Olenko huono äiti jos lapseni ulkoilee vain kerran päivässä 1,5h?

  • Viestiketjun aloittaja avioero
  • Ensimmäinen viesti
"Henna"
Alkuperäinen kirjoittaja hömm;30531562:
En oo mikää himoulkoilija itsekään, mutta kyllä meillä lähes joka päivä ulkoillaan. Itteäki piristää raitis ilma. Nuo lumettomat harmaat jaksot oli vähän haastavia itelle, ulkoilu pienimmän kans (koululaiset ulkoilee ilman aikuista usein) oli lähinnä kävelyllä käyntiä. Mulla on kyllä se etu, että lapset tykkää olla ulkona, pienin suorastaan vaatii päästä ulos ja tottakai hänen pitää päästä. Kun esikoinen oli pieni, vaunulenkit oli mun henkireikä, ja kun oli kaksi pientä niin säännöllinen rytmi tuntui tosi tärkeältä itelle. Eli päivät sisälsi kaksi ulkoilua (sään mukaan tietenkin, kovilla pakkasilla otettiin vain happihyppely). En kai mä sais noita lapsia edes nukkumaan ikinä jos ne ei ulkoillessa käyttäis energiaansa. Saati kestäis sitä kauheaa riehumista sisällä, kyllä mun mielestä on tärkeää päästää itse kukanenkin ulos energiaa purkamaan.

Miten semmoset äidit jotka ei ulkoiluta lapsiaan, käyttekö itse ulkona? Lenkillä?
Meillä pyritään ulkoilemaan lasten kanssa aina kun mahdollista. Vien jopa kaatosateessa kaksivuotiaan ulos, ja vauva nukkuu silloin vaunuissa. Mutta ei sinne päivittäin kylläkään päästä kun opiskelen myös tässä samalla. Aikansa kutakin.

Itse en lenkkeile ulkona. Miten tuo mihinkään edes liittyy? Entä itse, syötkö kurkkua leivän päällä?
 
Pin
Voi lapsi parat kun eivät ulos pääse. Kamalia laiskoja ja tekosyitä keksiviä äitejä heillä :( ja ap, en todellakaan tarkoita sinua!! Kellon kanssa ei tarvitse ulkoilla eikä kertoja laskea, mutta säännöllinen ulkoilu kuuluu lapsen elämään. Eli samanlaisia sisällä ähöttäviä löhökkejä kasvaa noista lapsistakin.
Ja purjosipuli, miksi lapsellasi on loskapaskassa täysi toppavarustus, oletko ihan hölmö ;)
Mitäs vikaa epäsäännöllisessä ulkoilussa on? Me ollaan usein tunteja ulkona, helposti menee 7h puistossa ja sitten saatetaan ihan vain huvikseen olla toinen päivä kokonaan kotona, vaikka leivotaan, katotaan leffa ja ollaan hippaa. No...mitä ikinä mieleen juolahtaa. Suomessa lähdettiin usein hoploppiin jos oli sateinen viikko, kaverille, mummolaan, ostoskeskukseen tai johonkin muuhun sisäpaikkaan. Ei tosissaan kiinnosta missään sateessa kykkiä ulkona kun on aivan pakko viedä se taapero orjallisesti ulos, enkä näe siihen mitään tarvettakaan kun on köyhemmälläkin mielikuvituksella voi keksiä muuta tekemistä. Mun pian 5v:kin on oppinut siihen ettei halua sateella olla ulkona ja hyvä niin, käy korkeintaan itsekseen juoksemassa naapurin ovelle kysymään leikkikaveria kotiimme. :D Sitten kun sade loppuu voi mennä lätäköihin pomppimaan.
 
hömm
Halusin vaan tietää, kuuluuko oma ulkoilu tapoihin vaikkei lasta ulos veisi. Ehkä se oli tyhmä kysymys, tuskinpa kuuluu :D Itelle on vaan niin outo ajatus ettei pääsisi ulos talvella juuri koskaan. Mut ei, ei se kenestäkään huonoa äitiä tee. Eikä aapeesta huonoa äitiä tee yksi ulkoilu päivässä, sitähän tässä kysyttiin.

