Omaehtoinen gluteenittoman ruokavalion noudattaminen

Ihan rehellisesti sanottuna en jaksanut alkaa poimimaan tiedonmurusia jokaisesta yksittäisestä keskustelusta, joten heitän nyt ihan erillisen kysymyksen ilmoille. Teen pientä tiedonkeruuta omaehtoisesta gluteenittoman ruokavalion noudattamisesta. Eli kysymyksiin kelpaavat vastaamaan ihmiset, jotka eivät kärsi keliakiasta vaan noudattavat tätä dieettiä muista syistä. Ja näistä syistä juuri haluaisin tietää. Tarkoitus ei siis ole väheksyä kenenkään tottumuksia. Eli: Miksi noudattaa gluteenitonta ruokavaliota muusta kuin lääketieteellisestä syystä? Mitä tuntee siitä hyötyvänsä? Millä tavalla tämä hyöty näkyy verrattuna aiempaan, gluteenia sisältäneeseen ruokavalion? Ollaanko tietoisia ruokavalion mahdollisesti epähyödyllisistä vaikutuksista, joista on myös ollut puhetta, kuten tottuuko elimistö gluteenittomuuteen ja ns.normaaliin ruokavalioon palaaminen voi tuottaa vaikeuksia, tai muista vastaavista? Kiitos jo etukäteen vastauksista, niistä on iso apu :)
 
vierailija
En kuulu täysin valitsemaasi kohderyhmään. Mutta suosin luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Käytän kyllä tavallista kauraa ja joskus syön ruisleipää. Ja toki satunnaisesti herkkuja. Mutta miksi päädyin valintaani oli tietämys VEHNÄN haitoista. Ei ehkä niinkään gluteenin. Siksi en käytä näitä vehnästä tehtyjä gluteenittomia tuotteita vaan valitsen mieluummin kokonaan vehnättömän. Kun jätin vehnän pois niin tilalle tuli enemmän kasviksia. En tiedä mistä johtuu mutta olen huomannut, että jos vedän perinteiset sokeriherkkuöverit niin saan päänsärkyä. Ei kylläkään liity varmaan mitenkään itse gluteeniin. Vaan herkkujen vähentämiseen.
 
vierailija
Mina olen karsinyt myos erityisesti vehnan kokonaan ruokavaliostani. Varsinaista leipaa en syo ollenkaan. Muissa tuotteissa valitsen vehnattoman vaihtoehdon - ja on aika helppoa taman noudattaminen kun tarkkailee gluteeniton merkkeja. Leivan jatin pois silla se tuntui minusta aivan turhalta lisukkeelta ja mahaa tayttavalta kamalta jota en erityisesti tarvitse. Kun jouduin vaihdevuosien kouriin leikkauksen kautta, paino alkoi nousta nukkuessa. Jotain piti karsia ja ruokavaliota muuttaa ja leivan pois jatto oli alkuopettelun jalkeen aika helppoa. Ja siita se lahti - huomasin etta voin paljon paremmin jos en syo mitaan vehna tuotteita. Keliakiaa minulla ei ole.
 
vierailija
Ei keliakiaa. Selkeä herkkyys olemassa, homeallergiaa. Gluteeniton:
- poisti IBS:n
- poisti närästyksen
- normalisoi suolen toiminnan
- palautti ihon kunnon
- poisti ahdistuksen
- poisti masennuksen
 
Gluteeniherkkä maybe
Gluteeniton ruokavalion hyödyt itsellä mm.:
- Käsien tärinä & tavaroiden tiputtelu loppuivat.
- Käsien sisäpuoli oli kuin hiekkapaperia - iho palautui normaaliksi.
- Rystysten aukeaminen ja veren vuoto loppuivat.
- Nivelsäryt nilkoissa ja ranteissa loppuivat.

