Onko kaikki LTO:t kiven alla?

Kova pula on nyt lto:ista pk-seudulla. Ite olen nyt hoitovapaalla ja mun sijaiseksi ei ainakaan viimeksi oltu löydety lto:ta. Nyt en hetkeen ole ollut yhteyksissä töihin, joten ei ihan viimeisintä tietoa ole. Paikkoja on vapaana paljon ja hakijoita vähän.
 
"Maisa"
Taitaa johtua korkeasta koulutuksesta palkkaan nähden, tässä minun mielestä on kyllä epäkohta joka ilmenee pätevän työvoiman puuttumisena. Eli lto-koulutettuja on, mutta eivät halua tehdä niitä töitä joita heille olisi tarjolla.
 
lto
Pääkaupunkiseudulla tosi vaikea tilanne. Lastentarhanopettajia ei vaan ole. Syynä on todennäköisesti huono palkkaus, raskas työ ja se, että yliopistokoulutus antoi väylän myös muihin töihin ja moni vaihtaa alaa jos kesken opintojen. Koulutus ei vastaa käytännön työtä ja moni pettyy ja turhautuu, kun ei pysty hyödyntämään koulutusta työssään, ja vaihtaa alaa, lähtee opiskelemaan lisää tms. Itse olen toistaiseksi lastentarhanopettajan työssä, mutta haen koko ajan muuta työtä sekä opiskelupaikkaa. En jaksa enää.
 
päiväkodissa
On, sama ongelma on koko maassa. Edellisessä työpaikassa ei saatu meidän ryhmään millään lto:ta, joten yksi vakihoitajista hoiti sitä epäpätevänä. Joka kesä tuskaillaan että mistä saatais lastentarhanope johonkin ryhmään.... kun hakijoita on nolla.

Sama juttu hoitajissa mutta ei yhtä paha. Edelliseen paikkaan kun hain niin lisäkseni oli vain 1 hakija. Lisäksi viime aikoina mulle on tullut 2 paikasta soitto, joihin olen hakenut muutama vuosi takaperin! että ootko vapaana?? viimeisimpään työpaikkaan käytännössä kävelin ovesta sisään, palkattiin samantien.

Eli, jos jollain on ongelmia saada töitä niin ehdotan päiväkotialaa....
 
lto
Jatkoin opiskelua kasvatustieteen maisteriksi, palkka eikä työnkuva muuttunut mitenkään. Aika turhauttavaa. Kuulin, että Helsingin yliopistoon otettiin tänä vuonna erityisen paljon lto -opiskelijoita, jotta tilanne paranisi. Eivätpä taida käsittää mistä kenkä oikeasti puristaa.
 
lto minäkin
Minunkin tilalleni joudutaan muutaman vuoden päästä hakemaan toista työntekijää, koska vaihdan alaa sellaiseksi, että työnteko ei vie kaikkea energiaa. Päivähoidon ongelmat pääkaupunkiseudulla rasittavat todella paljon ja jaksamisen äärirajoilla on menty. Vielä vähän aikaa aion sinnitellä ja katsoa onko unelma-alallani toivoa jossain vaiheessa, mutta pahalta näyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lto minäkin;26812859:
Minunkin tilalleni joudutaan muutaman vuoden päästä hakemaan toista työntekijää, koska vaihdan alaa sellaiseksi, että työnteko ei vie kaikkea energiaa. Päivähoidon ongelmat pääkaupunkiseudulla rasittavat todella paljon ja jaksamisen äärirajoilla on menty. Vielä vähän aikaa aion sinnitellä ja katsoa onko unelma-alallani toivoa jossain vaiheessa, mutta pahalta näyttää.
Entä, jos tarjolla olisi pienehkö pk mukavilla työkavereilla? Olen kuullut, että varsinkin Helsingissä päiväkodit on täynnä ja meno sen mukaista. LTO:t, LH:t väsyneitä. Lapset mahdottomia.
 
lto minäkin
Entä, jos tarjolla olisi pienehkö pk mukavilla työkavereilla? Olen kuullut, että varsinkin Helsingissä päiväkodit on täynnä ja meno sen mukaista. LTO:t, LH:t väsyneitä. Lapset mahdottomia.
Pienehkö pk ja mukavat työkaverit ovat ne asiat, joiden takia jaksaa paremmin :) Epäkohtia on toistaiseksi niin paljon, että niidenkään ansiosta en ainakaan eläkeikään asti jaksa. Mutta ilmeisesti ennen luovuttamista tutustun vielä jonkun pienemmän paikkakunnan tilanteeseen. Tai yksityisiin päiväkoteihin.
 
