On tämäkin kun kahden ihmisen palkastakaan ei jää mitään elämiseen

  • Viestiketjun aloittaja kituuttelijat
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Nyky vaatimustaso on aivan järkyttävää. Rakennetaan yli 200 000 taloja ja ostetaan uusia autoja osamaksulla, vaikka perheen tulot ovat nettona jotain 3000/kk. Eletään aivan kädestä suuhun, kun päähän on tullut ihme ajatus, että kaikki pitää olla uutta ja hienoa. Jo pienille lapsille ostetaan Benettonia ym. merkkituotteita ja sitten ihmetellään, että mistä rahat merkkitietoisen teinin vaatteisiin.

Kyllä työssäkäyvillä rahat riittää välttämättömään, kun pistää listalle kaikki tulot ja menot ja karsii ne, mitkä ei ole välttämättömiä tai ainakin vaihtaa halvempaa. Hyvän auton saa jo 6000 eurolla, joten miksi maksaa siitä 16000euroa.
 
mamma
Hyvä ketju. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nykyään vaatimustaso on ihan järkyttävä. Se kai selittääkin sen, miksei raha riitä. Pitääkö kaikkien lasten muka harrastaa jotain jääkiekkoa? Ei mulla itsellänikään ollut lapsena mitään kalliita harrastuksia enkä siitä todellakaan kärsinyt. Eikä niitten vaatteiden tosiaan tarvitse olla Benettonia, kyllä halvemmallakin pärjää.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Hyvä ketju. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nykyään vaatimustaso on ihan järkyttävä. Se kai selittääkin sen, miksei raha riitä. Pitääkö kaikkien lasten muka harrastaa jotain jääkiekkoa? Ei mulla itsellänikään ollut lapsena mitään kalliita harrastuksia enkä siitä todellakaan kärsinyt. Eikä niitten vaatteiden tosiaan tarvitse olla Benettonia, kyllä halvemmallakin pärjää.
Tähän vie että benettonin vaatteet ei ole KALLIITA, esim hennesissäkin on kalliimpia jotkut vaatteet kun benetton
 
ihmetys
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Hyvä ketju. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nykyään vaatimustaso on ihan järkyttävä. Se kai selittääkin sen, miksei raha riitä. Pitääkö kaikkien lasten muka harrastaa jotain jääkiekkoa? Ei mulla itsellänikään ollut lapsena mitään kalliita harrastuksia enkä siitä todellakaan kärsinyt. Eikä niitten vaatteiden tosiaan tarvitse olla Benettonia, kyllä halvemmallakin pärjää.
Olisko se parempi jos lapset potkivat mummoja kadulla kun vanhemmilla ei ole varaa kustantaa harrastuksia?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Hyvä ketju. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nykyään vaatimustaso on ihan järkyttävä. Se kai selittääkin sen, miksei raha riitä. Pitääkö kaikkien lasten muka harrastaa jotain jääkiekkoa? Ei mulla itsellänikään ollut lapsena mitään kalliita harrastuksia enkä siitä todellakaan kärsinyt. Eikä niitten vaatteiden tosiaan tarvitse olla Benettonia, kyllä halvemmallakin pärjää.
Olisko se parempi jos lapset potkivat mummoja kadulla kun vanhemmilla ei ole varaa kustantaa harrastuksia?
No voihan sitä harrastaa jotain ilmaista, kuten piirtämistä.
 
3xmamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetys:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Hyvä ketju. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että nykyään vaatimustaso on ihan järkyttävä. Se kai selittääkin sen, miksei raha riitä. Pitääkö kaikkien lasten muka harrastaa jotain jääkiekkoa? Ei mulla itsellänikään ollut lapsena mitään kalliita harrastuksia enkä siitä todellakaan kärsinyt. Eikä niitten vaatteiden tosiaan tarvitse olla Benettonia, kyllä halvemmallakin pärjää.
Olisko se parempi jos lapset potkivat mummoja kadulla kun vanhemmilla ei ole varaa kustantaa harrastuksia?
No voihan sitä harrastaa jotain ilmaista, kuten piirtämistä.
Ja miten piirtäminen on ilmaista?
 
