Omistusasuminen on vaan niin paljon kannattavampaa kuin vuokralla asuminen

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
harmahtava
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26195209:
No kun se sijoitusasuntohan se juuri pitääkin ostaa lainalla! Muuten jää kämppään sitoutetun oman pääoman tuotto melkoisen vaatimattomaksi. :)

Ja lainan lyhennyksiähän ei lasketa asumisen kuluiksi, sehän on itselleen säästämistä. Lainaahan ei ole pakko edes lyhentää; monihan ei nykyisillä koroilla lyhennäkään ollenkaan, koska paremman tuoton saa lähes mistä tahansa vaihtoehtoisesta sijoituskohteesta.
No joo, mutta kun on tosiaan niitä joilla on sen verran pienet tulot ettei saisi lainaa niin paljoa että voisi ostaa sopivan kokoisen asunnon. Ainakaan sieltä mistä haluaa. Meille kun merkkaa sijainti tosi paljon. Ja täällä meille sopivan kokoinen kämppä, suht vaatimatonkin, maksaisi vähintään 300 000, emme saisi ikinä niin paljon lainaa. Emmekä halua asua muualla, siispä vuokralla asuminen on ainoa vaihtoehto.

On meillä onneksi sijoitusasunto josta tulee vuokratuloja joka kk, se vähän lohduttaa.:)
 
[QUOTE="vieras";26195231]Mulle jää vapaus. Vapaus muuttaa millon haluan, vapaus olla huolehtimatta remonteista, vapaus olla ilman lainaa. Taloudellisesti oma asunto olisi kannattavampi, mutta mun vaakakupissa painaa niin moni muukin asia kuin raha.[/QUOTE]

Hmm, kertoisitko miten vapaus maksaa vuokraa on suurempaa ja aidompaa vapautta kuin vapaus maksaa vastiketta? Lainaahan ei ole pakko lyhentää, vaan voi nauttia vapaudestaan olla lyhentämättä ottamalla lyhennysvapaata (sic!). :)

No joo, jankkaamiseksi tämä taisi mennä. Minulle on vain jotenkin käsittämätöntä se, että miten ihmeessä se joka kuukausi maksettavaksi lankeava vuokra voi jollekin edustaa jotain vapautta tms.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26195256:
Hmm, kertoisitko miten vapaus maksaa vuokraa on suurempaa ja aidompaa vapautta kuin vapaus maksaa vastiketta? Lainaahan ei ole pakko lyhentää, vaan voi nauttia vapaudestaan olla lyhentämättä ottamalla lyhennysvapaata (sic!). :)

No joo, jankkaamiseksi tämä taisi mennä. Minulle on vain jotenkin käsittämätöntä se, että miten ihmeessä se joka kuukausi maksettavaksi lankeava vuokra voi jollekin edustaa jotain vapautta tms.
Siksi, että sen vuokran maksun voin lopettaa kuukauden varoitusajalla.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26195273:
Ja muuttaa mihin? Ulkomaille? Miten siellä asutaan kustannuksitta?
Asutaan kaverin nurkissa kuukausi ja sitten lähdetään taas toiseen maahan. Siellä ehkä maksetaankin taas hetki vuokraa, joka on murto-osa siitä mitä maksaisin Suomessa omasta asunnosta ja sitten lähdetään taas toisen kaverin nurkkiin pyörimään :)
 
harmahtava
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26195256:
Hmm, kertoisitko miten vapaus maksaa vuokraa on suurempaa ja aidompaa vapautta kuin vapaus maksaa vastiketta? Lainaahan ei ole pakko lyhentää, vaan voi nauttia vapaudestaan olla lyhentämättä ottamalla lyhennysvapaata (sic!). :)

No joo, jankkaamiseksi tämä taisi mennä. Minulle on vain jotenkin käsittämätöntä se, että miten ihmeessä se joka kuukausi maksettavaksi lankeava vuokra voi jollekin edustaa jotain vapautta tms.
Et vastannut minun kysymyksiini. :-(
 
Me on mietitty, että ois kannattanu jäädä vuokralle... Oli 500€ vuokra, päälle vesi ja sähkö (sähkölämmitys), ihan kivastihan siinä summaa tulee kuukaudessa, mut vähemmän kuitenki kuin nyt lainanlyhennys + kaikki. Ja ei ois lainoja!
Vuokra-asunnosta ois helpompi muuttaaki kuin omasta talosta josta vielä velkaaki...

