Omituinen 'asiakas'

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
olin ihan yksin, ei muita asiakkaita, kun tämä romainialainen(?) mies tuli sisään ruusupuskan kanssa. Antoi ensin ruusun ja sitten kortin, johon oli kirjoitettu suomeksi jotain, että olen romaniasta ja ei ole rahaa kotimatkaan. oisitko auttaa minua pääsemään kotiin? Sen jälkeen kysyi englanniksi, että puhunko englantia ja annanko hänelle rahaa. Kieltäydyin useamman kerran, tämä vaan mankui, että edes ihan vähän. Kun viesti lopulta oli mennyt perille, ettei rahaa tipu kysyi voiko soittaa minuutin pituisen puhelun. Lupasi kyllä senkin maksaa. Muta en antanut soittaakaan... Kerroin tästä eräälle tutulleni ja hän sanoi, että ehkä kannattais soittaa poliisille ja kertoa tästä 'liipustelijasta'. Mutta en tiiä... Mutta eikö ne ole just romanialalaiset kun vei niitä partakoneen teriäkin? Mies oli nähnyt tummia ihmisiä ruusupuskien kanssa myös marketin pihalla, olisko samaa 'jengiä'...
 
jennuli
no noista ruusujen myyjistä on täälläpäin ollut vaivaa ihan todella, tuo menee jo aika pitkälle että tullaan liikkeisiin sisälle,samoin täällä ovat kiertäneet ovelta ovelle.. onneksi pysyit tiukkana, ovat ovelaa väkeä...
 
just
mä kerran menin halpaan ku sellanen pikku poika tuli ruusun kans ja sanoi et anna rahaa et sais ruokaa. no annoin 1e ja poika suuttui, otti ruusun takas ja sanoi et pitäs antaa enemmän. no arvatkaa vaan annoinko. huomasin et ei ollu oikeesti niin köyhä ja ruoan tarpeessa koska sellaselle toi 1e ois ollu iso raha.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jennuli:
no noista ruusujen myyjistä on täälläpäin ollut vaivaa ihan todella, tuo menee jo aika pitkälle että tullaan liikkeisiin sisälle,samoin täällä ovat kiertäneet ovelta ovelle.. onneksi pysyit tiukkana, ovat ovelaa väkeä...
Siis ei hän niitä ollut myymässä, kait. Rahaa pyysi kotimatkaa varten.
 
Mutta saahan sitä myydä periaatteessa mitä tahansa. Eri asia on sitten, jos myy esim rihkamaa aitona jne. Eli jos myy aidosti sitä, mitä tuote on oikeasti, ei asiassa ole mitään väärää.
Ja tietty jos ei käyttäydy uhkaavasti tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mä kerran menin halpaan ku sellanen pikku poika tuli ruusun kans ja sanoi et anna rahaa et sais ruokaa. no annoin 1e ja poika suuttui, otti ruusun takas ja sanoi et pitäs antaa enemmän. no arvatkaa vaan annoinko. huomasin et ei ollu oikeesti niin köyhä ja ruoan tarpeessa koska sellaselle toi 1e ois ollu iso raha.
...ruusut maksaa joka tapauksessa aika paljon.
 
as
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mä kerran menin halpaan ku sellanen pikku poika tuli ruusun kans ja sanoi et anna rahaa et sais ruokaa. no annoin 1e ja poika suuttui, otti ruusun takas ja sanoi et pitäs antaa enemmän. no arvatkaa vaan annoinko. huomasin et ei ollu oikeesti niin köyhä ja ruoan tarpeessa koska sellaselle toi 1e ois ollu iso raha.
...ruusut maksaa joka tapauksessa aika paljon.
niinpä. siksi juuri se ei voinu olla köyhä sillä mä ainaki niillä rahoilla ostaisin ruokaa enkä ruusuja
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mä kerran menin halpaan ku sellanen pikku poika tuli ruusun kans ja sanoi et anna rahaa et sais ruokaa. no annoin 1e ja poika suuttui, otti ruusun takas ja sanoi et pitäs antaa enemmän. no arvatkaa vaan annoinko. huomasin et ei ollu oikeesti niin köyhä ja ruoan tarpeessa koska sellaselle toi 1e ois ollu iso raha.
...ruusut maksaa joka tapauksessa aika paljon.
Niin ja laittaisko köyhä oikeesti rahansa siihen, että ostaa ruusupuskan ja koittaa myydä niitä. Eikö niillä ruusun osto rahoilla ostais ruokaa, jos oikeasti olis köyhä? Kuin riskeerata sitä ruoan saantia.
 
