Olenko kamala ihminen, kun minua huolestuttaa tämä finanssikriisi paljon enemmän kuin esim. Jokelan ja Kauhajoen ampumatapaukset?

Jotenkin tuntuu etteivät monet ymmärrä tämän finanssikriisin vakavuutta... Eilen hulluilla päivillä tuntui jotenkin tosi kornilta katsoa sitä menoa. Ei ihmisiä näköjään vielä ainakaan pelota mikään taantuma, vaikka juuri pieni- ja keskituloisia luulisi huolettavan eniten.

Henkilökohtaisesti minua ahdistaa enemmän tämä maailman taloustilanne kuin vaikka nuo kouluampumiset. Ei sillä, että pelkäisin omasta tai perheeni puolesta (meillä ei juurikaan lainaa ole ja muutenkin taloudellinen tilanteemme on turvattu), mutta lähinnä vaikutukset yleisesti yhteiskuntaan ja ihmisiin huolestuttaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Niin,sä et ajattelekkaan muuta kuin rahaa :D
Kyllä mulle oma henki ja elämä on tärkeämpi kuin raha.
Ei se niin yksiselitteistä ole. Kyllä perheiden heikentynyt taloustilanne lisää perheenjäsenten pahaa oloa. Juuri uin lehdestä kuinka esim. avioerojen määrä kasvaa aina lama-aikoina selvästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
No kun kaikkia tuo taloustaantuma ei kosketa, kun ei ole velkaa tai muutakaan. Miks pitäis alkaa pelkäämään? Elämässä on niin paljon muutakin kuin raha.
Miten olisi vaikka työpaikkojen menetystä? Kyllähän tuo taantuman vaikuttaa yritysten toimintaan ja kannattavuuteen negatiivisesti.

Jotenkin käsittämättömän naivia ajatella tuolla tavalla kuin manta76. Ei tämä tilanne paljon meidänkään perhettä tule käytännössä koskettamaan, mutta minua huolettaa silti tilanteen yleiset yhteiskunnalliset vaikutukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Senpä takia se ahdistaa enemmän kuin yksittäiset ampumatapaukset koska finanssikriisillä on paljon kauaskantoisemmat vaikutukset ja vaikuttaa ihan käytännön tasolla valtaosan elämään.
Näinpä. Ja koska tällainen kriisi lisää ihmisten pahoinvointia.
 
Olen osin Piitun kanssa samaa mieltä.

Kauhajoen tapahtuma iski hetkeksi kauhealla voimalla, ja toki lasten ja nuorten pahoinvointi koskettaa. Mutta taantuman tullessa sekin menee entistä pahemmaksi :/ Siis tavallaanhan nuorison tämän hetken oireilu on osin viime laman syytä (siis silloin leikattiin kouluterkkarit, kuraattorit, nuorisopsykiatriaa jnejne.) Lama-ajan lapset tekee nyt kaikkia näitä sekopääjuttuja.
 
Laman opetuksia
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
No kun kaikkia tuo taloustaantuma ei kosketa, kun ei ole velkaa tai muutakaan. Miks pitäis alkaa pelkäämään? Elämässä on niin paljon muutakin kuin raha.
Miten olisi vaikka työpaikkojen menetystä? Kyllähän tuo taantuman vaikuttaa yritysten toimintaan ja kannattavuuteen negatiivisesti.

