Olen mittapuiden mukaan alkoholisti. Haittaako se, jos kukaan ei kärsi tästä?

  • Viestiketjun aloittaja alkkiskalkkis
  • Ensimmäinen viesti
alkkiskalkkis
Olen pari vuotta miettinyt asiaa.

Juon lähes joka viikko yli 16 annosta alkoholia, mikä on naisilla suurkulutuksen raja. Tuo kertyy viikolla juoduista yksistä punaviinilasillisista ja viikonlopun saunakaljoista ja vähän useammista viinilasillisista ruoan kanssa, ruokaa tehdessä ja seurustellessa.

Olen varsinaisesti humalassa tosi harvoin. Esim. lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa, en ole koskaan humalassa illanvietoissa työkavereiden kanssa jne. Olen tarkka "julkisuuskuvastani".

Tuntemani ihmiset eivät varmasti uskoisi, jos kertoisin, että olen mitat täyttävä alkkis. Olen tyylikäs, hoikka, urheilullinen nainen. Hoidan työni erinomaisesti. Urheilen säännöllisesti, minulla on hyvä kunto. Minulla on ihana mies ja iloiset, tasapainoiset lapset. Olen aktiivinen työn ja kodin ulkopuolellakin. Jaksan paljon.

Pari kertaa vuodessa ajattelen maksaani ja pidän kuukauden-parin tipattomia, yleensä alkuvuodesta. Viime vuonna olin 3 kuukautta putkeen ilman alkoholia.

Olen miettinyt järkisyitä, miksi en jatkaisi nykyistä alkoholinkäyttölinjaani. En ole löytänyt. Antakaa te. Kiitos.
 
"vieras"
Suosittelen lääkärissäkäyntiä ja mittauttamaan maksa-arvot sun muut. Voi olla, että terveydentilasi onkin jotain ihan muuta mitä luulet. Toleranssisi on ilmeisesti melkoisen korkea, oletko tissutellessasi hiprakassa koskaan? Lapset ovat herkkiä aistimaan tällaiset asiat ja huomaavat kyllä, jos vanhempi käyttäytyy epänormaalisti. Kasvaessaan he tajuavat kaiken johtuvan alkoholista ja on mahdollista, että heidänkin suhteensa juomiseen tulee olemaan vääristynyt kuten sinulla. Siinä on mielestäni tarpeeksi syytä lopettaa. Vaikka itse luulet, että he eivät kärsi siitä, kyllä he kärsivät: tavalla tai toiselle, ennemmin tai myöhemmin.
 
Just oli jossain iltalehdessä tms juttua vähäisenkin alkoholin säännöllisen käytön yhteydestä rintasyöpään ja muihin syöpiin. Päivittäinen alkon käyttö siis lisää merkittävästi riskiä sairastua. Eihän tuossa muuta haittaa ole kuin se oman elimistön kärsimys kun kerran kännissä et pörrää päivästä toiseen.
 
No siis alkoholismin diagnoosiin tarvii täyttää muitakin kriteerejä kuin tietty määrä alkoholia per viikko. Selvästikkään et todellakaan ole mikään kriteerejä täyttävä alkoholisti. Kuitenkin kun alkoholia käyttää noin paljon siitä aiheutuu riskejä terveydelle. Se on oma asiasi haluatko riskit ottaa. Nykyisellään tuskin kukaan muu kärsii alkoholin käytöstäsi kuin sinä itse. Ja esimerkiksi joku audit-testi on vain yksi mittari jolla voidaan avioida henkilön alkoholin käyttöä.
 
ttppii
Tulee neuropatia eli menee tunto ja pahimmillaan voima jaloista ja huonolla onnella jumalattomat kivut. Ja pää pehmeää, pikkuaivo rappeutuvat, liikkuminen näyttää käniseltä koko ajan, ja tulee dementia lisäksi.
 
"hops"
Opetat todennäköisesti lapsillesi oman alkoholikulttuurisi. Ja kun he pitävät sinun tasoasi normaalina, "pikkuisen lisää" ei heistä tunnu vaaralliselle. Ja hupsis, teillä on jo toinen polvi alkoholisteja peräkanaa. Onnea lapsenlapsille.

Sinäkään tuskin olet juonut aina 16 annosta viikossa, vaan määrä on kasvanut pikkuhiljaa. On todennäköistä, että se myös tulee kasvamaan edelleen.
 
Tiesitköhän hyvä aloittaja sitä, että olet humalassa aina kun veressäsi on alkoholia. Sillä alkoholin määrällä ei ole merkitystä. Eli älä hyvä ihminen selitä etteivät lapsesi ole sua koskaan humalla nähny. Toinen on tuo sinun kuvauksesi itsestäsi ja muusta elämäntilanteestasi... Vain alkoholisti selittelee.
 
alkkiskalkkis
Maksa-arvoni ovat erinomaiset. Samoin munuaisarvot, verenpaineeni jne. Tämä siis vastaukseksi tuosta nykyisestä terveystilanteesta. Tulevaisuudessa voivat aivoni pehmetä kyllä - niin mummuollanikin pehmenivät vaikka oli absolutisti.

