Olisitko valmis maksamaan lapsesi koulunkäynnistä?

"Joo"
Voisin maksaa pari sataa kk, jos pääsisi johonkin sellaiselle luokalle, jossa ei ole yhtään integroitua ongelmatapausta, häirikköä, oppimisvaikeuksista kärsivää, adhd- tai muuten opetusta häiritsevää tyyppiä.
 
Olisin valmis maksamaan, jos se tarkoittaisi:

- pienempiä luokkakokoja
- ainoastaan päteviä opettajia
- ongelmiin ajoissa puuttumista (että esim. alisuoriutumista ei tapahtuisi)
- monipuolisia ainevaihtoehtoja (minä sain yläasteella valita esimerkiksi ilmaisutaidon, elokuvakurssin ja atk:n kun 30km päässä toisessa koulussa miehellä ei juuri ollut vaihtoehtoja)
- terveellistä, monipuolista ja lähellä tuotettua ruokaa
 
"Gloria Mundi"
Olen maksanut yksityiskoulusta n.3003-4000 per lapsi per lukuvuosi monta vuotta. Pienet luokat, omassa keittiossa valmistettu ruoka paikallisista raaka-aineista niin paljon kuin mahdollista , oppilaiden kaytosvaatimukset top-luokkaa, jakautuvaa opetusta oppilaiden kyvyn mukaan (siis niin lahjakkaile kuin enemman apua tarvitsiville). Julkinen koulu ei ollut kaypa vaihtoehto seudullamme. Asumme ulkomailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"sky"
3500-2500e lukukaudelta maksaa ainakin tätä nykyää käymäni yksityiskoulu. Siis Suomessa. Ruokalasta sai silloin pelkkää kasvisruokaa mm.soijapekonia :) mutta kyllähän tuo maksaa!!! ihan kivaa oli, ei ollut kiusaamista!
 
Jos olisit, paljonko?

Itse voisin hyvin maksaa (verojen lisäksi) vaikka 20-50 € (jos olisin varakkaampi, vaikka monta sataa) kuukaudessa sillä edellytyksellä, että raha menisi suoraan oppilaiden hyväksi. Siis ei byrokratiaan, diipadaapatyöryhmiin tai muuhun jaskaan, vaan ihan konkreettisesti laadukkaampaan ruokaan, koulunkäyntiavustajiin, pienempiin luokkakokoihin, opiskeluvälineisiin, siihen että jumppasalin suihkussa olisi ne suihkuverhot. Sama tietysti koskee päiväkoteja joilla myös on resurssit tiukilla.

Käytännössä olen toteuttanut ajatusta toistaiseksi viemällä päiväkotiin runsaasti askartelumateriaaleja (esim. kankaita), kevät- ja joululahjaksi vienyt jotain pihaleikkivälineitä hoitajien lahjomisen sijaan yms. Koulua on vaikeampi avustaa, vanhempainyhdistykseen ei ole mahdollista osallistua.
Olisin ja olen.
Yksi lapsista on koulussa jossa asuminen, ruoka ja materiaalit maksavat 300-700 kuussa - ihan siitä riippuen , mitä sattuvat tekemään.
Tavallaan siis kalleimmat kuukaudet lapsen kannalta parhaita.

:)
 
Olisin valmis maksamaan, jos se tarkoittaisi:

- pienempiä luokkakokoja
- ainoastaan päteviä opettajia
- ongelmiin ajoissa puuttumista (että esim. alisuoriutumista ei tapahtuisi)
- monipuolisia ainevaihtoehtoja (minä sain yläasteella valita esimerkiksi ilmaisutaidon, elokuvakurssin ja atk:n kun 30km päässä toisessa koulussa miehellä ei juuri ollut vaihtoehtoja)
- terveellistä, monipuolista ja lähellä tuotettua ruokaa
Täälläpäin maata nuo saa "lisämaksamatta" peruskoulussa.
Tosin lisämaksajat taitavat olla omistautuneet opettajat, jotka eivät laske tuntejaan vaan menevät "kutsumuksella"....

*Tuota mietin kun tänään klo 19 tyttären puhelin pirisi ja ope kysyi miten kotimatka meni....parilla pojalla kun kiusaamistedenssiä...*

:)
 

Yhteistyössä