Oisko liikaa vaadittu että 14-,11- ja 10-vuotiaat hoitaisi itse pyykkinsä?

Sinä se äiti olet.

Anna lasten olla lapsia.

Ennemmin mee lakkoon jos ei ala tuleen LIKASIA pyykkejä pyykkiin, jos jatkuvasti tuovat puhtaita siinä toivossa ettei itse tarvii viikata takas kaappiin. Sano etten pese ennen pyykkiä kun tuo menee jakeluun. Ennemmin tuo kun että itse pesevät vajaita koneellisia väärissä lämpötiloissa.
Tai REIPPAUSTARRAT :D
Siinä en kamalasti näe syntiä jos vajaita koneellisia pesisivät, pesen ajoittain itsekin, ja aloitusviestissä jo mainitsin että toki opastaisin koneen käytössä (ja lämpötilaohjeiden tulkinnoissa yms.)
 
Luulen ettei oikein lähtisi rullaamaan tuo itse peseminen. Itse vaadin että pesevät välillä koneellisen pyykkiä, mutta kyllä siihen pitää täytteeksi ottaa meidän muidenkin vaatteita. samoin kun ripustavat kuivimaan tai keräävät kuivia pinoihin.
Jokainen laittaa omat puhtaat vaatteet kaappiinsa (toisillä se onnistuu paremmin, toisilla ne pyörii siinä sängyllä tai kaapin edessä useamman päivän. Ihan oma valinta ;)
Meillä on jokaiselle joku kotityö päivittäin (roskien vienti, tiskit, imurointi)
 
huhuh
Mua eniten VITUTTAA kun noi kuskaa ruokiansa huoneeseen ja sit ne jää sinne lojuun. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun liotella muroja/ruokaa irti kipoista tai pahentunutta maitoa kippailla :x
 
Mua eniten VITUTTAA kun noi kuskaa ruokiansa huoneeseen ja sit ne jää sinne lojuun. Mikään ei ole ärsyttävämpää kun liotella muroja/ruokaa irti kipoista tai pahentunutta maitoa kippailla :x
Gyl... Ällöä.
Tai sit jotain sipsipusseja joista viimeiset muruset on pisin lattioita ja tyhjiä limsapulloja ja -tölkkejä, aaaaaaargh.

En mää vaan ikinä oo ollut noin sotkuinen... :saint:
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;25960989:
Noni, tulihan se sieltä :D jotenkin oletin heidän olevan kaikki tyttöjä. Joo, kaatopaikkavaihe, sympatiseeraan sua niin täysillä!:hug:
Meillä on myös kaatopaikkavaihe - tuntuu, että pojan huoneessa voi asua ties mitä örkkejä lapsen lisäksi. Ikää herralla 15 v.

Kauanko tätä vielä jatkuu?
 
1
No ap:lle vastaus: kyllä minusta on aika opettaa lapsia omien pyykkiensä huoltoon. Ainakin 14-vuotiaalta voisi edellyttää jo varsin täydellistäkin settiä, nuoremmat nyt tarvitsee aika paljon varmaan vielä apua. Uusavuttomia nuoria aikuisia kasvatetaan juuri siten että ne täyshoidetaan ja passataan aikuisiksi asti. Mun vanhempi ehti 13 - 15 vuotiaana hyvin oppia pyykkihuoltonsa, selviytyi siitä ja oli jopa ylpeä osaamisestaan, mutta avioero iski juuri silloin kun kuopus oli 12, joten sen erokriisin keskellä se pyykkihuollon opetus ja kuopuksen kohdalla niinkin pitkälle kuin 17 ikävuoteen asti.

Tsemppiä vaan, se on rakastavaa äitiyttä tämäkin, eikä mitään tyranniaa.
 
huhuh
Gyl... Ällöä.
Tai sit jotain sipsipusseja joista viimeiset muruset on pisin lattioita ja tyhjiä limsapulloja ja -tölkkejä, aaaaaaargh.

En mää vaan ikinä oo ollut noin sotkuinen... :saint:
Juu tuttu tunne. vielä ikeasta sellainen paksu nukkamatto lattiassa joka imee kaiken moskan puoleensa. Imuria kun näyttää niin rapina vaan käy...

:headwall:
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"vieras"
Jos niille hankkisi jokaiselle huoneeseensa pyykkikorin ja saisivat itse laittaa pyykit koneeseen ja ripustaa kuivumaan/rummuttaa.
Ottaa päähän kun nuo kaikki kolme kantaa pyykkiin vaatetta jota on ehkä kerran kokeiltu päälle eikä ole vaan jaksettu laittaa takaisin kaappiin, tai esim. farkkuja jotka on olleet koulussa päällä kerran eikä taatusti tarvitse pesua.
Toisekseen vinkuvat aina että missä vaiheessa (likapyykkikorissa, koneessa, kuivumassa, kuivan pyykin kasassa) mikäkin on... Pysyisivätpä kärryillä missä omat vaatekaappalet menee ja ehkä vähentäisivät sitä ihan turhaa pesua.

Niin että oonko mä ihan monsteriäiti jos käyn hakemassa jokaisen huoneen nurkkaan korin ja saavat itse alkaa pyykkäämään, toki opastan ja autan koneiden käytössä ja pesuaineiden kanssa? Ja voisin pestä lasten pyyhkeet ja petivaatteet jatkossakin.