Samoin ihmettelen eteläeurooppalaista/ranskalaista viinikulttuuria ja syöpäsuhdetta. Siellähän kun viini kuuluu lounaallekin ja on jokapäiväistä. Miksi he eivät kuole syöpään vaan jopa elävät pidempään kuin suomalaiset?

Olen lasteni kanssa puhunut alkoholista juuri siitä syystä, että halusin tietää, mitä mieltä he ovat siitä ja onko heillä negatiivisia kokemuksia alkoholinkäytöstäni. Kun kysyin, mitä aikuiselle tapahtuu, kun hän juo viiniä tai kaljaa, he katsoivat minua kummisssaa ja sanoivat "ei mitään". Aidosti en usko heidän kovasti tästä kärsivän.

Jollain tasolla tiedän, että olisi hyvä rajoittaa. Mutta kun en löydä syytä! Siksi täällä kyselenkin.

Juon, koska pidän hyvän viinin ja hyvän oluen mausta. Pidän myös rentouttavasta, lämpimästä raukeudesta, mikä viinilasillisesta tulee työpäivän päätteeksi.
 
alkkiskalkkis
Tiesitköhän hyvä aloittaja sitä, että olet humalassa aina kun veressäsi on alkoholia. Sillä alkoholin määrällä ei ole merkitystä. Eli älä hyvä ihminen selitä etteivät lapsesi ole sua koskaan humalla nähny. Toinen on tuo sinun kuvauksesi itsestäsi ja muusta elämäntilanteestasi... Vain alkoholisti selittelee.
Voithan sinä sen noinkin ajatella. Sille en voi mitään.

Olen selittänyt tilanteeni kuitenkin ihan niin kuin se on ja mielelläni ottaisin vastaan asiallisia vastauksia.
 
"vieras"
Onko olemassa jotain tilastoa missä sanotaan että juuri tuo 16 annosta aihettaa terveydelle haittaa?

Tämä kysymys siis teille kaikille jotka olette varmoja että ap tuhoaa elimistönsä

16 annosta jaettuna viikolle - eli 7 päiväksi - on kuitenkin lopulta aika pieni määrä päivässä.
Ja taatusti terveydelle parempaa kuin esim. kertakuussa kaatokänni , joka jo onnettomuusriskeillään on varmasti pahempi.
 
"vieras"
MInä juon varmaan saman verran, ja ainoa mistä olen huolissani ( ja samaa itseasiassa sanoi työterveyslääkäri.. ) on painoni , koska minä taas en urheile lähes ollenkaan, joten ne alkoholin kalorit ovat
minulle ongelma, ei itse alkoholi. (maksan arvot jne ovat nousseet tutkitusti ylipainosta, ei alkoholista ) ja maksan arvotkaan eivät ole mitään hälyyttävää .

Ja sama juttu, illalla telkkua katsellessa se vaan o kiva juoda olut tai viini.. toisaalta välillä menee vaikka vissy, mutta kyllä se enemmän janojuoma on, ja olut ja viini nautintoaine.
 
alkkiskalkkis
[QUOTE="vieras";27202797]Onko olemassa jotain tilastoa missä sanotaan että juuri tuo 16 annosta aihettaa terveydelle haittaa?

Tämä kysymys siis teille kaikille jotka olette varmoja että ap tuhoaa elimistönsä

16 annosta jaettuna viikolle - eli 7 päiväksi - on kuitenkin lopulta aika pieni määrä päivässä.
Ja taatusti terveydelle parempaa kuin esim. kertakuussa kaatokänni , joka jo onnettomuusriskeillään on varmasti pahempi.[/QUOTE]

Virallinen tieto tämä 16 on. Jossain yhteydessä olen törmännyt 10 annokseen viikossa.

Kaksi lasia punaviiniä päivässä ja yksi saunakalja lauantaina - siinä on 16 annosta alkoholia viikossa. Kun tuon juon viikossa ja tuohon tahtiin (siis suunnilleen), en koe olevani holtiton äiti, humalatilassa väärää alkoholikulttuuria lapsilleni opettava ihminen vaan ihan tavallinen työssäkäyvä äiti.

Siksi tuo hämmentääkin. Koska koen, että "harrastuksestani" ei - ihan aidosti- ole haittaa kellekään, miksi rajoittaisin, vähentäisin... ???
 
"vieras"
Onko palstaäitien mielestä pari lasia viiniä känni? Kärsiikö lapsi kahden kaljan humalassa olevasta äiditään? Eihän sitä huomaa edes aikuinen! Ja rattijuopumuksenkin raja taitaa alittua, kun pari kaljaa vetää ruuan kanssa.