Joka tapauksessa on surullista että jonkun täytyy anella kolikoita... se on surullista, muttei tee ihmisestä rikollista tai välttämättä muutenkaan sen huonompaa. Emme voi tietää noiden ihmisten elämäntaustoista kuitenkaan.


Joka tapauksessa, anna mielummin kolikkoni katusoittajille, ainakin tekevät jotain hauskaa kolikoidensa eteen :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Joka tapauksessa on surullista että jonkun täytyy anella kolikoita... se on surullista, muttei tee ihmisestä rikollista tai välttämättä muutenkaan sen huonompaa. Emme voi tietää noiden ihmisten elämäntaustoista kuitenkaan.


Joka tapauksessa, anna mielummin kolikkoni katusoittajille, ainakin tekevät jotain hauskaa kolikoidensa eteen :)
No ne onkin eri juttu. Ja niistä on iloa :)
 
as
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Joka tapauksessa on surullista että jonkun täytyy anella kolikoita... se on surullista, muttei tee ihmisestä rikollista tai välttämättä muutenkaan sen huonompaa. Emme voi tietää noiden ihmisten elämäntaustoista kuitenkaan.


Joka tapauksessa, anna mielummin kolikkoni katusoittajille, ainakin tekevät jotain hauskaa kolikoidensa eteen :)
ja eivät vaadi hirveitä summia vaan ovat iloisia ihan vaan pienistäki rahoista. annoin viimeiset kolikkoni ja niinhän se vei ruusun ja otti rahat.
 
as
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
mä kerran menin halpaan ku sellanen pikku poika tuli ruusun kans ja sanoi et anna rahaa et sais ruokaa. no annoin 1e ja poika suuttui, otti ruusun takas ja sanoi et pitäs antaa enemmän. no arvatkaa vaan annoinko. huomasin et ei ollu oikeesti niin köyhä ja ruoan tarpeessa koska sellaselle toi 1e ois ollu iso raha.
...ruusut maksaa joka tapauksessa aika paljon.
Niin ja laittaisko köyhä oikeesti rahansa siihen, että ostaa ruusupuskan ja koittaa myydä niitä. Eikö niillä ruusun osto rahoilla ostais ruokaa, jos oikeasti olis köyhä? Kuin riskeerata sitä ruoan saantia.

peesi
 
alkuperäinen
Mutta mulla on kyllä sellainen olo, että oli muut tarkoitusperät kuin ruusujen myynti. Kunnen rahaa suostunut antamaan, pyysi saada soittaa. Olisiko lähtenyt puhelimen kanssa lätkimään ovesta vai soittanut ties minne Romaniaan ja puhelu olisi maksanut maltaita?
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Mutta mulla on kyllä sellainen olo, että oli muut tarkoitusperät kuin ruusujen myynti. Kunnen rahaa suostunut antamaan, pyysi saada soittaa. Olisiko lähtenyt puhelimen kanssa lätkimään ovesta vai soittanut ties minne Romaniaan ja puhelu olisi maksanut maltaita?
niimpä..ei missän tapauksessa pidä antaa soittaa kun ei tiedä.

sivuhuomiona..
vastahan ne yhen romanialaispoppoon etsintäkuulutti rötöksistä
ja muinoin oli iltasanomissa että jotkut oli saanu tuomion rötöstelystä..ja ne oli just näitä "kerjäläisiä" .

 
Olisi kannattanut soittaa poliisille...

