Olenko huono äiti?

Olenko huono äiti kun edes ajattele töihin lähemistä missä on 10 tunnin työvuorot??? Olen siis yksinhuoltaja 2v 7kk lapselle. Töitä olisi siis 10 tuntia päivässä ja 3-4 päivää viikossa. eli siis tällä viikolla kolme ja seuraavalla viikolla neljä päivää. Nämä työpäivät eivät olisi peräkkäisiä vaan ollaan sovittu että vaikka kaks päivää töitä ja sit vapaata. Jos työpäivät osuvat viikonlopulle ei tytön tarvitse olla hoidossa ollenkaan vaan silloin voi olla mummilla ja papalla.

toinen vaihtoehto on jatkaa työttömyyttä ja olla kotona. Taloudelliselta kannalta olisi kannattavaa lähteä töihin mutta vähemmäläkin pärjäämme. Lapset ovat niin pieniä hetken ajan.

Sanokaa oma mielipiteenne jookosta.
 
Oma muksu ei ole vielä hoidossa, joten siinä mielessä ei ole aiheesta kokemusta, mut ei toi minusta pahalta kuulosta. Sullahan on kuitenkin vapaapäiviä paljon ja kun ei tarvi viitenä päivänä viikossa mennä töihin, ei mene työmatkoihinkaan niin paljon aikaa. Eli kerkeät olla lapsesi kanssa enemmän kuin moni "tavallista työviikkoa" tekevä.
 
Ikävä kyllä tuota ei voi muut päättää... (no sen tiesitkin jo :) )
Mut mä miettisin myös omaa jaksamista eli miltä susta tuntuu eli olisko työnteko susta enemmän rasite vai piriste? Ja onhan aina mahdollisuus, että vaikka aloitatkin työt nyt niin lopetat sitten jos näyttää siltä, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Onko pitkät työmatkat? Monella 8 tuntia tekevällä työmatkat pidentävät päivää merkittävästi. Eli jos sinulla on lyhyt matka töihin, kotiin ja hoitopaikkaan, niin en näkisi itse estettä töihin menolle. Onhan päivä pienelle pitkä, sitä ei voi kiistää, mutta hoitoon ei tarvitse mennä joka päivä.
 
Et ole huono äiti vaan järkevä äiti kun mietit eri näkökohtia. Lapsi on pieni lyhyen aikaa mutta tätä voi tarkastella myös toiselta kannalta: jos nyt kieltäydyt työpaikasta, saatko töitä sitten kun lapsi on isompi ja menot hänen osaltaan kasvavat?

Jos itse pitäisi valita työttömyyden tai työpaikan väliltä, valitsisin työpaikan, koska en ole kouluttanut itseäni vuosikausia sitä varten että olisin kotona työttömänä. En myöskään usko että pitkällä tähtäimellä jatkuva pennin venyttäminen ja kireä rahatilanne on hyväksi lapsellekaan. Tokihan lapsi esim. eskariin ja kouluun mennessään alkaa vertailla, mitä muilla lapsilla on ja mitä itsellä. Niin se oli jo minun lapsuudessani, josta on jo ehtinyt kulua aikaa.

Toki yli 10 tunnin hoitopäivät ovat hirveän pitkiä mutta niitä ei olisi monta päivää peräkkäin. Tosin max. 6 tunnin hoitopäivää kai pidetään ihanteellisena lapsen stressitason näkökulmasta. Mutta lapsesi alkaa olla suht lähellä 3 vuoden ikää, jota monet pitävät hyvänä ikänä aloittaa päivähoito. Minkälaiseen hoitopaikkaan lapsesi pääsisi? Vuoropäiväkotiinko?
 
Kiitoksia kaikille ihanista ja kannustavista vastauksista :hug:

työmatkat eivät olisi pitkät. Jos puolelta lähtee kotoa niin hyvin kerkeää viedä tytön hoitoon ja töissäkin on jo ajoissa. Tuo on Oppa mitä sanoit on varmasti ihan tosi. Tyttö kun kasvaa niin menotkin kasvaa. Meillä ei tällä hetkellä ole rahallisesti tiukkaa kun saan liiton päivärahaa mikä on melkein yhtä hyvä ku peruspalkkakin mut sitäkään ei saa kuin muutaman vuoden.