Nim. Hukun pyykkivuoren alle
mutta niin sitä oppii kun huolehtii omista vaatteista!. Itse pesin omat pyykit ja tiskasin + kävin kaupassa. Siis huolehdin itsestäni 10 vee.
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";25962651]Meillä on myös kaatopaikkavaihe - tuntuu, että pojan huoneessa voi asua ties mitä örkkejä lapsen lisäksi. Ikää herralla 15 v.

Kauanko tätä vielä jatkuu?[/QUOTE]

Täällä myös kahdella vanhimmalla kaatopaikka vaihe. Kaikki sekasin, astiat, likaset ja puhtaat pyykit, roskat, koulukirjat jne. Vanhempi on 14 v poika ja nuorempi 12 v tytär.

Ja itseni tuntien loppuu kun muuttaa omilleen ja alkaa taas uudelleen kun alkaa perhettä kertyä...
 
Meillä tais kolme vanhinta lasta olla 15v, 14v ja 12v kun hommasin jokaiselle oman pyykkikorin ja pyykkitelineen ja saivat alkaa pyykkinsä pestä. Alkuun oli aika homma muistutella niitä pyykeistä. Vaikeinta tais olla lapsille se ennakoiminen, kun pyykkikone kuitenkin pesee pitkälti toista tuntia meillä. Eli monesti sai muistutella pyykin pesusta, kun muuten oisivat liian myöhään illalla laittaneet koneen pyörimään, vasta silloin muistaen pyykkiä taas olevan paljon...
 
Perheryhmäkodintyöntekijä
[QUOTE="vieras";25961047]Kerro miten siinä kävi sitten kun olette kokeilleet. Meidän muksuille pitäisi olla joku porkkana kanssa.
[/QUOTE]

eikö siin ole ihan tarpeeksi porkkanaa kun saa puhtaat vaatteet päälle? ;)

Mutta, minun mielestä voi jo tuon ikäiset huoltaa pyykkinsä itse, niin ainakin meillä töissä nuoret hoitavat, joko ohjaajan avustuksella tai itsekseen jos osaavat, nuorin on hieman alle kymmenvuotias. Jokaisella siis oma kori ja kuivausteline huoneessaan, kuivausrumpua saa joskus poikkeustilanteissa käyttää...
 
"Neiti"
Mä oon pessy itse pyykkini noin 12-vuotiaasta. Enkä kyllä pessy vajaita koneellisia, vaan pesin vaatteet vasta sitten, kun oli täysi koneellinen tavaraa. Laitoin ite myös kuivumaan ja viikkasin kaappiin. Mielestäni oli ihan normaal käytäntö ja mielummin ite pesinkin siinä iässä kuin että isä olisi pessyt (ja nähnyt) mun pikkupöksyjä. Niin, meillä tosiaan lapsuudenkodissa myös isä pyykkäsi...
 
[QUOTE="poikia3";25962651]Meillä on myös kaatopaikkavaihe - tuntuu, että pojan huoneessa voi asua ties mitä örkkejä lapsen lisäksi. Ikää herralla 15 v.

Kauanko tätä vielä jatkuu?[/QUOTE]

Justiin niin kauan kuin annat jatkua!
Meillä ei tule kavereita, jos huone on sotkunen. Ja muutenkin seuraa rangaistus, jos ei noudata sääntöjä.
 
iveras
Tosiaan, voiko elätellä toivoa, että jos on saanut jo 4 ja 2v pyykkäämään, että se innostus jatkuisi hamaan tulevaisuuteen asti? Noi kun osaavat viedä pyykit koriin, pyykkipäivänä lajittelevat sitten erivärisiin kasoihin ja vuorotellen pistävät koneen päälle? Vai onkoitselle orjan osa vielä väistämättä odotettavissa :D
 
Meillä kaikki, pienintä myöten (8v, 6v ja 5v) tuovat ite vaatteensa pyykkiin, ja puhtaat laittavat ite kaappiin. Just ostettiin uus pesukone, ja kaikki lapset on jo kertaalleen sitä päässy täyttämään ja laittamaan päälle. Vielä en kyl oleta et ite osaisivat, mut kyllä mä muistan kuinka 12 veenä kävin jo pesutuvassa jos mutsi ei ehtinyt.
 
"vieras"
Meillä lapset ovat tuoneet likapyykinsä kodinhoitohuoneen pyykkikoriin niin kauan kuin muistan. Jotenkin se osa on mennyt täysin luonnollisesti, vaikka muuten lasten kotitytökasvatuksessa onkin puutteita. Pyykkiä pesemään ruvetessa saatan tehdä vielä kierroksen ja käyn kysymässä, onko likapyykkiä. Viimeistään siinä vaiheessa löytää loputkin vaatteet tiensä pyykkiin. Yleensä lisää pyykkiä ei löydy, joten yhteinen pyykkikorisysteemi toimii hyvin.
 
Niin,kyllä tuo vanhin vois itse vaatteensa pestä. Mutta kyllä musta on aika paljon vaadittu jos 11 ja 10- vuotiaiden lasten pitäisi koulutöiden lisäksi hoitaa omat pyykkinsä pesut ja rummutukset. Mitä olet ajatellut heidän siitä sitten oppivan? Voisin kyllä kuvitella, etteivät opi yhtään mitään. Pyykkiä on ihan samalla tavalla. Kone pyörii puolitäytöllä turhaan kokoajan ja silti vaatteet pyörii lattioilla...lopputulos siis oli?
Eikö kannattais ottaa ennemmin kantaa siihen ettei niitä puolipitoisia vaatteita raahattaisi pyykkiin,näin minä ainakin tein!
 

Yhteistyössä