"Olen työkyvytön, koska pystyn tekemään vain sellaista työtä, joka tuntuu minusta kivalta."

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
  • Haha
Reactions: Johnny Appleseed
vierailija
Hmm, tämä teidän kovasti sortava nainen kuuluu mitä ilmeisimmin autismin kirjoon..

Mutta sitten jostain syystä te arvostelijat puolustelette samalle autismin kirjolle kuuluvaa kilttiniestä.

Mikä logiikka?!
 
vierailija
vierailija
Hänellä saattaa olla PDA, se on monesti autismin/aspergerin liitännäinen. Hankaloittaa paljon normaalia elämää.
Hyvä pointti. Kaikki täällä eivät välttämättä tajua, että nyt kyse on oikeasti sairaasta ihmisestä, joka ei ole täysin samalla viivalla työmarkkinoilla. Tietysti tiedän, että kyseessä on autismin KIRJO, jossa skaala vaihtelee hyvinkin työkykyisestä täysin työkyvyttömään ja on myös välimaastossa olevia ihmisiä. Oikeasti laiskat, mutta täysin terveet ovat sitten eri juttunsa, joilla on enemmänkin asennevamma töitä kohtaan.

Olen itse lähellä kolmeakymmentä oleva nainen, jolla on diagnosoitu vaikka mitä vaivaa pienestä pitäen. Tämän hetkiset diagnoosini ovat laaja-alaiset oppimisvaikeudet, joka tuli kuudennella luokalla diagnosoidun lievän kehitysvamman tilalle, ja autismi (tai sitten olen autismipiirteinen, pidän autismirajaa häilyvänä kohdallani, ehkä voin olla epätyypillinen autisti jos mennään vanhojen termien mukaan). Oli minulla diagnosoitu hyvin pienenä semanttis-pragaaamattinen dysfasia vaikea-asteisena, mutta sitä ei enää löydy tuoreimmista diagnoositiedoista. Aikuisiällä minulla on diagnosoitu Sjögrenin oireyhtymä. Liian varhain olen raihnaistunut näköoireiden, väsymyksen, aivosumun yms. takia, jota Sjögren on tuonut mukanaan. Tuntuu kuin keho olisi alkanut vanhentumaan kaksikymppisenä kuivasilmäisyyden, valonarkuuden ja päänsärkyjen myötä.

Alunperin minun piti suorittaa peruskoulu täysin yksilöllistetysti, mutta sitä ei koskaan tehty lukuun ottamatta peruskoulussa yksilöllistettyä matematiikkaa ja myöhemmin yläasteella yksilöllistettyä fysiikkaa matemaattiten tehtävien takia. Tarvitsin peruskoululaisena enemmän tai vähemmän erityis-/tukiopetusta. Olin ala-asteen kokonaan pienryhmässä välillä ison ryhmän mukana kahdessa aineessa. Yläasteelle siirtyessä siirryin kokonaan isoon ryhmään lukuun ottamatta matematiikkaa. Arvosanat ilman yksilöllistämistä vaihtelelivat 5-8. Tosin kaksi vitosta nostin pienellä vaivalla seitsemäksi. Keskiarvo oli lopulta 7,5 päästyäni peruskoulusta. En tosin koulukiusattuna jaksanut hirveämmin ajatella koulua ja koin itseni todella masentuneeksi, olin liian ujokin ja olisin halunnut vapautua ryhmätöistä. Jos olisin saanut päättää, niin olisin käynyt ennemmin kotikoulua jos äidilläni olisi ollut vain resursseja järjestää kotiopetusta. Ehkä en olisi nohevammaksi tullut kotiopetukessa, mutta sen sijaan olisin voinut edes vähän paremmin ilman pelkoa henkisestä kiusaamisesta. Välillä sitä miettii, mitä jos olisinkin saanut ennemmin turpaan niin jokainen olisi nähnyt ne jäljet minussa ja siitä olisi tiedusteltu. Sielullisia vammoja ei kukaan näe.

Olen työrajotteinen ja tiedän vallan mainiosti, että olen se "työtä vieroksuva", "laiska", "loinen" ja "elämäntapatyötön", vaikka olen opiskellut ammattikoulussa, missä käytännön opetus oli alkuun hankalaa johtuen oman toiminnanohjauksessa. Ehkä ujoudella oli jotain vaikutusta asiaan ja myös sillä, että 17- eikä edes 18-vuotiaanakaan nuori ole vielä täysin valmis kehitykeltään. Lopulta suoritin ravintola-alan tutkinnon hyvin arvosanoin ja sain työpaikan extratyöntekijänä, missä olin kuusi vuotta töissä kunnes yritin opiskella uutta alaa (nuorisonohjaaja) kiinnostuessani erilaisista tuen tarpeista ja erityisnuorisotyöstä, mutta olin käytännössä, erityisesti verbaalisesti, täysin susi kun taas teoreettisia tehtäviäni kehuttiin sekä sitä, kuinka riittävästi hain tietoa ja kirjoitin selkeästi. Nyt opiskelen merkonomiksi, mitä en osannut ennen kuvitellakaan johtuen peruskoulussa yksilöllistetystä matematiikasta, ja valmistun ensi kuussa. Olen saanut merkonomiopinnoissa hyviä arvosanoja (H3 ja jopa H4:ia) lukuun ottamatta matematiikkaa, joissa arvosanat ovat vaihdelleet T1:stä T2:en. En ole anonut armoykkösiä, jos olisin niin susi, etten osaisi niitä helpoimpiakaan laskuja. Hyvä, kun osaan laskea 2+2=4.

