Olenko ainoa, joka ei pidä ylioppilas-tutkintoa "paljon minään"?

Rötväles
Monelle taitaa vielä lisäksi käydä niin, että lukiossa saa tarpeekseen opiskelusta eikä jatka enää mihinkään kouluun, jolloin jää täysin vaille ammattia. Siinä ei paljon yleissivistyneisyys auta työnhaun suhteen.
Se on tosi että mummot ja vaarit taas arvostavat yo:ta yli rajojen, amis ei ole heistä juuri mitään.
 
Omaa yo-tutkintoani en osaa/osannut arvostaa, koska en ollut nähnyt paljoakaan vaivaa sen eteen. Sen jälkeen koulusysteemit ovat muuttuneet ja arvostan todella paljon sekä uusia ylioppilaita että ammattiin valmistuneita nuoria. Upeaa työtä ja paljon onnea! :flower:
 
Blueberry
Minä arvostan kaikkia valmistuvia. Minkä tahansa tutkinnon saaminen osoittaa määrätietoisuutta ja kykyä ottaa vastuuta omasta elämästään. Lukion kohdalla tulisi tosiaan kyllä muistaa se, että sen jälkeen opiskelu vasta alkaa. Huonoilla papereilla ei välttämättä tee mitään. Itse olen korkeakoulututkinnon suorittanut ja edelleen omalla alallani koen että opittavaa piisaa. Täysin valmiita emme siis kai ole koskaan. Ja työhän se tekijänsä loppujen lopuksi opettaa.
 
vieras
Totuushan on, että tyyliin A:n papereilla ei mitään tee akateemisessa mielessä. Toisaalta, eipä akateeminen ura kovin helpolla aukea, jos ei ole lakkia ja hyviä (väh. M:n) papereita. Minusta hyvin tehtyä työtä on silti, oli kyse sitten yo- tai ammattikoulusta valmistuvasta, on aina syytä arvostaa.
PS. Eipä tuota lukio-ammattikouluyhdistelmää kovin moni jaksa suorittaa loppuun. Moni aloittaa, mutta hyytyy.
 
vieras
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Niksu:
Kyllä mä itse sitä arvostan. Siinä saa nuori vähän lisään miettimisaikaa tulevaisuudelle ja mahdollisuuden laajenmpiin jatko- opintoihin. Itse menin lukioon 1.Se oli "kunnia" kysymys. Halusin olla valkolakkinen ja piste. 2.Tiesin, etten pääsisi toiveammattiani lukemaan ilman yo-pohjaa.
Sama juttu mulla.

Jotenkaan en silloin peruskoulun päättäneenä enkä myöskään lukion päättäneenä arvostanut ammattikoulun käyneitä. Musta ne olivat lusmuja jotka menivät siitä mistä aita on matalin. Nyt kun katson nuoria niin mielipide on muuttunut. Lusmuilijat ovat niitä joilla ei ole mitään muuta kuin peruskoulun todistus.

Paljonkohan tulee p.skaa niskaan tämän kommentin jälkeen ;-)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Pääseehän sitä sit yliopistoon yms insinööriksi lukemaan, mut niitäki "herroja" on jo maailma pullollaan, kunnon duunareista on pian pulaa.

Kyllä sinne yliopistoon ja inssin koulutukseenkin pääsee ilman lukiota tai ylppäritokaria. Ihan amispohjalta voi opiskella vaikka lääkäriksi, jos päätä riittää.
Jaa... Lääkikseen on ihan sairaan vaikea päästä, vaikka olisi kuinka monta laudaturia yo-todistuksessa, joten rohkenen epäillä väitettäsi.

 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.

:LOL: Koskas työllä on rikastunut??
Mun mielestä yliopistoissa koko aikuiselämänsä lorvivat ihmiset, ovat pahemmanlaisia pummeja. Vätyksiä suorastaan, vaikka olis sitten miten pienet rahat. Aikooko ne koskaan edes mennä töihin??
 
yo
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Olihan se silloin olevinaan hienoa, mutta kyllä sen jo ajat sitten huomasi pelkäksi välietapiksi.
Totta kai se on välietappi. Ei kai kukaan kuvittele, että lukio valmistaisi muuhun kuin jatko-opintoihin yliopistoissa tai korkeakouluissa. Sehän on sen tehtävä! Ja kyllä välietappejakin saa juhlia ja arvostaa!


 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.

:LOL: Koskas työllä on rikastunut??
Mun mielestä yliopistoissa koko aikuiselämänsä lorvivat ihmiset, ovat pahemmanlaisia pummeja. Vätyksiä suorastaan, vaikka olis sitten miten pienet rahat. Aikooko ne koskaan edes mennä töihin??
Just... Ja kaikki ammattikoulun aloittaneethan valmistuvat ja tekevät aina ja koko ajan töitä ahkerasti ja kunniallisesti, eiks jeh!