Ja lisäksi olo on nykyään niin mahtava, että gluteeniherkut jäävät sen jalkoihin. :)

Arjessa valkoinen sokeri karsittu myös minimiin ja ruokiin ei lisätä suolaa. Ruuat tehdään itse ja kasviksia, marjoja & hedelmiä käytetään paljon.

Tämän muutoksen jälkeen huomasi, että herkkupäivän jälkeen olo on kaamea ja herkuttelu tosiaan on ollut kohtuullista. Sokeri tekee väsyneeksi & kiukkuiseksi ja pienestä sipsipussista seuraavana päivänä kuin krapulassa olisi - näin myös miehellä.

Muutoksen myötä tajuan kuinka paljon lisäämme pahaa oloamme myös ruualla vain sen takia, että joku haluaa tehdä sillä rahaa.

Tuskin on sattumaa, että VTT kehittää härkäpavusta gluteenittomia tuotteita, jos gluteeniviljat ovat niin terveellisiä. Samoin uusissa suosituksista tattari ja hirssi ovat suositellut viljavaihtoehdot myös kaikille. Ja gluteeniviljat eivät ole enää samaa tavaraa kuin vaikka 50 vuotta sitten.

Mutta jokainen tekee miten tykkää. Itse voin niin hyvin, että vanhaan ei ole paluuta. Aina kannattaa kokeilla. :)
 
Meillä on keliaakikko perheessä ja meillä syödään kokolailla melkein kaikki ruuat gluteenittomina. sen olen huomannut, että olo on todella paljon parempi, kun syö gluteenitonta, verrattuna siihen, jos söisi gluteenillisia. (y)
 
vierailija
En tiedä, mutta tämä ketju sai kyllä ajattelemaan :)
Hyviä vastauksia noin monta! Meillä ei tule vaivoja, mutta ollaan siirrytty mantelijauhoon siksi, että siitä saa helposti proteiinia ja hyviä kasvirasvoja - muutoin menee Lidl`n luomuvoita ruoanlaitossa. Munakasta aamupalaksi, ei kaipaa leipää kun siihen tottuu. Mut monissa gluteenittomissa tuotteissa on karrageenia, joten ei tule ostettua koskaan niitä tuotteita. Siitä tulen aina sairaaksi, on pakko karttaa tarkasti, muuten tulee poskiontelotulehdus, jonka kierteestä kärsin muutaman kuukauden vuosia sitten. Terveenä pysyy, kun sen vaivan viitsii nähdä.
 
vierailija
Hyviä vastauksia noin monta! Meillä ei tule vaivoja, mutta ollaan siirrytty mantelijauhoon siksi, että siitä saa helposti proteiinia ja hyviä kasvirasvoja - muutoin menee Lidl`n luomuvoita ruoanlaitossa. Munakasta aamupalaksi, ei kaipaa leipää kun siihen tottuu. Mut monissa gluteenittomissa tuotteissa on karrageenia, joten ei tule ostettua koskaan niitä tuotteita. Siitä tulen aina sairaaksi, on pakko karttaa tarkasti, muuten tulee poskiontelotulehdus, jonka kierteestä kärsin muutaman kuukauden vuosia sitten. Terveenä pysyy, kun sen vaivan viitsii nähdä.
Kuinka jaksatte syödä aina munakasta aamupalaksi? Itsellä tökkii pahasti. Usein on vaikea keksiä ruokia, kun en syö lihaa tai kalaa.
 
vierailijavaan
Minä noudatan gluteenitonta ruokavaliota vaikka minulla ei ole todettua keliakiaa. Olo on vain niin paljon parempi. Kärsin ennen todella pahoista vatsavaivoista jotka ovat nyt kadonneet. Riisi on ainut vilja jota syön (kauraa en kestä myöskään vaikka siinä ei ole gluteenia). Veikkaan että minulla on yliherkkyys viljan kuidulle, mitä enemmän täysjyvää tuote on niin sitä pahemmat oireet saan (ruisleipä ihan pahin).

