On kyllä väärin, että laskutaidoton voi päästä ylioppilaaksi

  • Viestiketjun aloittaja YO-89
  • Ensimmäinen viesti
YO-89
Mua ärsyttää se, että ylioppilaaksi pääsemiseksi edellytetään ainakin äidinkielen, ruotsin ja vieraan kielen kirjoittamista, mutta ei matematiikkaa. Eli täysin laskutaidoton älykääpiö voi saada valkolakin, mutta kielellisesti heikkolahjaisemmalta vaaditaan isoja ponnisteluja. Työelämässä sitten nää laskutaidottomat tulee vastaan ja toivotontahan se touhu on.

Lukion lyhyt matikka on kuitenkin semmosta palikkamatikkaa, että jos ei siitä helkkari pysty A:ta vetämään, niin ei pitäis olla mitään asiaan minkään sortin edes vähäisempää älyä vaativiin tehtäviin.

Sinällään mulle on ihan sama vaikka lakin voisi saada pelkästään kirjoittamalla terveystiedon, mutta kyllä tää matikan ja kielten välinen epäsuhta on aika törkeä. Mitäs mieltä? Ja miks tää mua kiinnostaa? No ihan vaan siksi, että oma poika on lukiossa. Ei sitä kauheesti kielet kiinnosta, joskin ei hänellä mitään vaikeuksiakaan ole, semmosta seiskaa nappailee. Pitkässä matikassa sen sijaan on huippu. Niinkuin myös fysiikassa ja kemiassa.
 
voi nyyh
Tiedoksi, että myös ilman ruotsin kirjoittamista voi päästä ylioppilaaksi.

Ja tiedoksi myös, että vaikka ei kirjoittaisikaan ainetta, on sen pakolliset kurssit päästävä lukiossa läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
"ap"
[QUOTE="vieras";27862644]Puhutko nyt Kataisesata, pääministeristä?[/QUOTE]

No siinä nyt on yksi, joskaan emmä tiedä että kirjoittiko hän lyhyen matikan. Ei nyt mikään välkyin tapaus muutenkaan, mutta eipä pääministeriksi mitään erityistä raksutusta korvien välissä tarvitakkaan. Senkus kuuntelee mitä asiantuntijat sanoo ja esittää asian kansalle.
 
"Lissu"
Asiat on voineet tietysti muuttua siitä kun minä kirjoitin ylioppilaaksi, mutta silloin piti valita joko reaaliaineet tai matikka joista jompikumpi oli pakko kirjoittaa.

Sinänsä olen eri mieltä ap:n kanssa. Kielitaito on nykyisin työmarkkinoilla tärkeä asia, mutta matikkapuolen hoitaa tietokoneet ihmisten puolesta. Noin yleistäen.
 
"ap"
[QUOTE="vieras";27862660]Totta tavallaan, joskin englannin osaaminen on kyllä todella tärkeää ja sitä tarvitsee enemmän kun matikkaa. Matikassa yleensä riittää perusosaaminen.[/QUOTE]

Totta tämäkin, mutta englanti onkin nyt selviö. Toisaalta loogista ja matemaattista ajattelua kyllä tarvitaan monella alalla. Ja sen osaaminen voisi olla hyödyksi monelle muullekkin.

Ja kyllä mä tiedän, että ne kurssit pitää saada läpi. Mutta oikeesti... mitä se vaatii vetää lyhyt matikka läpi. Nimittäin kyllä ton pitkänkin matikan muutamat veti läpi jollain A-B:llä siten, että vaan pänttäsivät. Eivät tajunneet siis yhtään mitään. Surullista sinällään, mutta semmosta se on...
 
"ap"
[QUOTE="Lissu";27862665]Asiat on voineet tietysti muuttua siitä kun minä kirjoitin ylioppilaaksi, mutta silloin piti valita joko reaaliaineet tai matikka joista jompikumpi oli pakko kirjoittaa.