Jotenkin käsittämättömän naivia ajatella tuolla tavalla kuin manta76. Ei tämä tilanne paljon meidänkään perhettä tule käytännössä koskettamaan, mutta minua huolettaa silti tilanteen yleiset yhteiskunnalliset vaikutukset.
Osallistuin taannoin yhteen ketjuun aiheesta. Kun elin edellisen laman. Juuri ennen lamaa asunto kallliilla ostettuna ja velkaa "riittävästi". Asunnon arvosta lähti melkein puolet ja tapahtui kaikkea muutakin hauskaa. Korot huitelivat toisellakymmenelle prosentilla pitkällä. Lopputulos oli kuitenkin että meille tuli ero ja asunto jouduttiin myymään. Huomattavasti halvemmalla kuin oli ostettu. Eli kaikki meni, jäi vain velkaa. No, minä nousin siitä jaloilleni mutta kaikki eivät nousseet. Toivon että kenenkään ei tarvitsisi vastaavaa kokea mutta jos suoraan sanon niin pahalta näyttää. Meno ollut pitkään ihan samanlaista kuin ennen edellistä lamaa. Asuntojen hinnat nousseet ihan sairaasti. Pankit suorastaan tyrkyttäneet rahaa. Kaikilla sellainen "kaikki tänne mulle nyt heti" -asenne. Nuoret haluavat "kunnon" asunnon sen sijaan että ykisöstä aloitettaisiin jne jne. Ihan sama meininki. No nyt asuntojen myynti tyssäsi ja liikkeillä uusia asuntoja varastossa. Ja rakentaminen jäissä. Neuvostoliiton kaatumisen sijasta kansainvälinen sysäys tulee nyt Yhdysvalloista. Mutta että edellisen laman eläneenä on pakko sano että "pahalta näyttää"...
 
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
No kun kaikkia tuo taloustaantuma ei kosketa, kun ei ole velkaa tai muutakaan. Miks pitäis alkaa pelkäämään? Elämässä on niin paljon muutakin kuin raha.
Miten olisi vaikka työpaikkojen menetystä? Kyllähän tuo taantuman vaikuttaa yritysten toimintaan ja kannattavuuteen negatiivisesti.

Jotenkin käsittämättömän naivia ajatella tuolla tavalla kuin manta76. Ei tämä tilanne paljon meidänkään perhettä tule käytännössä koskettamaan, mutta minua huolettaa silti tilanteen yleiset yhteiskunnalliset vaikutukset.
Minkä takia mun pitäis alkaa pelkäämään taloustaantumaan kun en asialle mitään voi itse tehdä? Toki työpaikka menee monelta varmaan alta jos lama tulee ja firmojakin menee nurin. Saattaa jopa et tuo miehenkin oma vasta perustettu menee, mutta en mie siltikään ala pelkäämään tommosia asioita. Kyl siitä edellisestäkin lamasta selvittiin. Ihminen on sopeutuvainen eläin...tai ainakin osa ihmisistä on.
Mie en ala vatsahaavaa ittelleni kehittämään maailman talouden takia. Mulle maailmassa on muutakin kuin raha.
Jenkkien talouden liikkeet on aina vaikuttaneen jotenkin maailman talouteen ja niin tulee aina olemaan.

 
Mä en ensinnäkään ymmärrä, miten se auttaisi asiaa, että istuisin tässä kusi sukassa pelkäämässä ja huolehtimassa taantumaa tai lamaa. Siitä saa vaan kurjan mielen, kun asioille ei mitään voi.

Toisekseen musta on mielenkiintoinen näkökulma, että nimenomaan pieni-, ja keskituloisten kuuluisi pelätä. Miksi?
Pienituloisilla ei ole ole lainaa samoissa määrin kuin suurempituloisilla. Hintojen nousu on ainoa, joka silloin hetkauttaa.

Keskituloisistakin syytä huoleen on vain niillä, joilla lainat on vedetty niin tappiin asti, että korkojen nousu tosissaan vaikeuttaa maksamista ja mahdollinen kulutushyödykkeiden hintojen nousu siihen päälle tekee siitä mahdotonta.

Jos asuntojen ja osakkeiden arvot esim. rymisee alas, niin enemmän kai se tuntuu niillä, joilla on niitä osakkeita. Ja jos asuntojen arvot tippuu keskimäärin x%, niin enemmän euroja käsittääkseni häviää se, jonka asunnon arvo on alunperinkin suurempi, korjatkaa vaan, jos olen täysin väärässä?
Näissäkin tapauksissa se hetkauttaa vain silloin, jos jotain tarvitsee myydä juuri taantuman/laman aikana. Jos taas ei tarvitse, niin odottelee rauhassa vaan. Kyllä se käyrä sieltä tulee ylöskin taas...

