Olispa 22.12.2015 jo mennyt!

  • Viestiketjun aloittaja Pimeys ahdistaa :-(
  • Ensimmäinen viesti
Pimeys ahdistaa :-(
Tuo päivämäärä on talvipäiväseisaus eli vuoden lyhin päivä. Sen jälkeen alkaa taas pimeys väistymään valon tieltä. Minä todella odotan valon määrän lisääntymistä, sillä joka syksy masennut ja tahdon kuolla valon määrän vähentyessä. Vaikka eläisin täällä suomessa tuhat vuotta, en vain oppisi kestämään pimeyttä ja sen aiheuttamaa masennustani.
 
vierailija
Se on kyllä totta, että mitä vanhemmaksi tulee, aina vaan hankalampaa tämä pimeys. Mutta jassaa jassaa, ei ole enää kauaa kun päivä alkaa pidentyä. Ja sen kyllä huomaakin sitten nopeasti jo joulun jälkeen, tammikuun puolella ainakin. Valoa kohden mennään. :cool:
 
vierailija
Kyllä. Yleensä en loka-marras-joulukuusta muista jälkeenpäin mitään. Ne on aina samanlaisia: pimeää, kylmää, loputtomasti töitä.
Menis jo se joulu ohi niin pääsätäis siitäkin....
 
vierailija
Sama juttu. Vuosi vuodelta tuntuu aina vaan vaikeammalta pimeä kausi. Joskus parikymppisenä pimeys ei vaivannut ollenkaa ja nyt 10 vuotta myöhemmin tuntuu ettei pimeänä aikana jaksa mitään tai kiinnostu mistään.
 
Mmm... Töitä. Tai lääkärikäyntejä. Lapsia. Lapsien koulukuskauksia. Lasten joulujuhlia. Lasten rippikoulujuttuja. Kaikenmaailman turhaa mikä estää maastapoistumisen.
Me ollaan matkusteltu, vaikka lapset olivat pieniä ja koulussa. Joulujuhla on esimerkiksi traditio, jonka voi skipata hyvillä mielin. Voihan sitä tietysti katsella kirkasvalolamppuakin, mutta ei se ihan sama ole.
 
Me ollaan matkusteltu, vaikka lapset olivat pieniä ja koulussa. Joulujuhla on esimerkiksi traditio, jonka voi skipata hyvillä mielin. Voihan sitä tietysti katsella kirkasvalolamppuakin, mutta ei se ihan sama ole.
Myönnettävä, että silloin kun noi olivat pieniä, olisi onnistunut. Mutta reissu neljän alle kymmenvuotiaan kanssa... EI!

Ehkä mä sinnittelen pimeässä.
 
Myönnettävä, että silloin kun noi olivat pieniä, olisi onnistunut. Mutta reissu neljän alle kymmenvuotiaan kanssa... EI!

Ehkä mä sinnittelen pimeässä.
Onhan se oma ruljanssinsa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapset kasvaa äkkiä aikuisiksi ja sitten niiden kanssa ei ainakaan tule matkustettua.
 
Meillä yksikään lapsi ei käynyt rippikoulua eikä osallistunut uskonnon opetukseen. Yksi vaiva ja aivopesu vähemmän :)
Mun mutsi onnistui houkuttelemaan kolmosen tonne. Ja sit tänään jopa mutsia vitutti kun mun piti kesken päivän kuskailla kirkkoon neitosta.

Kuulostaa hienolta kun voi järkätä juhlat ja sit ollaan niiiiiiiin hienoja ja söpöjä ja... Todelisuudessa mutsi kuitenkin inhoaa neidin vaatevalintoja ja sit ne kiukuttelevat niistä viikon ja sit pitää siivota ja ostaa koko prisman ruokapuoli ja lopulta sitä sapuskaa jää kahdeksan kiloa ja...

Ihan hitonmoinen vaiva täysin turhasta!
 
Mun mutsi onnistui houkuttelemaan kolmosen tonne. Ja sit tänään jopa mutsia vitutti kun mun piti kesken päivän kuskailla kirkkoon neitosta.

Kuulostaa hienolta kun voi järkätä juhlat ja sit ollaan niiiiiiiin hienoja ja söpöjä ja... Todelisuudessa mutsi kuitenkin inhoaa neidin vaatevalintoja ja sit ne kiukuttelevat niistä viikon ja sit pitää siivota ja ostaa koko prisman ruokapuoli ja lopulta sitä sapuskaa jää kahdeksan kiloa ja...