Haloo taas mammat!
 
"vieras"
Virallinen tieto tämä 16 on. Jossain yhteydessä olen törmännyt 10 annokseen viikossa.

Kaksi lasia punaviiniä päivässä ja yksi saunakalja lauantaina - siinä on 16 annosta alkoholia viikossa. Kun tuon juon viikossa ja tuohon tahtiin (siis suunnilleen), en koe olevani holtiton äiti, humalatilassa väärää alkoholikulttuuria lapsilleni opettava ihminen vaan ihan tavallinen työssäkäyvä äiti.

Siksi tuo hämmentääkin. Koska koen, että "harrastuksestani" ei - ihan aidosti- ole haittaa kellekään, miksi rajoittaisin, vähentäisin... ???
Juu, mä tiedän että se on se virallinen raja. Mutta kysynkin sitä että onko jossain todistettu että suurkuluttaja sairastuu katkokävelyyn ja muihin alkoholistisairauksiin jos pysyy tuossa 16 rajassa kuitnekin.
- ainahan on riskinsä että määrät lisii, mutta jos ei , niin onko todistettu että vaikka 13 vuotta 16 annosta viikossa, ja kuolet alkoholin aiheuttamiin ongelmiin.
 
mielipiteeni
Juot siis lastesi läsnäollessa? Mutta et ole ollut heidän nähtensä humalassa? Mikäli useita viinilaseja olet ottanut,niin väitän, että olet ollut humalassa. Vai oletko mielestäsi humalassa vasta silloin, kun puheestasi ei saa selvää, kaatuilet yms. Lapsesi vaistoavat sinun olevan humalassa, käyttäytyvän eri tavalla, haiskahdat alkoholille. Tilanne on lapselle hämmentävä. Sanot, että lapsesi ovat tasapainoisia. Tiedätkö, että lapsesi saattavat alkaa oireilla muutaman vuoden päästä tai murrosikäisinä tai vaikkapa nelikymppisenä.

Alkoholismilla on tapana pahentua, joten määrät tulevat vain lisääntymään, todistelet koko ajan itsellesi, että kukaan ei siitä kärsi. Saatat olla välillä juomatta, mutta breikin jälkeen tarvitset taas pikkasen enemmän. Näin se vain tahtoo mennä.

Entäs,jos terveytesi menee tuon vuoksi. Eikö se silloinkaan vaikuta muihin kanssaeläjiin.

En väitä, että alkoholisti olisit, mutta sen haluan sanoa, että ole rehellinen itsellesi perheesi ja etenkin lastesi vuoksi.
 
"vieras"
Maksa-arvoni ovat erinomaiset. Samoin munuaisarvot, verenpaineeni jne. Tämä siis vastaukseksi tuosta nykyisestä terveystilanteesta. Tulevaisuudessa voivat aivoni pehmetä kyllä - niin mummuollanikin pehmenivät vaikka oli absolutisti.

Samoin ihmettelen eteläeurooppalaista/ranskalaista viinikulttuuria ja syöpäsuhdetta. Siellähän kun viini kuuluu lounaallekin ja on jokapäiväistä. Miksi he eivät kuole syöpään vaan jopa elävät pidempään kuin suomalaiset?

Olen lasteni kanssa puhunut alkoholista juuri siitä syystä, että halusin tietää, mitä mieltä he ovat siitä ja onko heillä negatiivisia kokemuksia alkoholinkäytöstäni. Kun kysyin, mitä aikuiselle tapahtuu, kun hän juo viiniä tai kaljaa, he katsoivat minua kummisssaa ja sanoivat "ei mitään". Aidosti en usko heidän kovasti tästä kärsivän.

Jollain tasolla tiedän, että olisi hyvä rajoittaa. Mutta kun en löydä syytä! Siksi täällä kyselenkin.

Juon, koska pidän hyvän viinin ja hyvän oluen mausta. Pidän myös rentouttavasta, lämpimästä raukeudesta, mikä viinilasillisesta tulee työpäivän päätteeksi.
Koetahan etsiä muita tapoja rentoutua... annoskoolla on taipumusta kasvaa.

Pidän myös rentouttavasta, lämpimästä raukeudesta, mikä viinilasillisesta tulee työpäivän päätteeksi.
 
alkkiskalkkis
Juot siis lastesi läsnäollessa? Mutta et ole ollut heidän nähtensä humalassa? Mikäli useita viinilaseja olet ottanut,niin väitän, että olet ollut humalassa. Vai oletko mielestäsi humalassa vasta silloin, kun puheestasi ei saa selvää, kaatuilet yms. Lapsesi vaistoavat sinun olevan humalassa, käyttäytyvän eri tavalla, haiskahdat alkoholille. Tilanne on lapselle hämmentävä. Sanot, että lapsesi ovat tasapainoisia. Tiedätkö, että lapsesi saattavat alkaa oireilla muutaman vuoden päästä tai murrosikäisinä tai vaikkapa nelikymppisenä.