En syö leipää joten harvoin ostan gluteenittomia erikoistuotteita. Syön myös aika vähähiilarisesti joten siksikään en koe gluteenitonta ruokavaliota kovin vaikeana, saattaisin syödä näin vaikka viljasta ei tulisikaan mitään oireita.
 
vierailijavierasss
Minä noudatan gluteenitonta ruokavaliota vaikka minulla ei ole todettua keliakiaa. Olo on vain niin paljon parempi. Kärsin ennen todella pahoista vatsavaivoista jotka ovat nyt kadonneet. Riisi on ainut vilja jota syön (kauraa en kestä myöskään vaikka siinä ei ole gluteenia). Veikkaan että minulla on yliherkkyys viljan kuidulle, mitä enemmän täysjyvää tuote on niin sitä pahemmat oireet saan (ruisleipä ihan pahin).

En syö leipää joten harvoin ostan gluteenittomia erikoistuotteita. Syön myös aika vähähiilarisesti joten siksikään en koe gluteenitonta ruokavaliota kovin vaikeana, saattaisin syödä näin vaikka viljasta ei tulisikaan mitään oireita.

Syötkö siekin munakasta joka aamu?
Työsi varmaan ei ole kovin raskasta.
 
vierailija
Kuinka jaksatte syödä aina munakasta aamupalaksi? Itsellä tökkii pahasti. Usein on vaikea keksiä ruokia, kun en syö lihaa tai kalaa.
Kaupoista saa kauraleipää. Leipää (mantelijauhosta, siemenistä, pähkinöistä, tattarista) voi tehdä myös itse. Ohjeita löytyy eikä tarvitse käyttää gluteenittomia jauhoseoksia, sillä muutenkin saa gluteenitonta.
 
vierailija
Kuinka jaksatte syödä aina munakasta aamupalaksi? Itsellä tökkii pahasti. Usein on vaikea keksiä ruokia, kun en syö lihaa tai kalaa.
Me syödään kyllä lihaa ja kalaakin. Joskus laitetaan munakkaaseen ne edellisenpäivän jämät. Voita pannuun, mut meillä se voi on Lidl`n luomuvoita, kun siinä ei ole suolaa sen vertaa et haittais. Maldonsuolaa käytetään muussa, mut ei edes munakkaassa. Siihen tulee aina loraus luomulermaa - sitä missä ei ole karrageenia. Aina pitää tarkistaa erikseen, eli E407 tai emulgointiaine tarkoittaa samaa. Mut aina ne kananmunat ovat luomua, koska muita ei osteta koskaan. En siis ala mausta väittelemään. Makeasuippopaprikaa laitetaan usein sekaan ja saksalaista luomuraejuustoa sekä mustapippuria tietysti. Jos olisi anemia, aina luomuoersiljaa jne. Vohvelit onnistuu mantelijauhosta. Kaikki kannattaa kokeilla.
 
vierailija
Jos jollakulla on härkäpapujauhoista tehdyn leivän ohje, niin voisiko laittaa sen tähän ketjuun? Olen yrittänyt itse saada hyvää leipää aikaiseksi härkäpapujauhoista, mutta en ole saanut syömäkelpoista.
 
vierailija
Joo anteeksi, jäi tosiaan tämä tarkentamatta. Itse todettu sopii kuvioon, lääkärin toteama vaiva on tässä tapauksessa se tarkoittamani lääketieteellinen syy :)
Tämähän on tosi tärkeä aihe, koska lääkärintodistusta vaaditaan kouluihin ym... Siis niitä koepaloja ei pitäisi ottaa sellaisen takia muuten terveiltä ihmisiltä eikä varsinkaan lapsilta koskaan! Ne suolistontyhjennysliuokset voivat pilata munuaiset ja loput onkin tuuria, miten menee... Siis, tuonne, ole hyvä! Itse en rekkaudu sinne, kun ei aikaakaan olisi.
 

Yhteistyössä