Ihan hitonmoinen vaiva täysin turhasta!
Ymmärrän hyvin. Ruoka on outo juttu kun sitä tulee aina ostettua liikaa juhliin. Tuntuu siltä, että kylään tulisi jokin painijoukkue, kun todellisuudessa ihmiset eivät ilkeä syödä vieraissa kunnolla ja sitä ruokaa jää hirveästi yli.
 
vierailijatartar
Syksy on ihan kamalaa aikaa tän pimeyden takia. Silmät ei herää vasta, kun puolen päivän aikaa, fyysistä kipua aamulla "herätessä", painoa tulee monta kiloa lisää jne. Kevättä odotelessa.
 
p@ul@
Syksy on ihan kamalaa aikaa tän pimeyden takia. Silmät ei herää vasta, kun puolen päivän aikaa, fyysistä kipua aamulla "herätessä", painoa tulee monta kiloa lisää jne. Kevättä odotelessa.
Eihän se pimeydestä johdu, vaan jostakin muusta. Nyt just olis aika ennakoida ja tehdä jotakin eri tavalla kuyin aina ennenkin. Mitä se on, ei tiedä kukaan muu. Mutta laita valot päälle aina aamulla, vaikka se vähän lisäisikin sähkölaskua. Mietipä tätä aikasi kuluksi:
"Nikotiini lisää väliaivojen kortikoliberiinin noustessa lisämunuaiskuoren glukokortikoidien eritystä. Näistä kortisoli on tunnetuin. Kortisolin lisääntyessä aluksi stressinsietokyky lisääntyy, mutta esimerkiksi väsymyksen estämiseksi tupakointi nostaa lisää kortisolia, joka edistää monia katabolisia (hajottavia) reaktioita. Mielenkiintoista on, että evoluution aikana ihmisen genomiin on valikoitunut monta eri tapaa, millä elimistö pystyy nostamaan veren sokeripitoisuutta (glukoosia). Avainasiana elimistölle on kortisolipitoisuuden nousu. Kortisolilla on monta eri ”reittiä”, millä se saa aikaan veren sokerin nousun: stressin lisääntyessä käytetään glukoosin muodostukseen mm. aminohappoja (jopa lihasten proteiineista, jos ei veressä ole) tai elimistön rasvavarastojen rasvoja. Kortisoli onkin ilmeisesti tekijä, joka länsimaisen kiireisen (”stressaavan”) elämäntavan johdosta aiheuttaa myös ns. aikuistyypin diabetesta. Siinähän veren sokeri on korkealla ja monenlaisia muita häiriötiloja elimistössä, jotka ovat selvästi liiallisesta kortisolista aiheutuvia." - TOKEM -

Enkä tarkoita tässä tupakointia yksistään, vaan niitä torjunta-aineita, mitä voidaan yhä käyttää sokerijuurikkaan viljelyssä. Jäämistä ei tietääkseni kukaan ole ollut kiinnostunut, vaikka rypsiöljy tekee ihmiset sairaaksi. Ne reseptorit, mitä kyseiset aineet haittaavat (enkä tiedä miten!), menevät sekaisin. Kun turpoo siitäkin, ettei syö liikaa, on se nestettä, millä elimistö haluaa laimentaa niitä myrkkyjä. Jos ei onnistu, menee munuaiset epäkuntoon ja loppu onkin monille yhä mysteeri. Ei niitä kukaan selvitä, jos ei itse hoksaa. Voin tietysti olla väärässäkin...
 
p@ul@
Aina kun alkaa talviaika, mietin parin kuukauden päässä olevaa talvipäivänseisausta ja sitä kun päivät alkaa piteneen. Kohtahan tuo onkin :)
Olisiko jollakin aikaa kokeilla laittaa Batatti kasvamaan? Se tarvis valoa vain 4 tuntia ja meillähän se aika olis nyt sopivasti. Keväällä valoa täytyisi rajoittaa. Todella kaunis kasvi tuli siitä, mut kun meillä istutin ne taimet maahan, yhdessä hetkessä ne muuttuivat punaisiksi:

Mun pöydät ovat ovat jo täynnä kurkumaa ja inkivääriä ym, en ainakaan pysty kokeilemaan vielä tänäkään talvena. Bataattia kyllä myydään kaupoissa, ei enää ole hankala löytää itävää mukulaa. Niin, sain minä yhden mukulan noistakin, mut ne alkoivat kasvaa vasta syksyllä, loppui se kituminen auringossa. En tiennyt, et Bataatti on lyhyen päivän kasvi. Kaunis kukkaköynnös, kasvaa nopeasti. Lehdet sydämen muotoiset.
 

Yhteistyössä