lto
En ymmärrä tätä päivähoitopolitiikkaa. Vuodesta 2006 on joka vuosi syntynyt paljon lapsia. Olisiko ehkä pitänyt ymmärtää, että tämä lapset tulevat jossain vaiheessa päiväkotiin? Olisi voitu perustaa uusia päiväkoteja sen sijaan että vanhoihin kosteusvaurioisiin päiväkoteihin ängetään lapsia aina vain lisää. Ja kun lapset eivät mahdu niin päiväkodeiksi kelpaavat mitkä vain tilat... Kohta varmaan Helsingin kaupunki vuokraa jonkun parkkihallin, sinnehän saataisiin helposti vaikka tuhannen lapsen päiväkoti....

Samaan aikaan päivähoitoalan asiantuntijat, jotka ovat viimeksi tehneet töitä päiväkodissa 30 vuotta sitten, kertovat, että päiväkodeissa taiteillaan/liikutaan/askarrellaan/lauletaan liian vähän, lapsilla ei ole tarpeeksi leikkiaikaa, lapset eivät saa yksilöllistä huomiota tarpeeksi, vanhempia ei tueta tarpeeksi, oppimisympäristö ei ole tarpeeksi virikkeellinen jne. Hienoja teorioita ja käytänteitä kehitellään, mutta tuleeko kukaan kokeilemaan niitä oikeasti sinne päiväkotiin?

Palkasta en viitsi edes puhua, se on koulutukseen ja työmäärään nähden aivan naurettava.
 
*v*
Niin ei kai kukaan täysjärkinen jaksa kauaa moista: Jatkuvsti joustat ja joustat kun omassa ryhmässä työkaveri on sairaana ja jos omassa ryhmässäsi on koko henkilökunta paikalla menet auttamaan naapuriryhmää, josta puuttuu työntekijä. Kaikki mitä olet suunnitellut tekeväsi lasten kanssa romuttuu ja tunnet ettet hallitse työtäsi ollenkaan. Näet miten lapset stressaantuu kun aikuisia on liian vähän tai ne vierastavat sijaista ja yrittävät saada sinun (tutun aikuisen) avun ja huomion. Lisäksi ylemmältä taholta tuputetaan jatkuvasti projekteja ja vaaditaan lippulappujen täyttöä.
Kauan olen jaksanut tässä työssä, kiitos ihanien työkavereiden. Mutta jos tää hullummaksi muuttuu niin alan kyllä harkita muuta hommaa.
 
  • Tykkää
Reactions: JonTriplet
lto minäkin
En ymmärrä tätä päivähoitopolitiikkaa. Vuodesta 2006 on joka vuosi syntynyt paljon lapsia. Olisiko ehkä pitänyt ymmärtää, että tämä lapset tulevat jossain vaiheessa päiväkotiin? Olisi voitu perustaa uusia päiväkoteja sen sijaan että vanhoihin kosteusvaurioisiin päiväkoteihin ängetään lapsia aina vain lisää. Ja kun lapset eivät mahdu niin päiväkodeiksi kelpaavat mitkä vain tilat... Kohta varmaan Helsingin kaupunki vuokraa jonkun parkkihallin, sinnehän saataisiin helposti vaikka tuhannen lapsen päiväkoti....

Samaan aikaan päivähoitoalan asiantuntijat, jotka ovat viimeksi tehneet töitä päiväkodissa 30 vuotta sitten, kertovat, että päiväkodeissa taiteillaan/liikutaan/askarrellaan/lauletaan liian vähän, lapsilla ei ole tarpeeksi leikkiaikaa, lapset eivät saa yksilöllistä huomiota tarpeeksi, vanhempia ei tueta tarpeeksi, oppimisympäristö ei ole tarpeeksi virikkeellinen jne. Hienoja teorioita ja käytänteitä kehitellään, mutta tuleeko kukaan kokeilemaan niitä oikeasti sinne päiväkotiin?

Palkasta en viitsi edes puhua, se on koulutukseen ja työmäärään nähden aivan naurettava.
Juuri samoja asioita minäkin olen pohtinut pääni kipeäksi viime vuosina.
Helsingissähän lapsia on tosiaan sijoitettu hurjiin paikkoihin ja Espoossa sullottu jumppasaleihin. Ryhmäkoot on saatu lakia pyörittelemällä lähes vaarallisen suuriksi. Numeroihin tuijottelijat päättävät julmasti lasten puolesta ymmärtämättä sitä, että lapsethan kaikesta kärsivät.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
..
Todella mielenkiintoista kuulla asiallisia, rehellisiä vastauksia päiväkotiammattilaisilta. Tuntuu että palstalla kaikki (äidit) vain kehuvat lastensa päivähoitopaikkoja ilman että tietävät todellisuudesta mitään. Omat lapseni eivät mene päiväkotiin siksi, että kaikki tuntemani LTO:t ovat sanoneet etteivät laita omia lapsiaan (Helsingin) päiväkotiin kun tietävät millaista siellä on.
 