Mutta nämä nyt on vaan mun järjellä mietittynä, toki olen hiukan simppeli tapaus enkä mikään asiantuntija. Ehkä siitä johtuukin, etten osaa pelätä. Kyllä yksinkertaisella ihmisellä on elämä helpompaa.
 
Laman opetuksia
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en ensinnäkään ymmärrä, miten se auttaisi asiaa, että istuisin tässä kusi sukassa pelkäämässä ja huolehtimassa taantumaa tai lamaa. Siitä saa vaan kurjan mielen, kun asioille ei mitään voi.

Toisekseen musta on mielenkiintoinen näkökulma, että nimenomaan pieni-, ja keskituloisten kuuluisi pelätä. Miksi?
Pienituloisilla ei ole ole lainaa samoissa määrin kuin suurempituloisilla. Hintojen nousu on ainoa, joka silloin hetkauttaa.

Keskituloisistakin syytä huoleen on vain niillä, joilla lainat on vedetty niin tappiin asti, että korkojen nousu tosissaan vaikeuttaa maksamista ja mahdollinen kulutushyödykkeiden hintojen nousu siihen päälle tekee siitä mahdotonta.

Jos asuntojen ja osakkeiden arvot esim. rymisee alas, niin enemmän kai se tuntuu niillä, joilla on niitä osakkeita. Ja jos asuntojen arvot tippuu keskimäärin x%, niin enemmän euroja käsittääkseni häviää se, jonka asunnon arvo on alunperinkin suurempi, korjatkaa vaan, jos olen täysin väärässä?
Näissäkin tapauksissa se hetkauttaa vain silloin, jos jotain tarvitsee myydä juuri taantuman/laman aikana. Jos taas ei tarvitse, niin odottelee rauhassa vaan. Kyllä se käyrä sieltä tulee ylöskin taas...

Mutta nämä nyt on vaan mun järjellä mietittynä, toki olen hiukan simppeli tapaus enkä mikään asiantuntija. Ehkä siitä johtuukin, etten osaa pelätä. Kyllä yksinkertaisella ihmisellä on elämä helpompaa.
 
airiin
no mulla ei ole aikaa murehtia lamaa eikä ampumisia, enkä ole huono ihminen. minulla on aikaa murehtia neljän lapseni, mieheni, kahden kissan ja itseni ruokkimisesta ja kunnossapidosta. talossa kun on 2 vauvaa, niin ei millään riitä energiaa murehtia sellaista, jonka murehtimisesta maksetaan poliitikoille isot rahat.
 
Laman opetuksia
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en ensinnäkään ymmärrä, miten se auttaisi asiaa, että istuisin tässä kusi sukassa pelkäämässä ja huolehtimassa taantumaa tai lamaa. Siitä saa vaan kurjan mielen, kun asioille ei mitään voi.

Toisekseen musta on mielenkiintoinen näkökulma, että nimenomaan pieni-, ja keskituloisten kuuluisi pelätä. Miksi?
Pienituloisilla ei ole ole lainaa samoissa määrin kuin suurempituloisilla. Hintojen nousu on ainoa, joka silloin hetkauttaa.

Keskituloisistakin syytä huoleen on vain niillä, joilla lainat on vedetty niin tappiin asti, että korkojen nousu tosissaan vaikeuttaa maksamista ja mahdollinen kulutushyödykkeiden hintojen nousu siihen päälle tekee siitä mahdotonta.

