On noissa kova homma, mutta tuleepahan hienot. Ompelutaitoisille kysymys!!

Teen siis asuntovaunuun sohvien päällisiä, ja tulee kyllä hienot, vaikka työläitä ovat ommella halpis ompelukoneella. Ollappa saumuri :) Mut siis kysymys ompelu-ihmisille, miten tekisitte kaarrepalat (vaunun keulassa U-ryhmä, jossa kaksi kaarre-selkänojaa) Nykyisin niissä on napit, mutta uusiin en haluais, onko ideoita miten sen toteuttaa ettei eteen jää tyhjää reppua.
 
---
Jos sulla on esim. lakana kangasta niin tee siitä ensin sen selkänojan päälle se kappa. Eli pitkä kaareva pala. Sen jälkeen kolme tai neljä irtopalaa (neliömäistä) ja asettelet ne selkänojan päälle niin siinä huomaat kuinka paljon ne palat menee ikäänkuin päällekkäin ja muotoilet ne leikkaamalla ne päällekkäin menevät osat pois. Näin saat tehtyä kaavat joiden mukaan leikkaat sen varsinaisen verhoilukankaan.

Voi ei miten huono selitys...
 
Jos sulla on esim. lakana kangasta niin tee siitä ensin sen selkänojan päälle se kappa. Eli pitkä kaareva pala. Sen jälkeen kolme tai neljä irtopalaa (neliömäistä) ja asettelet ne selkänojan päälle niin siinä huomaat kuinka paljon ne palat menee ikäänkuin päällekkäin ja muotoilet ne leikkaamalla ne päällekkäin menevät osat pois. Näin saat tehtyä kaavat joiden mukaan leikkaat sen varsinaisen verhoilukankaan.

Voi ei miten huono selitys...
Ei yhtään hullummin selitetty. Täytyy tehä lakanasta koevedos. Kiitos.
 
---
Tarkoitatko selliaisita suipon mallisista palasista, ja sitten takaosa kokonainen?

Nythän niissä on etuosa 1pala, takaosa 1pala, sivut ja ylä ja alareunaeli yht. 6 palasta tehty.
Takaosan voi tehdä kokonaisesta palasta, kuten myös ylä- ja alareunan (jotka siis leikkaat kaarevaksi vaikka sitä vanhaa palaa apuna käyttäen). Sivupaloihin saat myös saat siitä vanhasta mallin ja se etuosa noin kun yritin selittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;22225034:
Eikö sulla muuten ole sitä vanhaa päälistä, josko siitä saisi jotenkin mallattua kaavat, jotka sitten toimisivat myös ilman nappeja?
Onhan ne, mut olen jättänyt ne nappeineen sinne alle, ja jos siitä otan ohjeen suoraan niin luulen että ilman nappeja siihen eteen jää se reppu.
 
"ompelija"
[QUOTE="ompelija";22225644]Ei se useasta palasta leikkely muuta mitään, tuossa on nimenomaan ideana että napit puristavat kankaat täytettä vasten tiiviisti.[/QUOTE]

Niin, ja kaarrepala on muodoltaan pikemminkin tämä: ) ) ei tämä: ) (
 
[QUOTE="ompelija";22225650]Niin, ja kaarrepala on muodoltaan pikemminkin tämä: ) ) ei tämä: ) ([/QUOTE]

? Sulla on mielessä erilainen sohva kuin mulla.
Koetin tota linkkiä avata mutta siellä ei ollutkaan kuvaa sohvaryhmästä.

No, jätän neuvomiset ilman kuvaa silleen.
 
Tuli muuten mieleen, että kun sä jätät ne vanhat päälliset nappeineen sinne alle, niin voisithan sä laittaa uusiin päällisiin sinne nurjalle puolelle pienen kumilenkin, joka kiepsautetaan siihen nappiin kiinni asennusvaiheessa?

Sillainhan se pitäis?
 
Teen siis asuntovaunuun sohvien päällisiä, ja tulee kyllä hienot, vaikka työläitä ovat ommella halpis ompelukoneella. Ollappa saumuri :) Mut siis kysymys ompelu-ihmisille, miten tekisitte kaarrepalat (vaunun keulassa U-ryhmä, jossa kaksi kaarre-selkänojaa) Nykyisin niissä on napit, mutta uusiin en haluais, onko ideoita miten sen toteuttaa ettei eteen jää tyhjää reppua.
Ootko kyselly harrastajien palstoilta? Niissä on porukkaa joka ompelee itse tai on teetättäny. Esim karavaanari-info.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22225677:
? Sulla on mielessä erilainen sohva kuin mulla.
Koetin tota linkkiä avata mutta siellä ei ollutkaan kuvaa sohvaryhmästä.

No, jätän neuvomiset ilman kuvaa silleen.
Juu se kaarrepala on just tuollainen )) Löydät sohvaryhmän kuvan tuosta ison kuvan alta kun klikkaat pienemmän kuvan isommaksi.
 
Ootko kyselly harrastajien palstoilta? Niissä on porukkaa joka ompelee itse tai on teetättäny. Esim karavaanari-info.
En ole vielä kysellyt. Tosiaan olen alotanut niillä helpommilla elikkä suorilla patjoilla ja jättänyt ne kaarrepalat viimiseksi (tulee varmasti tehtyä, muutoin saattais olla kun olisin tapellut aikani kaarrepalojen kanssa että nakkaisin kankaat nurkkaan -olokoon sitten-).

Itse aattelin alkuun että teen vain pienehköjä päälitikkauksia käsin sinne tänne, kun uusi kangas on sellaista nupukkimaista mikrokangasta, ettei päälitikkaukset kauheesti näy, mut sitten mietin et pureutuuko ne käytössä siitä kankaasta suoraan läpi kun en halua niitä nappeja.

Mutta muutama on vielä noita suoriakin patjoja ompelematta, joten teen nyt ne loppuun ja mietin sitten uusiksi nuo kaarrepalat ja kysyn tuolta toiselta palstalta. Tai tarvittaessa teetän ne kaarrepalaset ompelijalla :)
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22225677:
? Sulla on mielessä erilainen sohva kuin mulla.
Koetin tota linkkiä avata mutta siellä ei ollutkaan kuvaa sohvaryhmästä.

No, jätän neuvomiset ilman kuvaa silleen.
Kaarevassa selkänojassa se kappale on nimenomaan ) ( kuten sanoitkin.
 
---
[QUOTE="ompelija";22225644]Ei se useasta palasta leikkely muuta mitään, tuossa on nimenomaan ideana että napit puristavat kankaat täytettä vasten tiiviisti.[/QUOTE]

Kyllä se nyt vaan muuttaa. Vai miten kuvittelet,että tehdään istuva verhoilu ilman nappeja?
 
Nteeksi mutta aika suoralta tuo kaarreosa näyttää muodoiltaan, vai on ko tässä nyt jotain mitä mä en vain hoksaa.

Mihin ihmeeseen te )) tuon muotoisen kankaankappaleen saatte?

Siis se kulmahan on ylhäältä katsottuna toki ) tuon muotoinen, mutta että millä konstein se kangaskappale olis )) :confused:

JA olen mä aikasta monta sohvaa uudelleen päällystänyt, veneen sohvia myöten..
 

Yhteistyössä