Oletko Facebookissa? Lue tämä!!

Lehti: Varo Facebookia, sanoo tietosuojavaltuutettu
4.9.2008 11:35

- Facebookin käyttäjäehdoissa on aivan kammottavia asioita, sanoo tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio Taloussanomien haastattelussa.

Hän kehottaa miettimään tarkkaan, mitä tietoja itsestään antaa sosiaalisessa verkkopalvelussa ja netissä muutenkin.

- Facebook pidättää lähes kaikki oikeudet sinne kirjoitettuihin tietoihin. Jos kirjoitat sinne elämäntarinasi, se tekee siitä elokuvan ja viittaa sopimusehtoihin, Aarnio kärjistää.

Aarnio pitää Facebookia oivana esimerkkinä siitä, kuinka verkkokäyttäjät ohittavat sopimusehdot yhdellä pikaisella klikkauksella.

- Ihmiset ovat käyttäneet oikeuttaan kirjoitella sinne vapaaehtoisesti kaikenlaista itsestään ja yhtäkkiä he ovatkin huomanneet joutuneensa identiteettivarkauden kohteeksi tai pahimmillaan heidän pankkitilinsä on tyhjennetty. Palveluntarjoaja ei ota asiasta mitään vastuuta: itsepähän olet tietosi sinne laittanut, hän kertoo Taloussanomille.

Kaiken kaikkiaan Aarnio pitää verkon tietosuoja- ja oikeusongelmaa äärettömän suurena.

- Teknologia on kehittynyt ja kehittyy edelleen hyvin nopeasti. Internet kotisivuineen ja hakukoneineen on noin 15 vuotta vanha ilmiö. Meitä sen enempää kuin päättäjiäkään ei ole opetettu eikä koulutettu tähän tilanteeseen, emmekä aina osaa nähdä sen vaikutuksia.

ALMA MEDIA HELSINKI

Kerro kaverille
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
- Ihmiset ovat käyttäneet oikeuttaan kirjoitella sinne vapaaehtoisesti kaikenlaista itsestään ja yhtäkkiä he ovatkin huomanneet joutuneensa identiteettivarkauden kohteeksi tai pahimmillaan heidän pankkitilinsä on tyhjennetty. Palveluntarjoaja ei ota asiasta mitään vastuuta: itsepähän olet tietosi sinne laittanut, hän kertoo Taloussanomille.
Profiilin voi laittaa näkymään vain kavereille ja haku-toiminnon voi muuttaa niin että kukaan ei sinua sieltä haulla löydä.
 
eiks se kuitenkin toimi, että vain kaverit näkee sivut... jos (ja kun) olen laittanut sinne niitä estoja. Mä en ainakaan pääse katsomaan ihan kenen vaan sivuja, vaan osassa tulee viesti "sinun täytyy olla tämän henkilön kaveri voidaksesi katsoa sivuja" Eli sillon jos hyväksyt jonkun vieraan kaveriksesi, niin sillonhan se vasta voi sun tietos anastaa... (ja järki käteen, kuka sinne nyt osoitteet ja hlötunnukset laittaa?!?!?)
 
Kuka käskee laittaa sinne tai mihinkään muuallekaan mitään liian yksityistä? Omalla vastuulla se on, ei palveluntarjoaja voi kaikkea kontrolloida. Ihan sama se on, jos liimaat puhelinpylvääseen lapun, jossa kerrot osoitteesi ja sen, että olet lähdössä viikoksi lomalle. Onko se sitten puhelinyhtiön vika, jos murtovaras vie kamasi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Kuka käskee laittaa sinne tai mihinkään muuallekaan mitään liian yksityistä? Omalla vastuulla se on, ei palveluntarjoaja voi kaikkea kontrolloida. Ihan sama se on, jos liimaat puhelinpylvääseen lapun, jossa kerrot osoitteesi ja sen, että olet lähdössä viikoksi lomalle. Onko se sitten puhelinyhtiön vika, jos murtovaras vie kamasi?
just niin. Samaa mieltä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Pitäisköhän julkistaa profiilinsa ja kirjoittaa koko elämäntarina sinne? Olisihan se hienoa sitten paistatella Holliwoodin parrasvaloissa kun tulis oikein superjulkkikseksi.. :whistle: :LOL:
Ne muuttais nimen ja muita yksityiskohtia ja sulle naurettais päin naamaa kun väittäisit että se kertoo sun elämästä.