Syön välillä kurkkua leivän päällä :D En päivittäin :p
 
Pin
Täällä Jenkeissä valitettavasti tulisi poliisit ovelle jos jättäisin lapsen ulos nukkumaan niin se on vähän jäänyt. Helmikuussa sitten, mun lapsi ULKOILEE joka päivä sateellakin. (eli nukkuu terassin alla) :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömm;30531562:
En oo mikää himoulkoilija itsekään, mutta kyllä meillä lähes joka päivä ulkoillaan. Itteäki piristää raitis ilma. Nuo lumettomat harmaat jaksot oli vähän haastavia itelle, ulkoilu pienimmän kans (koululaiset ulkoilee ilman aikuista usein) oli lähinnä kävelyllä käyntiä. Mulla on kyllä se etu, että lapset tykkää olla ulkona, pienin suorastaan vaatii päästä ulos ja tottakai hänen pitää päästä. Kun esikoinen oli pieni, vaunulenkit oli mun henkireikä, ja kun oli kaksi pientä niin säännöllinen rytmi tuntui tosi tärkeältä itelle. Eli päivät sisälsi kaksi ulkoilua (sään mukaan tietenkin, kovilla pakkasilla otettiin vain happihyppely). En kai mä sais noita lapsia edes nukkumaan ikinä jos ne ei ulkoillessa käyttäis energiaansa. Saati kestäis sitä kauheaa riehumista sisällä, kyllä mun mielestä on tärkeää päästää itse kukanenkin ulos energiaa purkamaan.

Miten semmoset äidit jotka ei ulkoiluta lapsiaan, käyttekö itse ulkona? Lenkillä?
Omat ulkoilu tulee koulumatkoistaas. Aamulla kävely bussilla ja kävely koululle. Iltapäivällä koululta keskustaannoin. Askelmittarin mukaan viitisen kilsaa päivän aikana. Miehestä en en tiedä, pari kilsaa riippuen siitä kumpi käy kaupassa. Mies siis kotona lapsen kanssa.
 
"hmmm"
No et ole. Itse en ulkoile 2,5 vuotiaan kanssa läheskään joka päivä. Mutta muuta elämää meillä kyllä on, aika kamalaa jos kuukaudessa lapsi pääsee vain 2 kertaa kodin ulkopuolelle...
 
"Maria"
[QUOTE="hmmm";30531641]No et ole. Itse en ulkoile 2,5 vuotiaan kanssa läheskään joka päivä. Mutta muuta elämää meillä kyllä on, aika kamalaa jos kuukaudessa lapsi pääsee vain 2 kertaa kodin ulkopuolelle...[/QUOTE]

Tämä palsta on täynnä tyhmiä ihmisiä, tai ainakin teitä on PALJON.

2 krt kodin ulkopuolelle/kk. Kuka niin on sanonut ja missä? Autan vähän, tässä aloituksessa ei ainakaan.
 
ehhehehee
[QUOTE="Maria";30531650]Tämä palsta on täynnä tyhmiä ihmisiä, tai ainakin teitä on PALJON.

2 krt kodin ulkopuolelle/kk. Kuka niin on sanonut ja missä? Autan vähän, tässä aloituksessa ei ainakaan.[/QUOTE]

Nämä kärjistykset ja omat päätelmät ovat yksi palstan helmistä :D :D
 
Meillä ulkoiltiin kun lapset oli pieniä/vauvoja/taaperoita pari kertaa päivässä ja nukkuivat ulkona päiväunet. Suurin syy oli että itse väsyin jos olin päivätolkulla vain sisällä. Vaikuttaa omaan ja lapsen ruokahaluun ja nukahtamiseen. Ainakin meillä, vaikea muista sanoa. Ulkoilu on piristävää ihan tutkitusti. Kannattaa varustautua ja vähän panostaa ulkovaatteisiin ja kenkiin että pysyy kuivana ja lämpimänä. Vauvan voi laittaa vaikka kantoliinaan takin alle niin pysyy kumpikin lämpimänä ja tarpoa lähimetsässä. Fiilis ulkoilun jälkeen on niin hyvä että siihen jää koukkuun.
 