Se tuppaa hiukan olemaan niin, että "kaikki menee" jos ei nyt ihan huipputason palkoista puhuta. Asuminen, ruuat ja laskut vie yleensä lähes kaiken. Se ero vain siinä että hyvätuloisilla on isommat talot, uudemmat autot ja fiinimmät harrastukset
 
Meillä kaksi pientä lasta (alle kouluikäisiä ) , yksi auto on ja asuntolainaa omakotitalosta. Minä kotihoidontuella ja mies tienaa noin 3000e/kk. Meillä jää rahaa säästöönkin erilliselle säästötilille. Enkä koe, että minun on tarvinnut mistään elämää suuremmasta" luopumaan. Lapselle kun voi opettaa jo hyvin pienestä alkaen järkevän rahan käytön. Esim. monet nuoret käyvät kirpparilla eivätkä koe siinä olevan mitään ihmeellistä.
Huvittaa jotenkin lukea, että lapsella tietynikäisenä TÄYTYY olla oma kännykkä, tietokone, huone, merkkivaatteet jne.. Kukas sen sanoo? Mielestäni tärkeämpää pyrkiä kasvattamaan lapselle terve ja voimakas itsetunto, jotta hän kykenee tarvittaessa olemaan kaikenlaisen kiusaamisen "yläpuolella".
Ja pari asuu kaksiossa tyytyväisenä, mutta kun ensimmäinen lapsi ilmoittaa tulostaa, on ihan PAKKO vaihtaa suurempaan asuntoon..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja kissamamma:
Sama täällä,älä välitä :'( Meillä kaksi murkkua (tyttö ja poika) jotka vaativat kaikkea :(
miten olette opettaneet lapsenne....
Kyllä ihan perusharrastukset, vaatteet, musiikki ym. nuorten jutut vaan maksaa tuplasti sen mitä silloin kun me oltiin pieniä. Kai nuorillakin jotain kivaa saa olla. Harrastukset on esim. tosi kalliita. meillä tyttö harrastaa kilpatanssia ja poika jääkiekkoa. noihin harrastuksiin uppoaa tuhottomasti rahaa!!! Olisiko pitänyt kieltää harrastaminen?
halvempiakin harrastuksia on olemassa
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kissamamma:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja kissamamma:
Sama täällä,älä välitä :'( Meillä kaksi murkkua (tyttö ja poika) jotka vaativat kaikkea :(
miten olette opettaneet lapsenne....
Mä tarkoitan nyt lähinnä vaatteita, ei kai pojalle voi pukea tytön vanhoja vaatteita?
Niin. Ja nuo vaatteet maksaa tosi paljon. 100 euroa niin saat yhden hupparin ja farkut ,jos sitäkään
onko pakko osta kaliimpia vaateita?

minä saan satasella kolmelle farkut ja hupparit ja ostan uusia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Meillä kaksi pientä lasta (alle kouluikäisiä ) , yksi auto on ja asuntolainaa omakotitalosta. Minä kotihoidontuella ja mies tienaa noin 3000e/kk. Meillä jää rahaa säästöönkin erilliselle säästötilille. Enkä koe, että minun on tarvinnut mistään elämää suuremmasta" luopumaan. Lapselle kun voi opettaa jo hyvin pienestä alkaen järkevän rahan käytön. Esim. monet nuoret käyvät kirpparilla eivätkä koe siinä olevan mitään ihmeellistä.
Huvittaa jotenkin lukea, että lapsella tietynikäisenä TÄYTYY olla oma kännykkä, tietokone, huone, merkkivaatteet jne.. Kukas sen sanoo? Mielestäni tärkeämpää pyrkiä kasvattamaan lapselle terve ja voimakas itsetunto, jotta hän kykenee tarvittaessa olemaan kaikenlaisen kiusaamisen "yläpuolella".
Ja pari asuu kaksiossa tyytyväisenä, mutta kun ensimmäinen lapsi ilmoittaa tulostaa, on ihan PAKKO vaihtaa suurempaan asuntoon..
Tämä on kyllä kumma piirre suomalaisissa pariskunnissa. Heti kun ensimmäinen lapsi ilmoittelee tulostaan ollaan muuttamassa kolmioon tai omatkotitaloa aloitellaan rakentamaan. Jotkut jo ennen lapsia hankkivat talon tai ison asunnon.
Ja toinen mikä on oltava kun odottaa esikoista, on farmari.

Me mahduimme kaksioon yhden lapsen kanssa. Kahden kanssa kolmio.
 

Yhteistyössä