 
Martta
Alkuperäinen kirjoittaja Gabria:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Kuka käskee laittaa sinne tai mihinkään muuallekaan mitään liian yksityistä? Omalla vastuulla se on, ei palveluntarjoaja voi kaikkea kontrolloida. Ihan sama se on, jos liimaat puhelinpylvääseen lapun, jossa kerrot osoitteesi ja sen, että olet lähdössä viikoksi lomalle. Onko se sitten puhelinyhtiön vika, jos murtovaras vie kamasi?
just niin. Samaa mieltä.
Just! Niiiiiin samaa mieltä. Voihan siellä olle, mutta tarviiko tosiaan kaikki tiedot kertoo! Ja just esim. tää lähtee viikoksi Honoluluun. Kyllähän "kaveritkin" voi tota tietoo käyttää hyväkseen. Kellä oikeesti hei satoja kavereita, tai ehkä mä vaan oon kade =(
 
...
Aika moni ihminen tietää, missä asun ja ketä perheeseeni kuuluu ja mitä teen työkseni. Nämä tiedot taitavat löytyä ihan googlettamalla.

Enemmän olisin huolissani, jos pitäisin julkista blogia, joissa paitsi tilitän tuntojani, myös julkaisen kuvia lapsistani, perheestäni jne.

 
en tiedä
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Siis.. miten hitossa nimen perustella tms voi tyhjentää jonkun tilin? Eihän ne sotua ole pyytänyt missään vaiheessa :eek:
Siellä on jotain juttuja mitä voi kai ostaa, kun jossain kysytään luottokortin numeroa (tai jotain, en tarkemmin lukenu), liittyisköhän niihin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Siis.. miten hitossa nimen perustella tms voi tyhjentää jonkun tilin? Eihän ne sotua ole pyytänyt missään vaiheessa :eek:
Siellä on jotain juttuja mitä voi kai ostaa, kun jossain kysytään luottokortin numeroa (tai jotain, en tarkemmin lukenu), liittyisköhän niihin?
Tottapa turiset!
Enpä tullut ajatelleeksi tota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Lehti: Varo Facebookia, sanoo tietosuojavaltuutettu
4.9.2008 11:35

- Facebook pidättää lähes kaikki oikeudet sinne kirjoitettuihin tietoihin. Jos kirjoitat sinne elämäntarinasi, se tekee siitä elokuvan ja viittaa sopimusehtoihin, Aarnio kärjistää.
Mä käsitin, että tämä tarkoittaa sitä että itse Facebook käyttää sun tietoja eikä niinkään muut ihmiset? Eikös se sitten päde niinkin päin, että se on se Facebook ja sen väki joka voi käyttää sun tietoja väärin? Vai?
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Voiko joku käyttää mun laittamia valokuvia??? Ei niitä kyllä näe kuin kaverit, mutta silti.
Kai facebookin ylläpito näkee kaiken ja vois periatteessa käyttää niitä.. Mutta miksi kaikista niistä miljoonista kuvista käyttäisi just sun tai mun kuvia..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Voiko joku käyttää mun laittamia valokuvia??? Ei niitä kyllä näe kuin kaverit, mutta silti.
No jos joku sun kaveri kommentoi jotain sun kuvaa, niin sen jälkeen sun kaverin muut kaverit, vaikka ne ei olisikaan sun kavereita, näkee kaikki sun siinä albumissa olevat kuvat. Ja kaikki ne kuvathan saa siirrettyä omalle koneelle ja sen jälkeen niillä voi periaatteessa tehdä ihan mitä tahansa :/ Unohtamatta Facebookin omaa väkeä joka, jos ymmärsin ton varoituksen oikein, saa ja voi käyttää jos haluaa.
 
myös varoa
Sekin tallentaa käyttöehtojen 11 pykälän mukaan kaikki tietosi (esim. mailit rakastajasi kanssa). Ehkä myöhemmin tulee palvelu, josta näitä henk.koht. tietoja voi ostaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
- Ihmiset ovat käyttäneet oikeuttaan kirjoitella sinne vapaaehtoisesti kaikenlaista itsestään ja yhtäkkiä he ovatkin huomanneet joutuneensa identiteettivarkauden kohteeksi tai pahimmillaan heidän pankkitilinsä on tyhjennetty. Palveluntarjoaja ei ota asiasta mitään vastuuta: itsepähän olet tietosi sinne laittanut, hän kertoo Taloussanomille.
Profiilin voi laittaa näkymään vain kavereille ja haku-toiminnon voi muuttaa niin että kukaan ei sinua sieltä haulla löydä.
No ylläpitäjästä/palveluntarjoajasta nyt puhutaankin...
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Voiko joku käyttää mun laittamia valokuvia??? Ei niitä kyllä näe kuin kaverit, mutta silti.
No jos joku sun kaveri kommentoi jotain sun kuvaa, niin sen jälkeen sun kaverin muut kaverit, vaikka ne ei olisikaan sun kavereita, näkee kaikki sun siinä albumissa olevat kuvat. Ja kaikki ne kuvathan saa siirrettyä omalle koneelle ja sen jälkeen niillä voi periaatteessa tehdä ihan mitä tahansa :/ Unohtamatta Facebookin omaa väkeä joka, jos ymmärsin ton varoituksen oikein, saa ja voi käyttää jos haluaa.
paitsi jos on laittanut asetukset niin, että vaan kaverit näkee..
 

Yhteistyössä