onko eskarissa lasten vastuussa jo se pistääkö pakkasella villasukat tai villapuvun?

  • Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Sanoisin että aikuisen vastuulla, mutta oletetaan että lapsella on se villapuku päällä kun pukemaan mennessä yleensä annetaan ohjeet mitä puetaan. Eli tuon ikäisen pitäisi jo osata toimia ohjeiden mukaan. Mutta jos hoitaja esim. kiireessä unohtaa tarkistaa asian tai lapsi pääsee livahtamaan ohi niin saattaa olla että painelee ulos ilman villapukua. Itse aina pyrin tarkistamaan, mutta joskus joku pääsee livahtamaan taikka vanhemmat juuri samalla hetkellä hakee muita lapsia ja on ryysis niin joskus on unohtunut tarkistaa kaikkien vaatetus. Tai joskus on ollut joku tosi fiksu likka joka yleensä pistää kaiken päälle oikein ohjaamatta, niin saattaakin käyttää hyväkseen sitä että luotan siihen että on totellut :p
 
pk
Aikuisen vastuulla on. Olen itse päiväkodissa ja täytyy kyllä sanoa, että jotkut 5-6vuotiaat ovat jo melko taitavia... Nimittäin piilottamaan reppuun jo aikuisen lattialle valmiiksi valitsemat vaatteet, mikäli ne eivät jostain syystä miellytä. Ryhmässäni on nytkin muutama lapsi, jonka pukemista täytyy vielä erityisesti pitää silmällä, sillä muutoin jo valmiiksi lattialle valittu villahaalari sujahtaa reppuun ja lapsi äkkiä ulkohaalarin sisään:) Mutta meidän työntekijöiden vastuulla se loppu pelissä tottakai on!
 
"äitsy"
No juu ei todellakaan katsota. Palautetta on asiasta annettu, mutta eipä tuo meno ole miksikään muuttunut. Lapsi on ollut vähän väliä vilustuneena. Ärsyttää. Ollaan nyt sitten pidetty lasta enemmän kotona, ettei palelluttaisi jatkuvasti itseään.
 
Deleted member 70007
Minusta siinämäärin on lapsilla, että jos muksulle laitetaan reppuun villapuku, ja sanotaan mennessä että laitat tän sitten päälle kun meette ulos.
Perusjoojoot ja eskariin.

No, ollaan lähdössä ulos, ja hoitaja kysyy, että oliko sulle välivaatetta mukana?
Eeiii ollu...
Hoitaja tsekkaa repun, täällähän on villahaalari.
Äiti sano, että villapukua ei tarvii laittaa!
En usko.
Toinen itkua tihertää että äiti sano ei tarvii...

Tässä vaiheessa se on lapsen vastuulla sitte, ko se ite sitten ei puhu totta.
Ja ulosmennessä meillä ainakin J tuppasi survomaan sen villapuvun johonkin ja sujahtamaan haalariin.
Eskarilainen on jo aika iso.
Ei se touhu niin vakavaa oikeastaan oo.

Muutaman kerran ku ittensä vilustuttaa, niin eiköhän se opi.
Siperia kasvattaa.
 
"höh"
Huh. miten ihmeessä pennut osaavat seuraavana vuonna hoitaa läksynsä ja kouluunmenot ja omat välipalansa, ja ottaa toiset huomioon, jos meno on tuota: tehdään vaan kun joku vahtii.
Ei kukaan yksittäinen ihminen pysty vahtia isoja ryhmiä. Se on aivan helvettiä. Kyllä teidän pitää penikkanne kasvattaa vastuuseen.
 
"höh"
jos sanotaan että villapuvut päälle, niin ei noin isoilta kyllä tarvitse tarkistella. jos ei laita niin ketä se haittaa? kai pentu itse tietää tarvitseeko tai paleleeko. Näin minä olen kasvattanut 1-vuotiaasta saakka, kaikilla samat säännöt, ja älykkäitä ja fiksuja nuo. Rahaa ja keksiä ja jätskiä voi olla kaapit täynnä mutta mihinkään eivät koske ilman lupaa.
 
halipupu harmaana
[QUOTE="hoitaja";25667415]Sanoisin että aikuisen vastuulla, mutta oletetaan että lapsella on se villapuku päällä kun pukemaan mennessä yleensä annetaan ohjeet mitä puetaan. Eli tuon ikäisen pitäisi jo osata toimia ohjeiden mukaan. Mutta jos hoitaja esim. kiireessä unohtaa tarkistaa asian tai lapsi pääsee livahtamaan ohi niin saattaa olla että painelee ulos ilman villapukua. Itse aina pyrin tarkistamaan, mutta joskus joku pääsee livahtamaan taikka vanhemmat juuri samalla hetkellä hakee muita lapsia ja on ryysis niin joskus on unohtunut tarkistaa kaikkien vaatetus. Tai joskus on ollut joku tosi fiksu likka joka yleensä pistää kaiken päälle oikein ohjaamatta, niin saattaakin käyttää hyväkseen sitä että luotan siihen että on totellut :p[/QUOTE]

Peesi. Eskarilaisen pitää jo pikkuhiljaa alkaa valmistautumaan kouluun menoon, jossa kukaan ei katso mitä päällä tai jalassa on. Jos ohjeeksi on annettu laittaa kaikki lämpimät villavaatteet päälle ja lapsi lähtee kalsareissa ulos, niin pitäisi vanhempenkin vähän olla huolissaan lapsestaan.
 
"höh"
eskaerilaiselle todella pitää riittää ohjeet. Seuraavana vuonna kukaan ei anna mitään ohjeita ulos mentäessä.

Ei voi olla tuollaisia vanhempia jotka eivät mitään kuria pidä eivätkä omalta pennulta vaadi mitään.
 
Niinpä niin
Kyllä se järjen käyttö olisi jo eskarilaiselle sallittu. Haittaakse. jos eskari pukee liian vähän epähuomiossa päälle ja huomaa pihalla että on kylmä niin voi sitten mennä sisälle lisäämään vaatetta. Meidän päiväkodissa saa näin tehdä.
Tämä kaikki siksi että reilun puolen vuoden jälkeen ei päiväkodin tädit sano mitä pitää pukea päälle =))
 
näin
Meidän tyttö on kanssa aina ilman villavaatteita ja kaulureita. Kuulemma sanoo, että pärjää ilman joten annetaan olla ilman.

Kyllähän eskarilaiselta jo vaaditaan sitä, että osaa huolehtia tavaroistaan. Silti ehkä mun mielestä aikuiset voisivat vähän kyseenalaistaa sen, että pärjäätköhän noin kylmässä ilman kauluria ja villapukua...
 
Minä ainakin odotan omalta eskariltani, että se pukee päälle ne vaatteet, jotka on aamulla sovittu riippumatta siitä, ehtiikö/muistaako eskariope niistä muistuttaa. Jonkun kerran tyttö on jättänyt esim. villasukat laittamatta, mutta sitten kun on ollut varpaat jäässä, niin on kyllä muistanut laittaa ne seuraavalla kerran ulos mennessään.

Jos lapseni olis krooninen unohtelija tai ei suostuis mielellään laittamaan kaikkia vaatteita päälleen, niin siinä tapauksessa pyytäisin kyllä hoitajaa pitämään lasta vähän silmällä tämän pukiessa. Joka tapauksessa sysäisin suurimman vastuun pukemisesta nimenomaan lapselle itselleen.
 

Yhteistyössä