ongelma

Minulla on kolme koiraa kaksi sekarotuista urosta (pienikokoista) toinen on 2v. ja toinen 1v. ja sitten on 6kk oleva narttu rotikka.
No kun Rotikka tuli meille tuo nuorempi uros keksi alkaa pissaamaan uudelleen sisälle esim kinttu nousee huolettomasti minnevaan narttu rotikka ei meinaa oppia sisä siistiksi millään ja toinen merkkaa sen hajuja! Tää pieni uros on myös alkanu merkkaa meidän sänkyä, mietin onko sillä nyt johtajuus ihan sekaisin ja leikkaus sillä on edessä se varmaan rauhoittaa?
Narttu pitäis nyt saada siistiksi muuten tää homma levii lapasesta.. Pännii tää kusirumpa onko neuvoja?
 
Ottaisin yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan. Toki osa pulmaa voi olla se, että poikien perheeseen tuli tyttö, mutta enimmäkseen mun mielestä vaikuttaa siltä, että kun teidän laumaan on tullut uusi jäsen, on pojat epävarmoja omasta asemastaan.

Olethan sinä itse omalla käytökselläsi vahvistanut laumajärjestystä? Eli ylimpänä oleva koira (siis tod. näk. se teidän vanhin) saa eniten huomiota, ensin ruoan jne. Usein käy niin, että kun laumaan tulee pentu, niin ihmiset lällyttää ja paijaa sitä nuorinta, mikä koiran kielellä on mielistelyä. Se saa vanhemman epävarmaksi omasta asemastaan, ja antaa nuorimmaiselle pontta ruveta kukkoilemaan sille vanhemmalle. Soppa on silloin valmis...

Olisikin hyvä, jos pystyisit olemaan tytön kanssa kahden, kun osoitat sille erityishuomiota. Ja kaikille koirille tehdään yksinkertaisesti selväksi, että sisälle kusemista EI missään tapauksessa laumassanne suvaita. Itse teosta ne vaan pitäisi saada kiinni...

Siis lyhyesti; kuulostaa siltä, että teidän pojat yrittävät nyt kaikin keinoin pitää kiinni asemastaan, kun lauman kokoonpano on muuttunut. Vahvana laumanjohtajana pystyt kyllä pikku asioilla vaikuttamaan niiden käytökseen. Ammattilaisen puoleen kannattaisi ehdottomasti kääntyä.
 

Yhteistyössä