Olen varmaan kamala mutta..isovanhemmuudesta

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla on kolme aikuisuuden kynnyksellä olevaa lasta. Hommani äitinä olen mielestäni suorittanut kunnialla. Pitkään on kieleni päällä pyörinyt neuvo, jota en ole saanut lapsilleni ulos kakaistua: Älkää tehkö lapsia. Perustelut tälle toiveelleni ovat sekä globaalit että henkilökohtaiset. Maailma menee yhä hullumpaan suuntaan, sota kolkuttaa ovella ja ylikansoitus on tosiasia (näin pähkinänkuoressa). Oma lehmä ojassa osuus on se, että minä en jaksa alkaa lapsenlapsia hoitamaan. Mulla ei ole pienintäkään intressiä alkaa viettää elämäni ehtoota kakkavaippoja vaihtaen ja nuorille pareille omaa aikaa tarjoten. Olen osuuteni ylikansoittumisesta tehnyt, eikä mulla ole enää voimavaroja yhdellekään imeväiselle. Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta kai jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Jos joku heistä vauvan eteeni kärrää, en usko, että minussa herää mitään tunteita. Hoitakoon sitten itse, minusta ei pullantuoksuista mummoa saa tekemälläkään.
 
vierailija
Joo-o, näyttäkää minulle isovanhemmat jotka mielellään eivätkä vain velvollisuudentunnosta auttavat.

Ap on tainnut itse suvereenisti näin olettaa.................
 
Maailman väestöräjähdystä ei suomalaisten synnyttämättömyydellä auteta yhtään. Päin vastoin, vastuullisen suomalaisen kulttuurin edustajista (=maailman tilanteen helpottajista) on tulossa pula, koska lapsiluku on nykyisin selvästi alle 2.

Suurten ikäluokkien mummoista (ja papoista) aika moni näyttää kehittäneen itsekkyyden uudelle tasolle. Siksi voisivat nykyiset maksajat äänestää valtaan päättäjät, jotka uskaltaisivat ulottaa eläke-etujen muutokset myös jo eläkkeellä oleviin.
 
  • Tykkää
Reactions: ..... ja Lispetti
On typerää olettaa, että isovanhemmat automaattisesti osallistuvat lastenhoitoon.
Olen lähes samaa mieltä.

Se, että kokee oman tehtävänsä tullut jo tehdyksi kasvatuksen osalta, ja on elämälle muita suunnitelmia kuin lapsen kasvatus on se mielestäni ok.
Näitä tässä ketjussa edellämainittuja superitsekkäitä isovanhempia ei varmasti ole niin paljon kuin isovanhempia, jotka haluavat olla tiiviistikin mukana lastenlastensa elämässä.

Kaikessa tässä tulisi mielestäni ensisijaisesti ottaa huomioon lasten etu:
Vaikka isovanhempi tapaisi lapsenlapsia harvemminkin on se parempi kuin se, että ei tapaisi ollenkaan.
Luulen, että juurikin tuosta lasten vanhempien painostuksesta ja pakottamisesta johtuen isovanhemmat ovat alkaneet kapinoida vastaan ja he haluavat mielummin omaa aikaa, kuin toimia hoitajina jopa täysin lasten vanhempien aikataulujen mukaisesti.
 
Maailman väestöräjähdystä ei suomalaisten synnyttämättömyydellä auteta yhtään. Päin vastoin, vastuullisen suomalaisen kulttuurin edustajista (=maailman tilanteen helpottajista) on tulossa pula, koska lapsiluku on nykyisin selvästi alle 2.