Toinen asia onkin sitten työllistyminen. Niin kovasti haluaisin olla aikuinen, joka haluaisi tuoda yhteiskunnalle veroeuroja. Itselleni todellä nöyryyttävää, kun nk. normaalit sisarukeni ovat töissä käyviä aikuisia, joilla on omat asunnot ja pääsevät jopa matkustamaan. Kauhea ahdistuskin ollut nyt päällä, kun ahkerista etsinnöistä huolimattan en ole saanut edes kutsua haastatteluun. Sjögrenin takia kulut ovat nousseet, esim. silmälasit taas uusittava ja rahan merkitys on korostunut entisestään, vaikken halua olla mikään sokea mammonaa palvova materialisti. Olen päivittänyt CV:ni ja tiedän, mistä töitä haetaan ja olen etsinyt vinkkejä työnhakuun. Onko kohtaloni sitten se, että 10-15 vuoden päästä olenkin liian vanha työmarkkinoille ja tutkinto onkin mennyt hukkaan, vaikka olen pärjännyt ok kierrätysmyymälässä ja erikoismyymälässä suorittaessani näyttöjä. Ei ole oikein mitään avuja, millä voisin pärjätä tässä maailmassa. No, vitsillä toki välillä heittänyt että eihän sillä naisen pään sisällöllä ole mitään merkitystä, kun voisi ryhtyä edustusvaimoksi tai vaikkapa maailman vanhimman ammatin harjoittajaksi. Tiedän, vitsailuni menee välilllä synkän humoristiseksi...
 
vierailija

Nämä teinipojat ovat jo nyt kovia työmiehiä. Naisista ei samoihin hommiin ole.
Tarvitsee ihan omanlaisensa työkalun, jolla vääntää muttereita. Sellaista työkalua ei naisilla ole.
 
vierailija
Minulla on aika vahva tunne, että jos vaihtoehtona olisi se, että ei kerta kaikkiaan annettaisi mitään tukea ja nälkä alkaisi tulemaan, melko nopeasti alkaisi monikin työ tuntumaan varsin mielekkäältä.

Nälkäkuolemaan en tietenkään ketään hakua jättää, mutta kyllä viimesijainen tuki pitäisi muuttaa toimeentulotuen sijasta asuntolapaikaksi kaurapuuro/hernekeitto ja kirppisvaatelisällä. Satku kuussa omiin pikkumenoihin korkeintaan.

Tässä maassa on meneillään täysin käsittämätön vasemmistoideologinen ajatusmallin normalisointi, missä toisten rahoilla eläviä ei mitenkään saisi kritisoida ja heillä kuulemma pitää olla täysi oikeus vaatia itselleen kaikenlaista, mutta se, vastaavasti on suoranainen rikos, jos ilmaiseekin, että haluaisi elättää vain itsensä.

Toisten rahojen kärkkyminen on siis täysin sallittua ja suorastaan toivottavaa, mutta omiaan ei saa vaatia, vaan kaikki kovalla työllä ansaitut rahat pitäisi suosiolla ja hymyssäsuin luovuttaa yhteiseen käyttöön.

Mitä enemmän maksat veroja, sitä huonompi ihminen olet tässä maassa. Ensin maksat ja saat kaupan päälle vain vihat ja hiöjaa pitäisi olla.

