Onko 45-46-vuotiaalla mahdollisuuksia tulla raskaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Ei enää helppoa
Ei varmasti parhaasta päästä enää. Itse jätin ehkäisyn pois kokonaan melkeen 3,5 vuotta sitten ja ei ole tärpännyt, tuskin enää tärppääkään. Ikää lähes 45.
 
on
Mahdollisuudet ovat toki ihmiskohtaiset, joillakin on tuossa iässä jo vaihdevuodet, mutta kyllä tuon ikäiset aika usein pystyvät vielä raskaaksikin tulemaan. Jos on vielä (säännöllinen) kuukautiskierto ja on perusterve, niin mahdollisuudet voi olla hyvätkin. Tiedän naisia, jotka ovat synnyttäneet terveitä lapsia vielä 47-49 vuoden iässäkin.
 
"vieras"
No riippuu kai vähän koska sulla on alkanut menkat. Ajoissa vai myöhäisessä iässä. Munasolujahan on tietty määrä jotka joskus loppuvat. Voithan käydä tutkimassa, luulisi että sellaisia on. Tuo ikä on kai viimeisimpiä jolloin edes mahdollista. Vaihdevuodet luulisi alkavan pian, kun munasolut loppuvat. Riskiraskaushan se toki on eli kehitysvamman riski on suuri, raskausajan vaikeudet ja muut. Keskenmenon riski luulisi olevan myös suuri, jos sen uskot kestäväsi. Jos olet ensisynnyttäjä raskaus ei ole kovin suositeltavaa, mutta jos olet synnyttänyt aiemminkin niin kroppa kestää paremmin.

Raskautumisessa luulisi kestävän kauan, mahdollisesti jopa niin kauan että munasolut loppuvat etkä lapsia enään Saa. Tuossa iässä en kauheasti turhia toivoisi.

Toinen juttu on, että miten itse jaksat. Olet tosiaan vasta lähes 70 vuotias, kun lapset ovat täysi-ikäisiä. Tuon ikäisillä voi olla sairauksia ja muita vaivoja. pikkulapsiaika siinä 50 vuotiaana on rankempaa. Tuon ikäinen kun ei luonnollisesti ole tarkoitettu nukkumaan pätkissä ja valvomaan. Voi mennä pahasti psyyke sekaisin. Jos ei mitään selkäongelmia ja on hyvin hyväkuntoinen eli harrastaa urheilua, niin luulisi jaksavan paremmin.

Tietysti olet muiden äitien joukossa vanha, jos se nyt ei häiritse.
 
"Vieras"
Jos tulee vielä kuukautiset, niin voihan se olla vielä hyvinkin todennäköistä. Ne, joilla kuukautiset ovat alkaneet hieman myöhemmin, usein säilyttävätkin hedelmällisyytensä sitten myös pidempään. :)
 
ujhb
Mikään ei määritä sitä, etteikö voisi tulla tuossa iässä vielä vaikka ekasta kierrosta raskaaksi. Olen kuullut useastakin vielä 48 vuotiaana raskaaksi tulleesta. :) Monilla 20-vuotiaalla taas saattaa mennä pitkään raskautuessa, että nämä asiat vaan ovat niin yksilöllisiä. Aina on todennäköisempää saada terve lapsi, kuin sairas lapsi, joten hyvällä todennäköisyydellä kaikki menee hienosti! Mikäli saat lapsen tuossa iässä, niin ethän ole kuin 63-64-vuotias, kun lapsesi on täysi-ikäinen. Oma äitini on ainakin vielä todella nuorekas tuossa iässä. Tsemppiä! :)
 
ei pidä paikkansa
Jos saa lapsen n. 40-vuotiaana, Down riski on likimäärin 1 %, 45-vuotiaana varmaan 2-3 % eli mahdollisuus saada terve lapsi on 97/100. Down -riski ei ole sidoksissa synnytysten määrään. Ihan sama onko 15 lasta vai 0, se riippuu ihan solun laadusta.
 
"vepa"
Kohta puolivuotta ollaan emännän kanssa yritetty lasta se 45v ja mä 48v vielä ei oo tärpänny ja emäntä aina sanookin että ei se onnistu johon MÄ tuumaan että kyl se onnistuu kun siihen vaan luotetaan!!
 
