Olemme Onnellisia!

Luin lehdestä miten Suomi on valittu maailman ykköstilalle onnellisuudessa.
Syitä siihen on löydetty sen kummutessa esim. luonnosta, lastenhoidosta, koulujärjestelmästä ja ilmaisesta terveydenhuollosta.
Nyt kysyn, mikä ilmainen terveydenhuolto? Joka kerta kun menen joko kunnalliseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon, niin aina maksan. Miksi minä? Missä se ilmainen on?
 
  • Tykkää
Reactions: Sluibailija
vierailija
Luin lehdestä miten Suomi on valittu maailman ykköstilalle onnellisuudessa.
Syitä siihen on löydetty sen kummutessa esim. luonnosta, lastenhoidosta, koulujärjestelmästä ja ilmaisesta terveydenhuollosta.
Nyt kysyn, mikä ilmainen terveydenhuolto? Joka kerta kun menen joko kunnalliseen tai yksityiseen terveydenhuoltoon, niin aina maksan. Miksi minä? Missä se ilmainen on?
Eikun se oli vain lehtijuttu. En tarvitse noita nk. "palveluja" ollenkaan, niin onhan se "ilmaista". Vähän semmosta sanaleikkiä, eikö?

"Esimerkiksi vuonna 2005 pelkästään Stakesilla, Terveyden edistämisen keskuksella, Kansanterveyslaitoksella, sosiaali- ja terveysministeriöllä sekä lääninhallituksilla oli käynnissä yhteensä 136 erilaista projektia tai selvitystä, joiden tarkoituksena oli parantaa suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia.

136 hankkeeseen kului rahaa ainakin sata miljoonaa euroa yhden vuoden aikana ja monet hankkeista jatkuivat usean vuoden ajan. Sata miljoonaa euroa riittäisi lähes 3000 hoitajan vuosipalkkoihin". - Keskiviikon Hesari 26.9.2007 Marjut Lindbergin kolumni -"
 
Pitäisi kai uskoa! Julkaisihan tuloksen YK:n World Happines Report vertailustaan. En vaan käsitä, mistä se tutkiva ryhmä nämä Suomen edut on saanut. Juuri tuo ilmainen terveydenhuolto? Sitähän mainostetaan aina, mutta kyllä minäkin joudun maksamaan jokaisesta terveyskeskusreissustani. Ja ilmainen koulutus, p-marjat!
 
Buumanni
Enpä kovasti ole onnesta hihkunut kun näiden kotimaisten onnellisuustekijöiden kanssa eri tiskeillä olen kinastellut. Ainoa onnenhetki on silloin, kun kevättalvella on kiva pakkanen ja aurinko paistaa ja jalkojen alla narskuu.
 
vierailija
No kyllä se käytännössä on ilmainen verrattuna todellisiin kuluihin!
Aiemmin mua on kuvattu erikoislaitteessa jos toisessa ja leikattu. Kaikki tämä + lääkäreiden palkkiot omasta pussista niin ei varmaan 10 000 riittäisi.
Olen kiitollinen.
En väitä että kaikki menee aina kuin rasvattu mutta julkinrn terveydenhuolto on iso etu suomalaisille.
 
vierailija
https://www.hel.fi/sote/fi/palvelut/maksut/potilasmaksut

mm. Helsingissä
Potilasmaksut 1.1.2018 lähtien
Käynti terveysaseman lääkärin vastaanotolla on helsinkiläisille maksuton (muilta kuin helsinkiläisiltä peritään terveyskeskusmaksu 16,40 €). Peruuttamatta jätetystä käyntiajasta peritään maksu 40,30 € kaikilta 15 vuotta täyttäneiltä.

Poliklinikkamaksu on 32,70 €. Sairaalavuorokauden hinta on 38,80 €. Poliklinikkamaksua ei peritä psykiatrian ja päihdehuollon toimintayksikössä hoidettavilta eikä rintamaveteraanilta tai sotainvalidilta.

Eli lääkärille pääsee ilmaiseksi kunnallisella puolella. Ja tätä kutsutaan ilmaiseksi terveydenhuolloksi Suomessa.

ja tässä on nyt esim. Mehiläisen yleislääkärihinnasto + pkl/toimistolasku tulee siis aina päälle.
kunnallisen pkl maksu erikoislääkärin vastaanotot sairaalassa ovat halvempia kuin että itse maksaa yksityisen erikoislääkärin vastaanoton ja siihen päälle hänen määräämät lab. ja rtg ym tutkimukset.
Nämä tutkimuksethan kuuluvat tähän 32,70 pkl maksun sisään kunnallisella puolella.

Ja tässä nyt on esim. Mehiläisen
https://www.mehilainen.fi/hinnastot
 

Yhteistyössä