Suurten ikäluokkien mummoista (ja papoista) aika moni näyttää kehittäneen itsekkyyden uudelle tasolle. Siksi voisivat nykyiset maksajat äänestää valtaan päättäjät, jotka uskaltaisivat ulottaa eläke-etujen muutokset myös jo eläkkeellä oleviin.
Just näin: kumit + muut ehkäsyt hiiteen ja ei muuta kun sikiämään.
Saa pihtareiden ukotkin oikein syyn päästä pukille.:geek:
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailija
En oikein jaksa arvostaa tätä aikuisten kiukuttelua, että ensin on tehty lapsia vaikka ei oikein tykätä lapsista, ja sitten maksatetaan tämä oma lapsellisuus ja kypsymättömyys omilla lapsilla. Ne kun on helppo kohde manipuloinnille ja syyllistämiselle, kun ensin on itse menty ja sössitty omat asiat.
Jos valitsee äitiyden, valitsee myös isoäitiyden. Olisit itse käyttänyt aikanaan ehkäisyä jos et halua hoitaa lapsia.
 
vierailija
Ensinnäkin kamala isovanhempi on sellainen, jolle ei edes ajattele jättävänsä lapsiaan hoitoon.

Toiseksi jokainen sukupolvi tekee omat valintansa. Kannattaa harkita ennenkuin esittää aikuisille lapsille omia vanhentuneita tai katketuuden tai turhaitunisen herättämiä käsityksiä.
 
vierailija
Mäkään en enää kyllä oleta että isovanhemmat osallistuisi lastenhoitoon.
Mies jo viimeksi ihan suuttui äidilleen kun ei lupauksistaan huolimatta ottanut lapsia tunniksi hoitoon, että oltaisiin käyty syömässä kahdestaan.
Meillä siis lapset ei ole koskaan ollut siellä edes yökylässä (ikää 4v ja 2v). Serkkunsa kyllä ottavat mielellään hoitoon. Enää ei olla jaksettu edes kysyä kun ei ole koskaan käynyt (lapset siis haluaisivat yökylään kun serkutkin on parin viikon välein)
Kuopuksen synnytyksen ajan viimeksi vahtivat , reilu 2v sitten (2h ajan). Surettaa lasten puolesta kun ei tunnu kiinnostavan. Omalle äidille en taas ei sairauden takia pysty viemään hoitoon.
 
Mun vanhemmat kyllä ottais tyttöä enempikin hoitoon jos päästäisin :D mut toki näitäkin idovanhempia on jotka ei juurikaan piittaa lapsenlapsistaan .yhen mun hyvän ystävän äiti on tämmönen,ei kovin mielellään kato lapsenlastaan. Mutta esittää kyllä hyvää mummia jos ulkopuolisia paikalla... todella sääli pikku lapsen ja kaverin puolesta ,kun itellä on omat vanhemmat AIDOSTI kiinnostuneita oleen mun lastenkaa aikaa :)

Mut isovanhempien velvollisuus se EI ole! Kaikist ei oo mummo/vaari ainesta ja se on hyvä tehä selväks hyvissä ajoin
 
vierailija
Siis onhan se nyt narsistista, jos ei missään nimessä halua omia lapsenlapsiaan koskaan hoitaa kun kokee "velvollisuutensa täyttyneen".
Eihän sinun aikuisilla lapsillakaan ole velvollisuutta pitää sinuun yhteyttä, mutta varmaan ihan mukavalta tuntuisi jos sinun vanhetessa ja sairastessa aikuiset lapset kävisivät moikkaamassa ja mahdollisesti auttamassakin.
Pakkohan ei ole kuin kuolla, mutta mutta..

Itse on ne lapset hankkinut ja samalla myös tiedostanut että mahdollisesti lapsenlapsiakin tulee.
Sinä olet mummi, lapsilla ei ole varaa valita mummiaan.
Sinä kannat vastuusi siitä, minkälainen suhde isovanhempaansa lapsilla kehittyy.
Sinä olet edelleen myös aikuisten lastesi äiti.

Kumma ajatella, ettei ole pienintäkään halua auttaa omaa väsynyttä(aikuista) lastansa ja samalla tavata omaa lastenlastaan.
Onhan hyvä ja läheinen suhde isovanhemman ja lapsenlapsen välillä uskomaton rikkaus.
 
  • Tykkää
Reactions: ..... ja Lispetti
"Ottaisi hoitoon"...
Tärkeintä lienee lapsen kannalta, että saa tutustua isovanhempaansa ja viettää hänen kanssaan aikaa. Mielestäni se voi tapahtua muutenkin kuin niin, että mummu tai pappa ottaa lapsenlapset hoitoon.