Jos asuntojen ja osakkeiden arvot esim. rymisee alas, niin enemmän kai se tuntuu niillä, joilla on niitä osakkeita. Ja jos asuntojen arvot tippuu keskimäärin x%, niin enemmän euroja käsittääkseni häviää se, jonka asunnon arvo on alunperinkin suurempi, korjatkaa vaan, jos olen täysin väärässä?
Näissäkin tapauksissa se hetkauttaa vain silloin, jos jotain tarvitsee myydä juuri taantuman/laman aikana. Jos taas ei tarvitse, niin odottelee rauhassa vaan. Kyllä se käyrä sieltä tulee ylöskin taas...

Mutta nämä nyt on vaan mun järjellä mietittynä, toki olen hiukan simppeli tapaus enkä mikään asiantuntija. Ehkä siitä johtuukin, etten osaa pelätä. Kyllä yksinkertaisella ihmisellä on elämä helpompaa.

Mites toi edellinen jäi tyhjäksi??? No joo. Mutta. Aajatukset juuri kuin minulla kun alkoi näyttää siltä että lama tulee. Ihan tasan näin ajattelin. Mutta mutta.

Ensinnäkin pieni- ja keskituloiset heikoilla siksi työttömyys on heillä todennäköisempää. Ja toiseksi ei ole säästöjä. Ja kolmanneksi ei yleensä muuta omaa eikä suvun omaisuutta. Eli kun sattuu jotain niin ei ole puskuria.

Ja suurituloiset / varakkaat voittavat kyllä lamassa. Niin kävi viime lamankin aikana. Ihan omakohtaista kokemustakin. Meidänkin talo meni myyntiin niin pankinjohtaja vinkkasi lähipiiriinsä kuuluvalle että olisi hyvä talo halvalla. Junailivat lainan kun oli muuta vakuutta ja "kaveri" vielä. Ja sai talon noin puoleen hintaan. Myi sen sitten aikanaan laman loputtua ja hintojen noustua ja nettosi ihan kivasti. Eli kyllä viime laman aikana paljon varallisuutta (kokonaan toinen asia mikä sen rahallinen arvo milloinkin oli) siirtyi köyhemmiltä jo ennestäänkin varakkaille ja sama tulee tapahtumaan nytkin jos lama tulee.
 
taloustieteenopiskelija
Kyllä huomaa, ettei ihmisillä ole oikeaa tietoa tai itseasiassa ymmärrystä asioista. Finanssikriisi ei toistaiseksi tarkoita talouskriisiä! Tuo hirvee meuhkaaminen asiasta vaan pahentaa tilannetta, odotukset kun ruokkivat taloudessa itseään. Tätä "vapaa" markkinatalous on on suhdannevaihteluja. Se,että 90-luvulla tukia leikattiin olisi tullut joka tapauksessa myöhemmin eteen. Suomen kilpalukyky, kun on ihan eriluokkaa, kuin kevyemmin verotettavissa maissa. Ja minulta saa tulla ottamaan joka ikisen pennin pois, etten menetä lastani! Niinkuin varmasti jokaiselta teistä. Talouskriisit ei tee sitä pahoinvointia, se on ne ihmiset! Rahalla ihan liikaa valtaa, jopa tunne-elämässä, kyllä minulla myös.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laman opetuksia:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en ensinnäkään ymmärrä....blaablaa...

Mites toi edellinen jäi tyhjäksi??? No joo. Mutta. Aajatukset juuri kuin minulla kun alkoi näyttää siltä että lama tulee. Ihan tasan näin ajattelin. Mutta mutta.

Ensinnäkin pieni- ja keskituloiset heikoilla siksi työttömyys on heillä todennäköisempää. Ja toiseksi ei ole säästöjä. Ja kolmanneksi ei yleensä muuta omaa eikä suvun omaisuutta. Eli kun sattuu jotain niin ei ole puskuria.