Ihan oikeasti pummit: haistakaa....juuri tämä "mulla on oikeus samaan elintasoon kuin sulla sun rahoilla ja jos muuta mieltä olet, niin sieg hail" asenne on nimenomaan koventanut omia ajatuksiani. Ennen pidin itsestäänselvyytenä, että kaikkien perustarpeista pitää huolehtia, mutta nyt en ole enää niin varma. Jos eibkerran osata edes h7eman olla kiitollisia, vaan haukutaan päälle, niin miksi minun pitäisi välittää pätkääkään?
 
vierailija
haha ei muutkaan jaksa ja viitsi käydä töissä sillä olisi se kivempi maata kotona!!! mutta meillä muilla on moraali ja otamme vastuuta yhteiskunnasta!
t. sairaanhoitaja kolmivuorotyössä
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
haha ei muutkaan jaksa ja viitsi käydä töissä sillä olisi se kivempi maata kotona!!! mutta meillä muilla on moraali ja otamme vastuuta yhteiskunnasta!
t. sairaanhoitaja kolmivuorotyössä
Sinulla riittääkin hoidettavia, joista suurin osa on työhulluja tai raskaan työn kuluttamia. Ole onnellinen, että jotkut rääkkää itsensä sairaalakuntoon.
Jos niin ei olisi, saisit vaihtaa alaa.
 
vierailija
Sinulla riittääkin hoidettavia, joista suurin osa on työhulluja tai raskaan työn kuluttamia. Ole onnellinen, että jotkut rääkkää itsensä sairaalakuntoon.
Jos niin ei olisi, saisit vaihtaa alaa.
Jos sairaalat lakkautetaan niin siirryn vanhainkotiin, siellä riittää kanssa hoidettavaa! Ihmiset elää niin pitkään ja dementoituu valitettavasti ihan surulliseen kuntoon😞
 
vierailija
Jos sairaalat lakkautetaan niin siirryn vanhainkotiin, siellä riittää kanssa hoidettavaa! Ihmiset elää niin pitkään ja dementoituu valitettavasti ihan surulliseen kuntoon😞
Aina pääset kuin koira veräjästä. Eli jos työt loppuvat kotiseutusi sairaalassa, siirryt töihin vanhainkotiin.
Suosittelen lukemaan viihdedekkarin:
Pirjo Tuominen, Varjo vierellä kulkee. Jotenkin tämän palstaa hoitoalan tätien jutut muistuttavat tuon dekkarin juonenkäänteitä.
 
vierailija
No minä olen mielestäni opiskellut hyödyllisen ja tärkeän ammatin missä töitä riittää ihan niin paljon kuin jaksaa tehdä. Ei joudu työttömäksi kun työnsä osaa.
Kiitos kirjavinkistä!
 
vierailija
No minä olen mielestäni opiskellut hyödyllisen ja tärkeän ammatin missä töitä riittää ihan niin paljon kuin jaksaa tehdä. Ei joudu työttömäksi kun työnsä osaa.
Kiitos kirjavinkistä!
Olepa hyvä. Olen kiinnostunut hyvinvoinnista ja sairauksien ehkäisystä. Varsinkin henkinen hyvinvointi on minulle tärkeä keskustelunaihe.
Kävin tänään katsomassa tanssiesityksen, joka ajaa ikääntyneiden ihmisten asiaa. Projekti on Helsingin kaupungin ohjelmistoa, ja rahoitus on perintölahjoitus ikääntyvien ihmisten liikunnan edistämiseksi. Esiintyjien vaatteet ovat sairaalan työntekijöiden entisiä valkoisia työtakkeja, jotka on korjailtu esiintyjille sopiviksi.
 
vierailija
Pidät varmaan salutogeneesistä?
Olen aina ollut tätä mieltä. Termi on minulle uusi. Juttujani lukeneettuetävät, että olen entinen ”terveysterroristi”.

”Salutogeneesi, hygiogeesi ja terapeuttinen fysiologia viittaavat ihmisen spontaaniin itsestä käsin lähtevään aktiiviseen kykyyn pysyä terveenä tai parantua sairaudesta. Sairastuminen voidaan nähdä myös syyksi käynnistää taustalla olevia tervehtymisprosseja. Vain silloin kun tämä spontaaniparantuminen epäonnistuu, tarvitaan ulkoista apua eli terapiaa.(4)
 
vierailija
Olen aina ollut tätä mieltä. Termi on minulle uusi. Juttujani lukeneet tietävät, että olen entinen ”terveysterroristi”.

”Salutogeneesi, hygiogeesi ja terapeuttinen fysiologia viittaavat ihmisen spontaaniin itsestä käsin lähtevään aktiiviseen kykyyn pysyä terveenä tai parantua sairaudesta. Sairastuminen voidaan nähdä myös syyksi käynnistää taustalla olevia tervehtymisprosseja. Vain silloin kun tämä spontaaniparantuminen epäonnistuu, tarvitaan ulkoista apua eli terapiaa.(4)
Ehkä psykosomaattisissa vaivoissa on kyse samasta asiasta.
 
vierailija
Miten minulla on sellainen muistikuva, että olen tämän naisen naamaan törmännyt aiemmin iltalehdessä, jossa kertoi kuinka elämässä on muutakin tärkeämpää kuin työ ja kuinka työttömän suusta tuota lausetta paheksutaan. Oli silloin esiintynyt Christina-nimellä, nyt onkin sitten Maya.
 

Yhteistyössä