Onko joku muu siirtänyt 1kk vauva omaan huoneeseen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä vauva herää enää kerran yössä, ihan aina ei sitäkään ja olemme miettineet, josko hänet kannattaisi siirtää jo omaan huoneeseen? Joka tapauksessa haluamme hänet sinne suhteellisen pian siirtää ja pienempänä se voisi olla helpompaa, kun vaikka 4-5 kk ikäisenä, vai miten on? Nyt vauva nukkuu omassa sängyssä meidän sänkymme vieressä.
 
vierailija
Eipä ole kertaakaan ollut sellaista tuuria, että oma 1kk nukkuisi lähes koko yön, joten ei olla siirretty. Ymmärrän, jos se on teille toimivin ratkaisu, mutta itse en noin pientä raaskisi omaan huoneeseen jättää. Tiesittekö muuten, että vauvan nukkuminen vanhempien kanssa samassa huoneessa vähentää kätkytkuoleman riskiä?
 
vierailija
Hah, neuvolassa käsketään vielä kuukauden iässäkin herättämään vauva yöllä syömään, jos ei itse herää. Minullakin on nyt kuukauden ikäinen vauva, ja saimme viime viikolla luvan venyttää yön syöttövälit jo neljään tuntiin, jos vauva meinaa nukkua liian pitkään.

Ei tulisi mieleenikään siirtää vauvaa nukkumaan toiseen huoneeseen. Nyt vauva nukkuu perhepedissä, ja saa rinnan suuhunsa itsekin kun nälkä tule, ilman että minä edes herään.

Hieman epäilen AP:n trollaavan, kun kyselee tällaisia juttuja, joista neuvolassa puhutaan joka käynnillä.
 
~Anne~
Olen siirtänyt. Lapsi nukkui koko yön jo heräämättä tuon ikäisenä mutta oli levoton nukkuja. Itse en pystynyt siinä tuhina ja kyöhninnässä nukkua vaan heräilin koko ajan, enkä saanut unta. Siirrettiin lapsi omaan huoneeseen nukkumaan ja toki silloin tällöin tuli yöllä heräämisiä, mutta harvemmin, eikä me asuttu missään kartanossa, joten heräsin siihen kyllä heti ja olin miltei yhtä nopeasti paikalla kuin olisin päässyt samassa huoneessa nukkuessa sängystä ylös.
 
vierailija
Jaa, ei meillä kyllä kukasn neuvolassa ottanut kantaa perhee nukkuma järjestelyihin. Hyvä niin, koska se ei todellakaan ole neuvolan asia vaan jokaisen perheen sisäinen juttu. Pääasia että kaikki saavat tarpeeksi unta, tai levettyä niin hyvin kuin se on mahdollista. Ei ole yhtä oikeaa tapaa.

Mutta ap pelkään pahoin että kyseessä teillä vaan vaihe jossa lapsi nukkuu tukevammin. Eli siinä mielessä en kyllä kiirehtisi omaan huoneeseen siirtämään. Varsinkin jos pystytte itsekin nukkumaan. Meillä molemmat siirretty noin 6kk iässä omaan huoneeseen, koska olen äärimmäisen heikko uninen ja heräsin joka rapsahdukseen enkä saanut heti unta... eli se meni kummallakin todella pahaksi valvomiseksi.

Sitä olen ihmetellyt, te jotka tuomitsette vauvan omaan huoneeseen viennin - nukutatteko lapsia vaunuissa? Vai nukutteko ihan aina lapsen vierellä ( pakko jos ajatellaan sillä logiikalla että vauva kärsii yksin nukkumisesta). Miten teillä on aikaa makoillavpäivöt pitkät käytännössä suurimman osan aikaa nukkuvan vauvan kanssa? Logiikkaahan tuossa ei ole... imetyksen takia toki ymmärrän että on helppoa nukkua vauvassa kiinni, mutta hyvässä kodissa turvattomuutta ei pitäisi kyllä olla. Lapsen viesteihin voi vastata heti, vaikka vauva nukkuisi viereisessä huoneessa (tai meillä ainakin sen verran pieni talo ettei siirtymään mene montaa sekunttia kauempaa -sama aika kun menet vaunuissa nukkuvaa vauvaa katsomaan...)
 
