Omakotitalon sähkölasku?

  • Viestiketjun aloittaja "Sähkis"
  • Ensimmäinen viesti
omakotitalo, vm.70
Omakotitalo, rakennettu -70 luvulla, neliöitä 120 ja asujia 4. Meillä sähkölämmitys eli patterit, ilmalämpöpumppu sekä takka. Lattialämmitys löytyy pesuhuoneesta sekä vessasta. Vuosikulutus on ollut 11 000-13 000 kWh.

Kesällä sähköön menee noin 30-50€/kk, josta iso osa kertyy perusmaksuista (esim. siirron perusmaksu jo 14€/kk). Kulutukseen vaikuttaa esim. tarvitseeko käyttää lämpöpumpun jäähdytystoimintoa tai kuinka usein kannetaan lasten uima-altaaseen lämmintä vettä.

Talvella sähköön menee vaihtelevasti. Useimmiten laskut n.80-100€, mikäli paljon pakkasta niin suurin ollut muistaakseni 180€ (useimmiten helmikuussa). Takkaa lämmitetään kerran päivässä tasaamaan sähkönkulutusta (vanha takka, ei varaa lämpöä kuin vuorokaudeksi). Polttopuut maksaa työn verran eli tehdään omasta/tuttujen metsästä harvennusta. Talvella kuluu paljon sähköä autojen lämmitykseen kun käydään molemmat töissä.

Sähkölaskun suuruuteen vaikuttaa paljon se sopimuksen luonne. Meillä ei ole kuin yksi siirtofirma, joten sitä ei voi kilpailuttaa. Kilpailutin sähkönsopimuksen ja saatiin samalta firmalta myös sähkö suht edullisesti, ja mua helpotta kun tulevat samalla laskulla. Parin vuoden määräaikainen sopimus.
 
Jännällä odotan ensimmäistä laskua. Uudessa kodissa 140neliötä lämmintä tilaa. Kahta sähköpatteria pidetään lämpimänä, nämä ölytäytteisiä joten pitävät hetken lämpöä myös ollessa kiinni välillä. Märkätiloissa lattialämmitys, sähkökiuas, tuulikaapissa jatkuvasti sähköpatteri töhöttää. Eteinen ei ole enää vetoisa kun vaihdettiin ulko-ovi uuteen. Muuten ilmaisella puulla lämmitetään varaavaa takkaa ja leivinuunia. Pakkasella pitää lämmittää päivittäin molemmat. 10-15 astetta pakkasta riittää kun jompikumpi tulisija lämpiää kerran päivässä. Alle 10 astetta pakkasta riittää kun on ilmalämpöpumppu päällä ja puulla pidetään peruslämpöä lämmittämällä pari kertaa viikossa.. Alle 20 astetta lämpöä ei ole missään huoneessa. Pikkusäästö tulee kun lämmityksen yhteydessä valmistuu leivarissa ruoka ja poltamme paperi-ja pahviroskat. Vedellä ei lotrata suihkussa, vaan suihkuvesi on vain ihon huuhtelua varten.
 
Jännällä odotan ensimmäistä laskua. Uudessa kodissa 140neliötä lämmintä tilaa. Kahta sähköpatteria pidetään lämpimänä, nämä ölytäytteisiä joten pitävät hetken lämpöä myös ollessa kiinni välillä. Märkätiloissa lattialämmitys, sähkökiuas, tuulikaapissa jatkuvasti sähköpatteri töhöttää. Eteinen ei ole enää vetoisa kun vaihdettiin ulko-ovi uuteen. Muuten ilmaisella puulla lämmitetään varaavaa takkaa ja leivinuunia. Pakkasella pitää lämmittää päivittäin molemmat. 10-15 astetta pakkasta riittää kun jompikumpi tulisija lämpiää kerran päivässä. Alle 10 astetta pakkasta riittää kun on ilmalämpöpumppu päällä ja puulla pidetään peruslämpöä lämmittämällä pari kertaa viikossa.. Alle 20 astetta lämpöä ei ole missään huoneessa. Pikkusäästö tulee kun lämmityksen yhteydessä valmistuu leivarissa ruoka ja poltamme paperi-ja pahviroskat. Vedellä ei lotrata suihkussa, vaan suihkuvesi on vain ihon huuhtelua varten.

monta kiloa kuluu klapeja päivässä?
 
Pohjosessa näin
Meillä 128m Lapissa ja kW menee vuodessa n. 16 000.
Talvikuukausina sähkölasku on 150-240e. Lämmitämme paljon takkaa ja ilmalämpöpumpulla.
Viime tammikuussa meni siitä huolimatta 6000 kW/kk kovimmilla pakkasilla.
 
pinokuutio klapeja vastaa noin 40% 140 neliöisen talon talvikuukauden lämmöntarpeesta
Pitää ottaa sinut kylään kuukaudeksi niin saadaan tarkka, todellinen kulutus joltain talvikuukaudelta :D

Tämä arvio perustuu siihen että meillä oli kuutio puuta kun muutettiin tähän kaksi päivää vajaa kukkausi sitten. Niistä puista on ehkä yksi ikean kassi tähteellä. Patterit on kiinni, paitsi kahdessa makuuhuoneessa on päällä asetuksilla että ne menevät välillä kiinni jos lämpötila nousee yli 22 astetta (tätä tapahtuu lämmityspäivinä). Myös tuulikaapin patteri on päällä asetuksella 18 astetta, sekä kylpyhuoneen ja pikku wc:n lattialämmitys 20 astetta. Olohuone, takkahuone, keittiö, aula, saunanpuoli, komerot, kaksi makuuhuonetta on siis pelkän puulämmityksen varassa (osassa patterit kiinni, osassa ei ole koko pattereita). Ei voi mitenkään mennä sähköllä 60% asunnosta.