Ja suurituloiset / varakkaat voittavat kyllä lamassa. Niin kävi viime lamankin aikana. Ihan omakohtaista kokemustakin. Meidänkin talo meni myyntiin niin pankinjohtaja vinkkasi lähipiiriinsä kuuluvalle että olisi hyvä talo halvalla. Junailivat lainan kun oli muuta vakuutta ja "kaveri" vielä. Ja sai talon noin puoleen hintaan. Myi sen sitten aikanaan laman loputtua ja hintojen noustua ja nettosi ihan kivasti. Eli kyllä viime laman aikana paljon varallisuutta (kokonaan toinen asia mikä sen rahallinen arvo milloinkin oli) siirtyi köyhemmiltä jo ennestäänkin varakkaille ja sama tulee tapahtumaan nytkin jos lama tulee.
Tässä on toki pointtinsa. Mutta edelleen siis asia koskettaa niitä, jotka joutuu myymään.
Työpaikan menetys on tietysti asia erikseen, ja mitä useampi menettää työnsä, sen useampi joutuu myymään.

Tätä mietin niin, että eiköhän ensin lähde työpaikat niiltä aloilta, joiden palveluiden/tuotteiden ostamista ihmiset joutuu karsimaan taantuman/laman takia.
Siivoojilla (lasketaan toki pois nyt niin kovin yleistyneet kotisiivous-firmat) ja roskakuskeilla en uskoisi hädän olevan ihan heti käsillä. Sen sijaan jos olisin töissä vaikka mobiilipalveluja tuottavassa firmassa, tai designsisustus-myyjä, saattaisin huolehtia.

Sikarikkaat on tosiaan myös oma lukunsa, jos takana on perittyä rahaa ja paljon omaisuutta, niin sitä puskuria on. Mutta suuretkaan tulot ei vielä takaa mitään, sen takia ihmettelin tätä "pieni-, ja keskituloiset"-yleistystä.

Omassa tilanteessa työpaikan menettäminen on yksi lysti. Äitiysloman jälkeen hoitovapaa, ja sen jälkeen joka tapauksessa nelosen sanoin: "Jotain ihan muuta."
(ja kun siihen asti päästään, niin tilannekin saattaa jo olla toinen, ei se taantuma välttämättä kestä vuositolkulla.)

Lainat on mitoitettu sen mukaan, että olen hoitovapaalla. Miehen työpaikan menetys ei myöskään ainakaan toistaiseksi tässä valossa ole todennäköistä. Jos niin käy, niin sillekään ei mitään voi. Sitten mietitään kuviot uusiksi, mutta ei siihenkään auta se, että nyt alkaa murehtia ja huolehtia.

Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että jos kaikki nyt murehtivat, huolehtivat ja vetävät kukkaron nyörit lähestulkoon kiinni, niin silloin se lama tulee jotta rytisee, ja on paljon pahempi kuin jos ihmiset rauhoittuvat ja kuluttavat järkevästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Niin,sä et ajattelekkaan muuta kuin rahaa :D
Kyllä mulle oma henki ja elämä on tärkeämpi kuin raha.
Jos ja kun tässä lamaan ajaudutaan niin niitä ruumiita tulee enemmän kuin Kauhajoella tai Jokelassa. Moni ajautuu ns lopulliseen ratkaisuun ja jotkut heistä tekevät sen laajennettuna.
 
Kyllä muakin kiinnostaa jokapäiväisessä elämässä enemmän tää järkyttävä hintojen nousu ja muutenkin tää talous. Ja se, miten pienituloset (me itse mukaanlukien) ollenkaan pärjääkään. Ja kieltämättä mietityttää, mitä tämmönen saa ollenkaan aikaan. Pinna kiristyy, kun elämä on yhtä sentin venytystä, ja siltikään ei rahat riitä ees pakolliseen. Lisääkö se tosiaan sitten avioeroja, väkivaltaa ja kaikkee pahaa, kun kaikki ovat ahdistuneita ja huonovointisia, kun elämä on vain kitkuttamista... Aina sanotaan, ettei raha tuo onnea, mutta aika onnetonta se elämä ilman rahaakin kyllä on... Ja vaikka kuinka kävis töissä, se voi silti olla kitkuttamista, ei kaikki alat ole huippupalkattuja!

