onko kellään mbd-oireyhtymää tai tarkkaavaisuushäiriöä??

MBD on vanha nimike jota ei enää käytetä. Tarkkaavaisuushäiriö ilman ylivilkkautta on taas ADHD-I (ADHD Inattentive subtype tai sitten vain ADD). Tutkitaan samalla tavalla kuin ADHD ja muut neurologiset häiriöt. Eli testejä, haastatteluja ja lapsuuskuvauksia. Tarkkaavaisuuden häiriöt taas voivat johtua muistakin syistä kuin ADHD:sta, esim masennus tai sensorisen integraation (SI) häiriöt vaivat aiheuttaa tarkkaamattomuutta unettomuuden ja stressin lisäksi. Eli ei ole mikään helppo tutkittava.

Itselläni on diagnosoitu ADD aspergerpiirtein.
 
Niisku
MBD on ikivanha termi, joka aikoinaan piti sisällään myös keskittymis- ja tarkkaavuushäiriöt. Kuten voit kuvitella termistä MinimalBrainDysfunction, mahtui sen alle vaikka mitä. Toki sateenvarjotermi on ADHD:kin..
Nykyään ei diagnosoida MBD:tä, koska se on epätarkkuutensa vuoksi jo aikoja sitten jätetty pois käytöstä.

Tarkkaavaisuushäiriöt jaetaan useampaan alaluokkaan. ADD (AttentionDeficitDisorder) voi olla siis tarkkaavuuden vaikeudet pelkästään ilman ylivilkkautta. Eli adhD:ssä toi vika H viittaa hyperaktiivisuuteen. Psykologi tutkii, eli hänellä on tautiluokitus, jonka kriteerien mukaisesti henkilö voi saada diagnoosin.
 
jadal
Mulla epäillään ADD:ta.
Ekan käynnin oon nyt käynyt kunnallisella psykiatrilla, joka on laittanut lähetteen eteenpäin. Keskussairaalassa sitten päättävät ottaako tutkimuksiin.

Yhdenkerran perusteella diagnoosia ei saa, vaan on tutkimusjaksoja, joiden aikana seurataan, ja niiden perusteella sitten tehdään mahdollinen diagnoosi. Näin mulle tää selitettiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Mulla epäillään ADD:ta.
Ekan käynnin oon nyt käynyt kunnallisella psykiatrilla, joka on laittanut lähetteen eteenpäin. Keskussairaalassa sitten päättävät ottaako tutkimuksiin.

Yhdenkerran perusteella diagnoosia ei saa, vaan on tutkimusjaksoja, joiden aikana seurataan, ja niiden perusteella sitten tehdään mahdollinen diagnoosi. Näin mulle tää selitettiin.
Juu, tutkimukset kestivät minulla vuoden. Tosin suurin osa tuosta oli odottelua. Tutkimuksiin on hyvä ottaa mukaan joku joka tietää miten käyttäydyit lapsena. Oma isä tai äiti on paras vaihtoehto. Sen lisäksi neuvolakortti ja koulusta saadut kommentit pitää ottaa mukaan. ADHD diagnoosia ei voi saada, jos lääkäri on sitä mieltä että oireita ei ole ollut lapsena.
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Mulla epäillään ADD:ta.
Ekan käynnin oon nyt käynyt kunnallisella psykiatrilla, joka on laittanut lähetteen eteenpäin. Keskussairaalassa sitten päättävät ottaako tutkimuksiin.

Yhdenkerran perusteella diagnoosia ei saa, vaan on tutkimusjaksoja, joiden aikana seurataan, ja niiden perusteella sitten tehdään mahdollinen diagnoosi. Näin mulle tää selitettiin.
Juu, tutkimukset kestivät minulla vuoden. Tosin suurin osa tuosta oli odottelua. Tutkimuksiin on hyvä ottaa mukaan joku joka tietää miten käyttäydyit lapsena. Oma isä tai äiti on paras vaihtoehto. Sen lisäksi neuvolakortti ja koulusta saadut kommentit pitää ottaa mukaan. ADHD diagnoosia ei voi saada, jos lääkäri on sitä mieltä että oireita ei ole ollut lapsena.
mistähän mä sit saan noita lappuja kouluajoilta....
jokaisessa luki nimitääin jotain tyyliin "muista huolellisuus, keskity tehtäviin" tms... Mutta kun mä oon hukannut ne :ashamed:

Toivottavasti äiti muistaa millanen mä oon ollut... kai se muistaa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
mistähän mä sit saan noita lappuja kouluajoilta....
jokaisessa luki nimitääin jotain tyyliin "muista huolellisuus, keskity tehtäviin" tms... Mutta kun mä oon hukannut ne :ashamed:

Toivottavasti äiti muistaa millanen mä oon ollut... kai se muistaa :D
Ei minullakaan mitään lappuja ollut. Lisäksi lapsuudessa ei ollut edes ongelmia, kun kävin sen kyläkoulussa. Riitti vain, kun äiti sanoi että olen ollut aina samalla tavalla erikoinen. Lopullinen varmistus tuli lääkekokeilun kautta ja asiaan varmasti vaikutti se, että lapsellani oli jo sama diagnoosi.

Ja psykologi kyllä osaa kysyä äidiltäsi oikeat kysymykset. Itse en paljoa edes muista lapsuudestani, osasyynä voi olla tuo inattentiivius. Testit ovat sellaisia, että ADHD ei välttämättä näy niissä. Oma puoliso on toinen hyvä kuvailija, itse pyysin ensin paperille kuvauksen ja sitten vielä otin hänet mukaan psykologille kertomaan elämästä. Huomasin monen normaalina pitämäni asian viittaavan diagnoosiin.

Toiminnanohjauksen häiriöt ovat erittäin yleisiä ADHD:ssa, suuntaus on jopa sitä kohden että ADHD saa uuden määritelmän nimenomaan toiminnanohjauksen häiriönä. Pitkä linkki: http://www.peda.net/veraja/vep/tietoveraja/ongelmia_kasvussa_ja_kehityksessa/tarkkaavaisuus_ja_oppiminen/tarkkaavaisuuteen_liittyvia_kasitteita/toiminnanohjaus
 

Yhteistyössä