Oletko ajanut täysiikäisen pois kotoo?

"housewife"
Eksäni muutti kotoa suoraan mun luo, ja kuuden yhteisen vuoden jälkeen erotessa takaisin lapsuuskotiinsa. Ikää nyt 27, ex-anoppi huokailee että oliskohan jo aika lentää pesästä mutta ei saa ääneen sanottua. Asunut siellä pian kaksi vuotta.
 
Kotoa häädetty
Oma lapsi ei vielä ole siinä iässä. Itse olen joutunut kotoa lähtemään, koska tuli äidin kanssa riita asumiskustannuksista. Kävin töissä ja äiti olisi halunnut enemmän kuin 700mk/kk minun palkastani asumis-/elämiskustannuksiin. Hän maksoi tuolloin velkaa ok-talosta, mutta en siltikään ymmärtänyt, että joudun kotiin maksamaan, että saan siellä olla. Riita äityi sellaiseksi, että äiti käski pakkaamaan tavarat ja kokeilemaan miten paljon se eläminen muualla maksaa.
 
En ole ajanut, enkä ole vaatinut mitään vuokria tai ruokarahoja. Riittää että bensansa ja puhelinlaskunsa maksavat. Ovat sitten yksi kerrallaan lähteneet omia aikojaan opiskelukämppiinsä. Nuorin on vielä kotona.
 
Kotoa häädetty, oletko yhä samaa mieltä? Tekis mun mielestä monelle hyvää maksaa vanhemmilleen ruokarahaa tms. täysikäsenä. Ei sekään oikein oo, että vanhemmat vuositolkulla elättää täysikästä lasta, jolla ei ole suunnitelmissa opiskelupaikka tai työ. Tietysti sulla oli hieman erilainen tilanne.
 
Kotoa häädetty
Kotoa häädetty, oletko yhä samaa mieltä? Tekis mun mielestä monelle hyvää maksaa vanhemmilleen ruokarahaa tms. täysikäsenä. Ei sekään oikein oo, että vanhemmat vuositolkulla elättää täysikästä lasta, jolla ei ole suunnitelmissa opiskelupaikka tai työ. Tietysti sulla oli hieman erilainen tilanne.
En vieläkään ymmärrä äitiäni tuossa asiassa, koska silloinen palkkani oli vain 3300mk/kk ja siitä meni veroa aika paljon. Tein pitkää työpäivää (klo 8 - 17.30) ja kuljin yli 20km matkan fillarilla tai maksoin bussiliput. Mielestäni hän otti kohtuuttoman paljon ja mitään en saanut kotoa lähtiessäni.

Voisin itsekin ottaa lapseltani jonkun kohtuullisen summan talteen samanlaisessa tilanteessa, ettei hän hölmöyksissään tuhlaisi kaikkea. Antaisin summan takaisin sitten, kun hän muuttaisi kotoa pois.
 
Mä oon päättäny, että sitten joskus, kun tyttäreni on täysikänen, niin asuu kotona siihen asti, että on varma työpaikka tiedossa, on asunto tiedossa johon voi muuttaa ja kaikki muukin kunnossa, niin sitten vasta. Kotiin saa tulla aina takas jos elämä antaa oikein kunnolla potkua päähän. Omaani en heitteille jätä, en vaikka olis aikuinen.

Onneks noihin on vielä hyvin pitkä matka.
 
"Juu"
Mä oon päättäny, että sitten joskus, kun tyttäreni on täysikänen, niin asuu kotona siihen asti, että on varma työpaikka tiedossa, on asunto tiedossa johon voi muuttaa ja kaikki muukin kunnossa, niin sitten vasta. Kotiin saa tulla aina takas jos elämä antaa oikein kunnolla potkua päähän. Omaani en heitteille jätä, en vaikka olis aikuinen.

Onneks noihin on vielä hyvin pitkä matka.
Noinhan sen pitäiskin mennä =)
 
niimpä
[QUOTE="Juu";29651188]Noinhan sen pitäiskin mennä =)[/QUOTE]

No jaa. Tunnen muutaman parikymppisen, jotka vaan vanhempiensa rahoilla roikkuu kaikki yöt kylillä, lopetti koulut kesken eikä työtä tiedossa...
Jos vanhemmat ei anna rahaa, niin huuto alkaa ja rahaa sataa.


Itseäni ei heitetty kotoa, mutta pidin välivuoden, jolloin käytännössä makasin vain kotona. Näin jälkikäteen sanottuna, vanhempieni olisi pitänyt potkia minua persuksille...
 
Oma kokemus
Yleviä ajatuksia riitti niin pitkälle, kunnes itse olin täysi-ikäisen lapsen äiti. Lasta ei ajettu pois kotoa, mutta onneksi tajusi itse lähteä. Nyt on helpompi hengittää kaikilla osapuolilla.
 

Yhteistyössä