43v
Toivottavasti ei! Ei. Vaan, vanhin ensisynnyttäjä, jonka tiedän on ollut 46v, ja yli 50v synnyttäneitäkin toedän pari...näillä jo ollut jo useampia lapsia ennestään.
Kaksosten "riski" kasvaa muuten myös iän myötä.
P.s kaikki nuo mun tietämät on synnyttäneet ihan terveet lapset
 
56v
Minulla on 14v poika eli olin 42v kun hän syntyi. Tärppäsi heti kerrasta. En voinut kuvitellakaan. Olen perusterve nainen. Ei tupakkaa, ei alkoholia. Kai silläkin on merkitystä.
 
Kyllä voi, vaihdevuodet tulevat toisilla huomattavasti aiemmin ja toisilla huomattavasti myöhemmin. Sitä ei voi tietää, missä vaiheessa kehosi on. Mutta yrittää kannattaa ja lääkärilläkin voi käydä, jos ei onnistu.

En löytänyt artikkelia aiheesta nyt, mutta niin olen lukenut, että ovulaatioiden määrä vähenee iän lisääntyessä. Eli yli 40 vuotiaana suurempi osa kuukautisista on ovuloimattomia kuin parikymppisenä. Siksi raskautumisen todennäköisyys ei ole yhtä hyvä.

Mutta raskaus on silti täysin mahdollinen, ellei ole vaihdevuodet tulleet, sillä osassa kierroista munasolu irtoaa edelleen.

Ahkeraa yritystä siis ja onnea :)
 
vierailija
Voi miten kiva lapselle kun äiti kulkee kepin kanssa tai rullatuolilla...nukkuu suurimman osan ajasta ja tarttee hoitoapua koko ajan.
Kuinka nuorena sä oikein ajattelit mennä tuohon kuntoon?

Jos saa lapsen esim. 46-vuotiaana, niin 20 vuoden päästä on 66-vuotias. Ei silloin ole vielä ikäloppu ja moni on vielä hyvässä kunnossa. Mikä saa kuvittelemaan, että tuon ikäinen nukkuu koko ajan, kulkee kepin kanssa tai pyörätuolilla. Miksi tuon ikäinen tarvitsisi hoitoapua koko ajan tai ollenkaan kun moni paljon vanhempikin pärjää kotona ilman hoitoapua.
 
vierailija
Itse sain kolmannen lapsen 43-vuotiaana, enkä ollut edes vanhin, pari 46-vuotiasta sai samalla paikkakunnalla samana vuonna vauvat.
Synnytyslaitoksella kysyin kätilöltä huvikseen, mikä on vanhin synnyttäjä ketä hän on auttanut, hän sanoi että 52 vuotta, siis melkei 10 v vanhempi kuin minä olin silloin.
Terveet elämäntavat , tupakoimattomuus, ei alkoholia, säännöllinen kuukautiskierto, niin kyllä voi tulla raskaaksi.
Ehkä tilaisin netistä ovulaatiotestejä , ne ei ole edes kalliiita, siitä näkee tuleeko se ovulaatio ja milloin kannattaisi sitten olla "silleen" että olisi otollinen hetki hedelmöitymiselle.
 
Vähän nuorempi
Tietysti olet muiden äitien joukossa vanha, jos se nyt ei häiritse.
Tähän voisi sanoa, että yli nelikymppinen äiti hiekkalaatikon reunalla paimentamassa pientä lastaan, ei ole mikään harvinaisuus.

T: 45-vuotias äiti (lapsi 2-vuotias ja lääkärin apua tarvittiin kovasti. Kehotan käymään yksityisella alan lääkärillä katsastamassa tilannett pikimmiten)
 
vierailija
Kuinka nuorena sä oikein ajattelit mennä tuohon kuntoon?

Jos saa lapsen esim. 46-vuotiaana, niin 20 vuoden päästä on 66-vuotias. Ei silloin ole vielä ikäloppu ja moni on vielä hyvässä kunnossa. Mikä saa kuvittelemaan, että tuon ikäinen nukkuu koko ajan, kulkee kepin kanssa tai pyörätuolilla. Miksi tuon ikäinen tarvitsisi hoitoapua koko ajan tai ollenkaan kun moni paljon vanhempikin pärjää kotona ilman hoitoapua.
Minusta tuossa on surullinen ajatus se, että aika todennäköisesti yhteinen aika jää melko lyhyeksi. Kun "lapsi" on 30, äiti onkin jo 76..yhteinen aika jää todennäköisesti sitä lyhyemmäksi mitä myöhemmin lapset tekee.
 

Yhteistyössä