Toki kauhajoki ja jokela kosketti, mutta ei se mun jokapäiväseen elämään vaikuta. Mutta se kieltämättä vaikuttaa, paljoko on rahaa pussissa ja paljoko maksaa maitolitra ja leipäpussi kaupassa. TAi bensa, että pääsee töihin... :/
 
joopajoo
Alkuperäinen kirjoittaja taloustieteenopiskelija:
Kyllä huomaa, ettei ihmisillä ole oikeaa tietoa tai itseasiassa ymmärrystä asioista. Finanssikriisi ei toistaiseksi tarkoita talouskriisiä! Tuo hirvee meuhkaaminen asiasta vaan pahentaa tilannetta, odotukset kun ruokkivat taloudessa itseään. Tätä "vapaa" markkinatalous on on suhdannevaihteluja. Se,että 90-luvulla tukia leikattiin olisi tullut joka tapauksessa myöhemmin eteen. Suomen kilpalukyky, kun on ihan eriluokkaa, kuin kevyemmin verotettavissa maissa. Ja minulta saa tulla ottamaan joka ikisen pennin pois, etten menetä lastani! Niinkuin varmasti jokaiselta teistä. Talouskriisit ei tee sitä pahoinvointia, se on ne ihmiset! Rahalla ihan liikaa valtaa, jopa tunne-elämässä, kyllä minulla myös.
Enää ei jaksais kuunnella näitä hyssyttelyjä, kun poliitikotkin on vihdoin alkanut myöntää sen että taantuma ON tulossa. Miksei nyt voida jo myöntää sitä? Ja ainahan se menee niin että juuri pienituloiset kärsii tämmöisissä kriiseissä eniten, koska heillä ei ole ollut mahdollisuutta varautua taloudellisesti pahan päivän varalle.
 
Laman opetuksia
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Aina sanotaan, ettei raha tuo onnea, mutta aika onnetonta se elämä ilman rahaakin kyllä on... Ja vaikka kuinka kävis töissä, se voi silti olla kitkuttamista, ei kaikki alat ole huippupalkattuja!
Noin sanovat yleensä ne joilla sitä rahaa on riittävästi... Mutta kyllä se pinnaa kiristää kummasti kun tarvii laskea että onko varaa ostaa maitopurkki. Siitä niitä erojakin sitten... Kyllä minä sanon että kun sitä rahaa ei oikeasti ole edes välttämättömään niin kyllä siinä onnellisuuskin on koetuksella. Ihan oikeesti, tämän tietävät vain ne jotka käytännössä kokeilleet.

 
köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Laman opetuksia:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Aina sanotaan, ettei raha tuo onnea, mutta aika onnetonta se elämä ilman rahaakin kyllä on... Ja vaikka kuinka kävis töissä, se voi silti olla kitkuttamista, ei kaikki alat ole huippupalkattuja!
Noin sanovat yleensä ne joilla sitä rahaa on riittävästi... Mutta kyllä se pinnaa kiristää kummasti kun tarvii laskea että onko varaa ostaa maitopurkki. Siitä niitä erojakin sitten... Kyllä minä sanon että kun sitä rahaa ei oikeasti ole edes välttämättömään niin kyllä siinä onnellisuuskin on koetuksella. Ihan oikeesti, tämän tietävät vain ne jotka käytännössä kokeilleet.
Näin on!
 
No kyllä henkilökohtaisesti oma talous vaikuttaa mun elämääni enemmän kuin koulusurmat.
Toki olen huolissani myös niistä mutta onneksi kummatkaan ei ole mun elämääni koskettaneet henkilökohtaisesti.
Kukaan ystävä/sukulainen ei ole ollut vaarassa.



 

Yhteistyössä