Olisikohan mahd. saada s-lomaa, kun oon melko shokissa raskausuutisesta?

  • Viestiketjun aloittaja Murheellinen
  • Ensimmäinen viesti
Murheellinen
Tosiaan ehkäisystä huolimatta oon raskaana, enkä todellakaan voinut mitnekän kuvitella tämän olevan mahdollista. Nyt ahdistaa, itkettää ja oon ihan sekaisin. Töissä ajatus katkeilee ja teen virheitä, sitten pitäis lähteä hakemaan lapsia hoidosta. Missä välissä mä itken? Miten elämä voi olla näin paskaa. Oon ollut muutenkin loppu, uneton jo kuukausia ja nyt tämä. En jaksais enää edes huomiseen.
 
"mars"
Ja kyllähän sinä aikuisena ihmisenä sen tiedät, että jos on ehkäisy pettänyt, on se mahdollista ottaa sieltä kohdusta vielä pois kuitenkin, jos ei ole kovin pitkällä. Eli ei peli ole vielä menetetty, vahinkojakin sattuu.
 
Murheellinen
[QUOTE="mars";23139932]Ei raskausuutisen takia voi saikkua hakea mutta tuon muun ahdistuneistuutesi takia voisit käydä työpaikkalääkärillä.[/QUOTE]

Onko pakko juuri työpaikkalääkärille mennä?
 
"vieras"
Masennusta ja ahdistusta sulla tuntuisi olevan, sen takia saa helpostikin sairaslomaa kun käyt sanomassa työpaikkalääkärille univaikeuksistasi, jaksamattomuudesta ja kerrot, että se haittaa työntekoasi. Raskaudesta ei tarvitse sanoa mitään jos et halua, keskusteluapua raskausuutisen suhteen saat vaikkapa neuvolasta.
 
"vieras"
Totta kai voi mennä muullekin lääkärille kuin työpaikkalääkärille. On paljon vaivoja joita hoidatetaan erikoislääkäreillä tai muuten yksityisillä eikä yleislääkäreillä.
 
Murheellinen
Alkuperäinen kirjoittaja hä;23139981:
no miten se nyt noin shokeeraava uutinen voi olla? eli mikä on taustaongelma tälle?
No se, että tuplaehkäisy oli päällä ja lapsiluku todella täysi. Vaikka miten ajattelisi niin tämä on niin suru uutinen kuin olla ja voi.
 
mä en voi aina jotenkin ymmärtää joiden elämä musertuu raskausuutisesta (siis jos lapsi on saanut alkunsa parisuhteessa)..vaikka se ei olisikaan niin suunniteltu juttu. Eihän lapsista mitään huonoa seuraa, päinvastoin. Tämä mun mielipide.

Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen vastate..aikamoiset perustelut ehkä saat esittää että kirjottaa sulle saikkua.
 
"Miimikko"
Jos ei koe olevansa työkykyinen, on sairasloma perusteltu. Eli kyllä voit. Tsemppiä! Toivottavasti aurinko paistaa risukasaan kevään myötä!

T: toinen, jolla on itku silmässä joka päivä, tarttis tehdä jotain ettei vallan masennu
 
No se, että tuplaehkäisy oli päällä ja lapsiluku todella täysi. Vaikka miten ajattelisi niin tämä on niin suru uutinen kuin olla ja voi.
No jos elämänne muutoin on kunnossa (talous,parisuhde, oma mielenterveys jne) niin en kyllä ymmärrä tuota asennetta.ei pahalla. Meillä kävi samoin, lapsiluku oli täys ja olin just saanu uuden työpaikan ku huomasin olevani ehkäisystä huolimatta raskaana. Pidimme kuitenki lapsen (en olis voinu kuvitellakaan tappavani omaa lastani) ja aivan ihanan kuopuksen saimme. Kyllä mäkin aluksi mietin että miten sitä jaksaa taas alkaa kaikki rumbat alusta kun just on isompien kanssa helpottanu. Kuopuksella on vielä paha korvakierrekin mutta silti en kadu sitä, että otimme hänet vastaan. <3

Eli jos teillä muutoin on elämä kunnossa niin mieti ny kaks kertaa näitä juttuja kuitenki. ymmärrän jos on vaikea taloustilanne, ero tulossa tai itsellä mielenterveys ei oo tasapainossa, mutta jos kaikki on ok nii en kyllä ymmärrä sori vaan. Aikuisen ihmisen pitää ymmärtää että tuplaehkäisystä huolimatta saattaa raskaus alkaa. Meillä miehellä on sterilisaatioleikkaus kuukauden kuluttua,se lienee sieltä parhaasta päästä ehkäisyä.
 
murheellinen
mä en voi aina jotenkin ymmärtää joiden elämä musertuu raskausuutisesta (siis jos lapsi on saanut alkunsa parisuhteessa)..vaikka se ei olisikaan niin suunniteltu juttu. Eihän lapsista mitään huonoa seuraa, päinvastoin. Tämä mun mielipide.

Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen vastate..aikamoiset perustelut ehkä saat esittää että kirjottaa sulle saikkua.
Ahaa, musta lapsi on hiton iso asia. Mikä sun elämääsi sitten mullistaa, ellei lapsi?
Jos oon ajatellut ja tehnyt päätöksen ettei lisää lapsia, huokaissut helptuksesta siitä että vihdoin vähän omaa aikaa eikä niin sidottu kotiin. Olen todella elänyt lapsilleni, antanut heille aikaa ja nyt vuosien jälkeen saanut omai harrastuksia, sisältöä elämääni. Ammattini on sellainen josta en nauti, joten olen koko ajan odottanut että kun lapset kasvaa voin opiskella ty ohessa tms. eli kun voin vähän olla iltoja pois, täysaikaisesti ei ole varaa opiskella kun on asuntolainaa jne. Parisuhde on kypsällä mallilla, en jaksais katsella miestä yhtään, en edes puhua hänelle. Ja siitä johtuen seksiä meillä on ollut 4 kertaa vuoden aikana eli kun vielä tuolaehkäisy niin eikö saa olla shokki että silti raskaana. Kyllä tulee olo, että kohtalo tai joku vittuilee rankalla kädellä.
 
murheellinen
Alkuperäinen kirjoittaja hä;23140120:
No jos elämänne muutoin on kunnossa (talous,parisuhde, oma mielenterveys jne) niin en kyllä ymmärrä tuota asennetta.ei pahalla. Meillä kävi samoin, lapsiluku oli täys ja olin just saanu uuden työpaikan ku huomasin olevani ehkäisystä huolimatta raskaana. Pidimme kuitenki lapsen (en olis voinu kuvitellakaan tappavani omaa lastani) ja aivan ihanan kuopuksen saimme. Kyllä mäkin aluksi mietin että miten sitä jaksaa taas alkaa kaikki rumbat alusta kun just on isompien kanssa helpottanu. Kuopuksella on vielä paha korvakierrekin mutta silti en kadu sitä, että otimme hänet vastaan. <3

Eli jos teillä muutoin on elämä kunnossa niin mieti ny kaks kertaa näitä juttuja kuitenki. ymmärrän jos on vaikea taloustilanne, ero tulossa tai itsellä mielenterveys ei oo tasapainossa, mutta jos kaikki on ok nii en kyllä ymmärrä sori vaan. Aikuisen ihmisen pitää ymmärtää että tuplaehkäisystä huolimatta saattaa raskaus alkaa. Meillä miehellä on sterilisaatioleikkaus kuukauden kuluttua,se lienee sieltä parhaasta päästä ehkäisyä.
Mikä sitten tarkoittaa, että on elämä kunnossa? Parisuhde ei kiinnosta, rakkautta ei enää ole. Olen odottanut että lapset kasvaa ja sitten eroan. Olen laskenut siihen vuosia. Talous ei ole kunnossa, sillä työttömyys on edessä kun jään äitiyslomalle. Nyt on määräaik. työ johon luvattu jatkoa ja vakinaistaminen olisi edessä parin vuoden päästä, mutta jos jään pois niin se on siinä sitten. Onpa kiva tulevaisuuden näkymä, kolme lasta ja työtön. Ei, en halua enkä jaksa sitä kakkaa enää mitä se oli kuopuksen kanssa, että piti viedä pieni heti hoitoon kun töitä sain. Koko tulevaisuus niin epävarma ilman työtä.
 
Keittiönoita
Mä kyllä ymmärrän, että yllätysraskaus voi olla katastrofi. Ihmisillä on parisuhdeongelmia, vaikeuksia teiniensä kanssa, monenlaista asiaa, mikä aiheuttaa pahaa mieltä, pelkoa, ahdistusta ja itkua. Mutta onko ne syitä olla sairaslomalla? Voisitko kysyä töistä muutaman päivän palkatonta vapaata henkilökohtaisiin syihin vedoten?
 
"vieras"
Tottakai saat sairaslomaa jos itket lääkärillä asiasi. Raskauden takia et saa jos ei ole pahoinvointia, ihan loppuraskaus tms. Mutta henkisten syiden takia kyllä saat. Minulla aivan eri syy, mutta sain sairaslomaa henkisten syiden vuoksi vaikka oli tiedossa, että raskaanakin olen ja oli kyllä toivottu. Jatkoin tuota sairaslomaa henkisten syiden vuoksi siihen asti(kuukausia) kun tuli sairaslomaa raskauden vuoksi aivan loppuraskaudessa.
 
Ahaa, musta lapsi on hiton iso asia. Mikä sun elämääsi sitten mullistaa, ellei lapsi?
Jos oon ajatellut ja tehnyt päätöksen ettei lisää lapsia, huokaissut helptuksesta siitä että vihdoin vähän omaa aikaa eikä niin sidottu kotiin. Olen todella elänyt lapsilleni, antanut heille aikaa ja nyt vuosien jälkeen saanut omai harrastuksia, sisältöä elämääni. Ammattini on sellainen josta en nauti, joten olen koko ajan odottanut että kun lapset kasvaa voin opiskella ty ohessa tms. eli kun voin vähän olla iltoja pois, täysaikaisesti ei ole varaa opiskella kun on asuntolainaa jne. Parisuhde on kypsällä mallilla, en jaksais katsella miestä yhtään, en edes puhua hänelle. Ja siitä johtuen seksiä meillä on ollut 4 kertaa vuoden aikana eli kun vielä tuolaehkäisy niin eikö saa olla shokki että silti raskaana. Kyllä tulee olo, että kohtalo tai joku vittuilee rankalla kädellä.
Käytinkin ilmaisua musertuu. Kyllä varmasti elämä mullistuu, sitä en väitä. Mun mielipide vaan on että lapset on iloinen asia, oli miten oli. Ja jos tuntuu että tilanne ei ole otollinen niin pitää vaan muistuttaa itseään että näillä mennään ja omat haaveet siirtyy vähän. Tämäkin vaan mun mielipide. Ihmisillä on eri tapansa ottaa asiat vastaan.
 

Yhteistyössä