"hmmm"
Purjosipuli totesi että hänen 1-vuotiaansa on päässyt kodin ulkopuolelle tässä kuussa jopa muutaman kerran.

Hyvä haukkua muita tyhmiksi, jos itse on ihan saapas. Lue ketju ennenkuin kommentoit Maria.
 
"Maria"
[QUOTE="hmmm";30531747]Purjosipuli totesi että hänen 1-vuotiaansa on päässyt kodin ulkopuolelle tässä kuussa jopa muutaman kerran.

Hyvä haukkua muita tyhmiksi, jos itse on ihan saapas. Lue ketju ennenkuin kommentoit Maria.[/QUOTE]

Luepas aloitus nyt ihan rauhassa vielä kerran uudestaan. MISSÄÄN ei sanota etteikö lapsi pääsisi kodin ulkopuolelle kun kaksi kertaa, tai edes vain muutamaa kertaa kuukaudessa.
 
[QUOTE="hmmm";30531747]Purjosipuli totesi että hänen 1-vuotiaansa on päässyt kodin ulkopuolelle tässä kuussa jopa muutaman kerran.

Hyvä haukkua muita tyhmiksi, jos itse on ihan saapas. Lue ketju ennenkuin kommentoit Maria.[/QUOTE]

Mitä nähtävää tuolla edes on kun on kokoajan pimeä. Muksu on tässä kuussa ollut mukana kun ollaan menty hammaslääkäriin ja takaisin, juna-asemalle ja sieltä eteenpäin, neuvolaan ja takaisin, kerran isänsä kanssa kävelylenkillä ja hmm nyt jouluna reissataan taas juna-aseman kautta eteenpäin. Reissussa sit tulee muutamia siirtymistä ulkona naapuriin. Kävely lenkki sentään tais olla valoisaan aikaan. On noista nyt sentään yhteen suuntaan tullut ehkä 20min ulkoilua \o/
 
akava
Muut täällä ihan normaalin rajoissa, mutta purjosipulin lapsi kyllä säälittää. Ihmettelen Maria jos tuo hänen kertomansa on normaalia... Joka päivä tai kellon kanssa ei siis meilläkään ulkoilla, eikä siellä todellakaan tarvitse 2 tuntia olla!! Mutta pari kertaa kuussa joku siirtymä rattailla, ei hyvä päivä... Toivottavasti liioittelet purjosipuli!
Ja aikuisen on toki raaskittava hankkia itselleenkin ulkoiluvaatteet ja kengät jos aikoo tareta lapsen kanssa. Sen nyt luulisi kaikkien ymmärtävän. Mutta kyllä pk:n pihallakin hienot äidit hameissan ja pikkutakeissaan ilman hattua ihmettelevät miten lapset tarkenee ulkoilla. Blondit :)
 
tuttu
Minä en ulkoile lapsen kanssa koskaan talvella arki-iltaisin, kesällä kyllä. Lapsi kun ulkoilee päiväkodissa kaksi kertaa päivässä, aamu-ja iltapäivällä, ja me ollaan syöty päivällinen vasta 18 jälkeen, niin en näe viikolla mitään järkeä enää sen jälkeen lähteä ulos. Viikonloppuisin ulkoillaan talvella noin 1-2 h päivässä, kesällä ei muuta paljon tehdäkään kuin ollaan ulkona, käydään sisällä vaan syömässä ja nukkumassa.
 
