onko äitiä joilla...

onko äitiä joilla ollut sappitulehdus??? saitko antibiootti kuurin?leikkaus? minulla ei löytynyt sappikiviä ultrassa,sain antib.kuurin ja litalgin tablettia! mutta oireita joskus aina vieläkin!
 
minulle tuli sappikiviä pojan odotusaikana rv16 oli eka kaamea kohtaus, luultiin keskenmenoksi. odotusaikana ei asialle tehty mitään muuta kuin litalginiä kun kohtaus tuli, tosin menin aina sairaalaan kun kohtaus tuli kun ei se tahtonut lainkaan mennä ohi. kun vauva oli 4kk sappikivet "ammuttiin" pois eli ihan laaserilla. olin pari päivää sairaalassa, vauva oli päivisin myös, tosin ei ekan vrk aikana kun oli vielä lääkitystä, tehtiin siis nukutuksessa.4pientä arpea oli enkä ollut sen koommin kipeä kun olin niin pirun onnellinen ettei enää tarvinnut kokoajan pelätä uutta kohtausta, kun se tuli loppuaikana jo pelkästään ruuaan näkemisestä, eli niitä tuli usein ja kierin vessan lattialla ja oksensin kivusta. en saanut antibiootteja. pitää olla tarkka ruokavalion kanssa ei liikaa rasvoja, ei herneitä, kaaleja, omenia yms..
 
Mä oon kans ollu niin jästi, etten oo menny lääkäriin vaikka mulla on ollu ihan kamalia ylävatsakipuja sekä raskauksien jälkeen, että niiden aikana... oon kans oksentanu tuskissani ja luullu, että mulla on ruokamyrkytys tai jotain! Nyt sitten kun menin muiden syiden takia ultraan, löytyi syy kivuille! Eli sappikiviä... yritän aluksi nyt ruokavaliolla pitää vastakivut poissa ja jos ei tehoa, niin sitten se on varmaan kans ampuminen tms! :D Tosin en saanut vielä edes mitään lääkettä kotiin seuraavan kohtauksen varalle... :(
 
sappi kiviä ei pidä sekoittaa sappi tulehdukseen! itsellänikin oli sappi kiviä ja tehtiin suun kautta tähystys ja samalla laaserilla poistettiin kivet sappi teistä (tätä toiminpidettä en toivo pahimmalle viha miehellinikään todella kivulias) ja sit viikon päästä leikattiin koko sappi rakko. piti tehdä tähystys leikkauksessa mutta minulla oli erikoiset sappi tiet että lääkärit eivät olleet varmoja oliko edes oikea elin kyseessä. niinpä jouduin avo leikkaukseen. jonka jälkeen kuukausi sairaslomaa ei saa nostella mitää yli kilon painavaa. mutta olin äitiyslomalla joen mitäs teet pakko oli muksua nostella mutta eipä mitään komplikaatioita onneksi ilmestynyt paraneminen oli ehkä vähän hitaampaa kuin normaalisti.

onko sinulle sanottu joudutko leikkauseen?
 
minulle lääkäri vain sanoi että jos kivut jatkuvat sappitulehduksen jälkeen,voi tulla kyseeksi tähystysleikkaus! minullahan ei sappikiviä löytynyt. sain vain antibiootia ja särkylääkettä,litalginiä! maksaarvoja seurataan vielä,voivat nousta jos sappi tulehtunut.tietysti joudun varomaan koko ajan mitä syön! toivon että vaivat loppuisi itsestään ilman leikkausta! onko sinulla vaivoja enää sappileikkauksen jälkeen?vai onko kaikki hyvin nyt?
 
mitään vaivoja ei enää ole ollut. ja leikkaus on todella pieni ja vaivaton jos saavat sen tähystyksellä laikattua mahaan tulee vaan neljä 1cm kokoista arpea ovat todella huomaamattomat. itselläni on noin 15cm pituinen arpi ja on vieläkin välillä häjyssä asennossa kipeä.
ja jos menet päiväkirurgiseen toiminpiteseen pääset pois sairaalasta jo samana iltana.
minullakin oli ennen leikkausta todella kovat kivut!!! en voinut syödä viikkon mitään mut sit kun se leikattiin niin taivas aukeni!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 15:29 tyhmä kirjoitti:
sappi kiviä ei pidä sekoittaa sappi tulehdukseen! itsellänikin oli sappi kiviä ja tehtiin suun kautta tähystys ja samalla laaserilla poistettiin kivet sappi teistä (tätä toiminpidettä en toivo pahimmalle viha miehellinikään todella kivulias) ja sit viikon päästä leikattiin koko sappi rakko. piti tehdä tähystys leikkauksessa mutta minulla oli erikoiset sappi tiet että lääkärit eivät olleet varmoja oliko edes oikea elin kyseessä. niinpä jouduin avo leikkaukseen. jonka jälkeen kuukausi sairaslomaa ei saa nostella mitää yli kilon painavaa. mutta olin äitiyslomalla joen mitäs teet pakko oli muksua nostella mutta eipä mitään komplikaatioita onneksi ilmestynyt paraneminen oli ehkä vähän hitaampaa kuin normaalisti.