vierailija
Tiedän perheen, joka on laittanut vauvat suoraan laitokselta tultaessa omaan huoneeseen, itse en pystyis, vaikka vauva kuinka nukkuis yöt läpeensä
Tämä on niin yksilökohtaista, mikä millekin perheelle sopii. Itse olen sarjassa todella surkea nukkuja ja sen vuoksi vauva aika on ollut mulle todella raskas. Imetin, joten vauva oli kyllä samassa huoneessa,mutta olisin kyllä monasti halunnut nukkua ihan "itsekseen". Mun uni on ollut aina älyttömän herkkä ja vauva herätteli mua ihan kokoajan. Eikä hän siis hereillä ollut. Mutta olin niin virittynyt että heräsin joka tuhahdukseen... Jos olisin ollut vähän "ei niin laiska",olisin antanut vauvan nukkua omassa huoneessa...

Ehkä olen huono äiti, mutta en olisi erihuoneessa nukkumista kokenut kamalana missään muodossa. Mä uskon että onnellinen ja tasapainoinen koti lähtee siitä että kaikilla on hyvä olla,toki vanhempana joutuu venymään- mutta jos väsymyksen päästää päälle niin kenelläkään ei ole enää kivaa.
 
vierailija
En tunne ketään jolla vauva 1 kk olisi nukkunut eri huoneessa. Ja kuten joku aavisteli hyvät unet voivat olla vain vaihe joka menee ohi. Kun hampaita alkaa tulla, veikkaan että juokset eri huoneessa läpi yön.

Oma 1v4kk nukkuu edelleen perhepedissä ja hänen kohdallaan siirto olisi kannattanut tehdä 9 kk ikäisenä. Nyt on vaikeaa siirtää kun poika osaa vaatia. Nukutaan tosi huonosti kaikki mutta minkäs teet.

Odota vielä siirtoa. Noin pienen siirto omaan huoneeseen on biologian vastaista.
 
meillä
On siirretty. Juuri tuossa iässä. Isä lähti töihin ja tarvitsi unensa. Hän heräsi jokaiseen vauvan äännähdykseen. Ja vauva häiriintyi kuorsauksesta. Ja niin on pieni asunto meilläkin että ihan riittävän nopeasti oltiin vauvan luona kun itki.
Ja perhepedissä en pystyisi nukkumaan. Enkä todellakaan ota vastaan neuvolan käskyjä nukkumisessa, eikä niitä tälläiselle vanhemmalle ja viisaammalle äidille annettukaan... Eikä meidän vauvaa myöskään käsketty herätellä yöllä.
 
vierailija
Sitä olen ihmetellyt, te jotka tuomitsette vauvan omaan huoneeseen viennin - nukutatteko lapsia vaunuissa? Vai nukutteko ihan aina lapsen vierellä ( pakko jos ajatellaan sillä logiikalla että vauva kärsii yksin nukkumisesta). Miten teillä on aikaa makoillavpäivöt pitkät käytännössä suurimman osan aikaa nukkuvan vauvan kanssa? Logiikkaahan tuossa ei ole... imetyksen takia toki ymmärrän että on helppoa nukkua vauvassa kiinni, mutta hyvässä kodissa turvattomuutta ei pitäisi kyllä olla. Lapsen viesteihin voi vastata heti, vaikka vauva nukkuisi viereisessä huoneessa (tai meillä ainakin sen verran pieni talo ettei siirtymään mene montaa sekunttia kauempaa -sama aika kun menet vaunuissa nukkuvaa vauvaa katsomaan...)
En nukuta vaunuissa, ei ole mahdollista kerrostalossa, jossa naapurit ovat ketjupolttajia ja tupakansavu lyö naamalle heti kun avaa minkä tahansa räppänän tai parvekkeenoven.
Lapsi nukkuu vieressä aina kun mahdollista, ja silloin, kun ei ole mahdollista, nukkuu vauva Vaavi-lastensängyssä, joka kulkee renkaiden avulla kätevästi mukana joka huoneeseen. Meillä pidetään huoneiden ovia kiinni lemmikkien takia, eikä ole toivoakaan kuulla lapsen ääniä toiseen huoneeseen, etenkään jos tiskikone, pyykkikone tai mikroaaltouuni on käynnissä, tai televisio tai radio päällä. Edes kova itku ei kuulu kämpän kauimpaiseen nurkkaan.
 