 
Minäkin kyllä arvostan. En sitä lakkia, vaan päätöstä jatkaa opintoja vielä peruskoulun jälkeen. Kyllä se kasvattaa ihmistä aika lailla, ja antaa pohjaa jatko-opinnoille. Ammattikoulusta saa kyllä ammatin, mutta pelottavan usein se jää ihmisillä siihen kahteen vuoteen ja sitten mennään perustutkinnon kanssa työelämään. Arvostan lukion antamaa TIETOA ja SIVISTYSTÄ, lakkia en ole valmistujaisten jälkeen päähäni painanut, mutta tallessa on:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja yo:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Olihan se silloin olevinaan hienoa, mutta kyllä sen jo ajat sitten huomasi pelkäksi välietapiksi.
Totta kai se on välietappi. Ei kai kukaan kuvittele, että lukio valmistaisi muuhun kuin jatko-opintoihin yliopistoissa tai korkeakouluissa. Sehän on sen tehtävä! Ja kyllä välietappejakin saa juhlia ja arvostaa!
En tokikaan ole kieltänyt asiaa juhlistamasta tai arvostamasta. Tarkoitin, että itse koin ylioppilaaksi pääsyn olevan jotakin sikahienoa. Ei silloin vielä tosissaan tajunnut, että todellinen opiskelu alkaa vasta sen jälkeen. Ja ihan vaan sivuhuomautuksena sanon, että aika moni jatkaa ihan muualle kuin yliopistoihin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.

:LOL: Koskas työllä on rikastunut??
Mun mielestä yliopistoissa koko aikuiselämänsä lorvivat ihmiset, ovat pahemmanlaisia pummeja. Vätyksiä suorastaan, vaikka olis sitten miten pienet rahat. Aikooko ne koskaan edes mennä töihin??
Tää muuten on totta. Ystäväni on juuri tällainen enkä voi ymmärtää mitä hän saavuttaa sillä että roikkuu yliopistossa vuosia. Pitäisi niiden potkasta ihmiset sieltä pois jotka eivät ajoissa valmistu.

 
Blueberry
Vähemmistö yliopistoissa lorvii koko aikuiselämäänsä. Tutkinnon suorittamiseen nyt vaan menee sen laajuudesta riippuen n- 4-6 vuotta. Ja jos joku on ns. "ikuinen opiskelija" niin itsepähän on tiensä valinnut. Ei hän meidän muiden rahoilla elele. Ja nythän opintoaikoja on rajoitettu, joten Lunatic voi huokaista helpotuksesta.
 
vieras
Hmmm.
Omituista, että aikuiset ihmiset aloittavat ja moni jatkaa ylioppilastutkinnon haukkumisketjun.

Minä en arvosta mitään niin paljon kuin kouluttautumista, eikä todellisuudessa moni muukaan. se tulee ilmi jo siitä, että tällainen ketju on olemassa. Jos joku aloittaisi ketjun siitä, miten surkea on ammattikoulutus eikä sitä kannata arvostaa ollenkaan, kun se ei ole mitään, eikä ammattikoulun käynyt ole mitään, hänet haukuttaisiin ja teilattaisiin heti.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.

:LOL: Koskas työllä on rikastunut??
Mun mielestä yliopistoissa koko aikuiselämänsä lorvivat ihmiset, ovat pahemmanlaisia pummeja. Vätyksiä suorastaan, vaikka olis sitten miten pienet rahat. Aikooko ne koskaan edes mennä töihin??
Tää muuten on totta. Ystäväni on juuri tällainen enkä voi ymmärtää mitä hän saavuttaa sillä että roikkuu yliopistossa vuosia. Pitäisi niiden potkasta ihmiset sieltä pois jotka eivät ajoissa valmistu.
Nimenomaan, joku roti siihenkin touhuun. Siellä on puolet sellasia täysiä tyhjäntoimittajia ja tittelinmetsästäjiä, mitään halua ei edes ole mennä ikipäivänä töihin.
Eri asia ne jotka ahkerasti opiskelee itselleen siellä ammattia.

 
En mä pelkkää tutkintoa osaa arvostaa. Varmaan arvostuta nykyään vähentää se, kun pystyy amattikoulujen kautta opiskella monia aloja yhtä korkealle, kuin lukionsuorittaneetkin.

Toisaalta jonkin laista älykkyyttä tai edes ulkolukutaitoa ja muistia vaatii, hyvät arvosanat ylioppilastutkinossa, joten nostaahan ne ihmisen arvoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja yo:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Olihan se silloin olevinaan hienoa, mutta kyllä sen jo ajat sitten huomasi pelkäksi välietapiksi.
Totta kai se on välietappi. Ei kai kukaan kuvittele, että lukio valmistaisi muuhun kuin jatko-opintoihin yliopistoissa tai korkeakouluissa. Sehän on sen tehtävä! Ja kyllä välietappejakin saa juhlia ja arvostaa!
En tokikaan ole kieltänyt asiaa juhlistamasta tai arvostamasta. Tarkoitin, että itse koin ylioppilaaksi pääsyn olevan jotakin sikahienoa. Ei silloin vielä tosissaan tajunnut, että todellinen opiskelu alkaa vasta sen jälkeen. Ja ihan vaan sivuhuomautuksena sanon, että aika moni jatkaa ihan muualle kuin yliopistoihin...
Minusta on hienoa, että nuoret ajattelevat sen olevan "sikahienoa" ja ovat tyytyväisiä valkolakistaan. Ja olet oikeassa, monet jatkavat mm. ammattikoulun puolelle yo-linjoilla ja muilla ja sekin on hyvä. Jotkut haluavat lakin yleissivistyksen tms. syyn vuoksi ja osan ei olisi ehkä kannattanut alun perinkään mennä lukioon, koska eivät siitä mitään hyödy niin sanoakseni. Mutta sama tuo. Antaa nuorten juhlia!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.