Hommatkaa lastenhoitaja jos on tarvetta?
Suodaan nyt sekin, että isovanhemmilla normaalisti on se omakin elämä menoineen kaikkineen.

Mä en tykkää sellaisesta ajattelutavasta, että isovanhemmat, jotka eivät ota lapsenlapsia hoitoon, olisivat automaationa sellaisia että eivät välitä lapsenlapsistaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
"Ottaisi hoitoon"...
Tärkeintä lienee lapsen kannalta, että saa tutustua isovanhempaansa ja viettää hänen kanssaan aikaa. Mielestäni se voi tapahtua muutenkin kuin niin, että mummu tai pappa ottaa lapsenlapset hoitoon.

Hommatkaa lastenhoitaja jos on tarvetta?
Suodaan nyt sekin, että isovanhemmilla normaalisti on se omakin elämä menoineen kaikkineen.

Mä en tykkää sellaisesta ajattelutavasta, että isovanhemmat, jotka eivät ota lapsenlapsia hoitoon, olisivat automaationa sellaisia että eivät välitä lapsenlapsistaan.
Eihän kahdenkeskinen aika isovanhemman/isovanhempien kanssa onnistu, kuin ottamalla lapsen/lapset hoitoon?
Mielestäni on aika vaikea tutustua, jos omat vanhemmat on siinä välissä aina esiliinana ja isovanhemmat jossain taustalla.
Mitä se on, se OMA elämä?
Jos on hankkinut lapsia ja lapset on hankkineet lapsia,niin oma elämähän on mm.sitä että on isovanhempi.
Se kuuluu omaan elämään, halusi tai ei.
Vallan mainiosti onnistuu harrastukset ja muut, vaikka kerran 1-6 kuukaudessa ottaisi hetkeksi lapsenlapsen hoitoon.
Tai viettäisi lapsenlapsen kanssa pari tuntia vaikka kerran kuussa.
 
Siis onhan se nyt narsistista, jos ei missään nimessä halua omia lapsenlapsiaan koskaan hoitaa kun kokee "velvollisuutensa täyttyneen".
Eihän sinun aikuisilla lapsillakaan ole velvollisuutta pitää sinuun yhteyttä, mutta varmaan ihan mukavalta tuntuisi jos sinun vanhetessa ja sairastessa aikuiset lapset kävisivät moikkaamassa ja mahdollisesti auttamassakin.
Pakkohan ei ole kuin kuolla, mutta mutta..

Itse on ne lapset hankkinut ja samalla myös tiedostanut että mahdollisesti lapsenlapsiakin tulee.
Sinä olet mummi, lapsilla ei ole varaa valita mummiaan.
Sinä kannat vastuusi siitä, minkälainen suhde isovanhempaansa lapsilla kehittyy.
Sinä olet edelleen myös aikuisten lastesi äiti.

Kumma ajatella, ettei ole pienintäkään halua auttaa omaa väsynyttä(aikuista) lastansa ja samalla tavata omaa lastenlastaan.
Onhan hyvä ja läheinen suhde isovanhemman ja lapsenlapsen välillä uskomaton rikkaus.
Kyllä näin on.

Omalta osaltani halusin vain tuoda esiin myös sen, että isovanhemmat eivät ole mitään lastenhoitajia, eivätkä he ole huonoja isovanhempia jos eivät marssi lastensa aikataulujen mukaan, mitä tulee lastenlasten hoitoon.

Mä olen itse toiminut niin, että en tuputa.
Meillä mummi haluaa onneksi ihan itse kuulua vahvasti lastenlastensa elämään ja ottaa lapsia luokseen aina kun kerkiää, ja toki tulee meillekin lapsosien kanssa olemaan ja vie heitä milloin minnekin.
Kaikki tapahtuu ihan vapaaehtoisesti. Siitä on mielestäni hyvä lähteä.
 
vierailija
Mutta mitä tehdä kun isovanhemmat eivät halua vahtia meidän lapsia? Toisten sisarusten kyllä ja yökyläänkin päässyt vastasyntyneestä saakka. aiemmin oli selityksenä että sitten vähän isompana, mutta vanhin tosiaan täyttää kohta jo 5 ja on viettänyt isovanhempiensa kanssa yksin yhteensä n. 6h aikaa. Ei voi pakottaa, mutta lapsi itse sanoo että epäreilua kun serkut 1v/4v/8v pääsee..
 