Minunkin kuopukseni ryhmässä LTO oli koko viime syksyn ja kevään vuorotteluvapaalla ja häntä sijaisti lähihoitaja. Kun kuopus oli pienten ryhmässä, LTO:n sijainen oli koulutukseltaan köksänopettaja :D

Eipä niitä luokanopettajiakaan tunnu olevan liikaa, keskimmäinen menee nyt kouluun ja luokalla ei ilmeisesti vieläkään ole opettajaa (vuorotteluvapaan sijaisuus sekin).
 
Todella mielenkiintoista kuulla asiallisia, rehellisiä vastauksia päiväkotiammattilaisilta. Tuntuu että palstalla kaikki (äidit) vain kehuvat lastensa päivähoitopaikkoja ilman että tietävät todellisuudesta mitään. Omat lapseni eivät mene päiväkotiin siksi, että kaikki tuntemani LTO:t ovat sanoneet etteivät laita omia lapsiaan (Helsingin) päiväkotiin kun tietävät millaista siellä on.
Itse voin kehua lapseni päiväkotipaikkaa todella sydämeni pohjasta :) Tokikaan se ei ole Helsingissä. Helsingistä en ole hirveästi kuullut positiivisia juttuja, mutta sieltäkin niitä helmiä löytyy :)
 
"vieras"
Tampereella myös aivan samat tilanteet kuin Helsingin seudulla. Kuten varmaan monissa muissakin kaupungeissa...

Kiva tehdä töitä! Joo-o....No, onneksi oikeasti rakastan työtäni. Mutta kyllä sitä viikonloppua aina vain odottaa kun on niin puhki...
 
"enni"
Itse olen ollut lto:na nyt pari vuotta ja voin sanoa,että meno on hullua. Kun kahden työntekijän ryhmästämme toinen työntekijä sairastaa,ei ole sijaista ja olet yksin koko lapsiryhmän kanssa. :(

Lapset ovat todella haastavia,ja erityislapsille et pysty antamaan tarpeeksi huomiota,puhumattakaan ns.tavallisista lapsista,jotka on ns.pakko hoitaa siinä sivussa,kun kaikki huomiosi on niissä erityislapsissa. Tilanteet muuttuvat koko ajan,suunnitelmat muuttuvat etkä voi usein toteuttaa etukäteen suunniteltuja tuokioita. Pph:n lapset tulevat myös päiväkotiin ylimääräisinä,jos pph:lla on saikkua tai muuta lomaa.

Vanhemmat vaativat todella paljon,mutta lapsimäärä ja lasten haastavuus sekä henkilökunnan mitoitus eivät kohtaa. Itsekin mietin alanvaihtoa. Kaiken muun lisäksi minut potkitaan joka kesä pihalle,koska olen sijainen. Eli tuloni eivät ole säännöllisiä,joudun tyhän päälle kesäisin. :( Samalla vakihlökunta pinnistelee jaksamisensa äärirajoilla,kun kesällä ei oteta sijaisia ollenkaan.
 
entinen lastenhoitaja
No enpä ihmettele, se on kyllä sen laatuista uhrautumista koko työ että huh huh... "kutsumusammatin" nimissä pitäisi taipua siihen sun tähän ja surkealla palkalla. Kun valmistuin lähihoitajaksi niin tarkoitus oli jatkaa opintoja lto:ksi, mutta tajusin aika nopeasti että se olisi ollut ihan hullun hommaa, joten vaihdoin koko alaa.
 
lto minäkin
Eniten harmittaa se, että lasten kasvatus ja hyvä hoitokin on vesitetty. Kun tietää asioista ja on nähnyt hyviäkin aikoja, joutuu ristiriitaan. Toisaalta on vain pakko paahtaa eteen päin ja luovuttava ihanteistaan ja tavoitteistaan. Ja kiitän joka päivä mielessäni sitä, että omat lapset eivät joutuneet siihen rumbaan, mitä päivähoito voi pahimmillaan olla.

On hyviäkin hetkiä ja lapset ovat uskomattoman sopeutuvia. Onneksi!
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood

Yhteistyössä