Muut täällä ihan normaalin rajoissa, mutta purjosipulin lapsi kyllä säälittää. Ihmettelen Maria jos tuo hänen kertomansa on normaalia... Joka päivä tai kellon kanssa ei siis meilläkään ulkoilla, eikä siellä todellakaan tarvitse 2 tuntia olla!! Mutta pari kertaa kuussa joku siirtymä rattailla, ei hyvä päivä... Toivottavasti liioittelet purjosipuli!
Ja aikuisen on toki raaskittava hankkia itselleenkin ulkoiluvaatteet ja kengät jos aikoo tareta lapsen kanssa. Sen nyt luulisi kaikkien ymmärtävän. Mutta kyllä pk:n pihallakin hienot äidit hameissan ja pikkutakeissaan ilman hattua ihmettelevät miten lapset tarkenee ulkoilla. Blondit :)
Ei tarvitse sääliä, onnelline mukula jolla on paljon aktiviteetteja muuten :eek:) Kesällä on kyllä paljon ulkona. Sitä mä en ole valittanut miten itse tarkenee pihalla ha oma muksu toki tarkenee. Oma lapsi ei ole vaan viihtynyt vielä ulkona. Nukkui ulkona unet siihen asti kun pysyi paikoillaan putoamaan ja nyt odotellaan että päästään liukumäkiin sun muihin, sit on taas jotakin tolkkua ulkoilla.
 
eh..
[QUOTE="Henna";30531572]Meillä pyritään ulkoilemaan lasten kanssa aina kun mahdollista. Vien jopa kaatosateessa kaksivuotiaan ulos, ja vauva nukkuu silloin vaunuissa. Mutta ei sinne päivittäin kylläkään päästä kun opiskelen myös tässä samalla. Aikansa kutakin. [/QUOTE]

Et käy päivittäin, mutta sitten on mentävä kaatosateessa. Miksi? Saako siitä jonkun kruunun vai satutko vain rakastamaan armotonta vesisadetta? :D
 
"Maria"
Muut täällä ihan normaalin rajoissa, mutta purjosipulin lapsi kyllä säälittää. Ihmettelen Maria jos tuo hänen kertomansa on normaalia... Joka päivä tai kellon kanssa ei siis meilläkään ulkoilla, eikä siellä todellakaan tarvitse 2 tuntia olla!! Mutta pari kertaa kuussa joku siirtymä rattailla, ei hyvä päivä... Toivottavasti liioittelet purjosipuli!
Ja aikuisen on toki raaskittava hankkia itselleenkin ulkoiluvaatteet ja kengät jos aikoo tareta lapsen kanssa. Sen nyt luulisi kaikkien ymmärtävän. Mutta kyllä pk:n pihallakin hienot äidit hameissan ja pikkutakeissaan ilman hattua ihmettelevät miten lapset tarkenee ulkoilla. Blondit :)
Purjosipulilla kieltämättä kyllä ulkoillaan ennenkuulumattoman vähän (talvella näköjään ei yhtään). Sitä en ymmärrä.
 
oujee
Mitä nähtävää tuolla edes on kun on kokoajan pimeä. Muksu on tässä kuussa ollut mukana kun ollaan menty hammaslääkäriin ja takaisin, juna-asemalle ja sieltä eteenpäin, neuvolaan ja takaisin, kerran isänsä kanssa kävelylenkillä ja hmm nyt jouluna reissataan taas juna-aseman kautta eteenpäin. Reissussa sit tulee muutamia siirtymistä ulkona naapuriin. Kävely lenkki sentään tais olla valoisaan aikaan. On noista nyt sentään yhteen suuntaan tullut ehkä 20min ulkoilua \o/
Ootte niitä vanhempia jotka vie lapsen kerran ulos maahan, tuo sen sisälle ja on seuraavan vuoden kotona, kun "ei se tykkää olla ulkona". Lapseni päiväkodissa aloitti yksi 2,5-v. jonka äiti esitti tätä samaa, lapselle ei edes oltu hankittu ulkoiluvaatteita, vaan oli aluksi äitiyspakkauksen haalarissa,joka oli liian pieni. Kas kummaa, alkoi päiväkodissa heti viihtyä pihalla (onneksi vanhemmat osti kunnon haalarinkin nopeasti). Ja tiedän tämän koska oon useamman kerran jutellut tämän äidin kanssa siellä pihalla viedessä.
 

Yhteistyössä