Onko joulukuuset ja metsässä kasvavat kuuset jotenkin eri laatua? :D

Tai siis mietin vaan että voiko olla että noista kuusen oksista jotka haettiin metsästä testimielessä, ei tuu mulle allergiaa, mutta joulukuusesta silti tulis? Tai siis metsästä me sekin ollaan hakemassa, jos nyt vielä pysyy niin ettei mulle tuu oireita. Tajuaako kukaan siis mitä mä yritän selittää? :D

Meillä on köyhää tänä vuonna, ja oisin halunnut meille tekokuusen mut ei nyt sit ookaan varaa sellaiseen. Keksittiin sit miehen kanssa että koitetaan jos mun allergia ois häipynyt. Haettiin sellaisesta isosta kuusesta pari oksaa (kaatunut kuusi, älkää mäkättäkö) tuohon ruokapöydälle astiaan, ja mulla ei vuoda nenä eikä silmät! Nyt oon ihan että jee! Mutta voiko olla että se kuusi joka tulee jouluks onkin jotain eri laatua ja sit mulle tulee siitä oireita, vai pitäskö mun olla jokatapauksessa kaikille kuusille allerginen jos oon jollekin?
 
no on ne, picea christmus abies on just tää erillinen jolukuusilaji, verrattuna niihin perinteisiin, voi kuule hyvinkin olla, että allergian suhteen lykästi!! =) =) =)
Mun mies on sitä mieltä että joulukuusiksi viljellyt kuuset on varmaan eri lajia kuin metsässä kasvavat. Eli jos käydään hakemassa miehen isän metsästä kuusi, niin mulle ei välttämättä tuu siitä nuhaa? Toivottavasti ois näin, mun joulu ois ees vähän pelastettu. :)
 
"plop"
Otitte kaatuneesta puusta oksia. Kuinka tuoreita oksia ne oli? Kuusessa niitä allergiaoireita aiheuttaa kuusen erittämät eteeriset ainesosat. Jos hakemanne oksat olivat jokuivahtaneet, ei niistä enää samalla tavalla tule sisäilmaan noita eteerisiä tuoksuja.

Myydyt kuuset voivat olla ihan tavallisia metsäkuusia, jalostettuja kuusia, pihtoja (nämä ei varista neulasiaan edes kuivuessaan). Joten ei vielä voi sanoa varmuudella, etteikö oireita tulisi :/
 
"vieras"
Ne allergiaoireet ei välttämättä tule itse kuusesta vaan siinä asuvista sienirihmastoista ja muista jutuista, mitä tulee kuusen mukana.

Ja jos se itse kuusi on se aiheuttaja niin pari oksaa on vähän toista kuin kokonainen kuusi.
 
[QUOTE="plop";25173341]Otitte kaatuneesta puusta oksia. Kuinka tuoreita oksia ne oli? Kuusessa niitä allergiaoireita aiheuttaa kuusen erittämät eteeriset ainesosat. Jos hakemanne oksat olivat jokuivahtaneet, ei niistä enää samalla tavalla tule sisäilmaan noita eteerisiä tuoksuja.

Myydyt kuuset voivat olla ihan tavallisia metsäkuusia, jalostettuja kuusia, pihtoja (nämä ei varista neulasiaan edes kuivuessaan). Joten ei vielä voi sanoa varmuudella, etteikö oireita tulisi :/[/QUOTE]

No se oli nyt viikonloppuna myrskyssä juurineen kaatunut puu, ihan vihreitä nuo ainakin on, eivätkä varise mitenkään ihan älyttömästi. Oisko mun kuitenki kannattanut käydä nyppäämässä ihan pystyssä olevasta kuusesta pari testioksaa varmuudeks?
 
[QUOTE="vieras";25173372]Ne allergiaoireet ei välttämättä tule itse kuusesta vaan siinä asuvista sienirihmastoista ja muista jutuista, mitä tulee kuusen mukana.

Ja jos se itse kuusi on se aiheuttaja niin pari oksaa on vähän toista kuin kokonainen kuusi.[/QUOTE]

Plääh, eli noin sata eri mahista että mä en nyt sitten saakaan joulukuusta?? :( Mut kaipa sen voi vipata sit tohon pihallekin jos en enää pysty olemaan sen kanssa sisätiloissa?
 
"Saunatonttu"
Mut kaipa sen voi vipata sit tohon pihallekin jos en enää pysty olemaan sen kanssa sisätiloissa?
Huomioithan mahdollisen ulosheivauksen yhteydessa että kuusessasi mahdollisesti oleva valosarja on varmasti sellainen joka on tarkoitettu myös ulkokäyttöön. Myös ne isomummun lasiset perintökuusenkoristeet kannattaa suosiolla ottaa pois ja pakata takaisin silkkipapereihin ensi vuodeksi.
 

Yhteistyössä