onko sinulle sanottu joudutko leikkauseen?
Eikös kuitenkin nämä sappikivet voi aiheuttaa myös sappitulehduksen? Näin luin jostain opuksesta. Ei tietenkään automaattisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 11:45 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 15:29 tyhmä kirjoitti:
sappi kiviä ei pidä sekoittaa sappi tulehdukseen! itsellänikin oli sappi kiviä ja tehtiin suun kautta tähystys ja samalla laaserilla poistettiin kivet sappi teistä (tätä toiminpidettä en toivo pahimmalle viha miehellinikään todella kivulias) ja sit viikon päästä leikattiin koko sappi rakko. piti tehdä tähystys leikkauksessa mutta minulla oli erikoiset sappi tiet että lääkärit eivät olleet varmoja oliko edes oikea elin kyseessä. niinpä jouduin avo leikkaukseen. jonka jälkeen kuukausi sairaslomaa ei saa nostella mitää yli kilon painavaa. mutta olin äitiyslomalla joen mitäs teet pakko oli muksua nostella mutta eipä mitään komplikaatioita onneksi ilmestynyt paraneminen oli ehkä vähän hitaampaa kuin normaalisti.

onko sinulle sanottu joudutko leikkauseen?
Eikös kuitenkin nämä sappikivet voi aiheuttaa myös sappitulehduksen? Näin luin jostain opuksesta. Ei tietenkään automaattisesti.
mutta eikös ap juuri nimen omaan sanonut että ultrassa ei näkynyt sappi kiviä???
ja ap:lle vielä: sappi rakkoa ei leikata ennen kun on saatu tulehdus sietä pois...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2005 klo 18:29 tyhmä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 11:45 Ippa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 15:29 tyhmä kirjoitti:
sappi kiviä ei pidä sekoittaa sappi tulehdukseen! itsellänikin oli sappi kiviä ja tehtiin suun kautta tähystys ja samalla laaserilla poistettiin kivet sappi teistä (tätä toiminpidettä en toivo pahimmalle viha miehellinikään todella kivulias) ja sit viikon päästä leikattiin koko sappi rakko. piti tehdä tähystys leikkauksessa mutta minulla oli erikoiset sappi tiet että lääkärit eivät olleet varmoja oliko edes oikea elin kyseessä. niinpä jouduin avo leikkaukseen. jonka jälkeen kuukausi sairaslomaa ei saa nostella mitää yli kilon painavaa. mutta olin äitiyslomalla joen mitäs teet pakko oli muksua nostella mutta eipä mitään komplikaatioita onneksi ilmestynyt paraneminen oli ehkä vähän hitaampaa kuin normaalisti.

onko sinulle sanottu joudutko leikkauseen?
Eikös kuitenkin nämä sappikivet voi aiheuttaa myös sappitulehduksen? Näin luin jostain opuksesta. Ei tietenkään automaattisesti.
mutta eikös ap juuri nimen omaan sanonut että ultrassa ei näkynyt sappi kiviä???
ja ap:lle vielä: sappi rakkoa ei leikata ennen kun on saatu tulehdus sietä pois...
Joo, siis ihan keskustelutasolla liikun tällä palstalla... Ei ollut ap:llä sappikiviä ei. Aihetta sivuten kuitenkin mietiskelin, että tässä saattaisin itse olla tulevaisuuden sappitulehduspotilas...
 
Mulla tuli eka sappikohtaus kun vaavi 3kk ja oli jouluaatto 03.Sitä jatkui seuraava vuosi epäsäännöllisin väliajoin.Vasta syksyllä menin lääkäriin kun hermo meni koviin tuskiin,oksenteluun.Maksa arvot pilvissä ja kiviä runsaasti.Litalgin ei auttanu kuin piikkinä ensiavussa.Soitin tutulle kirurgille ja pääsin leikkaukseen samalla viikolla.Siihen loppui vaivat,turhaan tuli kärsittyä lähes vuosi. :saint:
 
mulla oli -95,kun toista lasta odotin.Jouduin leikkauseen oikasesti,itse kuitenkin jarruttelin ko.toimenpidettäniin kauan kunnes vauva syntyi.Leikattiin koko sappi pois 96 huhtikuussa,laparoskopialla.4 pientä reikää ja se oli siinä,,
 

Yhteistyössä