Mutta mitä tehdä kun isovanhemmat eivät halua vahtia meidän lapsia? Toisten sisarusten kyllä ja yökyläänkin päässyt vastasyntyneestä saakka. aiemmin oli selityksenä että sitten vähän isompana, mutta vanhin tosiaan täyttää kohta jo 5 ja on viettänyt isovanhempiensa kanssa yksin yhteensä n. 6h aikaa. Ei voi pakottaa, mutta lapsi itse sanoo että epäreilua kun serkut 1v/4v/8v pääsee..
Voi toi on kyl tosi kurjaa lapselle jos muut pääsee mut ite ei :confused::eek:
Valitettavasti tämmöstäkin tapaa välillä,on suosikkeja ja ne menee sit aina edelle
 
vierailija
Kun makaat vanhainkodissa paskavaipoissasi täysin yksin saattaa kyllä tulla mieleen että oishan sitä voinut lapsiinsa ja lastenlapsiinsa pitää hieman enemmän yhteyksiä. Nyt heillä on sitä omaa elämää eikä halua/kiinnostusta tulla kattelemaan jotakin vanhusta paskansa seassa.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Jos omat lapset ei ole vielä edes täysi-ikäisiä, voi mennä vaikka parikymmentä vuotta ennen ensimmäistäkään lapsenlasta. Kymmenen nyt ainakin, vaikka lisääntyisivät keskimääräisessä iässä. Siinä vaiheessa voi olla jo mieli muuttunut, kun omat lapset on jo aikoja sitten muuttaneet pois kotoa ja sitä "omaa aikaa" on ollut ehkä jo liiaksikin.

Lastenteossa ei kuitenkaan parane mennä neuvomaan, koska se on lastesi oma asia. Eivät taatusti kuitenkaan jätä lapsia hankkimatta sinun neuvojesi takia, joten miksi turhaan luoda skismaa edes yrittämällä sekaantua tuollaiseen asiaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ..... ja Lispetti
Joo-o, näyttäkää minulle isovanhemmat jotka mielellään eivätkä vain velvollisuudentunnosta auttavat.

Ap on tainnut itse suvereenisti näin olettaa.................
No kyl niit on. Esim oma äiti pyytää lastenlapsia hoidettavaksi ihan itse. Kuten anoppikin. Ei kaik tee sitä vain koska niin pitää tehä. Mutsi vuosia ehti toivoa ja odottaa mummiutumista ennenkun eka lapsenlapsi syntyi. Samaten omat isovanhemmat hoiti meitä kyllä mielellään.Jos minä joskus mummuksi tulen niin kyllä haluan hoitaa jos annetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mutta mitä tehdä kun isovanhemmat eivät halua vahtia meidän lapsia? Toisten sisarusten kyllä ja yökyläänkin päässyt vastasyntyneestä saakka. aiemmin oli selityksenä että sitten vähän isompana, mutta vanhin tosiaan täyttää kohta jo 5 ja on viettänyt isovanhempiensa kanssa yksin yhteensä n. 6h aikaa. Ei voi pakottaa, mutta lapsi itse sanoo että epäreilua kun serkut 1v/4v/8v pääsee..
Miksi isovanhempien pitäisi vahtia lapsia?
Kutsukaa isovanhemmat kylään, menkää jonnekkin isolla porukalla jne.
Pääasia on, että lapset voivat tutustua isovanhempiin.
Ottakaa siis se huomio mitä saatte.
 
Mikset ampuisi itseäsi päähän jäädessäsi eläkkeelle? Perusteluni ovat sekä ekologiset että taloudelliset. Sota on ovella ja sulla paha mieli. Paha mieli loppuisi ja tekisit tilaa tähän ylikansoittuneelle planeetalle. Myöskään verorahat ei menisi hukkaan, kun ei tarvisi maksaa sun eläkettä. Sitä paitsi ampumalla et ehdi tuntea edes kipua. Maybe yes todellaki?
 

Yhteistyössä