Olenko velvollinen avioerossa huomioimaan...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minusta on hieman outoa että SINÄ et ole halukas maksamaan sitä puolikasta....
Mua ainakin hävettäis tuollainen eikä mulla olis pokkaa edes jättää tarjoamatta sitä puolikasta.
Mutta mä en kyllä ymmärrä miksi vanhempien pitää maksaa AIKUISTEN lapsiensa taloa...
Voi jeesus.... eihän ne mitään taloa ole maksaneet. Käsitätkö ollenkaan mikä on käsiraha?

Ja minä mielestäni avauksessani kerroi, että olen halukas huomioimaan sen tuolla että en tingi omaa puolikastani noista miehen säästörahoista joide olemassaolostakaan en itseasiassa tiennyt mitään.
Oisitteko saanut sitä taloa ilman käsirahaa? ;)
Siis mun pointti oli se että minä en edes huolisi mitään almuja vanhemmiltani tai appivanhemmilta! Jos haluaa talon se maksetaan itse, kokonaan!!
 
kaisa
ootteko kysyneet mitä appivanhemmat ovat asiasta mieltä... no ainakin ois syytä selvittää heille, että ootte miehen kanssa sopineet että mies maksaa appivanhemmillesi sen käsirahan.
Mut mun mielestä sä joudut maksaan puolet, koska erossa on aina kaksi osapuolta.
Miks eroatte?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minusta on hieman outoa että SINÄ et ole halukas maksamaan sitä puolikasta....
Mua ainakin hävettäis tuollainen eikä mulla olis pokkaa edes jättää tarjoamatta sitä puolikasta.
Mutta mä en kyllä ymmärrä miksi vanhempien pitää maksaa AIKUISTEN lapsiensa taloa...
Voi jeesus.... eihän ne mitään taloa ole maksaneet. Käsitätkö ollenkaan mikä on käsiraha?

Ja minä mielestäni avauksessani kerroi, että olen halukas huomioimaan sen tuolla että en tingi omaa puolikastani noista miehen säästörahoista joide olemassaolostakaan en itseasiassa tiennyt mitään.
Oisitteko saanut sitä taloa ilman käsirahaa? ;)
Siis mun pointti oli se että minä en edes huolisi mitään almuja vanhemmiltani tai appivanhemmilta! Jos haluaa talon se maksetaan itse, kokonaan!!
Huoh. Oltaisiin saatu, se käsiraha vaan oltais otettu sitten lainasta jo ennakkoon. He itse vain tarjoutuivat sen maksamaan. Minä en silti tiedä, ettämiten tämä liittyy tähän... Eikö tuo ole siis ok jos huomioin tuon miehen säästöjutun kautta asian?
 
ap
Edelleen kysyn, että eikö tämä muka ole ok?

No eikö muka siis ole ok että huomioin oman osuuteni siitä sillä, että en peräämieheltä siitä vakuutussäästökohteesta mitään, mies tuskin joutuu omaa osuuttaan omille vanhemmilleen takaisin maksamaan. Ja muuten sitten fifti-fifti?

Tuo kattaa sen minun osuuteni kyllä.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee lakipykälien mukaan:
Jos olette oikeasti SAANEET LAHJANA käsirahan appivanhemmilta niin ongelmaa ei ole. Et ole velkaa kenellekkään mitään ja kaikki yhdessä hankittu omaisuus avioliiton aikana kuuluu mennä tasan riippumatta siitä kuka on ostanut ja mitä.
Se on aika sama onko ne rahat tulleet lahjana, palkkana vai veronpalautuksena. Vanhemmat voi vedota antaneensa sen lahjan pojalleen, vaikka tilisiirrossa lukisi kuinka lahja.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli tilanne on se, että meille on tulossa ero. Ihan sopuisa sellainen. Avioehtoa ei ole.

Olemme kuitenkin ehtineet ennen tätä jupakkaa tehdä asuntokaupat ja maksaa käsirahan asunnosta, jonka me siis menetämme nyt kun kaupat puretaan. Anoppi ja appiukko maksoivat se käsirahan eli heiltä menee nyt se summa ns. kankkulankaivoon.

Pelkään, että minua aletaan kiristää tuolla tai periä minulta sitä rahaa. Miehelläni on vakuutussäästöissä rahaa melkein sen summan verran mitä tuo käsiraha kaupasta oli. Mies on sitä mieltä, että tästä syystä ja muutenkaan minun ei pitäisi periä omaa osuuttani eli puolikasta siitä vakuutusrahasta, koska tuo kauppa nyt peruuntuu.

