ok, ton mäkin ymmärrän. Ja toi on ihan totta, että kun syö ns. hyvin (proteiinia, kasviksia, rasvaa) niin ei tuu ensinnäkään sitä hiilaripöhnää, eli ei mee väkisin silmät kii lounaan jälkeen töissä, eikä oo heti taas uudestaan nälkä.
 
"heips"
[QUOTE="Jenis";28634195]... mutta siis se että ei syö "ylettömästi" on mun näkökulmasta sama kuin annoskoon = kaloreiden rajoittaminen. Aika monet karppaajat mainostaa nimenomaan sitä, että voi syödä niin paljon kuin napa vetää ja silti paino laskee... siis ainakin tän palstan ketjuissa ;)[/QUOTE]

Ehdinkin jo nostaa, mutta just toi ketju. Karppauksen vaikutus laihdutuksessa on mielestäni juurikin tuollainen kaksijakoinen. Ensinnäkin on hiilarirajoituksen vaikutus insuliiniin. Eli rasvavaraston virta muuttuu insuliinin puutteessa rasvakudoksesta ulospäin. Ja toisekseen on se että insuliinin puutteessa verensokeri ei laske kohtuuttomasti aiheuttaen nälkää, jolloin syötyjen ruokien määrää on helpompi säädellä.

Vähän tätä asiaa sivuten oli diet doctorin sivuilla aika mielenkiintoinen juttu muutama päivä takaperin. Kaveri söi vhh -ruokaa 21 päivän ajan lähes 6000 kcal/päivä. Kaloriteorian mukaan tämän olisi pitänyt aiheuttaa tietyn kilomäärän lihomisen (en muista määrää enkä jaksa tsekata), mutta näin ei käynyt. Liikunta pysyi käsittääkseni vakiona. Kannattaa katsoa alkuperäinen juttu kuvasarjan kanssa. Vertaa sitten tätä siihen mc donalds -dokkariin, jossa kaveri söi mäkkärisapuskaa tovin ja mitä silloin tapahtui elimistölle.

Eli mitä ilmeisemmin ruoan energiamäärä ei voi yksin selittää lihomista, vaan kyse on siitä mitä elimistö tekee sille ainekselle mitä kehoon työnnetään. Eri energiaravintoaineilla on vaan erilainen vaste kropassa. Helpoiten se on ymmärrettävissä alkoholin suhteen. Kun sitä juo, tapahtuu erilaisia asioita kuin jos söisi rasvaa. Aivan yhtä lailla elimistö käsittelee protskuja ja hiilaireitakin asiaankuuluvalla tavalla. Sen sijaan jos elimistö olisi pommikalorimetri (jolla mitataan ruoan energiapitoisuus) niin silloin vain energiamäärällä olisi vaikutusta.
 

Yhteistyössä