Sinänsä olen eri mieltä ap:n kanssa. Kielitaito on nykyisin työmarkkinoilla tärkeä asia, mutta matikkapuolen hoitaa tietokoneet ihmisten puolesta. Noin yleistäen.[/QUOTE]

Ei se siitä laskemisesta ole kiinni vaan siitä, että kykenee sellaiseen ajatteluun. Mutta eihän tätä "kielinerot" tajua. Niin ja mitään omaa katkeruutta ei tässä ole, olin hyvä sekä kielissä että matikassa.
 
Miten se on ap sulta pois jos sun matikkavälkyn rinnalla pääsee ylioppilaaksi joku joka ei ole hyvä matikassa? Mitä sä ikäänku nyt väniset? Entä jos sun poika ois se jolla vaikeaa matikassa, eikö hän sitten saisi tulla ylioppilaaksi ja se ois ok?
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
"Lissu"
[QUOTE="ap";27862679]Ei se siitä laskemisesta ole kiinni vaan siitä, että kykenee sellaiseen ajatteluun. Mutta eihän tätä "kielinerot" tajua. Niin ja mitään omaa katkeruutta ei tässä ole, olin hyvä sekä kielissä että matikassa.[/QUOTE]

Kaikki ei vaan pysty sellaiseen ajatteluun eikä loogista ajattelukykyä oikein pysty opettelemaankaan.

Itsekin kirjoitin sekä matikan että kielet, mutta työelämässä on kielistä ollut paljon enemmän hyötyä.
 
[QUOTE="ap";27862662]No siinä nyt on yksi, joskaan emmä tiedä että kirjoittiko hän lyhyen matikan. Ei nyt mikään välkyin tapaus muutenkaan, mutta eipä pääministeriksi mitään erityistä raksutusta korvien välissä tarvitakkaan. Senkus kuuntelee mitä asiantuntijat sanoo ja esittää asian kansalle.[/QUOTE]

Katainen luki lyhyen matikan. Jos olisi lukenut pitkän, se olisi ollut pakko kirjoittaa yo:ssa...

Toi nykyinen pressa sitten... Keskittyiköhän hän lukiossa tyttöihin vai dokaamiseen vai olikohan ihan vaan muuten daiju?

Näin poliitikot menestyivät lukiossa - katso todistukset! | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Muoks. Pressa katseli tyttöjä.

Niinistö paljastaa Demi-lehdelle: "Harrastin tyttöjen katselua" | Presidentinvaalit | Iltalehti.fi
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="ap";27862676]Totta tämäkin, mutta englanti onkin nyt selviö. Toisaalta loogista ja matemaattista ajattelua kyllä tarvitaan monella alalla. Ja sen osaaminen voisi olla hyödyksi monelle muullekkin.

Ja kyllä mä tiedän, että ne kurssit pitää saada läpi. Mutta oikeesti... mitä se vaatii vetää lyhyt matikka läpi. Nimittäin kyllä ton pitkänkin matikan muutamat veti läpi jollain A-B:llä siten, että vaan pänttäsivät. Eivät tajunneet siis yhtään mitään. Surullista sinällään, mutta semmosta se on...[/QUOTE]
Olen sun kanssa samaa mieltä, että joku vähimmäisvaatimus matikassakin pitäisi olla. Täälläkin on välillä sen tason kysymyksiä, että oikein hirvittää.
 
"vieras"
[QUOTE="Lissu";27862688]Kaikki ei vaan pysty sellaiseen ajatteluun eikä loogista ajattelukykyä oikein pysty opettelemaankaan.

Itsekin kirjoitin sekä matikan että kielet, mutta työelämässä on kielistä ollut paljon enemmän hyötyä.[/QUOTE]
Mutta samahan se on kielissäkin. Yhtälailla vaatii ponnisteluja jos kielet ei vaan aukea. Minusta tämä on ihan verrattavissa matikkaan. Matikkaakin voi vaan opetella.
 