Alkoholismilla on tapana pahentua, joten määrät tulevat vain lisääntymään, todistelet koko ajan itsellesi, että kukaan ei siitä kärsi. Saatat olla välillä juomatta, mutta breikin jälkeen tarvitset taas pikkasen enemmän. Näin se vain tahtoo mennä.

Entäs,jos terveytesi menee tuon vuoksi. Eikö se silloinkaan vaikuta muihin kanssaeläjiin.

En väitä, että alkoholisti olisit, mutta sen haluan sanoa, että ole rehellinen itsellesi perheesi ja etenkin lastesi vuoksi.
En ole kahden alkoholiannoksen jälkeen mielestäni humalassa. Ainakaan, aikuisenkaan mielipiteen mukaan, minusta ei sitä huomaa.

Kaksi annosta on maksimi, mitä otan lasteni ollessa hereillä. Muutenkaan kerta-annokseni eivät ole kummoisia. Kysymys onkin viikkomäärästä, joka tuolla "lasi illassa" -periaatteella helposti täyttyy.

En siis kuitenkaan tullut tänne selittelemään tekemisiäni. Ennemminkin haluan "huutia" alkoholinkäytöstäni, koska jotenkin en rehellisesti näe itse tässä sen kummempaa ongelmaa ja siksi olen epämotivoitunut vähentämään.

Tämä on vähän sama kuin nyt useimmilla vaikka suklaan kanssa: jos voisit syödä suklaata 7 levyä viikossa lihomatta, söisitkö, vaikka se saattaa altistaa sinut diabetekselle 30 vuoden päästä?
 
Palstaämmien säännöt
[QUOTE="vieras";27202852]Onko palstaäitien mielestä pari lasia viiniä känni? Kärsiikö lapsi kahden kaljan humalassa olevasta äiditään? Eihän sitä huomaa edes aikuinen! Ja rattijuopumuksenkin raja taitaa alittua, kun pari kaljaa vetää ruuan kanssa.

Haloo taas mammat![/QUOTE]Riippuu juojan sukupuolesta. Jos mies juo enemmän kuin yhden oluen hän on alkoholisti josta tulee ottaa ero. Jos mies juo yhden oluen muulloin kuin juhannuksena hän on alkoholisti.

Palstaämmien standardit sallivat naiselle kuitenkin kivan hiprakan silloin tällöin koska se on kivaa ja nainen on sen ansainnut.
 
"AMA"
En mä lopettais tuota sen takia, että se olisi terveydelle vaarallista, vaan ihan sen takia, että ärsyttäisi olla riippuvainen jostain aineesta.

Onko sulla elämässä kaikki ihan hyvin, kun kaipaat alkoholista rentoutusta päivittäin? Stressaako töissä joku, kun sen jälkeen on hankala rentoutua? Itse ainakin voin rentoutua töiden jälkeen nostamalla jalat sohvalle ja lukemalla hetken jne.

Lopeta se tissuttelu vaikka sen takia, että näytät itsellesi ettet ole alkoholisti. Siirryt ottamaan ne kaksi lasia per päivä viikonloppuna ja jätät arkena tissuttelun kokonaan pois.
 
"vieras"
Mä en tajua, miksi tarvii alkoholia rentoutuakseen. Kyllä mulla on muita keinoja rentoutua. Mielestäni joka iltainen juominen kielii jo jonkin sortin riippuuvuudesta ja jos kaksi viinilasillista ei vaikuta mitenkään, niin sitten on jo juotu jonkin aikaa, että toleranssi on kasvanut noinkin paljon. Mielestäni tuossa alkaa sitten se rajakin jo hämärtymään. Kohta se kaks lasia ei enää riitäkäään, juodaan kolme jne. Et ehkä mielestäsi ole humalassa, mutta jossain pöhnässä kuitenkin ja lapset, ne nyt aina puolustelee vanhempiaan, etenkin ehkä äitiä enemmän. En ymmärrä juomista, vielä vähemmän sen puolustelua.
 
yuuu
Muuten saat läträtä miten vaan mun puolesta mutta: On hieman väärin, jos lapset luulee, että kun juo olutta tai viiniä niin "ei tapahdu mitään". Jotain kuitenkin tapahtuu eli maksa huutaa hallelujaa, sydän- ja verisuonitaudit uhkaa, syöpä jne. Ja sit kun ottaa sen lasillisen vielä lisää, niin onkin jo humalassa ja sit voikin jo tapahtua mitä vaan - ainakin joillekin. Enkä ole mikään absolutisti, mut en myöskään tissuttelija.
 

Yhteistyössä