vierailija
On siirretty. Juuri tuossa iässä. Isä lähti töihin ja tarvitsi unensa. Hän heräsi jokaiseen vauvan äännähdykseen. Ja vauva häiriintyi kuorsauksesta. Ja niin on pieni asunto meilläkin että ihan riittävän nopeasti oltiin vauvan luona kun itki.
Ja perhepedissä en pystyisi nukkumaan. Enkä todellakaan ota vastaan neuvolan käskyjä nukkumisessa, eikä niitä tälläiselle vanhemmalle ja viisaammalle äidille annettukaan... Eikä meidän vauvaa myöskään käsketty herätellä yöllä.
Meillä siirtyi isä eri huoneeseen.
 
Hah, neuvolassa käsketään vielä kuukauden iässäkin herättämään vauva yöllä syömään, jos ei itse herää. Minullakin on nyt kuukauden ikäinen vauva, ja saimme viime viikolla luvan venyttää yön syöttövälit jo neljään tuntiin, jos vauva meinaa nukkua liian pitkään.

Ei tulisi mieleenikään siirtää vauvaa nukkumaan toiseen huoneeseen. Nyt vauva nukkuu perhepedissä, ja saa rinnan suuhunsa itsekin kun nälkä tule, ilman että minä edes herään.

Hieman epäilen AP:n trollaavan, kun kyselee tällaisia juttuja, joista neuvolassa puhutaan joka käynnillä.
Neuvolassa nyt monesti neuvotaan kaikkea muutakin ihan hullua. Eivät ne neuvolan tätien ohjeet mitään absoluuttisia totuuksia ole, vaan usein lähinnä mielipiteitä, joista on vain tehty ohjeistuksia.
Tervettä, normaalipainoista vauvaa on ihan hullua herätellä syömään. Kyllä se nälkä herättää.
 
vierailija
Meilläpä ei. Ole ole toista sänkyä ja sohvalla ei kenenkään tarvitse vakituisesti nukkua. Ja me oltiin myös mies ja vaimo vaikka ollaan myös isä ja äiti.
Jaa, eikö sitä avioliittoa voi muualla toteuttaa kuin omassa makkarissa?

En siirtäisi. Noin pienen vauvan ei tulisi nukkua vielä yksin ihan jo turvallisuussyistä. On arveltu että esim kätkytkuolemassa vauvalle tulee hengityskatkos. Ollessaan muiden kanssa samassa tilassa tai hälyn keskellä, vauva saa rytmin hengitykseensä muilta kanssanukkujilta tai voi havahtua johonkin ääneen, jolloin vauva "muistaa" taas hengittää. Hipi hiljaisessa huoneessa monta tuntia yksin.. Siinä taas on riskinsä että vauva ei hengityskatkoksen aikana havahdu mihinkään ja menehtyy. Päiväunetkaan siten ei ihan ole verrattavissa, kun päiväsaikaan melua tulee yleensä ulkosalta tai muista elämisen äänistä ja unet on muutenkin yöunia lyhyemmät/ kevyemmät .

