Omakotitalon myyminen/antaminen helpoiten?

Nyt joku miettii että mitä vi**ua :D
Mutta siis, omistuksessani on 1/2 omakotitalosta exän kanssa. Haluaisin ANTAA oman osani miehelle kokonaan, mutta siitä tulee lahjaveroseuraamus. Pankissa ne ei ymmärrä miksi haluan antaa tai myydä osani 5e:llä entiselle ja neuvot olivat sen mukaisia.
Asia nyt on vaan niin, että talo haittaa omaa tilannettani, sillä se luetaan tuloiksi, varallisuudeksi vaikka tosiasiassa olen täysin persaukinen, eikä minulla ole mitään syytä pyytää rahaa puolikkaastani sillä exä talon lainaa on pääosin maksanut joten hänelle se kuulukoon.
Osaako joku sanoa jotain järellistä tähän? Miten tästä selviäisi mahdollisimman halvalla?
Kiitos asiallisista neuvoista! :flower:
 
^ sepä se, silti aika kalliiks tulee kun mahdollisimman halvalla pitäs päästä. Ja sitte mietin sitä, että voisinkohan mä pyytää tyyliin 30 000e ja palauttaa ne rahat sille seuraavana päivänä ;)
 
Luulisin
Alkuperäinen kirjoittaja T-Bird:
^ sepä se, silti aika kalliiks tulee kun mahdollisimman halvalla pitäs päästä. Ja sitte mietin sitä, että voisinkohan mä pyytää tyyliin 30 000e ja palauttaa ne rahat sille seuraavana päivänä ;)
Jos saat ne rahat, niin ne katsotaan sun tuloiksi, takaisinantamista ei huomioida menona.
 
Vieras
Teette kauppakirjan 5 eur summasta joka kuitataan heti maksetuksi. Tämä kaupanvahvistajan luona joten saa lainvoiman. Ex maksaa lahjaveroa osuudestaan mutta kaikki ok. Jos sulla ei ole lainaa tuohon taloon niin pankkia ei tarvitse sotkea mukaan. Kaupanvahvistajan palvelut voi olla halvemmat kuin pankin :) Kiinteistövälittäjät joissain paikoissa hoitaa myös noita muita toimeksiantoja, kunhan valitsee hyvämaineisen joka osaa kaikki kiinteistöasioiden kiemurat eikä uutta halvinta tulokasta.

Ja jätti-iso :hug: :heart: :hug: järjenkäytöstä!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja öööö:
jos sä oot persaukinen, niin miks sä palauttaisit ne rahat ?
Niinkuin alussa sanoin, mies on pääasiassa lainaa maksanu, eikä mulla ole häntä vastaan mitään kaunoja, nii miks hitossa mä ryöstäsin oman ystävän??
Oltiin avoliitossa ja meistä jäi todella hyvät ystävät.
Kiitos tuosta kaupanvahvistajan vinkistä :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jonna:
Kaippa sitä voi tehdä vaikka kauppakirjan et 30 000e ja se on sillä selvä. Ei kai se millekkään taholle kuulu oletko oikeasti rahat saanut ja miten?
Kyllä siitä jälki jää, esim kela tai sossu (sorry ap, en muista asioitko siellä vai et :ashamed: ) tai päivähoitomaksuja määrätessa saattaa törmätä. Kuitenkin jossain vaiheessa tulee eteen.

Ihan siksi varmuuden vuoksi itse laittaisin sen 5 eur hinnaksi niin ei ole varallisuutta mutta on näyttää kauppakirja että ei sillä rikastuttukaan :D
 
Äitikin
Me tehtiin mun tontista kauppakirjat 20k:lle, siis myin puolet pois avolle. Rahat eivät heti vaihtaneet omistajaa kun maksoin ko. summan vähemmän talonrakentamiskustannuksista. Eli peesaan edellistä, kenelle se kuuluu siirtyykö ne rahat vai ei. Vai onko sossun kanssa sitten ongelmia?
 
äitikin
Alkuperäinen kirjoittaja Äitikin:
Me tehtiin mun tontista kauppakirjat 20k:lle, siis myin puolet pois avolle. Rahat eivät heti vaihtaneet omistajaa kun maksoin ko. summan vähemmän talonrakentamiskustannuksista. Eli peesaan edellistä, kenelle se kuuluu siirtyykö ne rahat vai ei. Vai onko sossun kanssa sitten ongelmia?
Siis peesailen Jonnaa.
 
äitikin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tontti on oma niin sen puolikkaan myyminen ei onnistu keplottelemalla kun lainhuudot täytyy uusia ja silloin myös sverottaja tarkistaa että rahat on liikkunut.
Millälailla se sen tarkistaa tuo verottaja? Lainhuudatukset tietty tehtiin ja kiinteistöveroa maksetaan 50-50. Mutta en minä olen verottajalta saanut mitään laskua tms. "saamistani" 20k:sta.
 
vieras
No ei siitä mitään ilmoitusta tule mutta kyllä nuo käy verottajalla nuo tiedot ilman että itse niitä sinne ilmoitat. Ne kun näkyy valtion yhteisessä rekisterissä. Ja varsinkin kun lainhuutoa ei saa ilman kunnollista kauppakirjaa joka on kaupanvahvistajalla hyväksytetty ja kaupanvahvistaja ei hyväksy kauppakirjaa jossa kauppasumma on 5euroa.
 
Niimpä
Alkuperäinen kirjoittaja rjt:
Eikös exällesi tule sitten aikanaan talon myydessään aika järkyttävät luovutusvoittoverot, jos nyt saa puolet talosta 5e:lla??
Oikeesti, älä neuvo jos et mitään tiedä mistään!!!!

Luovutusvero???? Mikä ihme se on?
 
Äityli kolmelle
Käsittääkseni pankin lakimes kyllä autta. Jos tiellä on todistaa, että mies on koko ajan maksanut lainan kokonaan niin silloin pitäisi onnistua aika helposti eikä verottaja puutu. Mutta jos talon arvo on noussut niin, sitten asia eri. Onko lainaa vielä paljon jäljellä? Onko taloa arvioito lähiaikoina?
 
neuvo
Suosittelen, että otat lakimieheen yhteyttä.

Vaikka laina olisi kummankin nimissä, niin jos vain toinen on lyhentänyt lainaa, niin verottajahan voi silloin puuttua asiaan, koska se voidaan katsoa lainan lyhentäjän antamaksi lahjaksi toiselle.
Joten voisi olla, että säästyisitte lahjaverolta tässä tapauksessa.
 
VIERAS
Alkuperäinen kirjoittaja neuvo:
Suosittelen, että otat lakimieheen yhteyttä.

Vaikka laina olisi kummankin nimissä, niin jos vain toinen on lyhentänyt lainaa, niin verottajahan voi silloin puuttua asiaan, koska se voidaan katsoa lainan lyhentäjän antamaksi lahjaksi toiselle.
Joten voisi olla, että säästyisitte lahjaverolta tässä tapauksessa.
Voi muuten olla paras neuvo tähän mennessä =) :flower:
 

Yhteistyössä