En halua ollakaan mikään kusipää, mutta mietin silti väkisinki että käytetäänkö tuota käsirahaa nyt aseena minua vastaan. Miten minun kuuluu toimia? Vai annanko miehe pitää rahansa ja sitä vastaan vien esim. suurimman osan huonekaluista? Autokin kuitenkin varmasti jää miehelle.
Mä en nyt siis ymmärrä miksi SINÄ vaatisit sitä puolikasta itsellesi?
Ja miksi sinä veisit suuremman osan huonekaluista? Eikö se raha pitäisi maksaa takaisin appivanhemmille eikä jommalle kummalle teistä?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Alkuperäinen kirjoittaja näin se menee lakipykälien mukaan:
Jos olette oikeasti SAANEET LAHJANA käsirahan appivanhemmilta niin ongelmaa ei ole. Et ole velkaa kenellekkään mitään ja kaikki yhdessä hankittu omaisuus avioliiton aikana kuuluu mennä tasan riippumatta siitä kuka on ostanut ja mitä.
Se on aika sama onko ne rahat tulleet lahjana, palkkana vai veronpalautuksena. Vanhemmat voi vedota antaneensa sen lahjan pojalleen, vaikka tilisiirrossa lukisi kuinka lahja.
Hmm... siis jos minun tililleni on laitettu rahaa, jossa lukee "Lahja" niin mite sen voi kääntää muuksi? Tili on kuitenkin minun.
 
Lahjaksi jos antaa niin sehän on sitten siinä. Voi olla mitä mieltä vaan otetaanko lahja apu vastaan mutta sitten kun se on annettu niin mitään mutkuja ei. Kaikki puoliksi tulot ja menot. Ei mitäänb harmaita alueita että saatiin teidän äidiltä joten on enempi sun tai mu8n,,,
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli tilanne on se, että meille on tulossa ero. Ihan sopuisa sellainen. Avioehtoa ei ole.

Olemme kuitenkin ehtineet ennen tätä jupakkaa tehdä asuntokaupat ja maksaa käsirahan asunnosta, jonka me siis menetämme nyt kun kaupat puretaan. Anoppi ja appiukko maksoivat se käsirahan eli heiltä menee nyt se summa ns. kankkulankaivoon.

Pelkään, että minua aletaan kiristää tuolla tai periä minulta sitä rahaa. Miehelläni on vakuutussäästöissä rahaa melkein sen summan verran mitä tuo käsiraha kaupasta oli. Mies on sitä mieltä, että tästä syystä ja muutenkaan minun ei pitäisi periä omaa osuuttani eli puolikasta siitä vakuutusrahasta, koska tuo kauppa nyt peruuntuu.

En halua ollakaan mikään kusipää, mutta mietin silti väkisinki että käytetäänkö tuota käsirahaa nyt aseena minua vastaan. Miten minun kuuluu toimia? Vai annanko miehe pitää rahansa ja sitä vastaan vien esim. suurimman osan huonekaluista? Autokin kuitenkin varmasti jää miehelle.
Mä en nyt siis ymmärrä miksi SINÄ vaatisit sitä puolikasta itsellesi?
Ja miksi sinä veisit suuremman osan huonekaluista? Eikö se raha pitäisi maksaa takaisin appivanhemmille eikä jommalle kummalle teistä?
Koska avioerossa kaikki laitetaan puoliksi, jos ei ole avioehtoa. Ja noilla huonekaluilla tarkoitin sitä, että minä en siis vaadi niistä miehen rahoista mitään ja hänelle jää autokin niin kai minäkin nyt saatana jotain saan.
 
Ihmettelen
Eipä tuo kovin sopuisalta kuulosta. Muutenkin ihmeellistä että taloa ollaan ostamassa vaikka ero on tuloillaan. Siis ihan oikeasti, tuskin ero tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta yllätyksenä?
 
Ihmettelen
Eipä tuo kovin sopuisalta kuulosta. Muutenkin ihmeellistä että taloa ollaan ostamassa vaikka ero on tuloillaan. Siis ihan oikeasti, tuskin ero tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta yllätyksenä?
 
Ihmettelen
Eipä tuo kovin sopuisalta kuulosta. Muutenkin ihmeellistä että taloa ollaan ostamassa vaikka ero on tuloillaan. Siis ihan oikeasti, tuskin ero tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta yllätyksenä?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen:
Eipä tuo kovin sopuisalta kuulosta. Muutenkin ihmeellistä että taloa ollaan ostamassa vaikka ero on tuloillaan. Siis ihan oikeasti, tuskin ero tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta yllätyksenä?
Niin... elämähän on aina niin helvetin ennalta-arvattavaa vai mitä.
 

Yhteistyössä