Lain mukaan jokaisella Suomessa oleskelevalla ulkomaalaisella täytyy olla toimeentulo turvattu ilman kaupustelua/kerjäämisstä, eli periaattessa jokainen ruusunmyyjä/taidekopion myyjä Romaniasta voidaan käännyyttää takaisin kotimaahansa.
Harva noista kaupustelijoista toimii omaan piikkiinsä, yleensä taustalla on isompi organisaatio, joka kerää kermat päältä ja nämä kaupustelijat elävät kurjuudessa.
Saman kaavan mukaan menevät kun ulkolaiset kerjääjät kaupunkien kaduilla.
 
Phoebe
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Joka tapauksessa on surullista että jonkun täytyy anella kolikoita... se on surullista, muttei tee ihmisestä rikollista tai välttämättä muutenkaan sen huonompaa. Emme voi tietää noiden ihmisten elämäntaustoista kuitenkaan.


Joka tapauksessa, anna mielummin kolikkoni katusoittajille, ainakin tekevät jotain hauskaa kolikoidensa eteen :)
Just sun kaltaisten ihmisten takia se kerjääminen täälläkin yleistyy. Älä anna niille rahaa!! Ne ei ole köyhiä! Ne on tulleet tänne lentokoneella, siinä sulle ensimmäinen vinkki.

 
=D
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebe:
Alkuperäinen kirjoittaja Pellervo:
Joka tapauksessa on surullista että jonkun täytyy anella kolikoita... se on surullista, muttei tee ihmisestä rikollista tai välttämättä muutenkaan sen huonompaa. Emme voi tietää noiden ihmisten elämäntaustoista kuitenkaan.


Joka tapauksessa, anna mielummin kolikkoni katusoittajille, ainakin tekevät jotain hauskaa kolikoidensa eteen :)
Just sun kaltaisten ihmisten takia se kerjääminen täälläkin yleistyy. Älä anna niille rahaa!! Ne ei ole köyhiä! Ne on tulleet tänne lentokoneella, siinä sulle ensimmäinen vinkki.
entä jos on käyttänyt mopoa?
 
vieras
kaupustelu on meilläkin kiellettyä. Nuo kerjäläisethän on ongelma poliisillekin. Ja juuri niistä ollut lehdissä, et on jopa käännytetty takas sinne mistä tullutkin...
 
Kadulla mua ei tuo niin häiritsis kun aina voi ite poistua paikalta, mutta tuoko tuli liikkeeseen sisälle mankumaan? Ärrrsyttäväää! |O Siinähän olet kassan takana nalkissa etkä pääse karkuun...
Onneks ei itelle ole tullu töissä vastaan... :whistle:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Kadulla mua ei tuo niin häiritsis kun aina voi ite poistua paikalta, mutta tuoko tuli liikkeeseen sisälle mankumaan? Ärrrsyttäväää! |O Siinähän olet kassan takana nalkissa etkä pääse karkuun...
Onneks ei itelle ole tullu töissä vastaan... :whistle:
Joo, kyllä vain näin se meni. Mulla oli kyllä puhelin käden ulottuvilla, jos olis jotain ruvennut uhoomaan, ehkä olisin ehtinyt painaa numeron johonkin hälyttämään...
 
jennuli
Alkuperäinen kirjoittaja Musta:
Olisi kannattanut soittaa poliisille...

Lain mukaan jokaisella Suomessa oleskelevalla ulkomaalaisella täytyy olla toimeentulo turvattu ilman kaupustelua/kerjäämisstä


näin on, ja eräs ruusuja myynyt nainen näytti minulle lappua jossa luki että lapsellani on syöpä jne. anna rahaa, että lapsi saa apua. ja suomessa ei tasan jätetä syöpäsairasta lasta hoitamatta...
ehkä se tapa elää on jäänyt jotenkin niille päälle. täällä kuitenkin lehdissä varoiteltu että ei saa ostaa ja se puhelin olisi hyvinkin saattanut lähteä niiden matkaan...

kurjaa, kurjaa, rakastan eri kansallisuuksia mutta en sitä että huijataan/varastetaan tms...
 

Yhteistyössä