Puhutaankohan me edes samaa asiaa.. Näin minä viestisi käsitin anyway, mutta korjaa jos olen väärässä..
 
Pitää ottaa sinut kylään kuukaudeksi niin saadaan tarkka, todellinen kulutus joltain talvikuukaudelta :D



Tämä arvio perustuu siihen että meillä oli kuutio puuta kun muutettiin tähän kaksi päivää vajaa kukkausi sitten. Niistä puista on ehkä yksi ikean kassi tähteellä. Patterit on kiinni, paitsi kahdessa makuuhuoneessa on päällä asetuksilla että ne menevät välillä kiinni jos lämpötila nousee yli 22 astetta (tätä tapahtuu lämmityspäivinä). Myös tuulikaapin patteri on päällä asetuksella 18 astetta, sekä kylpyhuoneen ja pikku wc:n lattialämmitys 20 astetta. Olohuone, takkahuone, keittiö, aula, saunanpuoli, komerot, kaksi makuuhuonetta on siis pelkän puulämmityksen varassa (osassa patterit kiinni, osassa ei ole koko pattereita). Ei voi mitenkään mennä sähköllä 60% asunnosta.



Puhutaankohan me edes samaa asiaa.. Näin minä viestisi käsitin anyway, mutta korjaa jos olen väärässä..

no jollet mua usko niin käy tarkistaa sähkölaitoksen www-palvelusta

sieltä näät esim päivä- ja tuntikohtasen kulutuksen
 
no jollet mua usko niin käy tarkistaa sähkölaitoksen www-palvelusta

sieltä näät esim päivä- ja tuntikohtasen kulutuksen
Voi siellä niin olla kerrottu, mutta vaikea uskoa puuta menneen enemmän kun sitä ei enempää ole ollut olemassa. Vaikea uskoa myöskään sähköllä lämmenneen 60% talosta kun vain kahdessa huoneessa kahdeksasta on lämmitys päällä.

Riippuuhan nämä vaikka mistä. Talon rakennusmateriaali,rakennusvuosi, onko tiivistelty, yksi vai kaksi kerrosta, minkä ikäiset ja kuntoiset uunit, varaavat vai ei. Ilmalämpöpumppu on ollut päällä jos alle -10 astetta pihalla (sähkölaskuun tämäkin kone kait laskettava). Monta astetta huoneen lämpötila tuossa laskelmassa, monta pakkaspäivää (yli -20) laskelmassa jne jne..
 
se liitty siihen että montako % tulee sähköstä ja montako % klapeista

kun sulle tuntu olevan niin kova pala se 40%
No kun se ei nyt tässä tapauksessa pidä paikkaansa. Miten sinä tiedät paremmin montako halkoa minun uunissa paloi kuukauden aikana? Ai kun luit sen jonkun sähköyhtiön sivulta mikä on keskiarvo jonka joku insinööri toimistossaan laski..
 
No kun se ei nyt tässä tapauksessa pidä paikkaansa. Miten sinä tiedät paremmin montako halkoa minun uunissa paloi kuukauden aikana? Ai kun luit sen jonkun sähköyhtiön sivulta mikä on keskiarvo jonka joku insinööri toimistossaan laski..
itehän sää sanoit että vajaan pinometrin oot saanu polteltua

#31 ja #33 jollet satu muistamaan
 
Viimeksi muokattu:
Laskin noin arvion nuiden sähkölämmitteisten huoneiden pinta-alasta. Ne tekee noin 30% asunnosta. Nuo huoneet on alle kolmasosa kokonaisuudesta.

70% asunnosta on "kylmiltään". Patteria ei joko ole, tai patteri on kiinni. Off asennossa, ei siis lämmitä, on kylmänä..

Puuta on liiterissä yksi pino kuutio 29.12.2014

Olemme lämmittäneet muut huoneet kuin nuo 30% varaavalla takalla, leivinuunilla ja lauhalla kelillä myös ilmalämpöpumpulla noin 1-3 päivän välein. Välillä vain toista tulisijaa käyttäen, välillä molempia yhtäaikaa lämmittäen.

Tänään 25.1.2015 vajaa kuukausi myöhemmin kuutiosta puuta on jäljellä yksi ikean kassillinen halkoja.

Koska en usko että wc:n lattialämmitys lämmittäisi myös eteisen tai 600wattinen patteri lämmittäisi yhtään enempää kuin sen yhden makuuhuoneen jossa on päällä, minun on pakko uskoa että tuo 70% asunnosta lämpesi poltetulla puulla.
 
"..."
Viime kuulta oli lasku 123e. Nousee talvella max 150 euroon, kesällä laskee pienimillään n. 50 euroon. Talo rakennettu vuonna 1920 ja neliöitä 90. Sähköpatterit ja kylppärissä lattialämmitys.
 
koska mää oon viisaampi kuin sää?

mutta käyppä kurkkaa se sähkönkulutus sähköyhtiön www-palvelusta:

jos 70% puusta pitää kutinsa niin sähköä on mennyt alle 500 kWh ja jos 40% pitää kutinsa niin sitä on mennyt yli 1000 kWh
Siihen kulutukseen on varmastikkin vaikuttanut kaikki muukin sähkö kuin pattereiden syömä. Valot, sähkökiuas, kodinkoneet, kahden auton lämmitys, lämminvesivaraaja...
 

Yhteistyössä