Lisäksi on tutkittu että lähellä oleminen myös yöaikaan vaikuttaa suotuisasti vauvan psyykkiseen kehitykseen.

Mulla myös molemmat lapset nukkuneet huonosti ja nukkuu edelleen. Ja minä myös havahdun kaikkeen. Mutta mulla on sellainen asenne että se vaan kuuluu asiaan alkuvuosina. Kuopus nukkui yhdellä herätyksellä ekat 5 kk, sen jälkeen intoutuikin sitten heräämään sen 5-10krt /yö :)
 
meillä
En edes sitä seksiä tarkoittanut tuolla mies ja vaimo pointilla :D vaan ihan läheisyyttä ja hyvää mieltä siitä kun meillä kaikilla on kaikki hyvin eikä kukaan ole zombi "kun se vaan nyt kuuluu asiaan". Minulla on sellainen asenne että lapsi on tullut meidän elämään ja elämä jatkuu ja mikään inhottava(liiallinen herääminen esim) ei kuulu automaattisesti mihinkään. Niinpä meillä ei myöskään riidellä eikä leikitä marttyyria eikä vauva-aika ollut hirveä jne. Mutta kukin tyylillään.
Ja sekä vauvan että meidän ovi oli auki, joten kuorsaus yms kuului vauvalle, mutta ei korvan juuressa :) ei häntä oven taakse suljettu...
 
vierailija
Jaa, eikö sitä avioliittoa voi muualla toteuttaa kuin omassa makkarissa?

En siirtäisi. Noin pienen vauvan ei tulisi nukkua vielä yksin ihan jo turvallisuussyistä. On arveltu että esim kätkytkuolemassa vauvalle tulee hengityskatkos. Ollessaan muiden kanssa samassa tilassa tai hälyn keskellä, vauva saa rytmin hengitykseensä muilta kanssanukkujilta tai voi havahtua johonkin ääneen, jolloin vauva "muistaa" taas hengittää. Hipi hiljaisessa huoneessa monta tuntia yksin.. Siinä taas on riskinsä että vauva ei hengityskatkoksen aikana havahdu mihinkään ja menehtyy. Päiväunetkaan siten ei ihan ole verrattavissa, kun päiväsaikaan melua tulee yleensä ulkosalta tai muista elämisen äänistä ja unet on muutenkin yöunia lyhyemmät/ kevyemmät .

Lisäksi on tutkittu että lähellä oleminen myös yöaikaan vaikuttaa suotuisasti vauvan psyykkiseen kehitykseen.

Mulla myös molemmat lapset nukkuneet huonosti ja nukkuu edelleen. Ja minä myös havahdun kaikkeen. Mutta mulla on sellainen asenne että se vaan kuuluu asiaan alkuvuosina. Kuopus nukkui yhdellä herätyksellä ekat 5 kk, sen jälkeen intoutuikin sitten heräämään sen 5-10krt /yö :)
Otitko huomioon että SINUN huonounisuus on voinnut olla tekijä joka valvottaa vauvaa? Hyvin todennäköistäkin jos pyörit ja hyörit siinä vieressä unetomana että herätät myös pienen.

Ja kandee muistaa että täällä maalla, jossa ei tod muita ääniä, lapset on pysynyt hengissä päiväunienkin ajan. Eli se sun teoriasta että vanhempien kuorsaus on se kun pitää vauvan hengissä.

Tää homma menee niin että jokaisen pitää löytää perheelle sopiva ratkaisu jossa kukaan ei liikaa väsy. Turha vedota siihen et kuuluu vauva-aikaan. Munnmielestä vauva-aikaan kuuluu jaksavat vanhemmay. Ei martyyrivalvojat :) eli vauva kainaloon, jos niin nukkuu paremmin. Tai vauva 5 metrin päähän jos niin nukutaan paremmin.
 
