Onko 20? liian vähän YO-lahjaksi?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei, jos ei oikeasti ole sen enempää antaa. Mä kyllä ostaisin mielummin sillä parikymppisellä jotain kivaa, esim. pienen Mariskoolin.
En halua ostaa mitään, kun en tiedä yhtään mistä tykkää.
Sopiva summa ja ton ikäinen keksii hyvin käyttöä sille rahalle. Varmaan ehkä parempaakin kuin sen mariskoolin. Tai sitten se menee ostaa just sen =)

 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja Jotaki rajaa:
Alkuperäinen kirjoittaja 5-hengen perhe myös:
No on tosi vähän. Me annetaan lahja joka maksoi 180e (on tosin minun kummityttö)
No huh, onko vähä "mopo" karannut käsistä? Tuollaisia antavat ehkä isovanhemmat tai vanhemmat...
Näinpä. Jollain viiraa pahasti yli.

Ap:n mainitsema summa on ihan ok, jos kerran rahat on tiukalla. Muuten laittaisin kympin-pari enemmän.
 
v
Ihan hyvä summa, jos kyseessä ei ole edes sukulainen. Nykyään tuntuu ihmisillä karanneen mopo käsistä, kun esitetään lahjatoiveita tai summia. Onko sitä jotenkin parempi ja arvokkaampi ihminen, jos antaa esim. ison summan rahaa? Meilläkin 5 hengen perhe, ite kotihoidontuella ja miehellä lomautuksia, niin ei vois edes kuvitella laittavansa 180 euroa lahjaan.
 
5 hengen perhe myös
Alkuperäinen kirjoittaja Jotaki rajaa:
Alkuperäinen kirjoittaja 5-hengen perhe myös:
No on tosi vähän. Me annetaan lahja joka maksoi 180e (on tosin minun kummityttö)
No huh, onko vähä "mopo" karannut käsistä? Tuollaisia antavat ehkä isovanhemmat tai vanhemmat...
Isovanhemmat antaa ko lapselle 500e (tiedän kun ne on mun vanhemmat). Minäkin tällä hetkellä kh-tuella, mutta halusin antaa lahjan joka on mieluinen. Rahaa en halunnut antaa, vaan jotain pysyvämpää, josta muistaa myöhemminkin, että kummitäti perheineen antoi tämän.

Mutta en missään tapauksessa ehdota, että ap:n pitäisi antaa yhtäpaljon. ttottakai tämä on eri asia, kun kyseessä tosiaan on kummityttö, mutta silti minusta 20e on vähän. Teksti-tv:ssäkin oli juttua siitä, että ylioppilaslahjaat on kallistunut. Ja pankin virkailija sanoi, että yleisin shekki on 50 tai 100 euroa.
 
vieras
Naapurin tytölle annettiin kimpassa ystäväperheen kanssa tuo 20 eli yhteensä 40. Lähisukulaiselle olisin laittanut 40-50, kummilapselle 100-200. Pääasia on että muistaa jotenkin.
 
v
Joskus olen kuullut sanonnan " lahjahevosen suuhun ei parane katsoa" tms. Jos lahja ei kelpaa, niin ainahan sen voi palauttaa. Ihmettelen kovasti, jos juuri valmistunut yleensä köyhä opiskelija ei kelpuuta 20 euroa. Mulla on ainakin niin hyvä itsetunto, että ihan helposti voin antaa 20 e kokematta mitään häpen tunteita.
 
mhm
No lahjan arvon määrittää tietysti sen antaja, mutta jos mielipiteitä kaipaat, niin 20e on mielestäni vähän.

Ihan turha muistella niitä menneitä mummonmarkka aikoja kun satanen oli iso raha. Ne ajat on ollut ja mennyt.
 
andu
Minä menen lapseni 3v kanssa kaksin entisen naapurin ylioppilasjuhliin. Ajattelin 30 e lahjakorttia, mutta isäni ja äitini oli sitä mieltä, että sen täytyy olla enemmän ja antoivat minulle 50 e rahaa lahjakorttiin. Kuulostaa siis 20 e todella pieneltä 2 aikuiselta ja lapsilta, mutta tietysti jos ei ole antaa niin täysin ymmärrettävää.
 

Yhteistyössä