Ois nyt enempi rahaa käytössä...vaikka matkusteluun tai muuhun luxukseen. En näe enää mitään järkeä siinä, että nyt kituuttaa ja mahdollisesti sitten joskus 20-25 vuoden päästä voi elää hieman leveämmin kun ei vuokraa tarvis maksaa. Sillon voi olla jo muutenki isommat tulot (lapset tehty ja pesästä lentäneet, molemmat töissä...), tai voi olla vaikka kuollu...
 
"vieras"
Me on mietitty, että ois kannattanu jäädä vuokralle... Oli 500€ vuokra, päälle vesi ja sähkö (sähkölämmitys), ihan kivastihan siinä summaa tulee kuukaudessa, mut vähemmän kuitenki kuin nyt lainanlyhennys + kaikki. Ja ei ois lainoja!
Vuokra-asunnosta ois helpompi muuttaaki kuin omasta talosta josta vielä velkaaki...

Ois nyt enempi rahaa käytössä...vaikka matkusteluun tai muuhun luxukseen. En näe enää mitään järkeä siinä, että nyt kituuttaa ja mahdollisesti sitten joskus 20-25 vuoden päästä voi elää hieman leveämmin kun ei vuokraa tarvis maksaa. Sillon voi olla jo muutenki isommat tulot (lapset tehty ja pesästä lentäneet, molemmat töissä...), tai voi olla vaikka kuollu...
Oisko kannattanut rakentaa selvästi pienempi talo??
 
Meillä tytär (20v.) halusi yksiin poikaystävänsä kanssa vuodenvaihteessa. Tutkimme asuntomarkkinoita ja vuokramarkkinoilta ei mieleistään löytynyt. Seuraavaksi perehdyimme asumisoikeusasuntoihin, mutta asumisoikeusmaksu+vuokra oisi tullut turhan rankaksi mielestämme. Osaomistusasuntoihin emme ehtineet tutustua, kun huomasimme ettei sellaisia ollut tarjolla lähitienoolla. Kuulimme myytävästä paritalokaksiosta isossa taloyhtiössä ja tyttäremme innostui kovasti. Soitto pankkivirkailijalle varmisti heti omistusasunnon oston järkevyyden nuorella, vakituisessa työsuhteessa olevalla henkilöllä. Tyttäreni sai valtiontakauksen lainaansa ja maksaa liki puolet vähemmän kuukaudessa asuntolainaansa, kuin ystävättärensä vuokraa samassa yhtiössä.
 
tyytyväinen vuokralainen
Mä oon tosi tyytyväinen vuokralla asumiseen. On enemmän vapauksia elämisen suhteen. Ei tarvitse panikoida, vaikkei olisikaan hulluna töitä (teen pätkähommia), voi hoitaa lapset kotona 3v asti ilman ongelmia (monet asuntolainalliset vetoavat että hoitoon pakko viedä jo 1v kun muuten ei ole rahaa elää), ei tule maailmanloppua vaikka töitä ei olisikaan, voi lähteä vaikka opiskelemaan jos siltä tuntuu, ei tarvitse asuntolainan kanssa panikoida joka käänteessä, kun voi tiukoissa elämäntilanteissa saada asumistukea. Vuokra ei myöskään suhteettomasti kasva ainakaan ison vuokrayhtiön asunnoissa. Vioista ym on helppo raportoida huoltoyhtiöön, sieltä tullaan korjaamaan, tai tuomaan uusi laite rikkimenneen tilalle, ja asunnon kuntoa seurataan tarkasti, ei tule yllättäviä putki- ym rikkoja. Ja vuokralla asuminen on nykyään hyvin vapaata, paljon saa asuntoa esim remontoida jos haluaa niin ihan itse, eli enää ei vuokrallakaan tarvitse asua valkoseinäisissä persoonattomissa vuokralooseissa. hyvin tehdystä remontista voi saada jopa hyvitystä vuokraan, ja sitten taas taloyhtiön toimesta tehtävistä rempoista saa hyvitystä, jos ne haittaavat elämistä rempan aikana.

Se on totta joo, että perinnöks ei lapsille taloo jää, mut eipä se haittaa. Mä meinaan avustaa lapsia rahallisesti ja muutenkin kunhan lentävät pesästään, ja kunhan mut ja miehen kuolo korjaa, toivon että lapset ovat jo niin omillaan, ettei niiden elämä ole kiinni multa jäävästä perinnöstä ja talosta.
 

Yhteistyössä