vierailija
5 vk iässä siirrettin esikoinen omaan huoneeseen omaan sänkyyn. Tähän asti perhepedissä. Yöheräilyt väheni siitä pikkuhiljaa ja 5kk iästä asti nukkunut 11-13h yöunia putkeen. En näe siinä mitään pahaa. Toisille sopii paremmin samassa huoneessa nukkuminen, toisille erihuoneissa. Joka tapauksessa vastaus kysymykseen: jos haluaa siirtää omaan huoneeseen niin helpompi aiemmin kuin myöhemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
vierailija
Otitko huomioon että SINUN huonounisuus on voinnut olla tekijä joka valvottaa vauvaa? Hyvin todennäköistäkin jos pyörit ja hyörit siinä vieressä unetomana että herätät myös pienen.

Ja kandee muistaa että täällä maalla, jossa ei tod muita ääniä, lapset on pysynyt hengissä päiväunienkin ajan. Eli se sun teoriasta että vanhempien kuorsaus on se kun pitää vauvan hengissä.

Tää homma menee niin että jokaisen pitää löytää perheelle sopiva ratkaisu jossa kukaan ei liikaa väsy. Turha vedota siihen et kuuluu vauva-aikaan. Munnmielestä vauva-aikaan kuuluu jaksavat vanhemmay. Ei martyyrivalvojat :) eli vauva kainaloon, jos niin nukkuu paremmin. Tai vauva 5 metrin päähän jos niin nukutaan paremmin.
En määrää mitä muiden pitää tehdä. Kerroin vaan mikä on nykyisten tutkimusten mukainen suositus, kun ap mielipiteitä kysyi. :)
 
vierailija
En edes sitä seksiä tarkoittanut tuolla mies ja vaimo pointilla :D vaan ihan läheisyyttä ja hyvää mieltä siitä kun meillä kaikilla on kaikki hyvin eikä kukaan ole zombi "kun se vaan nyt kuuluu asiaan". Minulla on sellainen asenne että lapsi on tullut meidän elämään ja elämä jatkuu ja mikään inhottava(liiallinen herääminen esim) ei kuulu automaattisesti mihinkään. Niinpä meillä ei myöskään riidellä eikä leikitä marttyyria eikä vauva-aika ollut hirveä jne. Mutta kukin tyylillään.
Ja sekä vauvan että meidän ovi oli auki, joten kuorsaus yms kuului vauvalle, mutta ei korvan juuressa :) ei häntä oven taakse suljettu...

Sulla ja miehellä on oikeus öiseen läheisyyteen mutta vauvalla ei? Siltä tuo minusta kuulostaa. :) Jos sanoit että vauva siirrettiin omaan huoneeseen jotta miehen uni ei häiriinny vauvan äänistä, ei vauvakaan varmasti teidän läsnäoloa tai ääniä siellä omassa huoneessaan kuule.. Höpöhöpö seliseli :)
 
vierailija
Sitäpaitsi totesit tuolla itse että vauva "häiriintyi" kuorsauksesta, ja nyt sanot että ovi pidettiin auki jotta vauva kuuli kuorsauksen ja sitäkautta tunsi muiden läsnäolon... Hmmm
 
vierailija
Ihan turha puhua "öisestä läheisyydestä", kun aloittajan vauva ei ole perhepedissä ei ei aikaisemminkaan saanut yöllä läheisyyttä. Ja jos vauva nukkuu koko yön, niin eihän sitä läheisyyttä silloin tarvita.
 
Meillä esikoinen nukkui meidän huoneessa kehdossa n. puolivuotiaaksi, sen jälkeen hälle ei kelvannut uni jos joku oli samassa huoneessa, jotenka siirtyi sit omiin oloihin.
Nyt vuoden ikäinen eikä vieläkään suostu nukkumaan paitsi kun jää yksin sänkyynsä. Peittelemme kyllä. :)

Eli mun mielestäni lapsen ehdoilla; jos nukahtaa/nukkuu rauhallisesti niin mikäs siinä omassa huoneessaan sitten :)
 

Yhteistyössä