:LOL: Koskas työllä on rikastunut??
Mun mielestä yliopistoissa koko aikuiselämänsä lorvivat ihmiset, ovat pahemmanlaisia pummeja. Vätyksiä suorastaan, vaikka olis sitten miten pienet rahat. Aikooko ne koskaan edes mennä töihin??
Tää muuten on totta. Ystäväni on juuri tällainen enkä voi ymmärtää mitä hän saavuttaa sillä että roikkuu yliopistossa vuosia. Pitäisi niiden potkasta ihmiset sieltä pois jotka eivät ajoissa valmistu.

Tämä on niin tätä nykyaikaa. Ennen sai ihminen elää omaa elämää, opiskella niiin kauan kuin halusi, tehdä töitä välillä, ja pysyä kirjoilla ehkä 10 -20 vuotta, kuten lähes kaikki viiskymppiset (vanhanen etunenässä), jotka nyt ovat rajoittamassa opiskeluoikeuden muutaman vuoteen. Ihmisen kun pitää olla tehokas ja suorittaa miljonäärien hyväksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja aapelus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
Pääseehän sitä sit yliopistoon yms insinööriksi lukemaan, mut niitäki "herroja" on jo maailma pullollaan, kunnon duunareista on pian pulaa.

Kyllä sinne yliopistoon ja inssin koulutukseenkin pääsee ilman lukiota tai ylppäritokaria. Ihan amispohjalta voi opiskella vaikka lääkäriksi, jos päätä riittää.
Tähän on pakko yhtyä mukaan... Insinöörin paperit ei todellakaan tarvitse ylioppilas tutkintoa. Itse en erityisemmin perusta tuon valkolakin päälle, mutta muutamat kokeet leikkimielisästi netissä tehneenä (pari vuotta vanhoja) olisin itse jo kirjoittanut yo:ksi´.Mutta silloin peruskoulun jälkeen ei tuo lukeminen kiinnostanut vaan päädyin ammattikouluun ja sieltä valmistuttuani sain heti töitä. Ja sillä alalla olen vieläkin... aikaa siis kymmenkunta vuotta. Serkullani on huomenna yo- juhlat ja sinne menen tottakai! Mutta hän kävi ammatti lukion ja valmistui samalla ammattiin ja töitä on tiedossa... mutta jos olisi vaan pelkkä yo niin joutuisi heti kuukauden odottamaan ennenkuin pääsee ilmoittautumaan työkkäriin työn hakijaksi. Mutta jos nyt valmistuit ammattiin niin ei tarvitse odottaa kuin kaksi viikkoa... koska työkkärissä todellakin arvostetaan ihmisiä joilla on jokin ammatti..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyi miten te olette suorituskeskeisiä. minä arvostan juuri sen vuoksi ylioppilastutkintoa, että siitä ei valmistu ammattiin. Sehän tarkoittaa, että ihmisellä pitää olla ahkeruutta, sinnikkyyttä ja tiedonhalua saadakseen tutkinnon suoritettua. Ei auta rahan kiilto silmissä, kuten ammattitutkinnoissa, äkkiä vaan ammatti ja takomaan rahaa. Suomessa korkeakoulutetut ovat köyhiä, ja joka lukioon menee, on valmis siihen pitkään köyhyyteen. Tiedon ja sivistyksen vuoksi.

:LOL: Koskas työllä on rikastunut??
Mun mielestä yliopistoissa koko aikuiselämänsä lorvivat ihmiset, ovat pahemmanlaisia pummeja. Vätyksiä suorastaan, vaikka olis sitten miten pienet rahat. Aikooko ne koskaan edes mennä töihin??
Tää muuten on totta. Ystäväni on juuri tällainen enkä voi ymmärtää mitä hän saavuttaa sillä että roikkuu yliopistossa vuosia. Pitäisi niiden potkasta ihmiset sieltä pois jotka eivät ajoissa valmistu.
Jos sun yksi ystäsi on ikuinen opiskelija niin ei suinkaan läheskään kaikki. Suuriosa kuitenkin valmistuu reilusti alle 10 v. Tietenkin jos tekee väitöstyötä niin silloin siinä menee helpostikin yli 10 v, mutta tällöin tehdään työtä siinä samassa. Yli 10 v jälkeen opinnot alkavat vanhettua, ainakin näin oli 7v sitten. Opintotukea ei saa kuin tietyn ajan, joten eipä siellä kukaan ihan huvikseen jaksa olla. Kaveritkin katoaa ja bileissäkään ei jaksa ikuisesti käydä.
 

Yhteistyössä