Tuo työ alkaisi vasta syyskuussa et tyttö tosiaan olisi jo kk vaille kolme. Tyttö on tällä hetkellä perhepäivähoitajalla mutta ilmeisesti olisi sitten hoitopaikan vaihtaminen edessä kun ei perhepäivähoitajat tee nuin pitkiä päiviä. Useimmat päiväkodit on avoinna vaan klo 18 ja itselläni loppuis työt vasta tuolloin 18 joten jää ainoaksi vaihtoehdoksi vuoropäiväkoti. En ole vielä kysynyt paikkaa ennen kun teen oman päätöksen otanko työn vastaan niin sit alan kysellä paikkoja.
 
kylla ma ottaisin tollasen tyon vaikka heti!Siinahan jais vapaata paaaljon enemman kun 8h paivia tekevilla.Kannattaa ensin kysya pph.lta hoitaisko han lasta, meillakin lapset on pph.lla 9,5h paivassa n. 3-4pv viikossa.
 
Tuota noin,

olet siis nyt työttömänä ja kotona ja lapsesi on perhepäivähoitajalla hoidossa ?
Tätä siis kysyy sikäli huono äiti - että käyn töissä - ja lapseni on sen vuoksi hoidossa perhepäivähoitajalla normityöpäivän ajan.
Ei kai se, että lapsesi on hoidossa sen vuoksi että ansaitset elantoa ja käyt töissä tee Sinusta huonoa äitiä ?
Itse olen muutoin sillä kannalla että näin ainoana leiväntuojana vanhemman velvollisuus on myös huolehtia toimeentulosta - myös ajatellen tulevaisuutta ja pidempää aikajaksoa , eli suosittelisin kyllä töihin menoa...
Aika helposti työelämän kelkasta tipahtaakin ja sitten on koko perheellä aika ohuenlainen elintaso.

Ja mitä pidempään olet työelämässä tai vieläpä samassa työapaikassa - sen parempia ovat mahdollisuutesi jatkossa vaikuttaa työaikoihin ja olosuhteisiin.
Onneksi olen minäkin voinut tässä työpaikassani järjestellä aiempaa matkatyötä lähes olemattomaksi ja sovitella asioita työnantajani kanssa.

Mulla oli 'varaa' olla hoitovapaalla 4 kk ja 4-päiväisellä työviikolla 8 kk.


 
En ole täysin työttömännä vaan käyn tekemässä sijaisuuksia. Siksi tyttö on hoidossa ja osaksi myös siksi pidän paikkaa et jos sen luovuttaa niin sitä ei helpolla saa uudestaan. HOitopaikat kun ovat täällä kiven alla.

En tarkoittanut sitä että se tekisi minusta huonon äidin että käyn töissä vaan lähinnä siksi mietiskelen et onko toi 10 tuntia liian pitkä päivä hoidossa.

Ootte ihania kun annatte positiivistä palautetta :hug: kaikki lähipiirissäni kauhistelevat sitä että lapsi olisi koko pitkän päivän hoidossa. Tänään päätän että otan työn vastaan ja sit kun kerron siitä tuttavilleni niin kaikki päivittelevät niin siinä tulee sit taa epävarmuus et teenköhän kuitenkin ihan hullusti. Rahallisesti meillä ei ole tiukkaa nyt eikä varmaan tulevaisuudessakaan ja olen ajatellut et pidän kesällä sit aina kunnon loman siis palkattomanna tietysti ja annan sen kaiken ajan tytölle
 
Jaksua ja onnea uuteen työhön,

ja pahoittelut jos ja kun himpun kärkevästi kirjoitin !
Itsekin haaveilen ja haahuilen vielä 4-päiväiselle työviikolle...
Nyt päädyin vain ottamaan lomarahat lomana ja taistelemaan näiden ikusietn miinustuntien kanssa työpaikan kellokortilla.
Meän hoitopaikka kun on PPH ja hänellä tiukat hakuajat 1630 mennessä .

Melkoista sumplintaa tämän työn ja kodin yhdistäminen on , näin yhden vanhemman voimin.
Ilmeisesti monella kahden vanhemman perheelläkin on siltikin haastavaa myös.
 

Yhteistyössä