"ap"
Miten se on ap sulta pois jos sun matikkavälkyn rinnalla pääsee ylioppilaaksi joku joka ei ole hyvä matikassa? Mitä sä ikäänku nyt väniset? Entä jos sun poika ois se jolla vaikeaa matikassa, eikö hän sitten saisi tulla ylioppilaaksi ja se ois ok?
Ei haittakkaan, kuten sanoin ei se siitä ole kiinni. Mutta jos hänellä olisi vaikeaa matikassa, hänellä olisi vain YKSI iso haaste. Ja siitäkään ei tarvitsisi kirjoittaa. Mutta jos on kielissä vaikeuksia, niin pitää taistella englannin ja ruotsin kanssa vähintään ja ainakin yksi kieli pitäisi kirjoittaa.

Nojuu, ei kai se ininistä parane. Meitä on kumminkin aina kolmenlaisia: niitä, jotka osaa laskea ja niitä, jotka eivät osaa.
 
[QUOTE="ap";27862701]Ei haittakkaan, kuten sanoin ei se siitä ole kiinni. Mutta jos hänellä olisi vaikeaa matikassa, hänellä olisi vain YKSI iso haaste. Ja siitäkään ei tarvitsisi kirjoittaa. Mutta jos on kielissä vaikeuksia, niin pitää taistella englannin ja ruotsin kanssa vähintään ja ainakin yksi kieli pitäisi kirjoittaa.

Nojuu, ei kai se ininistä parane. Meitä on kumminkin aina kolmenlaisia: niitä, jotka osaa laskea ja niitä, jotka eivät osaa.[/QUOTE]

Justhan tossa joku sanoi että kieletkin on muuttuneet. Eli jos ruotsi ei oo pakollinen niin yhdelle matikka on paha, toiselle se ruotsi.
 
"vieras"
No ei matikkaa ja ruotsia voi verrata. Matikkaa on pakko osata että pärjää elämässään muta ruotsilla ei ole tuon taivaallista merkitystä elämässä selviämisen kanssa.
 
"vieras"
no ei kyllä vaadita.

äidinkieli on ainoa pakollinen.

Se on joko pitkä matikka tai pitkä kieli (ruotsi tai englanti)i. Saa ihan itse valita. Ja lisäksi vähintään 2 muuta mitä haluaa kirjoittaa.
 
[QUOTE="vieras";27862751]no ei kyllä vaadita.

äidinkieli on ainoa pakollinen.

Se on joko pitkä matikka tai pitkä kieli (ruotsi tai englanti)i. Saa ihan itse valita. Ja lisäksi vähintään 2 muuta mitä haluaa kirjoittaa.[/QUOTE]
Paitsi että jos kirjoittaa sen pakollisen äidinkielen lisäksi pitkän matikan, on pakko kirjoittaa vielä kieli.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27862751]no ei kyllä vaadita.

äidinkieli on ainoa pakollinen.

Se on joko pitkä matikka tai pitkä kieli (ruotsi tai englanti)i. Saa ihan itse valita. Ja lisäksi vähintään 2 muuta mitä haluaa kirjoittaa.[/QUOTE]

lisään vielä, että jos jollain vaikka pitkä venäjä tai ihan mikä tahansa muu, niin muistaakseni sekin käy. Eli ei tarvitse edes olla englanti tai ruotsi. Kunhan on pitkä eli ala-asteella aloitettu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27862759]lisään vielä, että jos jollain vaikka pitkä venäjä tai ihan mikä tahansa muu, niin muistaakseni sekin käy. Eli ei tarvitse edes olla englanti tai ruotsi. Kunhan on pitkä eli ala-asteella aloitettu.[/QUOTE]

...damn kun en ole jaksanut kirjautua mustana. Lisään vielä, että että ei edes tarvitse olla ala-asteella aloitettu, jos taso on yhtä hyvä kuin muilla jotka silloin aloittaneet. Eli periaatteessa yhtä vaativalla tasolla kun pitkä englanti lukiossa. En muista käykö pitkä kemia ja pitkä fysiikka myös tähän. Eli jos on valinnut lukiossa syventäviä kursseja tietyn määrän.
 

Yhteistyössä